M109?

Hoi,

Goed, ik heb net de Italeri M109 E4/A1/A2/G... gekocht. Ik ben van plan een van de M109"A0" modellen te bouwen, waarvoor ik volgens de instructies drie mogelijkheden heb. Juist. En toen viel me op dat een van de A2 voertuigen NL decals had.
Nou vraag ik me dus af of NL ooit begonnen is met de M109"A0", of pas met de A1 of A2. Het zou wel leuk zijn om die vroege versie als NL voertuig te bouwen, tenslotte...
Als je me hierbij kunt helpen, en misschien ook weet waar ik meer informatie kan vinden (foto's?), dan hoor ik het graag.

Bedankt,

Olaf Kievit zei:
Nou vraag ik me dus af of NL ooit begonnen is met de M109"A0", of pas met de A1 of A2.
Volgens Jane's Armour and Artillery 1985-86 "heeft" Nederland 118 M109A1's en 86 M109A2's die vanaf 1981 geleverd zouden moeten worden. Er wordt niets in gezegd over verbouwing van M109 tot M109A1, terwijl dat er bij b.v. Canada weer wel bijstaat — maar of dat betekent dat Nederland gelijk M109A1's gekocht heeft, of dat men bij Jane's geen informatie had over een eventueel verbouwingsprogramma, is natuurlijk de vraag...

De Koninklijke Landmacht heeft de M109 met korte loop gehad.
Welke aanduiding die exact had? Volgens mij gewoon M109.
Ik kan het wel even navragen; mijn werkplek staat op 75 meter afstand van de 11e Afdeling Rijdende Artillerie...
Die jongens zouden dat moeten weten! Maandag weet je meer.

Roel

de KL had de M109,daarna de M109A1 ik weet niet of de bestaande M109's werden ge-upgrade naar A1 en in 1982 werd met het up-grade programma begonnen naar M109A2 standaard.Een M109A1 die naar M109A2 standaard was opgewaardeerd heette officieel M109A3 en was te herkennen aan de behuizing van de diepwaad schermen.de M109A2 heeft die niet.Aangezien de M109 het standaard geschut was van de KL hadden rond 1983 de meeste eenheden de M109A2/3 .19Afdva was uitgerust met de M110 en 107 Afdva met de M107 die tegen 1983 werden omgebouwd naar M110A2(zodanig omgebouwde stukken werden M110A3 genoemd).M109 afdelingen weet ik niet uit mijn hoofd maar in ieder geval 11Afdva(gele rijders) ,41 Afdva en 44Afdva hadden ze.44 Afdva had Bo Derek en Barbara in B batterij .Antenor was een stuk van A-bat en had als kenteken KZ-59-07 met voertuig nummer 23.Op www.dienstmakkers.nl staan alle eenheden die de KL heeft en had.
groeten,bert

nog even over het grootste verschil tussen de M109A1 en A2.Dit zit in de richtapparatuur,bij de M109 en A1 is dit een soort periscoop in een rond gat in het dak dat wordt agfgesloten met een ronde zijdelings wegdraaiende klep,bij de A2?A3 zit de richtapparatuur in een soort televisie achtige behuizing.
groeten,bert

Ik moet in mijn herinneringen vrij diep graven, dus vergeef me als er een foutje in geslopen is. Ik ben van lichting 79-5 en heb 14 maanden gediend bij C-Batterij 44 Afdva. Wij waren destijds uitgerust met de M109-A1. Ik heb altijd begrepen dat alle A1’s van de KL upgrades waren van de oorspronkelijke M109. Bij die upgrade werd de korte loop vervangen door een langere, waarbij het bereik werd opgevoerd van ca. 14,5 tot ca. 18 km. Gezien het bouwjaar van mijn stuk, de C22, 1967 is dat zeker een conversie.
Naast de 44 Afdva, destijds gelegerd in de Tonnetkazerne in Het Harde was in ieder geval de 43 Afdva in Duitsland uitgerust met de M109-A1. De door Bert Lindeboom aangehaalde Gele Rijders moesten het in 1979 nog doen met 105mm houwitsers op basis van de AMX 13.
Nog wat namen: Alle name van de voertuigen begonnen met de batterij letter. Het commando voertuig, een M571, de C10 was Crisis Centrum.
A21, KZ-89-61, Adonis
C22, KZ-89-93, Castor
C23, KZ-89-73, Cyrus
C21, KZ-89-35, ??
Verder nog de Cycloop, maar ik het geen idee meer welk nummer daar bij hoort.
De namen waren van hogerhand vastgesteld en hadden voor de stuksbediening dan ook geen enkele betekenis.
De M109-A1’ s waren in die tijd in een deplorabele staat van onderhoud. Rijden en schieten ging nog wel, maar communicatie was bijna onmogelijk. De intercoms waren allemaal defect, microfoons waren er zo ie zo niet. De oplaadbare batterijen van de radio’s waren versleten en stopten er na een half uur gebruik al mee. In die 14 maanden diensttijd heb ik nog nooit een voertuigkachel zien werken.
Dan de richtapparatuur. Bij de M109 en M109-A1 zit de richtkijker tijdens het rijden in een kastje dat linksvoor in de toren zit. Bij het in stelling komen moet de chauffeur op de toren klimmen, het luik voor de kijker ontgrendelen en langs een as omhoog trekken en boven weer vergrendelen. De 1e richter haalt ondertussen de kijker uit zijn kastje en plaatst die in de houder. Is hij daarmee te vroeg en laat de chauffeur het luik weer vallen, dan is de kijker definief kapot. Als de richter bij het uit stelling gaan vergeten de verlichting van de richtkijker uit te zetten, dan zal bij het weer plaatsen van de kijker kortsluiting ontstaan, waarbij de kijkerverlichting doorbrand. De hele procedure vergt op z’n best al gauw een paar minutenen is behoorlijk gevoelig voor ongelukken. Reden genoeg om over te gaan op systeem A2. De richtkijker blijft in zijn houder. Het luik is vervangen door een kap met voorin glas, die meedraait met de beweging van de kijker. Dit versnelt het in stelling komen aanzienlijk.

De volgende site geeft nog wat algemene info over de M109:

http://www.globalsecurity.org/military/systems/ground/m109-intro.htm

de gele rijders hebben uiteindelijk ook M109's gekregen maar ik weet niet precies wanneer dat was.zelf heb ik bij 19 Afdva gediend in 82/83 ook op de Tonnet-kazerne in 't Harde,wij hadden M110A1's.In die periode was 44Afdva aan het overschakelen op M109A2/A3.Volgens mij zijn de KL M109's Update gehouden en is de huidige versie de M109A5 maar zeker weten doe ik dat niet.Arne Poirot weet dit misschien of Roel van Essen kan hier achter komen .
groeten,bert

Wel een beetje een laat antwoord, maar ik denk dat ik een definitief jaartal voor de invoer van de M109 heb — in een Handboek voor de Soldaat uitgave 1983 kwam ik, in het hoofdstuk over voertuigherkenning, tegen dat de M109 in Nederland ingevoerd is in 1964. Aangezien de M109A1 (die het stukje in het boek eigenlijk behandelt) van latere datum is, moet dit wel over de basis-M109 gaan.

Terug
Bovenaan