M1117 Guardian (update 20-12)

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Zo, de dip begint weg te trekken, en hoewel ik nog flink wat half affe modellen op de plank heb was ik echt even toe aan iets nieuws. Ik ben langzaam begonnen aan de M1117 Guardian van Trumpeter, een geweldig modern Amerikaans karretje dat onder andere gebruikt wordt in Irak.

De romp zit nu in elkaar en tot zover is de kit prima, maar het uitlaatrooster baarde me zorgen. Zoals op de foto's te zien is, zijn de proporties verkeerd, is het detail matig en zitten de lamellen vol met bobbels. Evergreen to the rescue! 8)

Ik hoop weer regelmatig updates te kunnen posten hier, het is te lang geleden 😳

rooster1.jpg

rooster2.jpg

rooster3.jpg

Hi Eelke,

Aah de roep van een nieuw doosje.......

Ik heb hem ook, was wel gecharmeerd door het net even anders zijn, vroeg me af, het nieuw maken van het rooster, is dat voor jou een optisch iets of ben je echt aan het meten geslagen?

Groeten Rick

Leuk dat je van je bouwdip aan het bekomen bent Eelke, en je springt er direct weer lekker in. Ik bewonder je scratch werk enorm, het is zo ontzettend clean. Ik moet daar nog een hoop voor leren.

Ik blijf je volgen.

Mvg Manuel

Dank jullie wel voor de reacties!

Dirk-Jan: als je er scheef naar kijkt is het wel recht! Maar je hebt gelijk, ik vijl m nog wat bij.
Rick: de overall maten heb ik van het Trumpeter-onderdeel, voor de rest is het 'eyeballen'. De positie van de middenspijl heb ik wel opgemeten: die hoort in het midden van de denkbeeldige lijn door het midden van de twee zijkanten (kan het niet duidelijker uitleggen 😳). Ook de hoek van de lamellen heb ik steeds weer op het oog gedaan. Meten heeft hier geen enkele zin, met het oog zie je de kleine afwijkingen veel beter.
Manuel: als je goed naar de foto's kijkt is het geheel schever dan het lijkt hoor! Wat mij enorm hielp bij het cleaner bouwen was tamiya extra thin cement. Naadjes vul ik met superlijm, dat helpt ook om het geheel schoon te houden (superlijm is doorzichtig, dus zie je het niet 🙂)
Benjamin: ongeveer anderhalve avond denk ik. Ik was een hoop tijd kwijt met lamellen die achteraf niet bleken te passen 😢.

Een bescheiden updateje van de Guardian: momenteel werk ik aan de appliqúeplaten, waar het detail soms zacht is en soms gewoon afwezig. Vooral de plaat linksachter kan wat werk gebruiken.

Verder heb ik een antenne gescratched voor het Duke anti-bermbomsysteem. De afmetingen heb ik geschat a.d.h.v. foto's. Een stuk sprue van Tamiya's JS-2 had bijna precies de juiste doorsnede. 🙂
Hij staat nog niet vast in zijn voetje, dus hij lijkt nog wat wobbly.

Danny: volgens mij is het 0,3mm, maar ik weet het niet zeker. Ik heb ook geen schuifmaat om het even op te meten :x

asv1.jpg

asv2.jpg

Ziet er goed uit Eelke, leuk dat de bug weer gebeten heeft bij je.

Ik ga jouw bouwverslag maar als leidraad gebruiken voor de mijne, kijken of ik qua bouwen een stap omhoog kan doen.

Groeten Rick

Inmiddels is de Guardian weer wat verder. De panelen op de voorkant zitten erop, met hier en daar wat modificaties voor de nodige accuratesse. De luiken heb ik aangepast door ze dunner te schuren en vervolgens op te dikken met 0,4mm plaat. Gevolg is een 'undercut' onder de scharnierarm die de onderdelen uit de kit niet hebben.

Excuses voor de slechte foto's!
guardian1.jpg

guardian2.jpg

guardian4r.jpg

Hoi Eelke,
Jij bent echt een meester in het superdetaileren,top!
Of het allemaal klopt weet ik niet maar jouw andere werk kennende twijfel ik daar geen moment aan 😉

Groeten,

Roger

Ik vind het heel knap hoe je de originele kit gelijk naar de jaren '70 verwijst, de details zoals de handgrepen doen echt wonderen voor deze kit.

Ben ook benieuwd naar hoe je de antislip doet, en hoe buig je rond Evergreen, in heet water, vehitten?
Ziet er geweldig uit, juist omdat ik dezelfde kit heb kan je de Warrink magic goed inschatten, heel knap!

Groeten Rick

Bedankt heren!

Manuel: door er tamiya surface primer op te stippelen. Ik heb een potje dat bijna is uitgedroogd, dat is perfect om dit soort dingen mee te doen. Er zat al relief op het model, dat heb ik met de surface primer aangedikt.
Rick: gewoon buigen met een pincetje, heet water is niet echt nodig. Ik had trouwens liever metaaldraad gebruikt, maar dat had ik niet in 0,5 mm dikte :x

Eelke,

even nogmaals al je stappen bekijken...
Nu even een kunstgreepje om de bond tegen vloeken te omzeilen JE 😱 😈 S.
Ziet er nu al vele malen beter uit en je bent nog niet half op weg.
Gewoon klasse.

Willem

Terug
Bovenaan