M-20 diorama, GEREED.

Peter, over dat gebouw schilderen:
ik denk dat je het je zelf moeilijker maakt dan noodzakelijk door een kleur toe te passen, de boel laat drogen en dan een volgende kleur te gebruiken.
En daarbij komt dat dat je uiteindelijk in dit geval een kleur of 7 gaat gebruiken.

Ik doe dit soort schilderwerk als volgt, bijvoorbeeld met een klinkerweg:

Ik begin met een dot steenrood op een schaaltje en doe daar wat verdunner bij en schilder daar grofweg alles mee, zodat het wit of geel in ieder geval weg is...Zeker met gips heel snel werken met veel verdunner.

Dan meng ik bijvoorbeeld wat zandgeel door het steenrood en meng dat: lukraak wat steentjes inkleuren, dotje meer zandgeel, stenen inkleuren enzovoort enzovoort. Doe dit ook met een donkergrijs toevoegen, en " rommel" gewoon lekker wat aan met steeds beetjes rood, grijs of geel te mengen. Zo krijg je tientallen schakeringen, dus nog veel meer variatie binnen de zelfde kleuren en het werkt ook nog eens veel sneller. Zo bereik je een mooi effect in een paar uur ipv dagen
hth
ROb

Hoi Rob,

Bedankt voor je reaktie. Ik denk dat ik het de volgende keer ook zo op die manier eens ga proberen.
Het lijkt me goed te doen.
Dat huis in het artikel in het NBMM heb ik ook op deze manier gedaan, steen voor steen, en dat beviel me wel, vandaar dat ik het weer op deze manier doe.
Ik heb toen ook een wash er overheen gezet en dat gaf toen een geweldig mooi effect.
Zet je nadat je alles geverfd heb er nog een lichte wash overheen?

Maar in ieder geval bedankt voor je uitleg, ik ga dit zeker zo eens proberen.

Bedankt, Peter.

Hoi,

Niels,
Daarom moet je gips voorzien van een goede grondlaag, om dat zuigen van de verf in gips te voorkomen, en dan kan je alle soorten verf gebruiken.

Up-date M20 dio....

Hierbij een serie foto's van het kasteel dat langzaam zijn kleur begint te krijgen.
De basis is een lichte grondverf, dit om de structuur van het foam dicht te zetten zodat niet al de verf er in zuigt/trekt.
De basis kleuren zijn allen olie verf, na de eerste drie kleuren is de rest gemengd.
Na het hele proces heb ik er een licht bruine wash op gezet.
Hierna krijgt het een wash met licht groen, voor alg en mos te realiseren.
Daarna gaan we verder met wat meer details aan te brengen en kan de verder bouw beginnen.

Foto serie van het kasteel verven,

De grondverf,
M-20%20diorama%2016.JPG

M-20%20diorama%2019.JPG

M-20%20diorama%2021.JPG

M-20%20diorama%2023.JPG

M-20%20diorama%2025.JPG

M-20%20diorama%2027.JPG

M-20%20diorama%2029.JPG

Hierbij is de licht bruine wash er op gezet,
M-20%20diorama%2031.JPG

M-20%20diorama%2032.JPG

Zo staat hij er nu voor, ik ben inmiddels bezig met de groene wash en ga dan verder met de opbouw.

De M-20 heeft zijn eerste dry-brush gehad, en ben bezig geweest om de decals te plaatsen.
De wielen zitten er op, en hierna krijgt hij zijn modder aanslag aan de onderzijde, maar dat komt later.
Toch even een foto van de M-20,

M-20%2050.JPG

Dit is het weer voor nu, binnenkort weer een up-date.

Groeten, Peter.

Hey Peter,

Het lijkt wel of je een megaverpakking M&M's hebt gecrushed en over de muur hebt uitgestrooid. 😀
Ik neem aan dat het na de weathering wel wat meer rustgevend wordt.

M20 ziet er goed uit.

Robert

Hoi Peter,

Die M-20 ziet er inderdaad geweldig uit! 8)
Zou je nog een mooie foto van b.v. schuin opzij kunnen maken 😕:
Wat betreft het kasteel: ik wacht de volgende fase even af. Ik kan er nu moeilijk iets over zeggen...behalve dan dat het inderdaad wel erg heftig overkomt. 😉

Wilko

Als ik naar het voertuig kijk kan het niet anders dan dat het gebouw ook schitterend word. Natuurlijk zet je de kleur eerst zwaar op anders blijft er, na een wash (volgens mij) niets meer van over. Een wash vervaagt immers vaak de onderliggende kleuren. Ik ben erg benieuwd naar de voortgang !

Hoi,

Jaaaaaa, kleurrijk is het zeker met al die m&m's.....viel niet mee om al die stukjes er op te plakken...... 🙄

Maar dat rustgevende komt er hoor, na wat washes en drybrush geeft het een mooi effect. Het is nog in progres, niet vergeten he'......
Zoals eerder gezegd, de basis is vel en kleurrijk, maar na het verweren komt dat rustgevende en vervaagt het allemaal naar een lichtere kleur.
Komt goed, geloof dat maar.

Peter

Hoi,

Even een "in progres" foto van het verweren....om even de twijfel over de kleur weg te nemen.......is niet zo fel meer.....

Gaat dit de goede kant op of niet?

M-20%20diorama%2034.JPG

M-20%20diorama%2035.JPG

Hier zijn nu twee washes over gezet. Een donkere en een licht groen.
Hierna meer alg en mos aanbrengen door een fel groene wash en daarna gaan we de zaak oplichten.

Hieronder een foto van de uiteindelijke layout. Dit was voor het hele wash programma, alles is nog in progres, dus hang me net weer gelijk op he'.....
M-20%20diorama%2033.JPG

Ik ga weer lekker verder, tot de volgende serie, en laat even weten wat jullie er nu van vinden, ik hoor en zie het graag.
Tips om b.v. het op te lichten, verweren, enz, enz, hoor ik ook graag.

Peter.

Peter,

Het is inderdaad niet echt fel meer, maar ik vind de stippen toch nog iets te veel geplaatst. Je hebt naar mijn mening iets teveel balans over de gehele muur. Alle kleur zijn ongeveer evenveel vertegenwoordigd, en zijn ook op een redelijk gelijke afstand van elkaar elke keer. De kleuren zelf zijn wel goed getroffen zo en worden ook nog wel beter.

Misschien dat je met de airbrush sommige plekken bruiner, groener, etc kunt maken. Ik heb geen idee of dat haalbaar is, want ik heb een stuk minder ervaring dan jij in dit soort bouwsels. 😕:
De M20 is inderdaad goed gelukt! Hoe staat het met je figuren?

Cheers, MartinD

Peter, ik blijf van je werk genieten 8)
Ik kijk alweer uit naar je volgende update, ik weet zeker dat je ook dit diorama weer tot een prachtig geheel maakt 😉
Jan 😀

O.K. mannen,

Dat met die kleuren komt goed, er is nog een hoop te doen.....
Er zal nog wel wat met kleuren gebeuren, wat schaduw en lichte plekken, ik ga me daar de komende dagen mee bezig houden.
Alg en mos aanslag, beetje gras, klimop enz, enz...dat zal een mooie variatie aan kleur geven. Boompje er bij.....ja de ideeën komen met de dag er bij.
De figuren zijn gereed, die komen er straks bij als het diorama gereed is.
De M-20 is zover dat ik me kan gaan bezig houden met de details, het verder aanbrengen van de stowage, enz, enz...

Binnenkort weer meer hierover.

Hoi, Peter.

Hoi,

Hierbij een foto van de M-20, bezig met de details aan te brengen.
Even snel een foto, krijgen jullie een beetje idee hoe hij er nu voor staat.
Camo net is verband gaas, doek is servet, alles aangebracht met een mengsel van witte houtlijm, water en acrylverf voor wat ondergrond kleur te krijgen.

M-20%2055.JPG

Hierna ga ik verder met de details te verven, daarna de rest van de stowage aanbrengen, daarna nog wat diepte aanbrengen, een lichte drybrush en dan nog pastels, modder, stof enz....

Groeten, Peter.

Dit gaat helemaal de goede kant op, Peter! 8)
Maar ik ben eigenlijk minimaal zo benieuwd naar de vorderingen van de kasteelmuur. Maar ik heb geduld... 😛

Wilko

ja, de muur is hard op weg om erg mooi te worden, maar aangezien het een kasteel is, zouden de muren dan niet een grijzige look behoren te hebben? hij zou er dan namelijk al weer een tijdje staan, en vroegah bouwden ze de meeste kastelen van natuursteen omdat er niet zo veel anders was.

een mooie gadget voor je toren is om in het hoekje van die geetchte klimop te gebruiken, dat past volgens mij hardstikke mooi bij je kleurgeving van je muur enzo, maar breekt toch nog even wat (en geeft het geheel wel weer iets "vredigs") extratech heeft wel iets denk ik!

... het is niet meer als een advies natuurlijk he!...

Timo

Hoi Timo,

Leuk idee, dat van die klimop in PE, zal daar eens over nadenken.
Die muur, ja die word nog wel grijzer hoor, komt met de laatste wash en de drybrush.

Hierbij nog wat foto's van de M-20.
Wat details aangebracht en geverfd. Nu ga ik me bezig houden met de stowage aan te brengen en verder af te werken.

M-20%2056.JPG

M-20%2057.JPG

M-20%2058.JPG

M-20%2059.JPG

M-20%2060.JPG

M-20%2061.JPG

M-20%2062.JPG

M-20%2063.JPG

De "modder" is een begin, ik wilde eerst eens kijken hoe dat opdroogt.
Dit is pigment, aangebracht met thinner.
Hierna wil ik nog iets meer aanbrengen, ook met wat donkere tinten.

Tot zover deze serie. Tips, op en/of aanmerkingen, ze zijn welkom....

Hoi, Peter.

Thanks Rob,

Dat is ook de bedoeling. Beetje bij beetje gaan we de goede richting op.
Mooi Stuggie trouwens, wat voor diorama ga je er van maken?

Peter.

Peter,

mijn Stug komt in een hoop puin met een ruïne op de achtergrond.
Heb wat proefopstellingen gemaakt. Foto's volgen binnenkort.

He Peet,

De M20 vordert heel gestaag zo te zien, maar het blijft mooi werk zo. Een kleine wash op de wielen is misschien nog wel mooi. Met de modder zou ik spaarzaam blijven. Lekker stoffig staat ook wel goed.
Maar, is dat nu nog een klein gietnaadje op het rechterwiel? Tamiya heeft wel eens betere wielen afgeleverd, weet ik uit ervaring.

Groeten, MartinD
PS PB read and answer sent

Hey Peter,

Prachtige bak! 😀
Alleen zie ik bij de modder die je hebt aangebracht wel duidelijk hier en daar de strepen van de kwast. Vervaag dit nog een beetje en het is helemaal toppie! 8)

Wilko 😉

Hij ziet er heel mooi uit .

Heb ook nog zo bakkie ergens staan die niet af is .
echt als ik hiero naar kijk heb ik meteen zin om aan die van mij verder te gaan

ga zo door

cheers rich

Die camo-netting! Goed man. Dat is zeker echte stof. Had je die kant-en-klaar gekocht of heb je zelf iets geproduceerd?

Hallo Peter,

Je hebt er een mooi voertuig van gemaakt! Heel compleet en consequent afgewerkt. Leuke details zoals dat touw. Ik ben heel benieuwd hoe het eindplaatje eruit komt te zien.

Groeten

Heren,

Bedankt weer voor al jullie aandacht, thanks.
Wat jullie aanhalen, daar zal ik nog even naar kijken, wielen pak ik nog even aan, de modder, wat meer stof.
Camo net is verbandgaas, ooit eens een berg van dat spul uit een ziekenhuis meegenomen, kan ik voorlopig vooruit.

De stowage heb ik gisteren aangebracht, lekker vol nu.....dat dat ding nog niet door zijn wielen zakt....
Hierna dus de laatste puntjes, en dan is deze gereed voor het diorama.

Binnenkort weer meer.....

Thanks, Peter.

Hoi,

Hierbij de foto's van de M-20 vol met stowage.
Deze is ook gereed voor het diorama, volgens mij is hij er klaar voor.
Wat vinden jullie?

M-20%2064.JPG

M-20%2065.JPG

M-20%2066.JPG

M-20%2067.JPG

M-20%2068.JPG

Dat is het voor de m-20. Vinden jullie dat ik nog iets moet toevoegen, wat over het hoofd gezien, verbeteren, enz, enz....laat het me weten.

Groeten, Peter

Hallo Peter,

Mooi bakkie moet ik zeggen, hij ziet er vet uit zo met die stowage, alleen zie je op de eerste foto dat de modder nogal in 'strepen' erop zit.
Ikzelf zou dit een beetje vervagen.
Voor de rest heb ik er niks op aan te merken, behalve dan dat hij er echt toppie uit ziet 😀

Groetjes, Niels!

Ik zou alleen over de banden willen zeggen: aan de zijkanten en vooral tussen de groeven zit altijd vuil en het loopvlak is dan nagenoeg schoon. Om de 1 of andere reden ziet dat er in een model altijd superecht uit.

Verder: perfect gedaan, Peet.

jo peter,
sluit me aan bij niels. hij ziet er echt goed uit. vooral de stowage ziet er lekker vol uit.
van mij had alleen de modderkleur iets minder geel mogen wezen... misschien een iets donkerdere tint pigment eroverheen?

grtz jeroen

O.K heren,

Ik zal me nog eens gaan bezig houden met de wielen en banden, en de modder een donkere tint geven.
Kijken of dat gele er een beetje af gaat.
Die cijfertjes op de ammo boxen zijn decals.
Deze zijn van een set van Plus-model, en daar zitten dus ook decals bij.

Thanks, Peter

de lucht uit de uitlaat kan wel wat warm zijn, maar eigenlijk flappert het touw tijdens het rijden flink heen en weer, dus dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. het wordt alleen een beetje zwartig, dus ik denk dat het bij het uitklimmen van de bemanning een stukje is verschoven ofzo!

Timo

Ja, die mannen hebben dat nog niet gezien. Zijn te druk met hun verkenning bezig.............

Hierbij even wat anders tussendoor......

De kasteel ruine begint een beetje kleur te krijgen. Ben voorzichtig begonnen met de boel te verweren. Wat als en mos aanslag zit er op.
Nu rustig wat meer oplichten en dan kan de begroeing er tegen aan.

M-20%20diorama%2036.JPG

Het zal nog wel even duren voor de volgende serie, zeker met dit weer en de vakantie voor de boeg, maar t.z.t. weer veel meer over dit project.

Ik hoor wel weer wat jullie er zo van vinden, toch....

Groetjes en bedankt voor al jullie aandacht, Peter.

Peter, vergeet je achterlichten niet te schilderen.... 😉

peter,
dit komt al 100x zo goed over als de vorige foto's. ik was een beetje bang dat je toch te veel gevarieerd had met je knalkleuren maar het was weer ongegrond 😀
ben benieuwd naar het vervolg

groeten jeroen

O.k. heren,

Mooi weer al die reaktie's, heel leuk.
Ik ben nog even met de M-20 bezig geweest met al die punten wat jullie aan haalden, de modder, stof en banden.
Ook de achterlichten nog even mee genomen, zoals Rob zei.
Dit is het resultaat!
Ik ga er nu niet echt veel meer aan veranderen, ik vind hem mooi zo, wat jullie?

M-20%2069.JPG

M-20%2070.JPG

M-20%2071.JPG

M-20%2072.JPG

M-20%2073.JPG

M-20%2074.JPG

Nu volop aan de slag met de kasteel ruine, t.z.t. weer een up-date.....

Groeten, Peter.

Terug
Bovenaan