M24 - Chaffee : Italeri No. 244

Hans Verdoes

Lid van de TWENOT
Ik trek de stoute schoenen aan en ga sinds hele lange tijd weer 'ns wat militairs 1:35 bouwen.
Mijn keuze is op de M24 Chaffee gevallen, omdat ik die toevallig nog in de kast heb liggen.

Italeri N0 244 - M24 Chaffee 1_35 (Custom).webp

Met een kleine photo-edge'd toevoeging van On The Mark Models.

Italeri Nr244 M24_Chaffee (Small).webp

En nog even de berging in "gedoken", sinds kort verhuist, dus veel zit nog in verhuisdozen ergens.
Als referentie:

M24 Chaffee in Action (Small).webp

Om nog wat "Vintage" modelbouw boeken op te snorren, waaronder The Verlinden Way II.
Als je "Vintage" Italeri kiest als onderwerp, dan ook een beetje "Vintage" modelbouwen.

Div vintage modelbouwboeken (Small).webp

Probleem is dat de Humbrul kleuren van destijds vervangen gaan worden voor Vallejo / AK.
Je moet toch een beetje met de tijd mee.

Mvg,
Hans

Lang leve de stoute schoenen 😃 prima keus ook ! en met de vintage lees- en plaatjes referentie voorhanden zal het vast goed gaan komen 🙂

Happy Voorpret 😊👍

Deze had ik ook graag willen doen als KL versie. Ik heb nog een Italeri M24 kant en klaar gebouwde en geschilderde versie staan die ik tijdje terug heb overgenomen. Daar kan ik nog eens een refurbished projectje van maken ….

Altijd mooi zo'n Chaffee.
Let wel op de tracks met rubber pads, die zijn na-oorlogs. Maar je zou er natuurlijk ook een Nederlandse uitvoering van kunnen bouwen.

Aangezien de kit van T85E1 tracks is voorzien (tracks met de rubber padding), beperkt dat wel m'n keuze in wat het moet gaan voorstellen.
In Squadron's M24-Chaffee in Action kwam ik de volgende foto tegen, met dezelfde tracks.
Squadron_M24 Chaffee in Action 6th ACR constabulary.webp

Een zoektocht op internet bracht me op de site van usarmygermany.com en daaruit blijkt dat de bevrijdings/bezettings troepen in Duitsland een tijdje de handhaving op zich genomen hadden, zowel als politie als grenscontrole (lees de grens met het Sovjet-bezette deel).
Deze Constabulary troops werden samengesteld uit de al aanwezige troepen.
Sconstabulary emblem.webp

1950 2nd US Constabulary Regiment Augsburg.webp

Dus dit is wel een interessant item, om als M24-Chaffee te gaan bouwen.
Ik zie gelijk een diorama voor me, border-patrol in de jaren 50.

A 2nd Sq patrol observes an East German farmer passing by on the other side of the border fen...webp

2nd US Constabulary Regiment signaleert een boer aan de andere kant van het hek.
Dat was alles wat er toen stond als grens, een strook omgeploegde grond en een hek.

Zoektocht gaat nog even door, want foto's van de Constabulary M24's zijn nogal schaars.

Interessant stuk naoorlogse geschiedenis. Heb ik nog niet veel weet van... en biedt weer plenty inspiratie voor diorama's 😃

Interresant onderwerp waar maar weinig modelbouwers zich mee bezig houden. Ben erg nieuwsgierig naar je vorderingen wanneer we van start gaan.

Let ook op het verschil in de rupsbanden tussen die twee op de laatste foto: links bijna helemaal versleten, rechts bijna nieuw.

Thanx all, veel van de foto's al op het WWW tegengekomen.
De IndoChina versie, ben ik nog aan het overwegen, Verlinden Showcase No.2 heeft de M24 erin staan (diorama "Parbleu").
Ik kwam de volgende fot tegen van een Nederlandse M24, geen idee welk onderdeel maar wel met een alternatief camouflage schema.

M24 tijdens oefening Grand Repulse 1953.
Oefening_Grand_Repulse_West_Duitsland,_Bestanddeelnr_905-9846(medium).webp

Ik kwam de volgende fot tegen van een Nederlandse M24, geen idee welk onderdeel maar wel met een alternatief camouflage schema.
Vast weer 101 tankbat (bestond dat toen al?) want die waren ook met de Centurion zo creatief

Laatst bewerkt door een moderator:
Het aftellen tot 1 september is begonnen...
In de voorbereiding nog wat zitten Googlen naar de US Constabulary forces in Duitsland.
Uiteindelijk een foto van een M-24 gevonden, maar of ze daar zo rondreden, ik betwijfel het.
Wel bewijs dat de M8's en Willy's met een kleurenschema reden, maar waarschijnlijk niet diegene die de grenscontrole met de Sovjet Unie moesten uitvoeren.
Ter lering en ter vermaak nog wat plaatjes:

M24 Constabulary US.webp
M8_Greyhound_U.S._Army_Armor_&_Cavalry_Collection_2023.webp
US Constabulary in Jeep.webp
a bold experiment_figure5.webp
US Constabulary.webp

Op de laatste foto is duidelijke te zien dat de M8 en Jeep de Constabulary strepen hebben, de M24's niet.

Laatst bewerkt:
Nadere inspectie van de "gekanibaliseerde" kit, blijkt dat ook de Jerry-cans ontbreken.
Nu heb ik gelukkig nog reserve onderdelen, dus dat wordt een houder knutselen.
En in Verlinden's Showcase No.2 uit 1987, kwam ik het volgende diorama tegen "Parbleu".
Een Italeri M-24 zo uit de doos met de Franse uitvoering, dus dat is zeker het overwegen waard in het kader van "Vintage" bouwen.
F_Verlinden_Parbleu_French M-24 diorama VP Showcase No2 1987.webp

Ter inspiratie en aansporing van mijzelf, de berging ingedoken om door 30 verhuisdozen te “scharrelen”, op zoek naar nog twee overlevende van destijds (jaren 80 van de vorige eeuw).
De diorama ondergrond van de Pakwagen gaat dienen voor m’n M-24, de Pakwagen wordt ter zijner tijd onder handen genomen (reparaties en een nieuw diorama oid).
20250825_102813_Original.webp

Een tweede overlevende uit de opslag (ik haat verhuizen)….een GAZ van Tonda, is een vacuum kit.
De laadbak van dun hout gemaakt.
20250825_103027_Original.webp
20250825_103055_Original.webp

Leuk man 🙂 die zien er nog best goed uit.... waren goed ingepakt zeker ? 😉

Ter voorbereiding 'ns kijken of ik een "oude" techniek nog kan toepassen, is wel een vintage-manier.
Na bestudering van de Etched-parts met name de Tie-downs, viel mij op bij een oudere kit, dat ik daar een andere manier voor gebruikt had.
En na schilderen e.d. ziet het resultaat er niet slecht uit.
Tie-downs op een Pakwagen m.b.v. dun messing- of koperdraad.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_Tryout_P001  (Small).webp

De techniek nog maar 'ns uitgeprobeert, om zien of het was is....
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_Tryout_P003 (Small).webp

Zichtbaar resultaat....
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_Tryout_P002 (Small).webp

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening...

Wat mij betreft ziet dat er prima uit, Hans. Ik heb ze ook wel eens op die manier gemaakt, maar bij meerder stuks had ik last dat ik de gaatjes niet allemaal lekker recht en op de juiste afstand geboord kreeg. Tegenwoordig kies ik ervoor om ze uit dun draad te persen en dan te lijmen met secondenlijm; voor mij werkt dat prettiger.

bOUW2.webp

Dat ik daar nog niet aan gedacht had!!
Loop altijd te pielen met dit soort beugels, die dan weer loslaten. Bedankt voor deze tip!

een "oude" techniek
oud maar springlevend wat mij betreft 👍 niet dat ik bang ben voor de PE exemplaren maar deze 'doorboor tiedowns' vind ik zeer
geschikt voor wanneer je ze echt als tiedowns wil gebruiken.
Hoe dan ook ben je met een spoeltje koperdraad en een boortje niet afhankelijk van PE sets en verzekerd van een stevige zit 😃

De kop is eraf, nu doorzetten.
Het weer nodigt uit om aan de slag te gaan, werkplek georganiseerd.
Dus we kunnen lekker gaan bouwen.
(foto d.d. 3 sept 2025)
20250903_144524.webp

Het is weer even wennen om iets militairs te bouwen, routine in wat wel en niet in sub-assemblies te houden zal gaanderweg wel ervaren worden.
Nu eerst maar 'ns bij de andere groepsbouwers spieken...
Mvg,
Hans

Leuk zo'n groepsbouw, maar ik ben meer tijd kwijt met bij andere hun voortgang e.d. te bekijken, dan dat ik aan m'n eigen project toekom 😉.
Nog naar aanleiding van een bericht van Alex van de Wetering, m.b.t. tie-downs.
Zelf een malletje gemaakt en tie-downs zitten "persen", eens kijken of dat optisch gaat werken...voor later in het project.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P005 (Small).webp

Er moest een road-wheel gerepareerd worden, vorige eigenaar heeft deze "kapot" gemaakt, maar is aardig gelukt.
Oude situatie:
Italeri M24-Chaffee Roadwheels one good one wrecked P01 (Small).webp

Gerepareerde situatie:
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P006 (Small).webp

En een begin gemaakt met het onderstel, veel mold-lines en flash verwijderen e.d.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P004 (Small).webp

Bevestiging voor het Dozer-blad gepimpt met wat bouten, ook duidelijk zichtbaar op foto's.

TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P007 (Small).webp

Tot zover de voorderingen.

idd knappe reparatie van dat wiel zeg ! maar ook de andere details die je deelt=> respecccttttt...

Wielophanging geinstalleerd, alle Roadwheel-setjes gelijmd, maar die laat ik nog even los, zodat ik de onderkant van de M-24 beter kan spuiten.
Achterkant en bovendek geinstalleerd en zitten "klooien" met de tie-downs.

Voor de achterkant gelijk maar de oude manier gedaan, piepklein gaatje boren en 0.30 messing draad.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P008 (Small).webp

Voor het bovendek heb ik in eerste instantie de tie-downs gebruikt die bij de eched-parts zaten.
Maar wat een ondingen, onmogelijk die goed vast te lijmen, dus overgestapt op de zelf gedrukte tie-downs van 0.30 messing draad.
Ook hier geen groot succes met het goed kunnen vastlijmen.

Uiteindelijk gekozen voor de ouderwetse manier, gaatje boren en deze keer 0.25 koperdraad gebruikt.
't mot maar...
M.b.v. een puntig tandarts-achtig stukje gereedschap de gaatjes om te boren voorgeprikt en met een klein 0.3mm boortje voorzichtig gaatjes geboord.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P009 (Small).webp

Van koperdraad de tie-downs gebogen en in de gaatjes geinstalleerd en gelijmd.
TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P010 (Small).webp

Het eindresultaat:

TWGB_SEPT25_Italeri_M24_P011 (Small).webp

Ben niet ontevreden, als naderhand alles gespoten, verouderd e.d. en er extra stowage op ligt, valt het niet zo op.
Het gaat om de illusie van het detail.

Streven was eind september het model af te hebben, zodat ik oktober kan gebruiken voor schilder- en verouder-werkzaamheden.
Eventuele bemanning en extra add-on's.
Maar afgelopen toch nog weer wat kunnen doen;
De Jerry-cans moesten uit een accessoire set van Italeri komen en de houder zelf van tandpasta-tube metaal gemaakt.
Inderdaad dat is oud materiaal uit de tijd dat tandpasta nog in echte tubes zat, tube openknippen en gladstrijken en je hebt een mooie dunne metalen plaat die zich goed laat bewerken.

TWGB25_Italeri_M24_P017 (Small).webp

TWGB25_Italeri_M24_P016 (Small).webp

TWGB25_Italeri_M24_P018 (Small).webp

De toren in elkaar gezet en met de luiken verder gegaan, met wat extra detaillering.

TWGB25_Italeri_M24_P020 (Small).webp

TWGB25_Italeri_M24_P019 (Small).webp

Mvg,
Hans

Ook deze vordert lekker, en ook hier worden wat delen gescratched 👍

Werk jij op een glasplaat Hans ?

inderdaad een glasplaat.

qua vlak en hard ideaal. Ik heb het onlangs ook eens geprobeerd maar raak na een tijdje toch geïrriteerd door het reflecterende lamplicht 😵

Heb jij daar geen last van ? of een aangepaste opstelling van je werklamp(en) ?

Terug
Bovenaan