M-20 diorama, GEREED.

Hallo Peter,

Je hebt er echt iets moois van gemaakt. De wielen zijn zo heel goed gelukt, juiste kleur en plaatsing van stof etc. Je ruine vorderd heel gestaagd, mooie kleuren zo!!

Begin benieuwd te worden naar het eindresultaat 🙂

Groeten,

Bas

Peter,

Wat me opvalt is dat de wielkasten zelf nog vrij schoon zijn, misschien dat je nog wat smurrie in de wielkasten kan plaatsen. zal vrij lastig worden omdat de wielen al vast zitten (neem ik aan) maar zeker niet onmogelijk om dat nog wat aan the doen.

Groetjes Raymond

Hoi,

Bedankt weer voor jullie reaktie's.
Volgens mij is ook hij klaar voor het diorama, misschien alleen nog even naar die wielkasten kijken, wat Raimond schrijft.

Thanks, Peter

Ha Peter,

Ik vind hem prima zo. Vind het een lekker volgestouwd bakkie geworden.
Die ruine begint er ook al goed uit te zien.

Ik kijk al uit naar de volgende update.

Oh ja, Peter die scan van de M18 artikelen worden voor me gemaakt. Komen er dus aan.

Greetz,

Robert

Hoi Robert,

Mooi man, kijk ik echt naar uit, alvast bedankt.
Zal me wel weer een project worden.....weet nog niet wat voor een dio dat gaat worden, maar ik zal t.z.t. mijn gedachten daar eens over laten gaan.

Peter.

Ik dacht even bij de vierde foto (die kwam als eerste op de monitor) dat ik naar een echt voertuig zat te kijken 😱

Dus kan ik alleen maar zeggen klasse bak 8)

Ronald

Erg, erg mooi Peter! Maar dat is al vaker genoemd geloof ik 🙂 ... ik zie uit naar de volgende update. Ga je Bunnik redden om deze af te krijgen?

Groeten, M

Hoi,

Thanks Ronald.

Martin,
Ik hoop dat hij dan af is, maar of ik het ga redden......ik doe mijn best.
En anders zet ik hem wel ergens waar je modellen kwijt kan die niet mee doen aan de wedstrijd.
B.V. een " in progres tafeltje/hoekje" of zoiets.....
Zoiets zal er toch wel zijn neem ik aan.

Hoi, Peter.

Hoi,

Hierbij weer een kleine "verhelderende" up-date van de ruine voordat hij zijn overweldigende, overwoekerende en ongerepte aanslag krijgt van diverse vegetatie in de vorm van een klim-op en mos.
Ik heb hem nog wat meer gedrybrushed, iets meer groene en gele tinten gegeven.
Hierna ga ik beginnen met de begroeing.
Het is de bedoeling dat ik hem eerst voorzie van een bed van dille.
Daarna de wortels er tegenaan lijm die de klim-op moeten worden.
Daarna de diverse soorten kruiden er op lijmen.
Dan de spuit er over en daarna het drybrushen met diverse tintnen groen en geel.
Dat is het plan van aanpak voor de komende dagen, mits het weer het toelaat en ik hoop dit nog voor mijn vakantie te kunnen doen...

Dit is hoe hij er nu voor staat. Iets meer drybrush gegeven en wat meer geel en groen gebruikt. Dit is volgens mij wat het moet zijn voordat ik met de begroeing ga beginnen.

Wat denken jullie er zo van?

M-20%20diorama%2037.JPG

M-20%20diorama%2038.JPG

Groeten, Peter.

Peter,

Dit ziet er goed uit. Qua groene en gele kleuren hoeft er niks meer bij volgens mij. Ik zou nog wel de bovenrand van de kapotte gedeeltes iets lichter maken. Alsof daar gisteren ook een stuk steen afgebrokkeld is. De toren heeft dat namelijk ook, en da is imho het best gelukte stuk tot nu toe.

Hopelijk red je nog een update voor je vakantie, maar overhaast het niet.

Cheers, MartinD

Ruud, Bedankt.

Martin,

Een up-date zal er nog wel komen voor de vakantie.
Gisteren het mos aangebracht met een mengsel van witte houtlijm en water. Kan vandaag drogen en dan kan ik de wortels van de klim-op er tegen aan lijmen.
Gisteren ook nog een klein boompje gemaakt met o.a. zeeschuim.
Staat ook te drogen, kan ik ook nog in de verf zetten en daarna de kruiden er op aanbrengen.
Genoeg nog te doen de komende dagen.....

Hoi, Peter

Nog even een gedachte over de metalen stang/railing: is het niet zo dat die nog niet van roestvrij materiaal kunnen zijn (en dat ze dus roest moeten vertonen)? Is mij in ieder geval niet duidelijk uit de foto's.

😱

Peter,

Ik vind die groene aanslag er nu al geweldig uitzien en ik zou graag wat meer horen over hoe je het hebt gedaan. Gewoon drybrushen, zeg je?

Ik val een beetje in herhaling, maar ik kijk nu al uit naar de volgende update.

Alex

ik zou die stang een gietijzer uiterlijk geven, geen gewone roest, maar bijna zwarte roest, en kleine stukjes gietijzer die spontaan van ouderdom uit elkaar vallen. als de stang net zou oud is als het kasteel, lijkt me dat het geen staal of gewoon bandijzer kan zijn, das pas van de laatste 100 jaar!

Timo

Hoi,

Die stang zal ik iets in de roest zetten, dat lijkt mij wel wat. Eens even goed verweren.

Alex, die groene mos en alg aanslag is gedaan door drybrushen.
Eerst donker groen, daarna steeds lichter met toevoegen van geel.
Als laatste bijna geheel geel. Net zolang je er tevreden mee bent.
Als het straks geheel opgelicht en droog is ga ik er nog een keer overheen met alleen geel, voor de laatste puntjes.

Hoi, Peter

Dat word weer een mooi dio Peter.

Maar waarom zal die leuning roestig zijn? het lijkt er wel op als er ergens geen roest op zit dat het niet af is 😕

Maar een beetje vrijheid moet kunnen natuurlijk.

Ronald

Hoi, pfff pfff.....

Ondanks de warmte toch nog iets kunnen doen.
Ik ben voorzichtig begonnen met het mos op de ruine aan te brengen en te drybrushen.
Het mos is een mengsel van dille en thee, aan gebracht met witte houtlijm en water.
Dat een dag goed laten drogen en ben daarna gaan drybrushen.

Eerst het mos.....
M-20%20diorama%2039.JPG

M-20%20diorama%2040.JPG

M-20%20diorama%2041.JPG

Daarna dus het drybrushen.
Op de voorgrond een stuk karton met de diverse tinten groen en geel.
Dit heb ik toegepast in een mix van deze kleuren.

De basis,
M-20%20diorama%2042.JPG

Eerste drybrush,
M-20%20diorama%2043.JPG

Tweede drybrush,
M-20%20diorama%2044.JPG

Het volgende wat nu staat te gebeuren is het statisch gras op de bovenzijde aan te brengen, dit ook een drybrush geven, en daarna de wortels aan brengen voor de klim-op.

Binnenkort weer meer hierover.

Groeten, Peter.

Hey Peter,

Dit word wel een toppertje... 😀
Maar 1 dingetje... Naar mijn idee zijn de "banen" van mos iets te strak. Vooral bij de trap. Maar verder ziet het mos opzich er goed uit!

mzzls

Hey Peter,

Het vordert al heel aardig.

De banen mos inderdaad vrij strak, maar ik vind het altijd lastig om een zinvol commentaar te geven bij een in-progress. Ik bedoel, kijk nou naar de kleuren van de muren in het begin, erg fel, maar uiteindelijk is het allemaal mooi "getoned" (bij gebrek aan een goed Nederlands woord).

Er komen nog zoveel stappen hierna dat het strakke effect straks waarschijnlijk wegvalt.

Belangrijk is dat alles straks een mooi geheel gaat vormen; de ruïne, de ondergrond, het voertuig en de figuren, zeker ook qua kleurstellingen en volgens mij zit dat bij jou wel goed. Zeker gezien je eerdere werk en de voorgaande posts in deze thread.

Groet,

Robert

ja, vet mooi, maar is het mos niet een beetje te donker? waarschijnlijk ben ik nu weer te snel, aangezien er in een vorige post het advies van klimop staat, maar dat is mijn advies ook, klimop bij de trap en op de toren, en bij de trap misschien extra lang gras (in het hoekje tussen de trap en de muur op de "benedenverdieping"? Verder zou je misschien kunnen varieren (goed gespeld zo?) in de verschillende moskleuren, want op de toren komt meer zonlicht, wat dus zou kunnen betekenen dat er lichter mos op zit.

maar, zoals hierboven al aangegeven, misschien ben ik een beetje te snel, dus ik zal eerst de volgende update maar eens afwachten... ik wacht er met smart op!

Timo

Hoi,

Bedankt weer voor al jullie goede raad, hier kunnen we weer wat mee.
Ik zal eens kijken of ik het " strakke" er een beetje uit kan halen.
Ook daar langs de trap.
Ook nog wat met de kleuren doen, licht groen met wat geel.....
Misschien valt het straks wel mee als de klim-op er tegen aan staat.
Ook komt er langs alle randen nog lang gras te staan, breekt ook weer wat van die strakke banen af.
Maar ik neem jullie tips zeker mee in de verdere bouw.

Bedankt, Peter.

Hoi,

Hier is er weer een. Lekker buiten 's avonds in de tuin bezig geweest, dat is best te doen...

Ik ben begonnen met het gras langs de randen. De basis staat. Alleen was mijn kwast op, dus morgen weer verder.
Hoe en wat: Eerst een geul gemaakt langs de randen, daarna witte houtlijm er in. Kwast afknippen, lijm er aan, en voorzichtig in de geul plaatsen. Lekker laten drogen, hier en daar wat snoeien en daarna kan de verf er op.
Het is nog niet helemaal af, zoals ik al zei, maar het begin is er.

M-20%20diorama%2047.JPG

M-20%20diorama%2048.JPG

M-20%20diorama%2045.JPG

M-20%20diorama%2046.JPG

M-20%20diorama%2049.JPG

Nog wat randen afmaken, daarna nog de klim-op, statisch gras op de randen en daarna kan ik eindelijk beginnen met de grond.

Dat was hem weer voor deze keer.

Groeten, Peter.

Hoi,

Bedankt weer.
Dat gras ga ik gewoon verven, goed verdunnen en dan komt dat goed.
Iets licht groen en geel/beige moeten de tinten worden.
Licht raken door het goed te verdunnen, dan blijven de haren ook op hun plek.

Peter.

he, vet mooi geworden, en het wordt alleen maar mooier, maar ik zou bij het gat in de muur (als ik me nog kan herinnenren komen er 3 figjes te staan/zitten) het gras omgeknakte punten geven, zodat het gras het zicht niet belemmerd!

ik moet eerst maar eens zien wat voor kleur het gras wordt, dan komt er vast nog wel meer commentaar!

Timo

Hoi,

Hierbij weer wat foto's, nog steeds van het gras.
Het is inmiddels groen, geel, bruin, beige enz....
De snoeischaar heb ik ook ter hand genomen. Erg veel korter wil ik het niet maken, lijkt mij hoor.....

Al het gras geplaatst,
M-20%20diorama%2050.JPG

Geverfd in diverse tinten,
M-20%20diorama%2051.JPG

Bewerkt met de snoeischaar,
M-20%20diorama%2052.JPG

Ook de achterzijde is gedaan,
M-20%20diorama%2053.JPG

Boven aanzicht, ook het mos is zo goed te zien,
M-20%20diorama%2054.JPG

Hierna komen de wortels er tegen aan met de klim-op. Dat is het laatste wat tegen of op de muren komt. Het zal niet zo veel worden als ik in mijn gedachten had, ik vindt het nu al een aardig geheel worden, misschien wordt het dan een beetje "over-done".......

Nu kan ik de grond gaan doen en kan ik het gras, vooral bij de grond, nog afwerken.

Zeg, wat vinden jullie er zo van?

Groeten, Peter.

Hoi Peter,
eerlijk gezegd vind ik het lange gras langs de kanten niet mooi 🙁 Het is een beetje te lang, en komt als (te) geplaatste borsteltjes over. Mischien een beetje uitdunnen, en wat kortere polletjes?
De overige begroeïng vind ik erg geslaagd :!:
Just my €0,02 😉
Jan 😀

peter stoof zei:
Geen probleem Jan, ieder zijn mening, toch.....
Ik zal er nog eens een blik op werpen.

Hoe was je vakantie?

Peter
😉
De vakantie was kort maar krachtig...ik zou zo weer terug willen 😀
Jan 😀

Thanks heren,

Dat "gele" is gips waarmee ik de bodemplaat heb opgevuld t.o.v. de randen van de basisplaat. Dat was ongelijk.
Tevens alvast een kleurtje gegeven als ondergrond die ik straks moet gaan maken.

Peter

Om eerlijk te zijn vind ik dat mos op de ruines een beetje te.. ik heb nog nooit gezien dat er zoveel mos op stenen groeide.. ik zou wat weghalen en wat meer stenen er doorheen laten schjinen..

Tis een eigen smaak natuurlijk.. als je het zo goed vind vooral zou houden! De rest ziet er echt heel erg strak uit! Nu het voertuig nog 🙂 (kweet dat je hem al klaar hebt.. of voor zover.. maar nu ff een fotootje met voertuig en diootje 😛 )

Peter,

Ik zou tussen het gras wat kleine blaadjes strooien, en deze ook uitlaten waaieren op de stenen. Daarna met een heel dunne laag verf en pigmenten van dat weggespoelde zand maken. Dat laat het denk ik allemaal beter overlopen. Verder vind ik het erg mooi werk (maar dat wist je al)

Al plannen voor een M18 dio? 8)

MartinD

Hoi,

Hilbert, mos komt overal, maar ik zal er nog eens naar kijken.
Foto zal ik even maken.

Martin, thanks, zal ik in gedachten houden als ik de ondergrond ga maken. Maar een idee voor de M-18 heb ik nog niet, komt t.z.t wel.

Kleine up-date......

Hierbij even snel een foto van het begin van de klim-op.
Gemaakt van wortels uit de tuin die aan een bodembedekker zaten.
De kruiden zitten er inmiddels op en kan gespoten worden.

M-20%20diorama%2055.JPG

M-20%20diorama%2056.JPG

Groeten, Peter.

oeh, een bassie en adriaan boom in het hoekje van de toren

ja, ook zo met de kleuren van het mos helemaal goed!

Timo

Heey Peter,

Ik vindt hem echt harstikke mooi, alleen vindt ik dat het gras nogal afbreuk doet aan het dio, maar voor de rest ziet het er perfect uit!

@Timo: Wat is een Bassie & Adriaan boom?

Greetz, Niels!

Ja, daar is hij weer...........

Voorlopig even de laatste foto's, even wat andere dingen die me bezig gaan houden....

Voor nu even een foto van de klim-op. Kruiden er op aangebracht met spuitlijm. Dit is peterselie en tijm. Daarna vernis er overheen gespoten, en daarna groen gespoten. Daarna een drybrush met diverse tinten groen en geel.

M-20%20diorama%2057.JPG

Voor degene die een lay-out willen zien wat het straks moet gaan worden, hierbij wat foto's van het geheel wat ik in gedachten heb.
Alles staat nog los, de twee bomen ook, en de ondergrond moet ook nog gedaan worden.

Maar toch wat foto's van het geheel.

M-20%20diorama%2058.JPG

M-20%20diorama%2059.JPG

M-20%20diorama%2060.JPG

Dit is voor nu even de laatste, t.z.t krijgen jullie te zien wat het is geworden.
Thanks voor jullie aandacht en commentaar op dit topic.

Groeten, Peter.

Terug
Bovenaan