M-20 diorama, GEREED.

Mooi werk Peter! En nog veel werk voor de boeg....steentje voor steentje 😱
Heb je nog wat 'speciaals' in gedachten voor de binnenkant van het gebouw?
Jan 😀

ff een vraagje

Van welk merk is de ruine?
Vind het een leuk ding, en van welk materiaal is het, gips, polyfoam, resin.
Of heb je hem zelf gemaakt.

Ziet er in ieder geval erg goed uit.

Greetingzzz Manuel

Hoi Jan,

Ik wil er allemaal lekker veel groen op aan brengen. Een klimop e.d.
Boompje er achter o.i.d.....
Wat er op die vloer komt, daar ben ik nog niet uit.
Jij nog een idee?

Manuel,

Dit is een scratch model, gemaakt van foam.

Groeten, Peter

Peter, ziet er weer perfect uit. Een echte "Stoof" in wording. Op de onderste binnenkant zou je houten vaten/rekken/kisten kunnen plaatsen. op de bovenste binnenkant een ladder om te laten zien dat het raam als observatiepunt werdt gebruikt en op de vloer de overblijfselen van een tijdelijke duitse positie( met of zonder licht gestresste duitser 😀 ) Mijn 2 € cent. Cheerio, Arno

Hoi,

De M-20 is weer een stukje verder, ik ben bezig de PE aan te brengen.
Ik gebruik 2 setjes, de een is van Eduard en de ander is van Verlinden.
Die van Verlinden is voor de luiken van de stowage compartments boven de achterste wielen.
Nu moet eerst het interieur geverfd worden, daarna de boven en onderkant samen bouwen, dan kan ik de stowage compartments af maken.

M-20%2009.JPG

M-20%2010.JPG

M-20%2011.JPG

M-20%2012.JPG

Dat was weer een up-date voor nu, binnenkort weer meer.
Tips, op en/of aanmerkingen, ik hoor ze graag.

Bouwse, Peter

He Peter,

Dat ziet er goed uit tot nu toe! Interieur mag wel lekker druk (vind ik persoonlijk) maar daar heb je nog genoeg tijd voor. Vergeet trouwens niet de riempjes rond de bazooka rounds aan te brengen. Zitten niet in de set, maar horen er wel op. Het zijn simpele riempjes met een gesp, die rond alle drie rounds zit. Enne, je hebt nu twee antennevoeten, maar er is maar één radio geinstalleerd ...

Verder veel succes gewenst.

Groeten, MartinD

Martin,

Thanks voor je info.
Die riemen zitten al om de bazooka, 2 stuks. Die zitten bij de Eduard set.
Over de radio, niet bij stil gestaan, maar is dat niet standaard op zo'n voertuig? Valt dit niet onder de noemer, (provisions for...)?
Ik kan er altijd nog een radio bij zetten hoor, geen probleem.
Ik zal eens dieper gaan zoeken naar wat info.
Volgens mij zit er nog wel wat informatie bij die copieen van jou.

Thanks, peter

Peter,

Het kan best met één radio geinstalleerd, en twee antennevoeten. Plaats dan wel gewoon één antenne, en je bent uit de zorgen.

Ik zag ook dat je de stuurstand hebt gelaten zoals die in de kit zit. Deze loopt normaal naar de bodemplaat toe. Hij sluit dus niet aan op de voorste rompplaat zoals Tamiya hem eigenlijk laat bouwen. Als je kijkt naar de romp, zie je voor de bestuurdersstoel een gaatje/inkeping zitten. Daar hoort de stuurstang op aan te sluiten.

Groeten, MartinD

Hoi Martin,

Goed idee over die antenne, lijkt mij wel wat.
Die stuurstang begreep ik al niet. Ik had die stand van de wielen aangepast en een stuur stang van evergreen rod geplaatst.
Deze gaat door de bodem, en niet op het voorschot.
Ik vond dit al vreemd maar heb er eigenlijk niet verder bij stil gestaan.
Ik zal eens kijken hoe ik hier wat aan ga doen.
Bedankt voor je tip.

Peter.

Peter,

voor zover ik weet, buigt de stuurstang af naar de bodemplaat. Hoe de hoek precies is weet ik dan weer niet, maar ik denk dat je dat wel af kunt leiden uit de foto's. En het hoeft niet 100% correct te zijn. Als je een aansluiting maakt op de bodemplaat, lijkt het al een stuk beter dan wat Mr. T je geeft.

Cheers, MartinD ...

O.K. man, ik ga eens kijken of ik wat foto's kan vinden...
Ik zal hem wel laten afbuigen naar de bodem plaat.

Als ik de tekening volg van de Eduard set, dan komen de pedalen op dat uiteinde van die stang te zitten. Hier zal ik dus ook een aanpassing voor moeten maken.

Thanks, peter

Hoi,

Hierbij weer een kleine up-date van dit project.
Ik heb me even bezig gehouden met de figuren, het blijven er 5 dus.
De basis kleuren zitten er op, allemaal gedaan met Humbrol, alleen de handen en de gezichten is gedaan met olieverf. Nu kan ik me bezig gaan houden met de verdere details.

Foto's,

Figuren%2005.JPG

Figuren%2008.JPG

Figuren%2009.JPG

Figuren%2010.JPG

Figuren%2011.JPG

Figuren%2012.JPG

Tips, op en/of aanmerkingen, ik leer er alleen maar van, dus hoor ik ze graag.

Groeten, Peter

peter, als ik dit zo bekijk wordt het een pracht diorama, geen twijfel over mogelijk. ik sluit me aan bij de vorige poster dat het hout van de garand donkerder is, ik meen me te herinneren dat dit bijna zwart is, een mooie kleur hiervoor is humbrol 180 met een wash in panzergrau van revell (nr 35???).

ik weet niets over je figuurschilder kunsten, maar je gaf al aan dat tips en opmerkingen welkom zijn, dus hier zijn er een paar.

ik vind de figuren nogal flets, vooral de gekozen canvas kleur, ik zou door de kleur een pietsje donkerbruin mengen, en als dit er dan af is, de scheidingen tussen de verschillende stukken stof (sluitflapjes en aparte tasjes op een stuk stof aan elkaar gemaakt) iets accentueren met een bijna zwarte kleur, een beetje een post shade om het maar even op zijn tanks te zeggen,

over de munitie tas van de bazooka schutter zou ik een dunne zwarte wash toepassen, dit laat de plooien in de tas mooier uitkomen, en geeft het geheel een wat meer levendigere uitstraling.

de helmpjes lijken nu grijs van kleur, maar ik zou deze groen maken, ongeveer dezelfde kleur als het uniform, maar dan wel met een tipje zwart erin, iets donkerder als het uniform zelf, dit breekt optisch wat, maar het verschil blijft minimaal.

ook bij de verschillende uniform delen zou ik dit toepassen, de broek een pietsje anders van kleur als de jas, en als laatste zou ik dan eens kijken op internet naar kleuren van de webbing. nu zijn de kleuren van de figuren uniform (flauwe woordspeling), maar hier mag best wel wat variatie in zitten, het een wat donkerder als het andere, en de gebruikte kleuren hoeven niet correct te zijn, het is meer een benadering van het geheel!

keep up the good work, en probeer eens iets te doen met m'n tips! (ik ben zelf een stapje verder met schilderen van figuren, dus vandaar, maar let wel, één stapje dan he!)

Timo de Porto

Heren, bedankt voor de reaktie's.

Hendrik,
De figuren zijn van Dragon en het hout van de garand is de basis kleur, humbrol 83, voordat ik de olieverf er op zet. Dus vandaar dat het nu veels te licht lijkt.

Timo,
Mooi al je tips, kan ik zeker wat mee, maar zo'n beetje alles wat je zegt moet ik nog doen omdat dit alleen de basis is die er nu op zit.
Over wat meer variatie in de uniformen, daar kan ik me wel in vinden, ga ik zeker iets mee doen.

Bedankt, Peter

gelukkig dat dit de basis is, dat had ik niet helemaal meegekregen, sorry voor dat. ik vond de jas ook al zo onnatuurlijk, maar daar komt dan dus nog verandering in! in mijn ogen zijn de figuurtjes op een diorama belangerijk, want als heb je nog zo'n mooi voertuig, met allerlij AM setjes erbij, als er minder mooie figuurtjes bijstaand vind ik dat zo zonde!

nou, laat de volgende stap maar eens zien, want van deze hele tread geniet ik erg!

Timo

Hoi Peter,

Ze staan mooi in de basiskleuren zo, er is verder nog weinig over te zeggen, ik hoop dat je snel met foto's van het vervolg komt. Een paar opmerkingen over je schoenen, de figuren uit de Remagen set hebben "buckle boots", en het bovenste gedeelte, dat jij een kaki drill achtige kleur hebt gegeven, maakt deel uit van de schoen. Het moet in dezelfde kleur geschilderd worden als de schoen, zie ook de box-art van de Remagen set geschilderd door Ron Volstad. Verder lijken de schoenen wat te zwart, een rood-bruine kleur die het midden houdt tussen raw umber en burnt sienna is beter. Succes met het vervolg.

Groetjes
DIRK

Hoi Dirk-Jan,

Je hebt gelijk m.b.t. die schoenen. Ik heb er eens naar gekeken met een vergrootglas, nou dan is het moeilijk te zien hoor, maar als je naar de tekening kijkt zoals je zegt, klopt het dus wat je zegt.
Ik heb ze inmiddels veranderd.
Zwart was de basis kleur, drybrush word gedaan met bruin en dat moet ik nog doen, vandaar dat ze wat donker over komen, maar dat komt dus nog goed.

Thanks, Peter

Ik heb er eens naar gekeken met een vergrootglas, nou dan is het moeilijk te zien hoor, maar als je naar de tekening kijkt zoals je zegt, klopt het dus wat je zegt

Hoezo is dat lastig te zien dan? De Amerikaanse enkelwebbings waren groter dan de Duitse versie. Bij de GI liep er een riempje onder de zool door. De figuren uit de 29th Omaha set hebben deze schoenen met webbing. Vaak is Ron Volstad erg betrouwbaar qua artwork. Merken als Warriors, Resicast en vooral ook Nemrod zijn ook erg sterk. Verlinden is daarentegen erg zwak.

Groeten, M

Martin,

Je hebt gelijk hoor, ik heb het allemaal nog eens van zeer dichtbij bekeken.
Je moet het maar weten! Maar net zoals je zegt, de afbeelding van sommige klopt niet echt, of de kleuren zijn niet goed te onderschijden, of het is wel heel moeilijk te zien.
Geen excuus hoor, ik zal wat beter opletten....

Peter

Hey Martin,

Zie hier, dit kwam ik tegen op die site die Frank plaatste.
Die dikke groene stang, daar gaat het dus om.
Het lijkt wel of daar een soort huis zit waarin hij dus ombuigt! Haaks tandwieltje!
Daarna zal hij wel door de bodemplaat gaan.

M8%20113.JPG

Foto komt van: http://maquettegarden.free.fr/materiel39_45.htm

Hier kan ik weer wat mee.

Peter.

Ziet er erg mooi uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mooie figuren ook.

Ik heb een paar vraagjes voor je.
-Met wat voor lijm zet je de figuren en wapens vast op de sprue?
-Heb je gaten geboord in de knieeen van de knielende figuren en deze op sateprikkers gezet, of is het iets anders?
-Wat voor plateau (die doorzichtigen) gebruik je daar?

Ik ben al enige tijd op zoek naar:
A. een goede lijm die je kunt gebruiken om je figuren mee vast te lijmen op een "verfproces vasthoud drager" (sorry ik heb er geen ander woord voor 😛 )
De lijm moet dus sterk genoeg zijn zodat het figuur er niet afpleurd als je er mee aan het schilderen bent, maar weer loslaten zonder schade te veroorzaken als je klaar bent.
B. Wat voor materiaal is geschikt en veel voorhanden om plateautjes voor figuren van te maken?

(Mijn modelbouwvirus komt langzaam aan, net als malaria steeds weer terug.)

Ik lijm dit soort dingen dan met houtlijm. Dit is makkelijk los te krijgen, desnoods op te lossen in water.

Groeten Maarten

Eric,

Die figuren staan vast met een stalen pen in hun been, gaatje in geboord en gelijmd met sec. lijm.
Die andere, staande, staan op een stukje perspex, gelijmd met sec.lijm.

Verder, net als Maarten zegt, houtlijm werkt ook prima, zo heeft ieder zijn manier...

Succes, Peter

heej eric,

dat hoeft nou juist niet want als je dan ook een gaatje in de ondergrond boord, seconden lijm/ hout lijm of welke lijm je ook wilt gaan gebruiken erin gieten, de pin in het gaatje drukken en zorgen dat het figuurtje goed staat, en het staat muurvast wat uiteindelijk de bedoeling is. 😀

gr raoul

Hoi,

Hierbij weer wat foto's van de vorderingen van de M-20.
Ik ben inmiddels bezig met het interieur te schilderen.
De basis heeft hij inmiddels gehad en de eerste wash en highlights zitten er op.
Hierna komt nog wat stowage in de M-20 en ga hem daarna verder afbouwen.

Interieur in de grondverf,
M-20%2013.JPG

M-20%2014.JPG

M-20%2015.JPG

M-20%2016.JPG

De basis kleuren zijn aangebracht,
M-20%2018.JPG

M-20%2019.JPG

De eerste wash en highlights zijn gedaan,
M-20%2020.JPG

M-20%2021.JPG

M-20%2022.JPG

Dat was het voor nu, binnenkort weer een up-date.
Groeten, Peter.

Peter,
mooi werk zover, ben benieuwd naar het vervolg. 8)

Een vraagje echter, dat rode ding achterin, is dat een brandblusser ? 😱
Ik meende ooit begrepen te hebben dat die dingen in militaire voertuigen groen waren , maar ik laat mij graag corrigeren 🙄 zeker omdat ik dit kreng ook nog een keer moet bouwen (mag bouwen als ik zin heb 🙂 )

Ik lees het wel en bouw ze,
Peter.

Hoi Peter,

Ik weet niet 100% de juiste kleur. Ik heb ze op verschillende foto's in zowel rood als zwart gezien. Zwart is misschien dan wel donker groen zoals je al zegt.
Mocht je nog iets tegen komen over de kleur, dan hoor ik het graag.
Het is nu nog te herstellen, van de week gaat hij dicht en zal ik er wat moeilijker bij komen.
Zo'n kreng is het niet hoor, hij valt reuze mee....
Bedankt voor je reaktie.

Peter.

Hoi,

Hierbij een klein vervolg van de M-20. De brandblusser blijft bij deze rood, volgens insiders de juiste kleur....

Interieur is gereed, hierna ga ik hem verder opbouwen.

M-20%2023.JPG

M-20%2024.JPG

M-20%2025.JPG

M-20%2026.JPG

M-20%2027.JPG

Bovenzijde zoals het er straks uit komt te zien als hij dicht is.
M-20%2028.JPG

Hebben jullie nog ideeën voor het interieur, mist het nog iets?
Moet ik nog iets toevoegen?
Tot zover deze serie, binnenkort weer meer.

Groeten, Peter.

Peter,

Een mooie update. Ik zie dat je ook op de munitiekist, verbanddoos en brandblusser decals hebt aangebracht. Erg mooi, dat soort details maken het echt af.

Mist het interieur nog iets, vraag je? Misschien nog een Thompson voor de bestuurder en nog meer munitie voor de .50?

succes,

Alex

Mooi werk Peter! Gelukkig blijf je nog veel ervan zien met zo'n open bovenkant 😉
Ik blijf 'm volgen...
Jan 😀

He Peter,
Erg mooi werk man! Ik vind het geheel ietwat grijzig overkomen, en iets té gedrybrushed eeerlijk gezegd, maar het interieur lijkt mooi zo. Er missen geen specifieke dingen, maar ik zou het nog wat drukker maken. Heb zelf ook een M20 staan (ergens 🙄 ) en er mag wel iets meer in de jouwe vind ik. Onder de banken zou ik kisten stoppen, met munitie, eten, etc. Mik er voor mijn part een doos appels in. Of nog mooier, sinaasappels!!! Lekker fel oranje, dat geeft een mooi contrast.

Verder moet je er weinig meer aan doen. Succes verder mee. Komt deze ook in het NBMM?

Groeten, Martin
PS Nitpick modus: de steel van de schop is scheef zo te zien?!?? 😳

Hoi,

Hierbij weer een stukje verder gegaan met de M-20.
Hij is gereed voor zijn verf laagjes. De verdere opbouw met de stowage doe ik deze keer na het verven.
De stowage ga ik deze keer ook allemaal apart verven en dan pas aanbrengen op de M-20.

Foto's,

M-20%2029.JPG

M-20%2030.JPG

M-20%2031.JPG

M-20%2032.JPG

M-20%2033.JPG

M-20%2034.JPG

M-20%2035.JPG

M-20%2036.JPG

Wel, dat was het weer voor nu, op en/of aanmerkingen, ik hoor het wel.
Thanks, Peter

Hoi,

Weer een up-date van de M-20, voor de liefhebbers.....

De basis is gespoten met Tamiya, XF-62
De donkere delen ook met de basis en wat zwart.
De lichtere delen met XF-51, licht groen.
De onderzijde is gedaan met een lichte bruinen kleur.

M-20%2043.JPG

M-20%2044.JPG

Hierna heb ik er een matt vernis op gezet om de verf iets te beschermen bij het verweren. Alleen vindt ik het te donker geworden.
Ik hoop het op te lichten met een goede drybrush beurt.
Wat denken jullie, of moet ik het op een andere manier doen?

M-20%2046.JPG

M-20%2047.JPG

Hij is niet zo donker als op deze twee foto's, dat is moeilijk te zien.

De wielen zijn ook gespoten, alleen de banden krijgen nog een afwerking met een drybrush.

M-20%2049.JPG

Ook de stowage is gereed, deze kan ook geverfd worden.
De straps zitten er ook al aan, deze gebruik ik om het straks op te hangen aan de M-20.

M-20%2048.JPG

Dat was het weer voor nu, ik hoor jullie op en aanmerkingen graag.

Doei, Peter.

Peter,

Het wordt echt een leuk ding. Bij het kijken naar de foto's van jouw model, krijg ik ook de kriebeld om de M20 ook eens te gaan bouwen.

Heb je de wielen nou vervangen door andere exemplaren?

Leuk die landmijnen in de rekken aan de zijkanten!

succes en tot morgen (?)

Alex

Hoi Alex,

Bedankt voor je reaktie.
Maar ehh...., moet je gewoon doen hoor, dit is een leuk model om te bouwen en er is een hoop mee te doen.
De wielen heb ik trouwens niet vervangen, heb er wel aan zitten denken om die set te gebruiken met die kettingen er om.
Morgen ben ik helaas niet van de partij, nacht dienst draaien....
Bunnik, daar ben ik wel te vinden.

Groeten, Peter.

Hoi,

Hierbij weer wat anders dan de M-20, die even staat bij te komen van al zijn geweather.....
De figuren zijn zover dat ze geplaatst zouden kunnen worden, als het diorama gereed is.
Alleen hun schiettuig moet er nog bij, dat komt t.z.t. als ze op het diorama hun plekje krijgen.

Foto's,
Figuren%2013.JPG

Figuren%2014.JPG

Figuren%2016.JPG

Figuren%2017.JPG

Ook ben ik begonnen met het diorama. Hierbij krijgen alle stenen hun kleurtje. 5 of 6 verschillende kleuren is de bedoeling en daarna een lichte wash om zo een monotoon geheel te krijgen.
Hierbij een foto van het begin, hier ben ik de komende dagen wel zoet mee.....

M-20%20diorama%2019.JPG

Op deze manier hou ik een beetje variatie in de bouw, de ene keer de figuren, daarna de M-20 en tussendoor het diorama.
Zo werken we met alles tegelijkertijd naar de eindfase toe zodat straks alles gereed is om met de bouw van het diorama te beginnen.

Dat was het weer voor nu.
Tips, ideeen, op en/of aanmerkingen, ik zie ze graag.

Groeten, Peter.

Pjotr,

Ik vind je werk voorlopig erg mooi gedaan. Enige dat ik kan zeggen is dat ik persoonlijk de hightlights van de uniformen op deze foto's iets te wittig...te hard vind overkomen. Succes met je dio. Schiet nu maar op met die M8 😛

groet Frank

Echt zalig om dat werje van je te zien evolueren!!
Zeer mooie figuurtjes! kan het zijn dat de kerel naast de bazookaman geen pupillen heeft? of zie ik dat mis?
enne die grijze blok met gaatjes van je vorige post wat is dat?

Groet,
Hendrik

Hoi,

Bedankt voor jullie reaktie's.
Frank,
Zo op deze foto's heb je gelijk, lijkt ook wit, maar is de basiskleur met iets wit toegevoegd.
Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan doen.
Hendrik,
Ik heb ze deze keer allemaal geen pupillen gegeven, komt mooier uit vindt ik zelf.
Dat zwarte blok is een stuk schuimplastic, zoiets als verpakkings materiaal. Perfect voor dit soort werk.

Groeten, peter.

Terug
Bovenaan