M113 ACAV Vietnam - Afgerond

Schalen
  1. 1:35
Gegroet allen,

Het Marderproject gaf me tijd om na te denken wat ik verder wilde bouwen, al een poosje sluipt een bouwdip door mijn gelederen en dan is knoeien aan een pretentieloos project best aangenaam. Dat het heeft geleid tot de start van een nieuw project is een prettige bijkomstigheid.

Het nieuwe onderwerp is wederom een Vietnam onderwerp. Deze keer niet OOTB, maar met toeters en bellen, daar had ik wel een keer zin in en ik had de hele set toch al liggen.
Mag ik voorstellen .... de M113 waar ik een AVAC versie van ga maken.
001-Doos.jpg

De uitbreidingsetjes.
002-Extra.jpg

Ik ben begonnen met de binnenkant en de eerste PE is aangebracht.
003-Begin.jpg

004-Begin.jpg

Wat het verder gaat worden geen flauw idee, eerst het model en dan volgt de rest 😉

Grtz

Re: M113 AVAC Vietnam - Start [28042010]

Het begin is er! Ik ben heel benieuwd!

Voor wat referenties zie (ja, daar ben ik weer met deze site) http://www.flickr.com/photos/zippo132

Ga je er een afgerachte bak van maken?

Ik ben ook nog steeds bezig met een M113 ACAV maar dan in schal 1:72.

Re: M113 AVAC Vietnam - Start [28042010]

Bedankt voor de reacties en link.

Tijd voor PE, soms vraag ik me af wat ik er leuk aan vind, maar als het zit dan is het ook wel leuk om te zien en geeft toch een ander beeld dan puur uit de doos.

Wat foto's van de eerste vorderingen.
005-PE1.jpg

006-PE1.jpg

007-PE1.jpg

008-PE1.jpg

Dat was het voor nu, priegelen gaat voort.
Grtz

Re: M113 AVAC Vietnam - Update [03052010]

Wat ik altijd heb begrepen is dat het lastig is werken met PE (benodigd: vast paar handen en goede ogen). Maar als ik dit zo zie zit het er toch erg mooi uit. Zeker het bestuurders gedeelte! Beter dan de meegegoten gaspedaal en versnellingsbak e.d.

In 1:72 durf ik het alleen niet aan want ik ben bang dat ik hier niet mee kan werken.

Echter een kleine opmerking, voor zover ik weet/gezien heb hadden de M113’s in Vietnam geen gordels voor de infanteristen.

Verder niks meer dan complimenten! Ik blijf je volgen!

Bedankt Bart voor je reactie.

Ik heb een serie interieurfoto's van de M113A1 en daar zag ik wel gordels in.
Dit is een foto die ik via via gekregen heb van een restauratie project. Het zou een M113A1 zijn uit de Vietnam tijd en ik heb verder niet voldoende referentiemateriaal om te kunnen zeggen dat het niet klopt en hier zie je wel gordels.
m113_interior_02_large.jpg

Grtz

Deze foto ken ik maar ik twijfel of deze van een M113 is welke in Vietnam heeft rond gereden.

De banken achterin lijken namelijk uit meerdere delen te bestaan terwijl de banken in de Vietnam M113’s uit 2 delen bestond. Ik heb ergens op mijn PC foto’s van een M113 ACAV staan welke volgens mij in Vietnam heeft gediend en gerestaureerd is door reenactors (schrijf ik dit zo goed?).

PB mij anders even je e-mailadres. Dan zal ik deze naar je mailen.

Hier is overigens een link van een M113A2 waar te zien is dat de banken anders zijn. http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m113.html (klein beetje naar benden scrollen).

Ga je overigens nog zandzakken op de bodem leggen zoals deze set van Legend Productions?

con_8tPYPa.jpg

Hoi Johanna,

De foto is inderdaad geen M113 die in Vietnam heeft rond greden. Deze M113 heeft de brandstof tanks achterop zitten, links en rechts.

Wel een hele leuke project heb je uitgekozen(vind ik 😀 ) De M113 ACAV is een van mijn favoriete voertuigen. Ik heb er nu drie af en er liggen er nog zo,n zes op de plank waar ik nog mee bezig ben.
Eigenlijk kan bijna alles, met een M113 in in Vietnam!! In het interieur werden vaak vele aanpassingen gedaan, zoals...op de bodem werden zandzakken neergelegt, en daar boven op munitie kisten. Of de hele bodem munitie kisten met zand er in, en daar dan weer de gewone munitie kisten er op. En op de banken werden ook munitie kisten gedropt.
Ook werden vaak de commandanten stoeltjes verwijderd omdat die vaak in de weg zaten.
Ook waren ze erg beschadigt aan de buitenkant ...boeggolfkeerplaat er af, alle lampen er af, plus de beschermbeugels er van af. Al met al kan er weinig verkeerd gaan met het bouwen van een M113 in Vietnam.

Concord heeft pas een nieuw boekje uitgebracht over de M113 in Vietnam....een aanraader voor de M113 bouwer.

Gr Nick. 😉

Hallo mannen,

Leuk dat er hier toch wat interesse is in dit onderwerp 😉

Klopt dat bovengetoonde interieur niet klopt, daar was ik ondertussen ook achter. Heb op een ander forum begrepen dat de M113's in Vietnam ook veiligheidsgordels had, maar niemand gebruikte ze en bij alle aanpassingen werden ze gesloopt of weggewerkt. Inderdaad Nick, na een middagje fotosites afzoeken, bijvoorbeeld Picasssa kent een heleboel Vietnam foto's die je niet via Google vindt en daar heb ik zoveel interieurs gezien dat ik inderdaad bijna alles kan, behalve DVD spelers en laptops 🙂

Het andere setje van Legend heb ik hier ook liggen zat in een andere doos, ik ga de boel gezellig volbouwen, maar eerst feestvieren! Toedeloetjes!

Grtz

Hoi!

Ik ben benieuwd of er je inmiddels wat verder bent gegaan?

Hier nog een website voor misschien referenties http://www.mooremilitaria.com/photos.htm

Hoi Bart,

Ben ondertussen al een stukje verder, had nog geen tijd voor foto's die komen binnenkort. Ben van alles aan het uitzoeken geweest en nu nog het motorgedeelte "pimpen" en dan kan de eerste verflaag aangebracht worden.

Bedankt voor de link, zitten handige foto's tussen die nog van pas komen bij het laatste deeltje detaillering van de binnenkant.

Grtz

Een PE/detail update die niet het mooiste laat zien, maar met een laagje verf straks een heel ander beeld gaat geven.
Ben er dagen zoet mee geweest, veel foto's bekeken en selecties gemaakt. Alle luiken die open kunnen komen open te staan en daar heb ik zoveel mogelijk details aangebracht voor zover ik het detailleren beheers.

In beeld.
Motorblok/-ruimte.
009-PE2.jpg

Stuurinrichting met bagagerekje.
010-PE2.jpg

Ventilator en mij onbekende delen.
011-PE2.jpg

Binnenkant
012-PE2.jpg

013-PE2.jpg

Zoals te zien is, er zitten een hoop gietgaten die ik moest dichten en verder de lijmresten kon ik niet echt voorkomen doordat ik fysiek beperkt ben. Straks is het niet meer te zien omdat ik alles weghaal en wegwerk.

Alle binnenonderdelen zijn nu gedaan en de binnenkant kan voorzien worden van een verflaag. De onderdelen heb ik diverse keren gedroogpast om zeker te weten dat ik straks geen verrassingen krijg.
Dat was het voor nu.

Grtz

Re: M113 AVAC Vietnam - PE/detail Update [10052010]

Een lijk in de kast, uit de kast, in de kast, uit de kast en zowaar is de zin terug gekomen verder te gaan met dit bakje. Wat er stond is deels gesloopt en ik ben verder gegaan met het opnieuw invullen van het interieur en het vullen daarvan tot het op iets dat lijkt op M113 on duty, niet dat ik dit verder uitgewerkt heb, komt wel.

Plaatjes.
014-Binnenkant.jpg

015-Binnenkant.jpg

016-Binnenkant.jpg

Nadat dit afgerond was ben ik verder gegaan met het zoeken van vulling in de vorm van dozen, tassen, rugzakken en wat je zo kunt bedenken. Dat heeft tot een verzameling geleid die grotendeels in het model zijn geplaatst, op wat kleine dingen na die een verbinding hebben met het dak en voorkant.
017-Vulling%20binnen%201.jpg

018-Vulling%20binnen%202.jpg

019-Vulling%20binnen%203.jpg

020-Vulling%20binnen%204.jpg

Het interieur is grotendeels af, wat kleine dingen volgen nog en de aandacht gaat richting afdichten van de binnenkant, dat is deels voorbereid en de rest volgt tzt.

Grt Johanna

Re: M113 AVAC Vietnam -Update [01062012]

Hoi Johanna,

Petje af! Ik vind het er zeer realistisch uitzien. Het schot rechts naast de bestuurdersplek is zeer mooi! Succes met het vervolg.

Groet
DIRK

He Johanna,

Ik heb deze kit ook nog ergens liggen en wacht op een Vietnam-hausse.
Ik vind je werkzaamheden tot nu toe inspirerend. Je maakt er echt goed werk van middels PE en andere toevoegingen.
Mooi werk ! 🙂

groet Frank

Hoi,

Dank voor het reageren, het is leuk werk, veel uitzoeken en uitproberen. Vietnam is de eerste tv oorlog geweest en er is veel te vinden en zelfs heb ik een behoorlijke archief waaruit ik kan putten.
Frank, gewoon beginnen en als er meer beginnen dan komt er vanzelf meer aandacht voor deze periode 😉

De binnenkant is klaar en zal afgesloten worden, wat open kan blijft open, tot een volgende keer.
Grtz

Mooi "echt bewoond" interieurtje ! Complimenten.
Tis dat er in de Vietnam jungle geen pizza-koeriers waren, anders had je er zo een paar pizza dozen bij kunnen denken 😀

Benieuwd naar de eindafwerking en bouwgroeten, Wim

meneer prummel heeft gelijk , ik vind zelf de vietnam periode ook aantrekkelijker om te bouwen .
ben dan wel niet zo goed als jullie maar ik doe me best .

heb zelf al een aardigecollectie staan .
uh-1
walker bulldog
duster
willy's
Strike Assault Boat of SEAL Team Assault Boat . voor restauratie

under construction:
oh-6
bell-47d ook wel de mash heli
lvtp5a1 mooiste voertuig vietnam periode...
centurion
mule
armour trailer
load of poppetjes

wannahave:
pbr 31 patrol boat
sheridan
patton
hovergraft
....

Olaf Straatman zei:
meneer prummel
....

ik denk dat je mevrouw prummel bedoelt.........

Johanna, ik ivnd de m113 echt tof worden, zeker weer een inspiratie om die van mij op te pakken en weer verder te gaan, hoewel die natuurlijk lang niet zo mooi gaat worden als die van jou.....

Groeten Erik

Hey Johanna,
die ziet er goed uit!

Jammer dat die figuren van de boxart er niet bij zitten, maar de aanvullingen van jouw maken dat meer dan goed!

Dank allen voor de reactie en inderdaad ik heet Johanna 😉 Kan de beste overkomen ....

Ik heb een tijdje deze site niet bezocht en daardoor jullie reacties gemist.
Hier staat ook een behoorlijke collectie Vietnam voertuigen, boot en heli's en een grote verzameling figuren. Momenteel loopt op MB een groepsbouw Vietnam, mocht je het onderwerp
zeer interesseren, kun je daar ook kijken of meedoen.

Jouw M113 wordt ook mooi Erik, als je zelf tevreden bent is dat veel meer waard dan wat anderen er van vinden, natuurlijk is het leuk als mensen je werk waarderen, maar
het gaat er vooral om dat jij het zelf leuk vindt.

De figuren zijn ondertussen allemaal terecht, eentje komt in de setting, ik heb ondertussen een aantal figuren gemaakt en geverfd en de setting begint te vorderen. De M113 is af op wat verwering na en een dezer dagen zal ik een update plaatsen. Het project is beweging en het einde komt langzaam in zicht.

Bedankt voor het kijken en reageren.
Gr Johanna

Het project is een tijdje geleden afgerond en staat ondertussen in de vitrine. De foto's zijn niet door mijzelf gemaakt, de rest wel 😉

306572_471430922897918_67297500_n.jpg

58717_471430549564622_573374933_n.jpg

284186_471430339564643_42806235_n.jpg

319049_471430389564638_1248968982_n.jpg

424688_471430819564595_1705131970_n.jpg

553427_471430769564600_1824192407_n.jpg

Grt Johanna

Re: M113 AVAC Vietnam - Afgerond

Inderdaad een schitterend geheel !

Voertuig is al superfraai op die ondergrond, dan de dozen erbij.
En dan die figuurtjes....je hoort zo de muziek van The Doors erbij 8)
Prachtig getroffen hoor, de eerste hippies, zeker weten heeft eentje wat stuff in zn zakken 8)

Vraagje: waar haal je die sigarettenverpakkingen vandaan (Marlboro) en is er ook zoiets in wo2 te krijgen ?

Bouwgroeten, Wim

😱 😱 .....

Ha die Johanna ,

Die smiley's hierboven geven goed het gevoel weer toen ik deze foto's zag. Wat een beauty! Vooral de compositie en het kleurgebruik staan me aan, maar de details mogen er ook zijn. Knap stukje werk waaraan je kan zien dat je er veel aandacht aan hebt besteed. Chapeau...

groeten, Richard.

Wohow... You rock, babe!

Een zeer gelukt dio, Johanna!
Mooi afgewerkt, gelukte compositie.... Persoonlijk denk ik wat veel dozen, maar da's een kwestie van smaak. In ieder geval veel kleur in het groen en genoeg te zien.

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Vietnam is niet echt mijn ding, maar als ik iets zou maken in die richting zou ik proberen het er zo uit te laten zien. Wat je hier neer hebt gezet is precies zoals ik me Vietnam voorstel. Prachtig gedaan!

Een vraagje: de periscopen rondom het chauffeursluik komen mij erg felgroen over. Is dit de bedoeling of komt het door de foto?

PS: dat geluk vrouwlijk is, is geen toeval ... 😀

Hoi Johanna,

Dat ziet er mooi uit 😀 Natuurlijk helemaal mijn ding Vietnam periode.
De vegatatie vind ik erg geslaagd en ook de M113 vind ik erg goed gelukt. Ook vind ik het erg leuk dat je alleen de eierdop schildjes heb gebruik van de ACAV set.
Ik ben nu zelf met de 1/15 Verlinden M113 ACAV bezig. Mag ik vragen welk merk je hebt gebruikt voor het gras?

Gr Nick 😉

Dank allen voor je leuke reacties.

Dan wat antwoorden:
De dozen en ander papier spul is deels van Plus Model en Real Model, maar het grootste deel is eigen ontwerp en zo ook de sigaretten doosjes omdat in Vietnam de pakjes langer waren dan tegenwoordig en dat is niet te verkrijgen en zodoende ben ik zelf bezig gegaan en dat geld ook voor de bier dozen, het klopt niet helemaal, maar dat is ook omdat het commerciële merken zijn en ik geen gedoe wil met rechten.
Het gras komt deels van Noch en MiniNatur en de rest is vooral oude kwasten en vegers, ik heb ooit oude kwasten gekortwiekt en van kleur voor zien en af en toe gebruik ik ze als opvulling van de commerciële gras stukken.
Denk dat de periscopen door de foto versterkt zijn, zoals opgemerkt, de foto's heb ik niet zelf gemaakt en het was mij niet opgevallen.

Wat geluk en vrouwelijk zijn met elkaar te maken heeft .... denk niet dat het veel uitmaakt wie of wat je bent ...

In het figuren gedeelte heb ik een ander Vietnam stuk geplaatst en voorlopig even genoeg, ben met een M-ATV begonnen, iets moderner 😉
Grt Johanna

Dank, het is inderdaad een onderwerp wat je minder ziet, toch worden er op andere fora regelmatig Vietnam onderwerpen gebouwd, hier is het inderdaad zeldzamer terwijl het een onderwerp is waar veel over te vinden is en genoeg referentie geeft om een leuk project van te maken.

Grt

Wow, Johanna, jij begint akelig goed te worden. Een nieuwe meester(es) in de dop? Ik vind dit diootje erg mooi geworden, zowel figuren, voertuigen als het geheel bij elkaar. Zoals al gezegd vind ik het de kleurbalans ook erg goed. Figuren, voertuig en omgeving zijn met elkaar in harmonie qua kleuren en qua stijl, en dat zie je lang niet altijd.
Ik krijg zowaar weer eens zin om een PBR te gaan bouwen, al langere tijd een droomproject van me. 😀

Gewoon beginnen Eelke, ik heb dat ding ook liggen en soms denk ik, zal ik beginnen, maar ja het is met zoveel dingen, ideeën zat, uitvoeringen tja ...
Af en toe komt er iets aardigs uit mijn handen, voor de rest is het vooral het afmaken en dat is net het puntje op de i wat er vaak aan ontbreekt.

Terug
Bovenaan