Af! M-18 Hellcat, Tamiya. Up-date: 12-09-2022

Dit model is af!

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Nieuw project, de nieuwe kit van Tamiya, M-18 Hellcat, kit nr: 35376.
Heb er ondertussen zo veel over gezien en gelezen dat dit toch wel een heel goede kit moet zijn.
Als je de vele reviews leest ben ik wel heel benieuwd geworden.

Heb er twee up-date setjes van Passion model bij besteld, zijn onderweg.
Misschien nog een stowage setje er bij, maar dat is voor later.

De doos,
01-44.jpg

De inhoud,
02-26.jpg

Op naar de bouw tafel....

Peter.

Laatst bewerkt:
Ik zat van de week naar de instructies te kijken, en daar kreeg ik toch wel de indruk van dat dit een goed model gaat zijn.

Waar heb je passion model besteld? Ik kon het alleen in japan of hongkong bestellen, en dat is me te gek...

Denk het ook Jakko. Ziet er allemaal top uit.

Timo, ik heb het wel bij Passion Models besteld.
Zag het bij andere veel in back order staan dus heb het daar besteld.
De 19e verzonden, we wachten rustig af.

Peter.

Doen Martin, hier ga je een hoop plezier aan hebben.

Net met het onderstel begonnen, bouwt zo lekker weg, past allemaal zo goed en met zo veel detail. Echt een plaatje.
Nog maar net begonnen maar heb hier zo veel zin in.
Hopen dat ik wat tijd vrij kan maken tussen het klussen door bij mijn dochter en hier in huis.
Druk druk druk, komt vast goed…🤨

Zal eens kijken Erik.
Zit nog te denken aan de stowage set van Black-Dog.

Maar, we zijn begonnen.

De up-date setjes van Passion Models zijn binnen, een photoetch set en een 3D geprinte set.
03-24.jpg

Eerst het onderstel, eigenlijk appeltje eitje, past allemaal zo lekker.
Weinig schoonmaak werk.
04-25.jpg

Met deze tekeningen is dit goed te doen, duidelijk en goed weer gegeven.
05-26.jpg

Wielen, past allemaal perfect.
06-26.jpg

De tracks zijn mooi gedetailleerd, goed uitgelegd hoe te beginnen en je kan niet fout met de juiste richting van de tracks door de markering punten op tracks en wielen.
07-24.jpg

Na de tracks komt het achterschot als volgende stap naar voor.
Hier begint het eerste gebruik van de up-date setjes.
Photoetch hoekjes en een 3D geprinte beugel.
08-23.jpg

Het begin is er, we gaan rustig verder....

Peter.

Hi Peter,

Deze kit is een enorme verbetering t.o.v. de oude Academy kit, zoveel is zeker. Deze rupsen zijn mooi en solide. Heb voor mijn Academy nog Modelkasten tracks gebruikt, maar de uitstekende pinnetjes zijn erg fragiel en breekbaar, wat bij Tamiya niet is zie ik wel. Goed doordachte kit! Ben benieuwd naar andere zaken zoals de beschermingsbeugels verlichting, canvas cover en interieurdetails. De gespen voor bevestiging gereedschap kun je eenvoudig van schoenendoospapier fabriceren trouwens.

Mvg,

Vincent

De gespen voor bevestiging gereedschap kun je eenvoudig van schoenendoospapier fabriceren trouwens
…vertel eens. Hoe doe je dat precies. Bewerk je het papier met iets?

Hi,

Snij het op maat met een scherp hobbymesje, dus meestal rond de 1 mm breed. Dit papier is best sterk, dus je kunt het door de lusjes trekken. Na plaatsing kun je het met een beetje witte hobbylijm vast zetten. Niet verdunnen met water want dat absorbeert het papier en scheurt het. Ik gebruik dat papier ook voor riemen geweren, halsters en ander soortgelijk spul. Zie hieronder hoe ik dat op mijn M18 heb gedaan.

Mvg,

Vincent

210829_hellcat.jpg

Thanks vincent.
Zal ook eens kijken naar dat papier, goed idee.

Was even druk met 1:1 werk maar zo nu en dan toch even wat uurtjes in de Hellcat kunnen stoppen.
Druk met het photoetch en de 3D geprinte delen.
Begonnen met de bovenkant.
Hierbij eerst het interieur aan de onderzijde van de bovenkant er in gezet.
Deze hou ik nog los van het onderstel om de binnen boel goed in de verf te kunnen zetten.

10-20.jpg

Dan, de roosters en het PE.
Ziet er goed uit maar ondervond wat problemen met het loshalen van het kleine rooster.
Hieronder de foto hoe het geleverd wordt.

11-24.jpg

Het grote rooster losgehaald door hem door midden te zagen op de lintzaag. Dat ging helemaal goed.
Het kleine rooster los gesneden maar daar ging het mis, had ik achteraf ook beter kunnen doorzagen.

12-20.jpg

Hieronder het kleine rooster met de beschadigingen, heb het nog geprobeerd te herstellen maar dat werd het niet.

13-21.jpg

Na deze stap begonnen met de straps voor de tooling.
Ook de kleine 3d geprinte beugels geplaatst waar de straps aan vast komen te zitten.

14-20.jpg

Rooster zit er ook op. De andere die verder naar voor zit blijft het rooster van de kit.
Verschuilt zich het meest onder de koepel, dus ik zit er niet zo mee.
Dus verder met het PE.
15-21.jpg

09-18.jpg

16-18.jpg

Op naar de voorkant....

Peter

ondervond wat problemen met het loshalen van het kleine rooster.

Ja man, dat fijne 3D print spul is hartstikke mooi, maar in de praktijk blijkt het opschonen ervan toch vaak een delicaat werkje.
Of we moeten gewoon wennen aan hoe die fijne onderdeeltjes te ontdoen van hun printsteuntjes.

Mijn ervaring met 3D print gereedschap klemmen (1:35 Duits) is, dat het losmaken, opschonen en eventueel aanpassen (om aan bijv. een
bijl te monteren) meer tijd in beslag lijkt te nemen dan een dergelijke klem van PE samen te stellen.
Daar tegenover staat wel dat het detail vandaag de dag verbluffend is van dergelijk kleine onderdelen.

Balen van het rooster Peter.

Ik moet zeggen dat ik dat 3D spul geweldig vind. Idd het schoonmaken is wat werk maar de details zijn super.

Als ik het vergelijk met mijn gekloot met PE is dit echt een uitvinding.

Thanks heren,

Dit was mijn eerste ervaring met 3D in de modelbouw.
Net wat jullie zeggen, mooi gedetailleerd maar wel oppassen met schoonmaken.
Zo leren we ook hier nog iedere dag. Moet even de juiste manier vinden.
Had op het achterschot een beugel geplaatst, 3D, met vleugelmoer en al, dan zijn de details wel heel gaaf om te zien hoor.
Rustig verder met deze, nog een hoop te doen, ook 3D.

Peter.

Hoi,

Kleine up-date.
Het meeste werk op de romp zit er op, hier en daar nog wat vervangen zoals wat beugels e.d.
Begonnen met de voorkant. De beugels om de lampen zitten er op, een mooie set van Passion Models.

17-19.jpg

Intussen begonnen met de koepel, past ook lekker, niks te klagen.
Links,
18-19.jpg

Rechts,
19-18.jpg

Zo begint hij al aardig vorm te krijgen.
20-17.jpg

Op naar de kleine details....

Peter.

Hoi,

De loop zit er in. Past perfect.
21-17.jpg

De stowage set is ook binnen. Mooie gedetailleerde set van Black-dog.
22-18.jpg

Hier en daar wat aanpassen om een goede "sit" te verkrijgen.
Links,
23-16.jpg

Rechts,
24-19.jpg

Het achterdek is nog een dingetje, even kijken wat ik hier nog ga aanbrengen.
De laatste loodjes zijn deze keer nog wat beugels e.d.
Daar gaan we ons nu nog mee bezig houden.

Peter.

Hoi Peter, mooi interieur gespoten, ben ik speciaal ook na vandaag even van onder de indruk van, mag ook wel eens😉

Groet, Anne

Thanks Anne.

Inmiddels zijn we weer wat stapjes verder.
Het interieur is afgewerkt, met enkele washes en wat drybrushen het gewenste resultaat gekregen.
29-17.jpg

30-21.jpg

Van de bovenkant van de romp is het gedeelte met de granaten te zien door het gat en de koepel, dus deze ook in de verf gezet.
31-26.jpg

Daarna het model verder afgewerkt en gereed gemaakt voor de primer.
32-18.jpg

Dan, de basiskleuren.
Deze keer heb ik gekozen voor de AK Real Color serie. Nog nooit gebruikt maar dit beviel prima, geen enkele problemen met het spuiten.
De kleuren zijn erg goed en ben dik tevreden met het resultaat, ook mede dat deze OD kleur veel lichter uitvalt.
Het model was in de zwarte primer gespoten en ben van daaruit het model gaan spuiten, van binnen naar buiten opgebouwd, vandaar dat het donkerder is langs alle randen en hoeken
De basis is Olive Drab, daarna opgelicht met Olive Drab Faded. Hierna aan de Olive Drab Faded Earth Yellow toegevoegd en nogmaals opgelicht.
33-17.jpg

34-16.jpg

35-16.jpg

Nu verder met de detail verven, glans vernis en de decals plaatsen.
Op naar meer....

Peter.

De kleur ziet er goed uit Peter, en naar mijn indruk echt mat

Ik blijf hem volgen.

Succes, Jan

Thanks Jan.

Inmiddels druk met de stowage en de tooling.
Dit is bijna allemaal geverfd, de basiskleuren.

De koepel,
37-14.jpg

38-14.jpg

39-13.jpg

De romp, hier verf ik al de tooling.
40-15.jpg

Ook met losse delen aan begonnen.
42-16.jpg

Bij de figuren, twee van Alpine en een van deze Tamiya kit, begonnen met de hoofdjes.
41-18.jpg

Nog een hoop te doen voordat de vernis er op kan en de decals geplaatst gaan worden.

Peter.

De romp, hier verf ik al de tooling.
40-15.jpg
Eén kleinigheidje is wel dat Amerikaans pioniersgereedschap over het algemeen helemaal olive drab was, net als de voertuigen zelf … In de fabriek werd het geschilderd door eenvoudigweg onder te dompelen in een bad met verf.

Zat al te twijfelen over die kleur.
Zie zo veel verschillen, ook op modellen, dus denk dat ik dit wel groen zal maken.
Vind hout kleur wel wat meer hebben, breekt het geheel een beetje, of het dan klopt is een tweede....

Peter

Ha, inderdaad viel me dit al op bij de "Keep them Rolling" club. Een kniesoor die er aanstoot aan neemt, want gebeitst en vernist ziet er er net ff wat levendiger uit allemaal.
Groet, Anne

Ja, ik heb er ook maar wat groene beits op gezet.

Kleine up-date deze keer.
We zijn er bijna maar toch eigenlijk nog genoeg te doen...

Eerst gereed gemaakt voor de vernis, de meeste details geverfd.
43-13.jpg

Daarna de decals geplaatst en me bezig gehouden met de stowage.
Op de koepel komen ze nog, dacht dat ze buiten zicht kwamen door de stowage maar ga ze daar ook nog plaatsen.
44-13.jpg

45-12.jpg

Ook de figuren zijn aardig op weg, nog even de schouder patches aanbrengen.
Ze zijn geverfd met Vallejo model color.
46-13.jpg

Op naar de laatste loodjes....

Peter.

Heel mooi Peet zelfs zonder stof vind ik het er al overtuigend uitzien. Figuren ook goed...

Happy Last Leads 😉👍

Ik vind vooral het gele vlak supercool, breekt het geheel lekker, figuren zijn prima, ik ben benieuwd naar de rest

Ziet er erg goed uit.. ben benieuwd naar het eindplaatje..

En nu alles bij elkaar een voor het oog zeer smakelijk geheel..mooi man !!

Prachtig!! Die gebroken plank in het hekje, schitterend detail!

Terug
Bovenaan