M-2 Halftrack, up-date 07-01-2009

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Het werd zo langzamerhand weer eens tijd voor een nieuw project, deze keer de M-2 Halftrack van Dragon.
Hierbij heb ik een Voyager up-date setje gedaan.
Er zal ook nog wel een setje stowage bij komen, welke weet ik nog niet, er is nog al veel keus.

De hobbykamer heeft er aan moeten geloven, dus heb ik maar een mobiel bureau in elkaar gebouwd, zo zit ik lekker gezellig beneden aan de eet tafel, heeft ook wel wat.

Hierbij twee foto's van het begin.....

M2-01.jpg

M2-02.jpg

Iemand deze kit al gebouwd, nog tips e.d.

Groeten, Peter

Hoi Peter,

Goeie keuze voor deze kit. Ik heb hem al gebouwd, dus kan je wel wat tips geven. Ik zou de PE voor de grille en de schuifplaatjes op de deur vervangen door plastic. Bouwt een stuk makkelijker.

Check ff PMMS voor wat simpele aanpassingen voor de uitlaat, en de wielstellen. Kort, de uitlaat moet vastgezet worden met een simpele beugel die aan het wielstel vastzit.

Succes verder met de bouw!

MartinD

Ik zie trouwens dat je de M2 bouwt. Als je die in Tunisië situeert, kun je de veer bij het spanwiel weg laten. Dat is na evaluatie van het gebruik van de voertuigen daar, in gebruik genomen. Misschien zijn andere wielen dan ook een betere optie, zonder de ring tussen velg en band.

Groet, MartinD

Thanks Martin, ik zal eens op de site kijken.
Het gaat de M-2 in Italie worden, lijkt mij wel wat.

Michel, ben wel benieuwd naar die foto.
In welk nummer stond die foto?

Bedankt, Peter

dat was de editie waar Jan Peters ook in stond met zijn 'Czech mate' Hetzer.
Tamiya Model Military Magazine issue 24

kan je evt. gewoon als back-order issue bestellen via hun site http://www.modelmilitary.com - order online - issue 24 - paypal - klaar 😀

dit is wat we bedoelen
m2-uitlaat.jpg

m2a1_halftrack_35_of_49.jpg

Hoi,

Hierbij een kleine up-date m.b.t. het onderstel.
Alleen nog de radiateur plaatsen en dan is deze gereed.
Uitlaat beugel zit er ook op.
Kwam nog een foutje tegen m.b.t. de fan, deze staat op tekening verkeerd geplaatst, eerst onder en later zie hem boven staan.
Ik kwam hier achter door het plaatsen van de radiateur, deze lijnde niet op. Vreemd iets....

M2-03.jpg

Peter

Hoi Peter,
lijkt me een mooie kit, deze. Ziet er tot dusverre goed uit.
Even wat vraagjes:
De banden zien eruit alsof ze een natuurlijke bolling vertonen door de druk erop. Is dat zo of lijkt dat maar zo?
En de rupsjes, is dat hetzelfde materiaal als de rest van de kit of is dat zachter? Ze liggen er lekker strak op, vandaar..

Ron van Wiggen zei:
De banden zien eruit alsof ze een natuurlijke bolling vertonen door de druk erop. Is dat zo of lijkt dat maar zo?
Klopt. Is één van de discussiepunten geweest rond deze kits
Ron van Wiggen zei:
En de rupsjes, is dat hetzelfde materiaal als de rest van de kit of is dat zachter? Ze liggen er lekker strak op, vandaar..
Zelfde materiaal, dus gewoon plastic.

@peter: mooi werk, maar schiet eens op man. Alleen een chassis, daar doen we het natuurlijk niet voor 😉

Thanks heren.
De antwoorden zijn al gegeven, thanks Martin.
Tegenwoordig, met mijn mobile bureau, gaat het niet zo snel, dit word dan ook mijn winter project, alle tijd nog.....
Gisteren bezig geweest met de PE set, deuren en scharnieren in elkaar gezet, dan ben je snel een avondje verder hoor....

Komt goed Martin. 😀

Peter

Rustig rustig........

De cabine is gereed, ben nu bezig met het achterste gedeelte.
Verder een hoop losse delen gebouwd die er na het spuiten pas op komen.
Een hoop werk en weinig tijd, je kent het wel....maar ook dat komt goed, toch?

Peter

zeker, zeker.

ik was benieuwd hoe het ermee stond, uit belangstelling niet uit ongeduld 😀

ja, ik ken het zeker.
daarom bouwen sommigen ook maar een paar modellen per jaar en bestaan ook nog dingen in het leven naast modelbouw zoals..prive leven ed. en dan gaat het allemaal niet zo snel.

Hoi,

Even een kleine up-date.
Er gaat een hoop tijd, die ik trouwens niet zo veel meer heb, in het PE werk zitten maar het blijft leuk om dit te doen vandaar dat het allemaal niet zo snel loopt.
De deur en het luik aan de linker kant zijn er nog uit, deze worden later geplaatst omdat ik dat open wil zetten.
De opbouw achter begint nu wat te worden maar er moet nog veel gebeuren.
Dit is dus nu even de stand van zaken voor nu.

M2-04.jpg

M2-05.jpg

M2-06.jpg

Dat was het weer voor nu.
Tips, op en/of aanmerkingen zijn welkom.

Groeten, Peter

Thanks heren.

Ik heb het nagekeken van dat paneel aan de achterkant maar kan nergens iets vinden dat het gelijk moet zijn.
Wie het weet mag het zeggen....
Die spleet moet ik nog even wegwerken. Aan de andere kant zit hij ook 😳

Groeten, Peter

Hoi,

Zoals jullie al weten is het een en ander verkeerd gegaan bij het spuiten van het model.
De laatste vernislaag taste al de verf aan en kwam spontaan los.
Wat er nu verkeerd is gegaan weet ik niet maar had er zwaar de p..... over in.
Ik heb hem gestript uit de ovenreiniger gehaald en alle zin weer bij elkaar geroepen om er toch nog wat van te maken.

Ik denk ik laat het toch maar even zien. Niet schrikken he'......

Hier wat foto's.

Had hem OD gespoten met een zand camokleur.

M2-10_640x480.jpg

Hier kan je al zien dat de verf aangetast is.
M2-12_640x480.jpg

Dit is wat ik er van over heb gehouden.
M2-14_640x480.jpg

De afgelopen week heb ik weer een begin gemaakt en ben begonnen met hem weer op te bouwen.
M2-16_640x480.jpg

M2-17_640x480.jpg

We zijn dus weer op weg en ben toch heel benieuwd hoe het nu gaat met het verven. Er moet nog een hoop gebeuren maar ik heb er ook weer zin in dus dat zal wel goed komen.
Word vervolgd...

Peter.

he peter,

Ik had het gelezen ja, echt sonde na al het werk wat je er had in gestoken :x
Gelukkig heb je de moet weer bij elkaar kunnen rapen om er toch alsnog wat van te maken 😱
dat vind ik echt knap, want bij mij had hij waarscheinelijk al lang in de vuilcontainer gelegen 😳
Veel succes ermee, en doe het rustig aan zou ik zeggen 8)

simon 😉

Hoi simon,

Bedankt voor je reaktie's.
Ik ga lekker rustig verder, komt goed.
Gisteren heb ik hem weer opgebouwd en wat stowage aangebracht.
Vandaag verder gegaan met het spuiten, ging tot nu toe goed.

Groeten, Peter

Hey Peter,

Was je net zo lekker bezig en dan gebeurt dat. Dat is echt jammer.
Maar gelukkig lukt het je toch om er weer mee verder te gaan en de schade te herstellen.

Ga je er ook nog een diorama bij maken?

Veel succes verder,

Maarten

Thanks Maarten,

Ik heb wel al een diorama idee maar weet nog niet of ik dit ga doen.
Het is al weer even geleden dat ik een diorama heb gemaakt dus eigenlijk moet het wel weer.
Het idee is er, nu alleen nog de tijd en de ruimte......

Groeten, Peter

Tja, zeg het maar......zucht....

Had ik de moed en zin om hem weer lekker op te bouwen gevonden, lekker bezig geweest en nu weer dit probleem.

Wat doe ik verkeerd?

Na de opbouw het model gespoten met Tamiya primer/grondverf.
Daarna met Tamiya de rest gespoten en/of geverfd.
Glans vernis t.p.v. de decals aangebracht, met Humbrol gloss vernis.
Decals geplaatst met set en sol.
Daarna Tamiya mat vernis, flat-clear.
Tussen elke stap zat minimaal een dag.

Hier ging het nog lekker, gespoten en details geplaatst.
Decals moesten nog gedaan worden.
M2-18.jpg

Hier zit alles er op en er aan.
M2-19.jpg

En als je dan klaar ben krijg je dit.
M2-20.jpg

De verf barst. ik heb een lichte wash er over gezet zodat je het beter ziet.
De motorkap is er het slechtst aan toe, de zijkanten vallen wel mee en is nog te verhelpen/camoufleren.

Ik heb dit nog nooit mee gemaakt en begrijp er niets van.
Na de mat vernis van Tamiya ontstond dit probleem.
Het lijkt dat deze vernis te hard/sterk opdroogd zodat hij de onderliggende laag stuk trekt.
Ik heb nog nooit die vernis gebruikt maar begrijp hier niets van.

Jullie een idee?

MAN MAN

je zou voor minder een pull gaan breien 😕

ik denk dat het zeker door de vernis kom, of was de verf nog niet goed droog ?

ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt, ik spuit enkel met Humbroll en vernis ook steeds met Humbroll of Mister Hobby

jammer voor je, ik weet niet hoe je dit oplost vrees ik

succes alvast
cheers
Dom

Hallo Peter,

Dat is ... zeg. Heb ik net Axel gezegt dat ik zijn probleem ook al eens gehad heb, maar deze verschijning ken ik ook (ook van jaren geleden trouwens) Ik weet niet op welke basis die vernis is, maar heb je het gemengt met terpentine? In dat geval is er dikke kans dat dit ontstaat.

Mzzls

Hoi,

Ik weet ook niet wat er mis is met dat vernis, geen idee.
Niks anders gedaan.
Ook niks gemengd. Vernis is van Tamiya.
Er zat meer dan twee dagen droogtijd tussen.
Ik weet het niet.

Peter

Ga denk ik maar eens met een nieuwe kit beginnnen....

Ha Peter,

In dat geval heb ik geen idee wat het kan zijn.
Misschien kun je het eens op een ander forum vragen?

Mzzls

PS: Is het die vernis uit het potje (bedoel zelfde soort potje als de verf)?
Zelf verdun ik hem altijd omdat hij vrij dik is, misschien dat dat er iets mee te maken heeft??? (ookal zijn dit 2 verschillende problemen)
Zelf gebruik ik de lak van games workshop. Gewoon uit de spuitbus. Een paar snelle halen op een afstandje en je hebt een supersterke basis. Als het je eerste ervaring was met deze lak zou ik het iig niet weer gebruiken.

Mzzls en succes!

Flat clear

Hoi Peter,

Flat Clear (X-22?) is geen vernis, maar een produkt om bij acryl vernis en/of verf te doen om deze mat te maken. Ik denk niet dat Tamiya een matte vernis verkoopt, maar dat het de bedoeling is dat je een potje satin of gloss neemt en daar dan Flat Clear (is het geen Flat base) bijdoet tot je een matte vernis krijgt. Bij mijn figuurschilderen doe ik altijd wat Flat Base bij mijnVallejo acryl verf omdat deze anders nooit volledig mat droogt. Ik hoop dat je hier iets mee bent en ik wens je alvast heel veel succes met de verdere afwerking van dit model.

Groetjes,

Gino

De vernis die ik heb gebruikt is Tamiya mat vernis, flat-clear.
Dit is er op gespoten zo uit de spuitbus.
Dit is zo'n klein spuitbusje van Tamiya.
Daarom begrijp ik het niet.

Flat-clear uit een potje heb ik ook eens gebruikt, dacht toen dat het mat vernis was, en toen droogde alles wit op.

Groeten, Peter

Terug
Bovenaan