M-109A3 GN Nieuwe update 06-09-08

Hallo Luitjes

Vandaag eindelijk een volgend project in de rij 🙄 afgewerkt, de bouw ervan dan toch. Het gaat om de Noorse uitvoering van de M-109. Over gekocht van de Duitsers en beetje aangepast en voila de M-109A3 GN was geboren. Dit projectje heeft vorig tijdens de kerstvakantie vorm gekregen. Het is mede door omstandigheden dat ik eraan begonnen ben. Wachten op onderdelen voor de Leopard 1, een mooie walkaround op prime portal, en een ouwe M-109 die ik heel vroeger eens gebouwd had waren de mix voor dit nieuw projectje. Ik was meteen verkocht 😀

Goed de foto's dan maar:

Enkele foto's van the real thing zoals hij gebruikt word in Noorwegen:
m109a3gn_08_of_52.jpg

m109a3gn_05_of_52.jpg

M-109A3GN19.jpg

De kit van revell:
M-109A3GN003.jpg

Het model voor de ovenreiniger:
M-109A3GN001.jpg

Major tank surgery starts 😀!!!! De rode pijlen duiden op onderdelen die verwijderd werden of nog dienden verwijderd te worden. Gevolg grote gapende wonden opvullen is de boodschap:
M-109A3GN004Aangepast.jpg

Verschillende bouwstappen van de toren:
M-109A3GN005.jpg

M-109A3GN008.jpg

M-109A3GN012.jpg

M-109A3GN018.jpg

M-109A3GN022.jpg

M-109A3GN027.jpg

De start van het onderstel:
M-109A3GN032.jpg

M-109A3GN033.jpg

Het 99% afgebouwde model:
M-109A3GN034.jpg

M-109A3GN035.jpg

M-109A3GN036.jpg

M-109A3GN038.jpg

M-109A3GN040.jpg

M-109A3GN041.jpg

M-109A3GN042.jpg

M-109A3GN043.jpg

M-109A3GN044.jpg

M-109A3GN045.jpg

M-109A3GN046.jpg

Alles wat niet de originele donkergroene kitkleur heeft is scratch build. PE is gebruikt uit overschotjes verder maakte ik gebruik van aluminium folie en een beetje evergreen.
Jammer genoeg mis ik de rechterspiegel 🙁 Zullen we maar zeggen dat ze hem kwijt zijn en wachten op vervangstukken.
IK hoor graag julie meningen gedachten suggesties 🙂 10 ogen zien altijd meer dan twee.

Dan zou ik twee heren namelijk Erik Torp en Erik Hagen van het IMPS Norge Forum willen bedanken voor al hun hulp en inzet bij dit project.

Bedankt om te kijken alvast!
Greetings Roel

zet je zo'n prachtig model neer, heeft ie geen zin om de spiegel te scratchen, luiwammes!

mooi, en vooral indrukwekkend model, het verschil met het revell kitje is erg duidelijk, en de hoeveelheid details en extra onderdeeltjes is super!

ik wacht op een verfje en een of 2 noorse militairen die genieten van het mooie weer ofzo!

Timo

Dat ziet er goed uit Roel.

Als je ziet wat het eerst was en dan nu ... knap werk.

Trouwens een "109" is een knappe bak zeker in in IDF kleuren.
Bedoel dus het geschut en niet dan vliegmachien he. 🙂

Grtz

Kristof

Erg mooi geworden!
Heb je de anti slip met schuurpapier gemaakt?
Ik heb de zelfde kit sinds enige tijd ook in huis. Begrijp niet dat Italeri deze niet re releast (heb het ze kort geleden gebraagd, hadden geen plannen), lijkt me "easy money".

M 109

Hallo Roel,

Mooi werk man. Ben zelf geen liefhebber van modern spul, maar een restauratie als deze kan ik zeker waarderen 😉.

Zoals de rest: benieuwd naar het (lucht-)kwastwerk.

Groeten, Richard.

Gave bak Roel!
Net de nieuwe Klerbezem. (Jochem pimpt ook vaak oude kits op)
Je hebt het goed aangepakt en er een mooie restauratie van gemaakt. 😉

mzzls! 😀

Hoi Roel,

Dit is 1 van de mooiste M109,s die ik de laatste tijd voorbij heb zien zeilen echt heel mooi gemaakt 😀

Ik heb zelf nog een Noorse NM135 in de planning..alleen al voor de mooie cammo patroon.

Marcel Jussen heeft eens een prachtige Noorse MLRS gemaakt mss kan je vragen welke kleuren hij heeft gebruikt??

Gr Nick. 😉

Hey

Hey

Sorry voor het late antwoord ik was der even een aantal daagjes tussenuit. Alvast wil ik iedereen bedanken voor de comments en het bekijken tot nog toe 🙂

@ Timo: Weet even niet wat zeggen maar het klopt als een bus. Alleen heb ik nog niet direct ee idee hoe ik hem zou moeten scratchen 😕 Misschien dat me dat nog te binnen schiet.

@ Kristof: Mercikes 🙂 Altijd leuk reacties te krijgen van een echte topper. IDF bakken zijn gave ketels maar het is de Noorse versie geworden omwille van de camo ten eerste. Ten tweede is men keuze op deze M-109 gevallen omdat het kanonvan de kit 100% klopt zoals in het echt. Der zijn bij mijn weten slechts 2 versies die dit kanon (kanon van de FH-70) hebben; de Duitse en de Noorse versie. De Noren hebben hun voertuigen overgekocht van onze Duitse vrienden en een beetje geupgrade. Kwestie van een uitdaging te hebben en die materiaal bakken te scratchen + de camo is men keuze gevallen op de Noorse versie 🙂

@ Marc S: bedankt!

@ Marc B: Klopt als een bus het antislip oppervlak werd gemaakt met schuurpapier. Ik heb jammer genoeg geen Mr Surfacer en heb der nog nooit mee gewerkt. Schuurpapier vind ik een hele mooie vervanger. Zolang je het velletje maar dun genoeg maakt komt het vrij goed in de buurt. Vastlijmen met secondelijm en klaar!

@ Richard: Tank restauratie kan je dit wel noemen denk ik 😀 😀

@ Boris: Bedankt voor de vergelijking ik heb al een aantal werkjes van Jochem gezien en ikkan enkel zeggen: Ik voel me vereerd 😳.

@ Nick: Ik heb marcel al gecontacteerd vorige week 🙂 maar toch bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd achter de NM-135. De camo zit er bij de keuze van de noorse versie wel voor een groot deel tussen.

Dan had ik tot slot nog enkele vraagjes. Zou ik men model eerst moeten primen of niet? Ik heb geen speciale tape om de hard edge camo te maken. Ik heb schrik dat de verf misschien zal lossen op de metalen deeltjes met de plakband. Ik had gedacht te starten met de licht groene kleur als basis en dan verder van licht naar donker in de hoop dat de andere kleuren wat lichter uitvallen. Het zal een heel gepruts worden om alles netjes af te plakken met tape 😕

Alvast bedankt

Grtz Roel

Hoi Roel,

Voor dat tape kan je schilderstape van ,Kip of Kips tape gebruiken.
En dan heb je twee versie,s ...een beetje licht geel (creme), nou die dus niet nemen want dat krijg je er bijna niet van af.

Maar je heb ook een andere kleur , oranje /geel...en die plakt niet zo erg.
Die gebruik ik zelf ook , dat trek je na een jaar er nog gewoon van af.

Of Tamiya tape dat kan ook maar dat is nogal prijzig.

Gr Nick. 😉

Roel,

laat ik eens meedenken over het scratchen van een spiegel. nu weet ik niet precies hoe ie van vorm is, ik denk zelf aan een rechthoekige spiegel, en dan niet zoals tamiya en italery wil laten zien, maar in de vorm van een trekker (agri) spiegel, dwz een spiegel van ongeveer 30 cm lang, en 15 cm breed, waarbij de lange zijde horizontaal is. deze spiegel is voorzien van een sleuf in het midden voor een stang, de achterkant van de spiegel is van spuitgiet plastic als afwerking, en de spiegel zelf zit geplakt aan deze behuizing. bewegen gaat dmv de bevestigings stang, welke de spiegel enige draaimogenlijkheden geeft.

je kunt deze volgens mij fabriceren van styreen, welke je in vorm maakt, draadje erachter plakken, en met een beetje putty, of surfacer (welke je volgens de text niet hebt, schaam je 😛 , dat is een must have, alleen al omdat je afgezaagde oppervlakken veel gladder kunt maken als met putty!!!) de achterkant een ietwat ronde vorm kunt geven. met een stukje zilverpapier ofzo kun je een spiegelend oppervlak nabootsen (hoewel, ik heb er laatst iets over gelezen, die deed het anders, maar ik weet niet meer wie, waar en hoe), voorziggies de rand schilderen, en voila, na een uurtje klieren en kloten heb je een spiegeltje!

Timo

nog een leuke: het full track voertuig wat erachter staat gebruikt onze marine ook. nou ben ik vrijdag zowat tegen zo'n ding aangereden, samen met m'n collega. het ding stond stil met een lekke hydroliekleiding, en was zodoende helemaal leeggelopen en deed het niet meer. geeft een rommeltje!.

wel leuk om te zien hoe ie dan wordt weggesleept, eerst door een te lichte vrachtwagen, dan door eenzelfde voertuig, eerst met een grote kabel, daarna met een trekstang. intressant om te zien in ieder geval!

Timo

Hey

Zo de eerste kleurtjes zitten derop. Jammer genoeg ben ik enkel begonnen met de hull als testcase 😕 ipv even te testen op een oud model nee natuurlijk direct gokje wagen op de hull 😀 Tot nogtoe dus enkel het light green en zwart gespoten. Morgen waarschijnlijk dark green erop ik heb namelijk schrik dat de verf nog niet goed droog is waardoor ik ze er terug aftrek met de maskeertape nu 🙁. Dus even wachten dan maar. Het groen valt serieus licht uit op de foto in werkelijkheid is ie iets donkerder. Alles werd gespoten met revell en humbrol.

The pics:

M-109A3GN048.jpg

M-109A3GN047.jpg

Grtz Roel

PS: Marc de scan zou deze avond moeten aankomen 😀

Hey

Hallo allemaal

Bedankt voor de reacties heren.
Zoals men titel doet onthullen een nieuwe update. Heb de 3de kleur op de hull gespoten deze namiddag. Komt lekker makkelijk uit een weekje verlof natuurlijk om hieraan te werken 😀

Dit is het resultaat van anderhalf uur knip en plak werk:
M-109A3GN049.jpg

En de hull zoals hij nu is:
M-109A3GN051.jpg

M-109A3GN050.jpg

Commentaren suggesties zijn natuurlijk steeds welkom.

Grtz

Heej Roel,

Geen commentaar, geen echte suggesties, maar wel een dik compliment. Uitermate strak spuitwerk, en een zeer geslaagde camo!!! Ik zie uit naar de koepel, en je weathering ...

Groeten, MartinD

@ Martin dank je wel voor de comments 😀

Laatste update van de dag het bruin zit er ook op.

Foto's:

M-109A3GN053.jpg

M-109A3GN052.jpg

Nou heb ik toch even een vraag. Ik word der wel langzamerhand gek van. Het betreft de kleuren gek wat licht veranderd aan de kleuren op foto maar soit 😕 😕 Alles zit er nu op maar ik twijfel of het licht groen wel de juiste kleur is. Het bruin ziet er in werkelijkheid veel beter uit dan op foto. Naar mijn mening lijkt het licht groen te licht wat denken jullie ervan??

Alvast heel erg bedankt

Groeten Roel

Roel,

Hij ziet er super goed uit zo! 🙂 Aan de camou zou ik verder nisk doen, ook niet aan de kleuren. Dat licht groen is zeker niet te licht. Bij moderne voertuigen kom je allerlei soorten kleuren groen tegen. De een is licht dan de ander, en een andere is weer donkerder etc. Geen pijl op te trekken 😉 Als je soms kijkt in wat voor omstandigheden die bakken rijden enzo..😉 En vergeet niet, een M109 is al vrij oud, dus waarschijnlijk zal daar de kleuren lang niet zo mooi van zijn als die van een net gespoten voertuig. Ik vind hem prachtig zo!
Vraagje, heb je de camou banen afgeplakt of..? Lijkt me namelijk erg moeilijk om uit de hand dat soort strakke rechte lijnen te maken.
Ga zo door!

Edit, antwoord al gevonden..vergeten om op de vorige pagina te kijken... 🙄 😳

Hey

Hey Andre

Ik ben de 2de mei onder deskundige leiding of lijding van Kristof begonnen aan het inlijnen van de hull op de bouwavond. Deze is na 5 uurtjes zo goed als klaar op de achterkant na dan. Door omstandigheden ligt het even stil en heb ik nog geen nieuwe foto's. Maar die komen er nog wel in de loop van de komende weken. Tot binnenkort

groeten Roel

Hey

Hallo iedereen

Het is alweer even geleden dat ik nog iets van progress heb kunnen posten. Het is een redelijk drukke periode geweest maar we zijn op weg. Sinds de laatste update heb ik nu het volledige model kunnen airbrushen. Het licht groen is een tint donkerder gespoten waardoor het geheel er beter uitkomt vind ik. Daarvoor was de kleur wat "kitscherig" De hull is ondertussen ook ingelijnd mede dankzij deskundige hulp 😀 Bedankt alvast Kristof 😛 Het begin is er al nu al de rest nog.

De foto's:
M-109A3GN055.jpg

M-109A3GN056.jpg

Zoals altijd gedachten en feedback zijn welkom!!

Grtz Roel

Hey

Hallo Luitjes

Alweer eventjes geleden dat er nog iets gepost is omtrent dit bakske. Nu we nog verlof hebben een vitesse hoger en gaas geven. Ik heb ondertussen onderstel ingelijnd en gedrybrushed. De toren heb ik vandaag dan eindelijk kunnen afwerken kwa inlijnen. Morgen verder met de rest.

De romp:
M-109A3GN061.jpg

M-109A3GN060.jpg

M-109A3GN058.jpg

M-109A3GN057.jpg

De toren:
M-109A3GN075.jpg

M-109A3GN073.jpg

M-109A3GN071.jpg

Comments en suggesties zijn zoals steeds welkom.

Groeten Roel

Hey

hallo

Bedankt voor de comments. Andre ik doe men best he man. Bart de pericsoop glaasjes moeten idd nog gedaan worden. dat zal in de loop van wel ergens gaan gebeuren ik ben nog volop bezig eraan want hij is nog lang niet klaar.
Zo ik heb verder de toren kunnen afwerken. Deze is nu ook volledig gedrybrusht. Tevens heb ik ook de nummerplaatjes onder handen genomen en geplaatst.

De foto's:
M-109A3GN081.jpg

M-109A3GN078.jpg

Zo even een algemeen beeld hoe de zaken er nu voor staan:
M-109A3GN085.jpg

M-109A3GN088.jpg

Sorry van de weinige foto's heb der wel meer op de HD staan maar weet niet of mijn photobucket account dit allemaal trekt 🙂
Comments suggesties zoals altijd zijn welkom.

Cheers Roel

Hey

Hallo luitjes,

@ Wijnand: Thanks for the comments
@ Jeroen: Dank je wel. De camo vond ik het mooiste en de grootste uitdaging. Heb der wel een zwak voor.
@ Eelke: Merci 😳 😳 bloos bloos 🙂
@ Johannis: Thanks mate.

Het heeft weer eventjes geduurd ongeveer een maandje denk ik 🙂 maar er is een nieuwe updeet. Ik heb de chips erop staan, je moet goed zoeken maar je vind ze wel. Aangezien het geen WWO2 bak is maar een goed onderhouden modern stuk heb ik er niet al teveel chips opgezet. Verder moeten de details nog onder handen genomen worden, de tracks en als laatste stof en dan is hij klaar. Nog even doorzetten en dan geraakt hij wel af denk ik 😀

De pics:

M-109A3GN090.jpg

M-109A3GN095.jpg

M-109A3GN98.jpg

Alvast bedankt om een kijkje te nemen en zoals altijd comments en suggesties zijn welkom.

Grtz Roel

Hey

Hoi

Zaterdag morgen rond 10u dan toch eindelijk dit projectje kunnen beeindigen. Mag ook wel eens na vorig jaar december gestart te zijn. Ik heb deze avond na de beurs snel even enkele eindfoto's gemaakt. Jammer genoeg vallen ze erg licht uit. Van zodra ik terug kom van oefening maak ik enkele betere foto's.

Alvast een voorsmaakje:

M-109A3GN106.jpg

M-109A3GN111.jpg

M-109A3GN112.jpg

Bedankt om een kijkje te komen nemen. Comments zijn steeds welkom

Cheers Roel

Hartstikke mooie camo, Roel. Mooi subtiel gedrybrushed en opgelicht. Ik vind alleen op de 1 of andere manier de tracks niet super overkomen. Misschien de metalen delen met een potloodje wat bijwerken? Verder is-tie helemaal af zo.

Leuk om te volgen, deze!

grtz,
Ptr

Ik kan eigenlijk niet anders dan me bij bovenstaande aansluiten...geweldig mooi, maar die 'overstoffige tracks' doen echt afbreuk aan de hele zaak. Dat stoffige zou ik heel sterk verminderen, want het contrast is gewoon te groot met de rest van het model.

Hey

Hallo

Om te starten wil ik me even excuseren voor het late antwoord. Niet dat ik geen interesse heb integendeel zelfs. Spijtig genoeg ben ik de afgelopen weken na KMK niet meer thuis geweest tot vandaag.
Alvast heel erg bedankt voor de comments iedereen. Toch wil graag een en ander toelichten.
Het probleem van de tracks komt als volgt: Ik heb de rommel uit de kit gebruikt zijnde de vinyls, bij gebrek aan betere AM tracks. De diehl tracks worden enkel gemaakt door AA in resin en die leken me toch niet het geschikte alternatief. Dus heb ik het gehouden op de vinyls en deze zo goed en zo kwaad mogelijk verwerkt in de kit.

De over stoffige tracks zijn misschien ergens een soort van camouflage 😉 Eigenlijk was gewoon de bedoeling om een voertuig te laten zien dat de eerste dagen van een oefening heeft gekend en zijn eerste kilometers stof heeft gevreten. Modern is niet zo makkelijk te verweren als WWO 2. WWO 2 tanks werden niet zo goed onderhouden als modern materiaal. Dat neemt niet weg dat moderne bakken toch serieus intensief gebruikt worden tijdens oefeningen. "Daar situeert zich dit voertuig ergens"
Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje kunnen volgen 😀 Het lijkt mij logisch maar dat is makkelijk praten als je der life bij betrokken bent natuurlijk.

Grtz Roel

Terug
Bovenaan