Af! Mörser Karl

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Afgelopen week wat dozen opgeruimd en kwam daartussen deze Mörser Karl van Hobbyboss tegen. Lang geleden fanatiek aan begonnen, inclusief uitdagende PE set, maar destijds toch te weinig geduld en ervaring om er echt iets mee te kunnen doen.

Maar nu dus volle goede moed verder. Merk dat ik stiekem toch het een en ander heb bijgeleerd in de afgelopen jaren.
20221007_214252.jpg

Laatst bewerkt:
Vanwege plenty en scherpe details begon ik bijna te geloven dat het 1:35 was, maar de laatste foto hielp me uit de droom 😉, alhoewel
de afmetingen nog steeds dusdanig fors zijn dat het evengoed voor een contraptie in 1:35 zou kunnen doorgaan 🙃

Vanwege plenty en scherpe details begon ik bijna te geloven dat het 1:35 was, maar de laatste foto hielp me uit de droom 😉, alhoewel
de afmetingen nog steeds dusdanig fors zijn dat het evengoed voor een contraptie in 1:35 zou kunnen doorgaan 🙃
Eerlijk gezegd had ik het pas bij de laatste foto door. Duidelijk is dat ook die kleinere schalen een ontwikkeling in detail doormaken!

De ontwikkeling zit hem vooral in het feit dat je tegenwoordig betere camera's hebt. 😉

Maar bedankt voor het compliment. Gr Bas

Hij's mooi Bas! Ik zou misschien voor de railing alleen een wat dunnere variant hebben gekozen, denoods uitgerekte sprue?
Alles aan dit ding is massief, incl de railing. Zie bijv hier. 60cm Mörser Karl Gerät 040

Heb dunner geprobeerd, maar dat oogde niet (en werd ook vrij fragiel). Het belangrijkste is dat nu alle pijpen rond zijn ipv veelhoekig...

Gr Bas

Hallo Bas, Het valt me op dat de tracks rond het aandrijfwiel krom trekken. Door stukjes plastic aan de binnenzijde van het aandrijfwiel te plakken kun je het voorkomen.
Ik ga kijken of hier nog iets aan te doen is. Probleem is dat dit 10 jaar geleden gelijmd is en ik als de dood ben dat de rups nu spontaan breekt of andere gekke dingen gaat doen.

Nog een avond doorgebracht op mijn hobby zolder en dit is het resultaat geworden. De tracks heb ik er trouwens nog afekregen zonder de boel te beschadigen, dus die laat ik los tot na het schilderen. Maar dat is voor het volgende hoofdstuk.

20221028_212944.jpg

20221028_213044.jpg

20221028_213027.jpg

20221028_213013.jpg

20221028_212955.jpg
Gr Bas

Dat ziet er, zeker voor deze schaal, strak uit. De leuningen doen daar zeker aan mee. En zoals al eerder opgemerkt, veel details voor deze schaal.

Groeten, Jan

Heren,

Iemand inspiratie voor het gemarkeerde gedeelte op de foto? Dit is het vlak waarover het kanon heen en weer glijdt volgens mij. Dus vermoedelijk blank staal met veel vet?

Geen enkele foto/film laat dit fatsoenlijk zien.

20221105_195917.jpg

Gr Bas

Als het blanke staal dan even niet gebruikt wordt, zou wat lichte oppervlakteroest een idee zijn.

En als je iets humor wil toevoegen voor de echte goed kijker, zou je de afdruk van een uitglijder kunnen aanbrengen? Iemand die in het vet gestapt heeft en weg gegleden is (een veeg dus) met een handafdruk iets ernaast. Maar of dat overtuigend wordt op deze kleine priegelschaal weet ik niet 🙂

Hi Bas,

Interessante kit ja. Ook ff zitten snuffelen maar kan ook zo niets vinden. Deze foto lijkt je veronderstelling te onderbouwen, omdat daar aan de voorzijde blank staal te zien is:

fot-52-616x425-a33a386209604f46e.jpg

Of dat echter ook voor de bovenzijde geldt is niet te zien, maar wat je zegt klinkt logisch.

Mvg,

Vincent

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond nog een avondje achter de hobbytafel gezeten en vind hem zo wel prima. Niet perfect, maar dat kan ook bijna niet gezien de geschiedenis. Maar daar deze doos al heel lang stond te wachten op het vervolg ben ik erg blij dat ik er nu echt een punt kan achter plaatsen. Op naar de volgende! (shelf-queen?)

20221106_205335-01-01.jpeg

20221106_205305-01-02.jpeg

20221106_205126-01.jpeg
20221106_205326-01-01.jpeg
Het beruchte vlakje...
20221106_205223-02.jpeg

20221106_205318-01.jpeg

En nu is die dus wederom af. Uiteindelijk heb ik Heinz nog toegevoegd. Geen hond, maar gewoon iemand die zelf even wil zien hoe groot dat ding dus werkelijk is. En met Heinz, Goliath en een naamplaatje vind ik het weer gezegend en kan hij in de vitrine.

20230317_193238.jpg
20230317_193953.jpg20230317_193918.jpg
20230317_193938.jpg
Gr Bas

Ziet er heel goed uit Bas.
Om nog even terug te komen op de glijbanen, die zijn inderdaad glad en kaal staal. Het is deel van een tweetraps terugloop. In het kanon zelf zitten remcylinders en het hele bovenaffuit schuift naar achter. Het bovenaffuit heeft eigen remcylinders. Het bovenaffuit wordt na het afvuren met de draaihendels voorop in de voorste positie gebracht. De 21 cm Mörser in Mörserlafette 18 heeft een soortgelijk dubbel systeem.
In vuurpositie hoort het ding eigenlijk met zijn buik op de grond te liggen. De vering kan de terugslag niet aan. Het kanon heeft een systeem waarmee de loopwielen omhoog gebracht worden en weer andersom als het geschut moet rijden. In vuurpositie is de bestuurdersplaats afgedekt met een plaat.

Terug
Bovenaan