M10 Duckbill 30 Maart

Hallo allen;

Tijdje geleden alweer dat ik nog wat productiefs kon laten zien. (op modelbouwgebied dan!)
Academy's Duckbill, met een paar stevige PE-setjes.
Hoewel deze kit van zichzelf al een behoorlijk compleet interieur heeft, heb ik toch de PE erbij gekocht, gewoon om eens te proberen hoe dit mij afgaat. Daar ben ik in de tussentijd achtergekomen; niet al te best !
Te dikke vingers, te slechte ogen, trillende handjes en een hoop gevloek bij wegspringende minieme onderdelen.
Iets dat de gemiddelde op leeftijd (45) rakende bouwer ongetwijfeld zal herkennen, maar blij wordt ik er niet van. 😕
De kit zelf bouwt gelukkig lekker, alleen nogal wat uitwerppin-gaten op lastige plekken. Ik vindt de bouwtekening overzichtelijk en goed te volgen.
Hierbij de eerste foto's.
AcademyM10Duckbilldoos.jpg

M10Duckbill_02.jpg

Dit kon ik even niet laten.... Ziet er behoorlijk professioneel uit toch! 8)

M10Duckbill_03.jpg

M10Duckbill_04.jpg

M10Duckbill_05.jpg

M10Duckbill_08.jpg

M10Duckbill_07.jpg

M10Duckbill_06.jpg

Ik ben een trage bouwer, dus of ik gelijk opga met Johanna's Hellcat waag ik te betwijfelen, maar ik ga mijn best doen ! 😉

Cheers,
Victor

Nou Victor, ik vind dat je al aardig wat gebouwd hebt, aan de andere kant voor mij weer een motivatie om verder te gaan 😉

Bouw je alles direct vast? Ik zie dat je aardig wat schuurwerk heb gedaan, is dat echt nodig bij deze kit? Dan weet ik alvast wat me te wachten staat.

Succes met het vervolg en ik ben daar zeker benieuwd naar.

Groet, Johanna

Hoi Johanna;

Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk droog te passen, maar inderdaad, zodra een subonderdeel klaar is gaat het bij mij direct op het model.
Ik denk zelf dat ik misschien wel wat overdrijf met het schuren...
Zo slecht is de pasvorm van deze kit helemaal niet, het is voor mij onderdeel van het leerproces om het allemaal zo vlak mogelijk te krijgen.
Mocht je hem zelf gaan bouwen, ik zou tweemaal nadenken voordat ik nogmaals deze PE-set voor de binnenkant van de romp zou gebruiken.
Er zitten echt een boel minieme onderdeeltjes bij die je nevernooit meer gaat zien als hij af is, en bovendien niet altijd historisch correct zijn als ik mijn referentiemateriaal mag geloven.
Voor de buitenkant en de toren is het weer een ander verhaal, dat valt natuurlijk veel meer op.
Succes met de Hellcat !

Cheers,
Victor

Hallo !

Hoewel onderstaande foto misschien anders doet vermoeden ben ik de afgelopen tijd wel iets opgeschoten, sterker nog, hopelijk kan ik binnenkort de binnenkant in de verf gaan zetten ! 😳
De aanleiding voor deze update is eigenlijk de volgende; Deze M10 wordt er 1tje in Normandie zo rond operatie Cobra.
Hoewel ik redelijk wat informatie over deze periode heb, kom ik er niet achter hoe het zit met de brushguards. (Is periscoopbeschermers een goeie vertaling ?)
Ik kom ze op de meeste foto's van M10's niet tegen, terwijl bijvoorbeeld bijna alle M4's ze juist wel hebben.
Er zitten er wel bij het Aber setje, dus de vraag is; erop of eraf ?

M10Duckbill_09.jpg

Cheers,
Victor

Even een boek over de M10 er bij gepakt, geen foto te vinden waar de brushguards op staan. Wil uiteraard niet zeggen dat het niet voorkwam, om Rumsfeld maar eens te citeren: "The absence of evidence is not the evidence of absence", maar het was op zijn minst zeldzaam te noemen.

Ik zou ze er dus lekker aflaten.

Hoi Victor.

zoals Jemie al aan gaf zaten ze er niet op bij de M10, echter wel bij de M36 of bij sommige achilles dus dat verklaard waarom ze in de set zitten

Succes met de rest

Martin

en ook niet op bijna alle M4's.dit heeft met het productie-tijdstip te maken,de brush-guards werden geintroduceerd rond juli/augustus 1943,de m10 werd tot dec 1943 geproduceerd,in ieder geval de overgrote meerderheid had ze dus niet,de m36 is van na die tijd en heeft ze wel,
groeten,bert

Hierbij een aantal foto's van de stand van zaken.
Hoewel ik er niet erg mee opschiet, ben ik toch redelijk tevreden over de resultaten tot nu toe.
Op de eerste foto is de M10 gespoten met flat white xf-2 gemengd met een druppeltje flat yellow xf-3 om het "dooie" er een beetje af te halen.
hierna wat details geschilderd, en vervolgens een paar washes met olieverf.
Ik heb geprobeerd om er een behoorlijk verweerd interieur van te maken.
Aangezien ik van plan ben om hem binnenkort dicht te maken, graag jullie commentaar, het kan altijd beter....

M10Duckbill_10.jpg

M10Duckbill_13.jpg

M10Duckbill_14.jpg

M10Duckbill_11.jpg

M10Duckbill_12.jpg

Cheers,
Victor

Als de M10 tijdens operation Cobra uitgevoerd moet worden
moet je aan de achter zijde resten van een wading trunk maken.
Ik heb op de webside van Old hickory diverse foto,s van M10,s gevonden welke in die uitvoering rond reden tot de bevrijding van Heerlen .
Als je op deze site zoekt kom je diverse M10,s tegen

http://www.oldhickory30th.com/

JoHendriks zei:
Als de M10 tijdens operation Cobra uitgevoerd moet worden
moet je aan de achter zijde resten van een wading trunk maken.
Ik heb op de web side van Old hickory diverse foto,s van M10,s gevonden welke in die uitvoering rond reden tot de bevrijding van Heerlen .
Als je op deze site zoekt kom je diverse M10,s tegen

http://www.oldhickory30th.com/
http://www.rijckheyt.nl/oorlogomnooittevergeten/fotoindex/foto9.htm

Terug
Bovenaan