LVT4 info gezocht

Maarten Weers

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse leger 1944
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
RAM MkII Kangaroo
Voor een toekomstig project ben ik op zoek naar info over de LVT4.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat het een naoorlogse versie is.
Vergeten te melden dat ik een engelse verise uit 44-45 wil maken.
Nu weet ik dat de Italerie versie een naoorlogse franse is. Door verzamelen van docs hoop ik een correcte te kunnen gaan maken.
Pb verstuurd.

Dan kun je beter beginnen met de vroege van AFV Club, die is veel makkelijker te corrigeren dan die van Italeri.

Jawel 🙂 Het komt vooral neer op het vervangen van de affuiten voor de bewapening, installeren van Britse antennevoeten en aanbrengen van de eerste uitvoering extra pantserplaten. Wil je een hele vroege (zoals gebruikt in Zeeland) dan moet je ook het rechterluik een eindje naar voren verplaatsen.

Ik heb eigenlijk nooit op de bewapening gelet behalve de polstens, hadden de engelsen vickers aan boord? Persoonlijk vindt ik dit een van de coolste voertuigen uit het geallieerde leger, maar t is een kit die je niet dagelijks tegenkomt..

Maar dan met andere affuiten als de Amerikaanse versies?
Zoiets:

neth1945-jpg.2276

(Uit een bericht van Leon Hassing. Ik zie dat m’n foto’s eerder in dat onderwerp verdwenen zijn, die zal ik eens terug moeten zetten.)

Dat is een Amerikaanse affuit zoals ook op bijvoorbeeld de M3A1 scout car en M2 halftrack gebruikt, maar met een (volgens mij) Brits schild eraan. Dit is wel opzij, waar je op foto’s van Britse LVT (4)’s vaak een .30 i.p.v. een .50 ziet zitten.

Ik ben ook bezig om van de Italeri LVT een Britse versie te maken en ik ben al ver.
Als je een Polsten 20 mm erop wil zetten koop dan niet die van Resicast, die is iets te groot.
Ik heb die van mij van het Italiaanse HD Models.
Ik heb niet de manuals meer best wel veel documentatie waaronder een paar artikelen uit de Military Modelling, Squadron Signal heeft een aantal boekjes waar een Britse versie instaan. De box schilden werden tijdens de Rijn oversteek ook door de Britten gebruikt.
Die wil ik je wel lenen maar ik moet ze zeker terug.
Zie ook hier op het forum de LVT van Roger Hurckmans.

Het is toch één keer scannen 😉 Ik zal dat later vandaag „even” doen.

Het artikel is hier te downloaden als PDF-bestand. Ik weet niet hoe lang ik het zal laten staan, maar ergens de komende weken zal ik het er weer vanaf gooien, vermoed ik.

Als ik het artikel nu weer eens doorkijk, blijf ik erbij dat je veel beter af bent met een doos van AFV Club 🙂

Maar hoe leuks is om een old skool verbouwing te doen ook!?
Zo leuk:

IMG_4830.webp

… dat ik ooit tot dit punt gekomen ben door Bruce Crosby’s artikel te volgen, en er toen even geen zin meer in had. „Even” duurt nu al iets van vijftien of twintig jaar 😉

Ik ben ook ooit begonnen met het aanpassen van twee van die Italeri kits maar heb het opgegeven. Het loont simpelweg de moeite niet omdat er zo veel aangepast moet worden. Ook de laadklep om maar eens wat te noemen deugt niet qua vorm.
Vreemd genoeg heeft dit 1/35 Ding Hao model wel het correcte vroege LVT4 dek met de twee luiken op gelijke hoogte terwijl de AFV Club kits allebei het latere dek hebben. Dat is vreemd omdat het Ding Hao model afgezien van dat dek geheel identiek is aan de AFV kits. Toch is die dure Ding Hao kit weer geen goede optie omdat hier de AFV Club mg's ontbreken.

Arjan

Laatst bewerkt:
Ding-Hao is volgens mij gewoon een „nichemerk” van AFV Club, net als Hobby Fan dat is. Ik vraag me af of die plaat met luiken bij dit model van plastic of resin is.

Ding-hao heeft o.a. M3A3's uitgebracht met een Pak 40 en een met een vierflak in Joegoslavische dienst, en een aantal Churchill tanks, allemaal varianten op basis van Afv Club tanks.

Die plaat van Ding-Hao is van resin, ik heb deze gebruikt om mijn Italeri LVT om te bouwen.
Ik heb de Eduard en Voyage PE setjes gebruikt en heb door een goede vriend de tracks laten printen in 3D die zeer makkelijk in elkaar te zetten zijn zonder lijm en ze zijn beweegelijk.
Ik heb nog een hoop losse onderdelen van Harper models die ik gebruik.
Hij staat op de plank om afgemaakt te worden, hij is voor ongeveer 90 % klaar.

Die vriend van mij heeft workable LVT tracks in zijn 3D programma ingetoetst en toen kwam dat bestandje eruit. Het kostte maar een paar euro en je kan er zoveel maken als je wilt.de eerste run die hij maakte was een soort harde resin en dat werkte niet echt lekker. De tweede run was zachter en die was super goed! Het is wel een crime om die dingen schoon te maken maar met een tandenborstel en een pincet kom je een heel eind. Peebee mij jou adres dan stuur ik je een paar lengtes op, de hardere en de zachtere.

Die vriend van mij heeft ze vorig jaar voor mij geprint. Hij is nu op vakantie en komt pas volgende week weer terug.
Ik weet wel dat er niks illegaals is gebeurd.
Ze passen trouwens slecht op de aandrijfwielen van Italeri en ik heb ook waar de tracks komen de tandjes eraf gesneden.

Terug
Bovenaan