LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Dit model nam deel aan FOC 24: Low Budget, Old School maar kwam daarin niet af.

Dit lijkt me een projectje dat ook voor mij te behappen moet zijn. Aanpassingen zullen minimaal zijn :

• lightening holes in spanwielen maken
  • plexiglas koepels op luiken
  • pantser platen op pontons en verplaatste opstapjes toevoegen

After market : Decal setje van Bison Decals.

7h3eCwo.jpg

yRaYVmP.jpg

G3vXRdw.jpg

Referentie foto's:

fcBKnlb.png

rxjxdIn.jpg

AQziJHB.jpg

Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Re: LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Die staat ook nog op m’n lijstje om ooit te gaan bouwen … Maar ongetwijfeld kun je er met weinig moeite meer aan verbeteren 🙂 (Heb je trouwens de artikelen van Bruce Crosby in Military Modelling die over dit model gaan?)

Hallo Jakko, de Italeri LVT 2 en LVT (A)2 kits zijn een stuk minder bewerkelijk dan de LVT 4 kit van deze fabrikant. Ik ben nu ook bezig met de vroegere LVT 2 maar die heb ik maar achterwege gelaten voor mijn FOC inzending omdat ik hier al een begin mee had gemaakt. Ik heb bij deze al de driehoekige gaten in de spanwielen gemaakt waardoor het model er in mijn optiek meteen een stuk beter uit ziet. Ik ga eens kijken of ik de banden van een oud Jeep of Kübelwagen model zou kunnen gebruiken als stootwil voor de LVT's.

Ik heb trouwens geen idee wat de functie was van de plexiglas koepeltjes over de periscopen van de luiken (ook te zien bij sommige Westkapelle LVT 4's). Wellicht gewoon om regen- of buiswater lekkage tegen te gaan ?

Ik heb alleen het artikel van Bruce Crosby over de LVT 4.

edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon deelnemen aan de FOC met jouw LVT 2 kit, lijkt me wel leuk.

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Ik ga eens kijken of ik de banden van een oud Jeep of Kübelwagen model zou kunnen gebruiken als stootwil voor de LVT’s.
Ik ben nog altijd op zoek naar eentje voor mijn LVT(4).
Arjan Wiskerke zei:
Ik heb trouwens geen idee wat de functie was van de plexiglas koepeltjes over de periscopen van de luiken (ook te zien bij sommige Westkapelle LVT 4's). Wellicht gewoon om regen- of buiswater lekkage tegen te gaan ?
Voor zover ik weet inderdaad om lekkage te voorkomen. Alleen besloegen ze vaak en werden daarom verwijderd.
Arjan Wiskerke zei:
Ik heb alleen het artikel van Bruce Crosby over de LVT 4.
Ik zal eens voor je op zoek gaan.
Arjan Wiskerke zei:
edit: Je kunt natuurlijk ook gewoon deelnemen aan de FOC met jouw LVT 2 kit, lijkt me wel leuk.
Dan moet ik er eerst eentje hebben voordat ik dat zou kunnen doen 🙂

Vanmorgen de driehoekige gaten in de spanwielen uitgesneden en heb daarmee het vervelendste klusje geklaard. Ik heb alleen de zichtzijde van de wielen voorzien van gaten want de achterste wielhelft zie je toch niet. De twee wielhelften zijn identiek dus als je de gaten verkloot heb je nog een herkansing 🙂 .

H9LNWbk.jpg

Ik vraag me af of deze prominente verticale lasnaden op de ponton verwijderd moeten worden. Op foto's zie ik die niet dus ze zaten er niet of waren veel minder prominent.

g6i4Y5p.jpg

Tenslotte nog even een plaatje om de verschillen te tonen tussen het dak van de LVT-2 (links) en LVT(A)-2 (rechts) :

xbHTxiK.jpg

Arjan

PietvanHees zei:
Jakko, hoeveel kubel wielen wil je?
Eentje is al genoeg 🙂 Ik heb er maar iets van een derde van nodig.
Arjan Wiskerke zei:
Tenslotte nog even een plaatje om de verschillen te tonen tussen het dak van de LVT-2 (links) en LVT(A)-2 (rechts) :

xbHTxiK.jpg
Welke ga je gebruiken? Als dat de ongepantserde is (voor de lezer die niet met LVT’s bekend is: dat is die met de grote ramen), dan is er de kans dat hij niet klopt qua vorm. Ik zal eerst eens even die artikels in MilMod opzoeken voordat ik verder typ …

Aha: Vol. 35 nummers 12 en 13 (oktober en november 2005), het tweede daarvan gaat over het ombouwen en detailleren van het Italeri-model, hoewel Bruce Crosby uitgaat van de LVT(A)(4) en die terugbouwt tot LVT(2) en LVT(A)(2). Het belangrijkste punt aan die ongepantserde cabine is dat veel schaaltekeningen en modellen hem verkeerd weergeven: het dak hoort horizontaal te zijn en niet aflopend zoals bij alle gepantserde cabines. Ik weet niet hoe dat zit bij het Italeri-model, en uit je foto kan ik dat niet echt halen 🙂

Merci Jakko, de ongepantserde cabine is afkomstig van kit nummer 6462 die ik al gedeeltelijk gebouwd had en waar ik ook mee verder ga. De gepantserde cabine is van kit nummer 6470, mijn inschrijving voor de FOC.

Het klopt inderdaad dat het dak van de ongepantserde cabine horizontaal loopt en die van de gepantserde afloopt. Het lijkt me dat Italeri dit goed gedaan heeft. Heb foto's van beide cabines op mijn model in aanbouw van kit 6462 :

TDuLjYZ.jpg

3YsZ3Nk.jpg

Voor zover ik weet waren de LVT-2's van de landing in Westkapelle alle van het (A)-2, dus gepantserde cabine, type. LVT-2's met ongepantserde cabine zijn ingezet bij de landing op Zuid-Beveland.

Wat denk je van die lasnaden op de pontons, weghalen of niet ?

Arjan

Apart project!
Altijd interessant, zo'n stukje vaderlandse geschiedenis.

Hallo Ron, er zijn niet zo bar veel foto's van LVT -2's ingezet in Nederland maar de bekende foto's van Canadese soldaten bij Leuth (Gelderland) laten zien dat hier ook beide types ingezet zijn.

Ongepantserde cabine :

qQCuUrD.jpg

Ongepantserde gevolgd door een gepantserde :

rIjxAvk.jpg

Ongepantserde met gepantserde op de achtergrond (laatste te herkennen aan de luchtinlaten op achterdek) :

bKTa30J.jpg

Gepantserde weer te herkennen aan de hoekige luchtinlaten :

EfxUh7S.jpg

Groet,

Arjan

Bij nader inzien blijkt dat er bij de landing in Westkapelle toch wel degelijk ook LVT-2's met de ongepantserde cabine zijn ingezet.

Deze foto toont de grote ruiten van de ongepantserde cabine :

qtN1WzG.jpg

Op deze foto is het luchtinlaat rooster van een vroege LVT-2 te zien :

WSXH4D0.jpg

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Het klopt inderdaad dat het dak van de ongepantserde cabine horizontaal loopt en die van de gepantserde afloopt. Het lijkt me dat Italeri dit goed gedaan heeft.
Ja, dat lijkt wel in orde. Vooral de tekeningen in het Squadron/Signal-boek over de LVT zijn verkeerd, zo uit m’n hoofd.
Arjan Wiskerke zei:
Voor zover ik weet waren de LVT-2's van de landing in Westkapelle alle van het (A)-2, dus gepantserde cabine, type.
In de film van P.G. Johnson over de Noorse commando’s op Walcheren zitten duidelijke beelden van een ongepantserde LVT(2) in een landingsvaartuig, wanneer hij de bemanning filmt door de opene voorruiten. Ik kan alleen zo snel geen beelden daarvan online vinden.
Arjan Wiskerke zei:
Wat denk je van die lasnaden op de pontons, weghalen of niet ?
Dat was ik in m’n vorige bericht vergeten te vermelden: in de door mij genoemde artikels staat een foto van die onderdelen met als bijschrift „Remove over scale weld lines” 🙂

Merci Jakko. De lasnaden zijn inmiddels verwijderd, pantserplaten toegevoegd, voorste step pockets wat verkleind en achterste step pockets verlaagd :

kOidm8h.jpg

Arjan

Inmiddels is één romphelft zo goed als af. Heb de gemarkeerde vlakjes uitgesneden :

YQeHx5c.jpg

OIOBWrL.jpg

HmW46am.jpg

kqqyzw2.jpg

Bij leven en welzijn morgen de andere romphelft. Probleem bij de Italeri LVT modellen is dat je de rupsbanden moet monteren voordat je het bovendek met fenders monteert. Ik monteer normaal altijd pas rupsbanden nadat een model helemaal gebouwd en geschilderd is . De rupsbanden zijn hier evenwel zo dik, stug en krap bemeten en er is zo weinig speling met de fenders dat dit simpelweg niet haalbaar is. Misschien maak ik ook metalen assen aan de sprockets om te voorkomen dat de tracks, die onder redelijk wat spanning staan, de sprockets scheef trekken (heb dit bij een Italeri LVT-4 vroeger wel gemerkt). Als de tracks eenmaal zitten (niet zo eenvoudig dus) dan zien ze er naar mijn smaak best redelijk uit.

Arjan

Kun je misschien de rupsbanden niet aan één kant loslaten, rond de wielen trekken en dan pas de uiteinden aan elkaar smelten?

Jakko Westerbeke zei:
Kun je misschien de rupsbanden niet aan één kant loslaten, rond de wielen trekken en dan pas de uiteinden aan elkaar smelten?

Dat was een optie geweest als ik de hoogste return rollers nog niet verlijmd had. Er is zelfs niet voldoende speling tussen die rollers en de verlijmde
fender om de track er langs te trekken. Ik zou dan ook die trapeziumvormige dingen aan de achterkant van de fenders pas naderhand moeten verlijmen. Kortom het lijkt mij het handigst om het model te spuiten met de tracks er al op, op zich ook weer niet zo'n ramp.

Groet,

Arjan

Mooie voertuigen en snelle mooie bouw

Bedankt Willem. Ik ben intussen in het stadium beland dat ik schilden moet gaan maken voor de verschillende machine geweren. Dit is niet zo eenvoudig omdat goede, duidelijke foto's van de schilden voor de .50 en .30 caliber Browning op voertuig 3F ontbreken. Ik denk dat ik voor de .50 een schild ga maken dat lijkt op de dingen die bij Italeri's LVT-4 kit zitten. Moet verder nog de bevestigingsplaatjes voor de pantserplaten op de pontons en een Britse antennevoet maken.

EEM50fa.jpg

I8IqepD.jpg

93JHUGI.jpg

Groet,

Arjan

Arjan,

Mooi werk! Het is me al die jaren gelukt de LVT's van Italeri te ontwijken, maar als ik dit zie, begint het toch wel te kriebelen om eens een exemplaar aan de "stash" toe te voegen. De Nichimo versie heb ik laatst al gedoneerd aan de eeuwige jachtvelden.

Die tracks zien er ook lang niet verkeerd uit, toch?

Ik wilde je al wat foto's sturen van die gepantserde koepeltjes van de LVT4 (er lagen er een stel bij het museum van Overloon), maar ik zie nu op de foto's dat jouw voorbeeld eenvoudigere schilden heeft.

Alex

Hallo Alex, die tracks zijn inderdaad nog zo beroerd niet en zeker heilig vergeleken bij de Nichimo elastiekjes 🙂 . De LVT-2 kits zijn ook nog niet zo slecht hoewel er wel degelijk ergens iets niet klopt, in het echt is er toch echt meer speling tussen de tracks en de fenders. Bij deze kits moet je overigens nogal wat voorgeboorde gaatjes uitboren aan de onderkant van het dek en in andere onderdelen (zoals ook bij de latere 1/35 MTB kits). Dit is allemaal wel aangegeven op de bouwtekening maar je ziet die boorsymbolen makkelijk over het hoofd en dat kan dan later tot enige frustratie leiden 🙂 .

Groet,

Arjan

Alex van de Wetering zei:
Die tracks zien er ook lang niet verkeerd uit, toch?
Ze zijn alleen nogal stug, zeg ik gebaseerd op de LVT(4) van Italeri die ik ooit half gebouwd heb. Die van AFV Club zijn veel soepeler en liggen daarom beter om de wielen.

Merci Leon, ik denk inderdaad dat 3F dit soort platte schilden had voor de .30 caliber Brownings. Voor de .50 Browning lijkt dit er verdacht veel op maar ik kan er niet goed wijs uit, lijkt erop dat er aan de zijkanten een knik in zit en misschien zelfs nog iets van spaced armour ?

sTmqwu7.jpg

Groet ,

Arjan

Hoi Arjan, die knik zie ik (rechts). Het vreemde aan de linker kant is dat de jas of de schort van de man op de achtergrond tussen de twee lagen hangt.... ik denk dat die tweede laag iets in de achtergrond is dat precies in lijn staat met het schild.....?

Arjan Wiskerke zei:
lijkt erop dat er aan de zijkanten een knik in zit en misschien zelfs nog iets van spaced armour ?
Ik denk dat er zelfs drie knikken in zitten: een flauwe in het midden en dan ook nog twee verder opzijgebogen uiteinden: zo te zien loopt de plaat tussen de buitenste knikken ook niet recht. De steunen aan de achterkant zitten net binnen die buitenste knikken. Het lijkt er niet op dat het een dubbel schild is, maar dat dat zo lijkt vanwege de persoon die erachter staat.

Bedankt heren ! Ik denk dat Jakko gelijk heeft en er drie knikken in het schild zitten. De "spaced armour plate" is bij nader inzien waarschijnlijk de schaduw die tussen de twee jaspanden invalt .

Groet,

Arjan

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat het schild van de .50 caliber gewoon plat was .... Het ding had wel twee vierkante gaten in de rechterzijde en waarschijnlijk een stel haken gelast aan de voorzijde. Ik denk niet dat de rechthoekige uitsparingen een doel dienden, waarschijnlijk is het schild gewoon gemaakt van een willekeurig stuk pantserplaat dat men had liggen, wellicht een deur of zoiets. In de volgende beelden zit 3F steeds pal achter LVT-4 3C :

FxYFjMW.jpg

i8mGMOo.jpg

K05nqrZ.png

Mijn research fase is hiermee afgerond (ongetwijfeld tot opluchting van velen 🤣 ).

Groet,

Arjan

Het schild in de foto in je eerdere bericht (met de man met de lange jas) is wel degelijk geknikt. Na eens wat beter op de foto ingezoomd te hebben stel ik m’n idee bij dat de zijkanten verder naar achteren gebogen zijn dan de rest ervan, maar als je naar de bovenkant kijkt, dan zie je dat de lijnen links en rechts van het wapen niet evenwijdig lopen. Dat levert drie mogelijkheden op: óf het schild is geknikt, óf de bovenkant loopt op een punt, óf allebei. Ik denk dat het die eerste is.

Bedankt voor alle moeite Jakko, het blijft toch lastig om voorwerpen te reconstrueren aan de hand van één foto of één camera hoek. Ik heb andere plannen maar dit zouden ook wel leuke foto's voor een diorama zijn. Weet niet of er ook een 1/35 Churchill figuurtje bestaat.

IgmlJl6.jpg

3ZjSpKn.jpg

Groet,

Ar

Hallo Arjan,

Ziet er weer goed uit hoor.
Ben zeer benieuwd naar je verf kunsten.

Ga je ook de Kapok floats die je op bijna iedere foto ziet maken?
Ik heb zelf ook wel eens een paar pogingen gedaan maar het is me niet gelukt om iets bruikbaars te maken.

Groeten
Leon

Hallo Leon, wat mijn verfkunsten betreft heb ik me de laatste jaren voornamelijk beperkt tot spuitbussen van de Action en wat figuur schilderwerk. Best mogelijk dat ik nieuwe kunststof ringetjes moet hebben voor mijn airbrushes.

Wat die floats betreft, ik ben zeker van plan er een of twee te maken en heb er ook al wat over nagedacht. Ik denk dat ik ze van balsahout maak (heb een plankje liggen van 1 cm dik). Het voordeel van balsa hout is dat je er makkelijk de "banden" in kunt drukken met een liniaal of iets dergelijks waardoor je die bolle vorm tussen de banden krijgt. Wat voor materiaal heb jij gebruikt voor je probeersels ?

Groet,

Arjan

Het hoofdje van het Churchill figuurtje ziet er toch oppervlakkig bezien niet slecht uit.

Heb mijn modelletjes intussen voorzien van een basis kleurtje. Heb ze eerst gespoten met Tamiya Olive Drab daarna een flinke scheut wit in het potje gedaan en nog eens licht overgespoten. Heb buiten in de zon gespoten en dat was waarschijnlijk wat te warm want de verf voelt wat korrelig aan (te droog op het model beland).

itFCMnR.jpg

UwoCKKd.jpg

097uH7T.jpg

NrQEA2P.jpg

1ZuHEYv.jpg

Toch nog maar een fotootje buiten in de zon gemaakt dan zie je wat meer kleur :

2xETIyu.jpg

Groet,

Arjan

Ben intussen al eens met wat figuurtjes aan het spelen geweest, voor mij toch het leukste aspect van zo'n project. De tank figuurtjes zijn van Bronco, het mannetje met snor uit het MB British Para Troopers setje. Bij die jassen van Britse Para's vraag ik me af of die qua snit en model identiek waren aan de jassen gedragen door Commando's ?

mDlvCky.jpg

Ook heb ik me intussen verdiept in het mg gebeuren. De .30 cal Brownings die Italeri bijlevert zijn dramatisch te noemen, kennelijk vond men een mogelijkheid tot elevatie onnodig. Gelukkig bleek ik nog een Academy mg doosje in mijn bezit te hebben (mijn stash is inmiddels enorm gereduceerd maar kom af en toe toch weer een verrassing tegen 🙂 ).

uSe7a7h.jpg

Ook voor de .50 blijkt dit doosje een uitkomst te zijn, ik weet alleen niet welke van deze twee lopen ik moet kiezen. Ik denk de bovenste met flash hider.

Lijkt me dat hier die flash hider zichtbaar is :

FxYFjMW.jpg

H77t0KE.jpg

dqisV49.jpg

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Bij die jassen van Britse Para's vraag ik me af of die qua snit en model identiek waren aan de jassen gedragen door Commando's ?
Voor zover ik weet wel, het was de „Denison smock” die voor para’s ontwikkeld was maar ook gebruikt werd door commando’s.
Arjan Wiskerke zei:
Ook voor de .50 blijkt dit doosje een uitkomst te zijn, ik weet alleen niet welke van deze twee lopen ik moet kiezen. Ik denk de bovenste met flash hider.
Zeer zeker níét die 🙂 De vlamdemper is een naoorlogs accessoire dat pas ongeveer vanaf Vietnam opduikt in foto’s, zo uit m’n hoofd.
Arjan Wiskerke zei:
Lijkt me dat hier die flash hider zichtbaar is :

FxYFjMW.jpg
Volgens mij, maar ik weer het niet zeker, is dat een M2 .50 mitrailleur en geen M2 HB. Dat wil zeggen: met een dunnere loop (HB = Heavy Barrel) en een geperforeerde mantel eromheen. Die zit ook in je Academy-setje, de „50 Cal MG” aan de linkerkant van de afbeelding op het doosje.

Bedankt Jakko, ik ga dan toch maar voor de onderste loop op mijn foto's van hier boven. Die lopen met geperforeerde mantel ken ik eigenlijk alleen van PT boats en vliegtuigen. De LVT-2 foto's waarop de .50 loop goed te zien is zoals één van de Churchill foto's tonen ook de normale loop dus dat lijkt me wel de veiligste optie.

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Bedankt Jakko, ik ga dan toch maar voor de onderste loop op mijn foto's van hier boven. Die lopen met geperforeerde mantel ken ik eigenlijk alleen van PT boats en vliegtuigen.
Ze zijn ook op andere voertuigen gebruikt, bijvoorbeeld af en toe op een Engelse tank of een LRDG-voertuig, maar inderdaad maar zeer sporadisch. De „normale” loop bleek al snel te licht voor toepassingen waarbij er geen koude lucht langs de loop stroomt zoals in een vliegtuig. Bijna altijd gaat het op voertuigen dan ook om een vliegtuigmitrailleur die om de één of andere reden op een voertuig gemonteerd is.
Arjan Wiskerke zei:
De LVT-2 foto's waarop de .50 loop goed te zien is zoals één van de Churchill foto's tonen ook de normale loop dus dat lijkt me wel de veiligste optie.
Eigenlijk gaat dat bijna altijd op 🙂 Voor modellen van voertuigen en infanterie geldt eigenlijk dat je beter alleen de lichte loop kunt nemen als je zeker weet dat het die moet zijn, anders de zware.

Arjan,

Mooi werk. Toch de airbrush weer actief kunnen krijgen, dus?

Dat Academy setje met machinegeweren is een fraai setje.....en was lange tijd (en misschien nog steeds?) de beste optie voor een gedetailleerde .50 in plastic.

Die figuren geven het apparaat gelijk een heleboel extra leven!

Alex

Toch de airbrush weer actief kunnen krijgen, dus?

Hallo Alex, ik heb de modellen gespoten met mijn "instap airbrush", dat was de eerste van de drie waar ik verf uit kreeg .... Het is een primitief ding maar werkt altijd. Inmiddels zijn mijn twee gesofistikeerdere exemplaren ook weer operationeel en ik zal die inzetten voor het subtielere werk.

Groet,

Arjan

Dat Academy setje met machinegeweren is een fraai setje.....en was lange tijd (en misschien nog steeds?) de beste optie voor een gedetailleerde .50 in plastic.
Ik ben héél erg onder de indruk van de M2 HB bij de Shermans van Asuka, waarvan ik zie dat ze die ook los verkopen. Ik heb het setje van Academy nog nooit van dichtbij gezien, maar ik denk dat ze niet aan deze gaan kunnen tippen.

Heb een voorlopige selectie gemaakt van figuurtjes voor de LVT, misschien komen er nog 1 of 2 bij. Helaas is het assortiment aan plastic 1/35 commando's beperkt. Het MB British commando setje is helaas onbruikbaar, de figuren zijn nogal wat groter dan van latere setjes, ze ogen houterig en disproportioneel. Het MB eerste setje British Para troopers is in mijn optiek het best bruikbaar en deze zitten ook in mijn selectie. Setje twee van de MB British paratroopers is ook bruikbaar maar deze figuurtjes zijn dan wel weer aan de kleine kant. Verder lijken een paar figuren van het Dragon SAS setje wel bruikbaar (met wat aanpassingen). Heb ook nog het stokoude Esci Para setje waarvan wellicht 1 of 2 figuren bruikbaar zijn.

krrUBSj.jpg

Helaas heeft de neuspunt van het linker Hornet hoofdje een storend luchtbelletje 🙁 . Zal eens kijken hoe ik dit kan oplossen (mijn eerste gedachte is een druppeltje superlijm) :

RJEAToN.jpg

De (onder)officier moet nog wel een kaart in zijn handen krijgen, die zit dan gek genoeg niet in het kitje. Verder moet ik nog veel gietnaden weg schuren die ik op deze foto's kan zien 🙂 .

Arjan

Tja Piet ik vrees dat dit gewoon mijn gebruikelijke tempo is als ik tijd heb, me goed voel en er zin in heb . Voor mij moeten projecten ook nooit te lang duren want dan verlies ik meestal mijn interesse. Ik heb bovendien nog zo veel andere projecten waar ik mee verder wil .....

Groet,

Arjan

Hallo Arjan,

Je hebt er lekker de vaart in.
Mooie figuren zo, alleen dat Dragon?? figuurtje staat er een beetje raar bij.

" Wat voor materiaal heb jij gebruikt voor je probeersels ?"

Ik heb het geprobeert met strookjes van een PU schuim, maar dat vondt ik er te stijf uitzien.
Daarna heb ik het geprobeert met klei, maar dat gaf ook geen bevredigend resultaat.

succes met de voortgang

Groeten
Leon

Hallo Leon, je hebt helemaal gelijk wat betreft dat Dragon figuurtje. Ik ben er ook niet tevreden mee. Ik denk dat de Dragon figuurtjes allemaal aangepast moeten worden om ze een wat meer relaxte pose te geven. Ik had al heel lang een setje van die Hornet hoofdjes liggen met gebreide muts- en dan wil je ze ook een keer gebruiken- maar helaas werden die maar weinig gedragen tijdens de landingen in Walcheren. 9 op de 10 commando's had gewoon een baret. Helmen werden geloof ik ook meestal niet gedragen, misplaatste trots lijkt me want ik wed dat dat toch wel wat gevallen van hoofdletsel zou hebben gescheeld.

Ik zal in de komende dagen eens proberen om een float te construeren van balsa hout.

Groet,

Arjan

Hallo

Zag iets voorbijkomen over beelden v.d. Noorse Commandos,
laat ik nu net dergelijke beelden bekeken hebben!

https://youtu.be/xIber1VFkn4 &
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/1060021679
met de titel: WALCHEREN LANDINGS [Allocated Title] IWM Collections 3 filmbestanden,
deze Info is overigens afkomstig van deze pagina:
http://www.mapleleafup.net/forums/showthread.php?s=727c80ce9adca5937ad01ffe0b267e64&t=28530&page=2
Operation Infatuate II: Sherman tanks at Westkapelle.
Nog een opmerking m.b.t. de bewapening van de figuurtjes, in de beelden valt op dat er verschillende types Thompson
SMG's worden Gebruikt i.p.v. Sten SMG's.
En in de filmbeelden van het IWM (2e linkje) en daar het 2e bestand van aan het begin is het schild van de .50 cal. goed te zien.

Voor de rest geweldig onderwerp, In de hoop een waardevolle bijdrage te hebben geleverd.

Ronald

Bedankt Ronald ! Voor mij is het beschikbare beeldmateriaal vertrouwd, ik ben al meer dan 20 jaar met dit onderwerp (Infatuate II) bezig en heb bijna elk frame van de filmpjes uitgeplozen . Neemt niet weg dat mensen met een andere (militaire) achtergrond weer andere dingen zien dan ik. Het schild waar je op doelt heeft een dubbele knik maar er was nogal wat variatie in die schilden en ik denk dat de .30 schilden van 3F gewoon vlak waren. Wat beeldmateriaal betreft zijn de beeldbank van de gemeente Vlissingen en de Zeeuwse Bibliotheek ook waardevolle bronnen.

Wat de Sten Gun Mk V betreft, ik kende dit wapen eerlijk gezegd niet en heb er wat plaatjes van opgezocht (onder meer om te zien waar de draagriem precies bevestigd werd). Misschien ga ik de Sten Gun nog wel vervangen door een Thompson die ongetwijfeld historisch juist is.

Deze fraaie LCT 4 met lading gebouwd door Twenot lid Henk Zuidweg heeft me geïnspireerd om ook eindelijk mijn al lang bestaande plannen te gaan uitvoeren.

E3ZPhLI.jpg

r96rphh.jpg

eNB5l9u.jpg

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Wat de Sten Gun Mk V betreft, ik kende dit wapen eerlijk gezegd niet
Dat is de „luxe” Sten die vooral voor de Para’s ontwikkeld was, met houten pistoolgreep, kolf, e.d. waardoor het eindelijk een redelijk wapen werd. Commando’s gebruiken amper Stens maar bijna uitsluitend M1928 Thompsons, en misschien ook af en toe een M1. Hier een goede foto van Noren van No. 10 Commando, afgaande op de schuur duidelijk in Zeeland genomen:

5+troop_No10_IA_Cdo.jpg

De rechter man is duidelijk bewapend met een M1928, dat van de linker is er ook eentje, hoewel dat minder goed te zien is — het ontbreken van de „oren” aan weerszijden van het achtervizier is een goede aanwijzing.

Dit bewijst natuurlijk niet dat er géén Stens gebruikt zijn, maar ik kan me er zo snel geen beelden van herinneren (ik realiseer me nu dan ook dat één van de poppen in het Polderhuis in Westkapelle waarschijnlijk dus ook min of meer verkeerd bewapend is).

Terug
Bovenaan