m167 vulcan resin maken(update 26-02)

beste modelbouwers,

ik heb afgelopen week de m167 vulcan resin van hobbyfan aangeschaft(komt als het goed is het weekend binnen)
maar nou heb ik een vraagje,
ik werk met kwastjes... en zou graag wat tips willen voor het schilderen/bouwen.
heeft iemand hem al gebouwd en waar moet ik op letten.
en hoe maken jullie camouflage met een penseel/kwast?

pito 😀

Re: m167 vulcan resin maken

Als je nog met kwastjes schildert en hier tips vraagt hoe of wat, kun je je in mijn ogen beter nog even bij plastic kits houden, in plaats van een dure resin kit.
Maar dat is mijn mening.

Greetz Harry

Hoi Pito,

Ik dacht het zelfde als Harry. Ik weet niet of je al veel ervaring hebt met bouwen en dan vooral resin. Resin werkt echt heel anders dan gewoon plastic.
Je bent erg veel tijd kwijt aan het schoonmaken van de diverse onderdelen, de bouwbeschrijing is vaak erg slecht en kleine onderdelen kunnen makkelijk breken tijdens het schoonmaken.

Heb nog even je model opgezocht en denk niet dat het de meest makkelijke kit is om mee te beginnen:

Hobbyfan.jpg

Uiteraard moet je gewoon doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Indien je niet in het bezit bent van een airbrush kan ik je adviseren eerst een goede primer te gebruiken voordat je gaat verven.
Als je gaat verven, liever een aantal dunne laagjes gebruiken dan één dikke. Wanneer je dit doet kan je best wel een mooi resultaat krijgen, echter je moet dan wel geduld hebben 🙄

Succes verder.

Groeten,

Eelco

Beste eelco, ik bouw nu inmiddels al 3 a 4 jaar en ben 1:35 best gewend.
en klopt geduld is enige oplossing!
ik zal inderdaad ook al heb ik geen airbrush begin ik met een primer..
maar goed je kunt met wastjes ook hele mooie modellen maken, en dat ga ik proberen!

pito 😀

eelco brugman zei:
Hoi Pito,

Ik dacht het zelfde als Harry. Ik weet niet of je al veel ervaring hebt met bouwen en dan vooral resin. Resin werkt echt heel anders dan gewoon plastic.
Je bent erg veel tijd kwijt aan het schoonmaken van de diverse onderdelen, de bouwbeschrijing is vaak erg slecht en kleine onderdelen kunnen makkelijk breken tijdens het schoonmaken.

Heb nog even je model opgezocht en denk niet dat het de meest makkelijke kit is om mee te beginnen:

Hobbyfan.jpg

Uiteraard moet je gewoon doen waar je jezelf het fijnst bij voelt. Indien je niet in het bezit bent van een airbrush kan ik je adviseren eerst een goede primer te gebruiken voordat je gaat verven.
Als je gaat verven, liever een aantal dunne laagjes gebruiken dan één dikke. Wanneer je dit doet kan je best wel een mooi resultaat krijgen, echter je moet dan wel geduld hebben 🙄

Succes verder.

Groeten,

Eelco

Hoi Pito, we proberen je te behoeden voor een totale teleurstelling. Natuurlijk is de keuze geheel aan jezelf om met een resinkit te gaan beginnen. Ikzelf bouw ook al de nodige jaren, maar aan resin waag ik me nog niet, en als ik er mee zou beginnen zou het een figuurtje zijn, of wat aftermarket spul op een plastic kit. Niettemin wens ik je erg veel sukses, en schroom niet om hier vragen te stellen, er zijn echt heel goede resinbouwers bij de Twenot!!!

Greetz Harry

dat begrijp ik dank daar voor!
ik vond het juits een uitdaging om met dit soort problemen te werken.
en als het me niet lukt, vraag ik het aan een van mijn buren die al meer dan 7 jaar bouwt en ook heel wat resin spul heeft gebouwd.
en als ik denk van het lukt me ECHT niet geef ik hem aan hem en mag hij hem bouwen!!!!

pito

Harry Luyk zei:
Hoi Pito, we proberen je te behoeden voor een totale teleurstelling. Natuurlijk is de keuze geheel aan jezelf om met een resinkit te gaan beginnen. Ikzelf bouw ook al de nodige jaren, maar aan resin waag ik me nog niet, en als ik er mee zou beginnen zou het een figuurtje zijn, of wat aftermarket spul op een plastic kit. Niettemin wens ik je erg veel sukses, en schroom niet om hier vragen te stellen, er zijn echt heel goede resinbouwers bij de Twenot!!!

Greetz Harry

Hoi Pito

Niet om je te demotiveren, maar een jaartje of 10 geleden ook eens een resin kit gekocht en deze compleet verpest.
Ik had toen al moeite genoeg om met een plastic kitje iets degelijks neer te zetten.
En als je dan al direct een full resin kitje pakt dan kan je wel eens van een "koude kermis" thuiskomen.
Waarom niet beginnen met wat resin om een plastic kitje op te leuken, dan leer je het materiaal eerst goed kennen.
Niet dat ik niet denk dat je er niks van kan, maar laag instappen resulteerd later vaak dat je modellen alsmaar beter worden

Gewoon mijn eigen ervaring met modelbouw.

groetjes Manuel

ja klopt heb je gelijk in!
heb al eens eerder gewerkt met resin(rugzakken voor mannetjes, en wat upgrades voor wat voertuigen)
en dat lukte al best aardig.
ik ken trouwens genoeg die ook bouwen(wat langer dan ik) die me zouden kunnen helpen.
bedankt voor het waarschuwen, en is een uitdaging die ik aan ga, en zonodig hulp vraag aan andere bouwers!

pito

Manuel de Jong zei:
Hoi Pito

Niet om je te demotiveren, maar een jaartje of 10 geleden ook eens een resin kit gekocht en deze compleet verpest.
Ik had toen al moeite genoeg om met een plastic kitje iets degelijks neer te zetten.
En als je dan al direct een full resin kitje pakt dan kan je wel eens van een "koude kermis" thuiskomen.
Waarom niet beginnen met wat resin om een plastic kitje op te leuken, dan leer je het materiaal eerst goed kennen.
Niet dat ik niet denk dat je er niks van kan, maar laag instappen resulteerd later vaak dat je modellen alsmaar beter worden

Gewoon mijn eigen ervaring met modelbouw.

groetjes Manuel

Pito, nog iets anders, je quote steeds de gehele tekst van je voorganger, dat maakt het onleesbaar en is niet nodig.

Ik bouw al jaren en ondertussen ben ik er wel achter dat met resin werken een hele andere aanpak benodigd. Resinfiguren red ik me ondertussen mee en werkt goed, al moet je vaak wapens en ander dun spul herstellen. Dat geldt ook voor volledige resinkits, dingen zijn wel eens krom en je moet dan goed weten wat je doet.
Het model wat je wilt bouwen is ook door Academy uitgebracht in plastic en ik heb deze hier staan en ik vind het een keurig model waar je een prima resultaat mee kunt bereiken. Je kunt wel een aantal jaren bouwen, maar heb je alle weathertechnieken al geprobeerd en waarom juist resin terwijl dit model ook in plastic te koop is?

Gr Johanna

oke!
ja een ik meen dat de academy versie een m113 is met de m163 vulcan(ik geloof de eerste versie van de vulcan)
en die wil ik niet maken ik wil de mobiele versie(zonder voertuig'(als een soort van onderstel)
en ik wil ECHT een m167 vulacan VADS maken....................
sorry, maar ik begrijp jullie waarschuwingen, maar ik heb genoeg mensen om he heen die me kunnen helpen!!!!

pito

mensen,

ik meen deze fout al eens eerder gezien te hebben. het ging hier om een c van riel die heel graag een m8 hmc wilde maken. iedereen rade het hem af terwijl we nog geen foto's en dergelijke van de bouw hebben gezien. ik zeg tegen jou pito, laat je de kop niet gek maken en plak em lekker in elkaar. en plaats tzt wel even wat foto's.

groeten erik.

Thanks Thanks Thanks, erik
eindelijk iemand die me het bouwproces gunt.
en ik zal inderdaad als ik al wat ben op geschoten zal ik wat foto's plaatsen!
ik hou jullie op de hoogte!

pito

Hey Pito,

Ik denk dat een ieder je alle plezier in het bouwproces gunt. Alleen je kwam in je eerste vraagstelling een beetje onervaren over, vandaar de bezorgde reacties 🙄

Misschien alvast wat tips voor je wanneer je met je model gaat beginnen:
- Onderdelen eerst goed ontvetten.
- Lijmen met secondenlijm.
- Wees voorzichtig met de stof die van het schuren en zagen afkomstig is.
- Eventuele kromme delen verwarmen middels een föhn en dan weer rechtbuigen.
- Houd putty of een ander vulmiddel bij de hand.

Ik hoop dat je je bouw en schildervorderingen ook gaat laten zien. Ik ben wel benieuwd wat je er van gaat maken. Daarbij heb je een niet alledaags model en dat is ook wel weer eens leuk om te zien.

Groeten,

Eelco

Eelco,

ik zal op al deze dingen gaan letten!
klinkt misschien gek, maar dit is mijn eerste grote project met resin(heb er al eerder mee gewerkt) en dat lijkt mee een leuk project.
en alles wat ik als eerste vroeg was een vraag over de camouflage(heb ik een keer geprobeerd op een oude tank die ik daarvoor had gebruikt en dat vind ik nog wel lastig om een mooi patroon te maken met een kwast) terwijl het wel mogelijk is om met een kwast/penceel een mooi camouflagepatroon te maken. dus dacht ik laat ik eens wat tips vragen. voor het maken van een camouflage.
ik denk dat ik de vulcan eerst gewoon donker groen ga maken(wat voor groen ga ik nog bekijken!
thanks voor de tips voor het bouwen met resin!!!!!

pito

Hoi Pito,

Zorg dat je een goed, klein zaagje hebt. Grote onderdelen zaag je het beste los in een bakje water, om te zorgen dat je minder stof krijgt.
Kleine onderdelen kun je gewoon wel zagen.
Een mondkapje is inderdaad geen overbodige luxe.

Ontvetten kan gewoon met een sopje met wat afwasmiddel.

Groet, MartinD

kankerverwekkend, daar zijn de meningen over verdeeld. ik denk wel dat het een bijdrage kan leveren, maargoed resin is sowieso gewoon niet heel erg bevordelijk voor de gezondheid. dus mondkapje op of de onderdelen goed nat houden. zolang het stof papperig blijft en niet gaat dwarrelen kan er volgens mij weinig gebeuren. veel plezier met het bouwen en neem de tips die je van iedereen krijgt ter harte.

groeten erik.

Heb ehm binnen gekregen...
ziet er perfect gegoten uit en met metalen loop(in 7 delen) met bezig met voorbereidingen, en plaats vrijdag wat foto's van mijn vooruitgang!
het zal niet heel snel gaan kwa bouwen, maar probeer wel zo snel mogelijk foto's te plaatsen!!

pito

Zo ben eindelijk begonnen, ziet er goed gegoten uit.
forumfoto1.jpg

ben begonnen met de gatling in elkaar te zetten en al wat te verven:
vulcanplaatje1.jpg

van te voren heb ik de deeltjes wel in een badje met wasmiddel gedaan om te ontvetten.
de deeltjes van de foto liggen nu te drogen!!!
het zal nog wel effe duren voor dat ik deze MOOIE kit af heb.
Welke kleur groen kan ik het beste gebruiken als hij in de groene(Bos achtige) camouflage wil maken en welk merk??

pito

helemaal eens met erik's eerste reactie.

goed om te zien dat je foto's hebt geplaatst.
mischien is het beter op bepaalde dingen eerst te lijmen en daarna te schilderen, ik meen me te herrinneren dat je anders de lijm én de verf verpest.

mzzl,Chris

Beste chris,

klopt inderdaad, met dat lijm en de verf!!
ik ben op dit moment al best wat verder de vulcan een gedeelte van de munitie kisten zijn af en geverfd!! nog geen foto's daarvan kunnen maken.
het is best lastig om met 2sec lijm te werken, maar als je alles eerst goed past en doet dan lukt het wel!!!

pito

Terug
Bovenaan