LVT-4 Infatuate II

Ben momenteel bezig met 4 LVT-4 kits, twee van Italeri, één van AFV Club en één al gedeeltelijk gebouwde Ding-Hao overgenomen van Frans van der Stelt. De Italeri exemplaren zijn eigenlijk volstrekt kansloze kits maar om ze nu gewoon weg te gooien gaat me toch aan het hart. Weg doen zou wel het verstandigst zijn.

Een paar plaatjes van het Ding Hao exemplaar. Frans had de pantserplaten van de latere versie al op de pontons gelijmd dus heb ik die weer verwijderd. Heb de nieuwe pantserplaten in serie gemaakt dus alvast voor 4 modellen. Een probleem waar Jakko ook mee te maken had was het achteraf maken van step pockets in de al verlijmde pontons. Ik heb uiteindelijk een aan twee zijden overmaats stukje 1.5 mm styreen (voor het gewicht) diagonaal in het gemaakte gat geschoven. Na een minuut of vijf boven mijn hoofd goochelen kon ik het plaatje precies achter het gat manoeuvreren en heb het ding toen voorzichtig verlijmd met Bison verdunner.

Hoop dat ik je hiermee kan helpen om je project vlot te trekken Jakko 🙂

ORBjVtI.jpg

bwcP6uF.jpg

J0Sc871.jpg

Arjan

Aan die methode heb ik ook zitten denken, maar het leek me moeilijk om het plaatje op z’n plek te krijgen. Goed om te zien dat het inderdaad werkt — met een beetje geluk zal ik dat binnenkort ook eens proberen 🙂

Trouwens, ik zie dat de antennevoet die op het model zit, vervangen moet worden. Dit is een Amerikaanse, en Britse LVT’s hadden twee Britse antennes.

Die antennes is voor later zorg, zal nog niet zo meevallen de voet die op het dak stond na te maken.Je zult ook wel gemerkt hebben dat de lasnaden op de pontons van de AFV Club en Ding-Hao modellen toch op een ander plaats zitten dan op de tekening van Bruce Crosby. Ik denk dat ze sowieso ook wat te prominent zijn op deze modellen. Crosby heeft geen gat in de achterste pantserplaat ingetekend maar op sommige foto's is dat gat toch wel te zien. Plaatsbepaling van de step pockets viel ook nog niet zo mee. Ik kon gek genoeg geen duidelijke foto vinden van een zij aanzicht. Ik heb deze foto's gebruikt, de eerste toont ook duidelijk het gat in de pantserplaat :

LPLqU90.jpg

teeTEKl.jpg

Arjan

Hoi Arjan,

Leuk om deze te gaan volgen!
Heb in een ver verleden nog eens een Britse LTV-4 gescratcht in Walcheren!
Moeten er in de luiken geen glazen koepeltjes zitten?.. of kan het ook zonder?

Groet,

Roger

Hallo Roger, volgens Jakko werden die koepeltjes wel verwijderd omdat ze besloegen. Als ik mijn foto bestand zo bekijk zijn ze in Zeeland in ieder geval bijna altijd aanwezig. Ook op foto's van de Rijn oversteek lijken ze toch meestal present. Er zijn ook wel één of twee foto's waarbij één van de koepels ontbreekt.
Bij de Italeri modellen (geldt ook voor de LVT-2 modellen) zul je ze zelf moeten maken. Ik heb eens een paar van die doorzichtige bolletjes van een pillen strip afgesneden maar die waren helaas net te groot, en het waren toch echt kleine pilletjes 🙂 .

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Die antennes is voor later zorg, zal nog niet zo meevallen de voet die op het dak stond na te maken.
Voor zover ik kon zien is dat gewoon een stukje staalplaat met een Britse antenne erop.
Arjan Wiskerke zei:
Je zult ook wel gemerkt hebben dat de lasnaden op de pontons van de AFV Club en Ding-Hao modellen toch op een ander plaats zitten dan op de tekening van Bruce Crosby.
Om eerlijk te zijn niet 🙂
Arjan Wiskerke zei:
Plaatsbepaling van de step pockets viel ook nog niet zo mee. Ik kon gek genoeg geen duidelijke foto vinden van een zij aanzicht.
Ik heb daarvoor Crosbys tekeningen gebruikt, door daarin te meten vanaf randen en hoeken van de pontons. (Ik heb ze er al opgetekend maar nog niet ook echt gemaakt.)

roger hurkmans zei:
Welke kleur waren de LVT’s in Walcheren ?
Volgens een citaat op bladzijde 34 van Mike Starmers British Army Colours & Disruptive Camouflage in the United Kingdom, France & NW Europe 1936-45 waren ze Amerikaans olive drab:
79th Armoured Division final report zei:
The original tanks of this division were finished S.C.C. 2 brown except Buffaloes which were U.S. Olive Drab.

(Oh, en het is „op” Walcheren, niet „in” 🙂 Dat geldt trouwens ook voor dorpen op het eiland: ik woon op Zoutelande. niet in Zoutelande.)

Wat de kleur betreft heb ik dan toevallig goed gegokt voor mijn LVT-2's. Meer omdat ik nog een paar van die Tamiya potjes OD had staan. Ik lig trouwens persoonlijk nooit zo wakker van kleur, elke andere lichtinval levert immers weer een andere kleurtint op.

Dit is een vreemde eend in de bijt ( beeldbank gemeente Vlissingen). Geen koepeltjes op de luiken en pantserplaat die uitsteekt boven voordek .

GHX95Us.png

Amerikanen hebben trouwens na de bevrijding in 1945 ook nog geoefend bij de Braakman (Hoek/Terneuzen) :

CnogNpX.jpg

Arjan

Jakko, als het op Zoutelande is dan zingt Bløf het ook verkeerd!

Arjan,licht groen of donker groen maakt inderdaad niet zo veel uit maar grijs of groen wel!

Heb ooit een illustratie in grijs gezien vandaar mijn vraag! 😉

Groet,

Roger

Arjan Wiskerke zei:
Wat de kleur betreft heb ik dan toevallig goed gegokt voor mijn LVT-2's. Meer omdat ik nog een paar van die Tamiya potjes OD had staan. Ik lig trouwens persoonlijk nooit zo wakker van kleur, elke andere lichtinval levert immers weer een andere kleurtint op.
De precieze kleur is niet zo belangrijk, vooral omdat je het verschil tussen Amerikaans olive drab en Brits S.C.C. 15 (olive drab) amper of niet ziet — vooral niet wanneer ze nieuw zijn. Maar zoals Roger zegt, grijs of olive drab maakt wel degelijk uit, en je zou ook kunnen aannemen dat ze misschien S.C.C. 2 (bruin) waren.
Arjan Wiskerke zei:
Dit is een vreemde eend in de bijt ( beeldbank gemeente Vlissingen). Geen koepeltjes op de luiken en pantserplaat die uitsteekt boven voordek .
Dat is het late model boegpantserplaat, dat je meestal ziet bij de volledige pantserplaat over de pontons. Er zullen er wel tussengezeten hebben die dat hadden in combinatie met de kleinere pantserplaten, vermoed ik.

roger hurkmans zei:
Jakko, als het op Zoutelande is dan zingt Bløf het ook verkeerd!
Dat zijn Vlissingers … In Walcherse dialecten woon je óp een dorp.

Hoe dan ook is dat niet het enige dat mis is aan dat liedje. Laten we beginnen bij het bestaan ervan.
roger hurkmans zei:
Arjan,licht groen of donker groen maakt inderdaad niet zo veel uit maar grijs of groen wel!

Heb ooit een illustratie in grijs gezien vandaar mijn vraag! 😉
Sommige Amerikaanse LVT's in de Stille Oceaan waren grijs, dus misschien dat iemand die een tekening ervan inkleurde dacht dat ze dat allemaal waren?

LVT-4 "Shite Hawk" was inderdaad één van de exemplaren met latere bepantsering :

9VDliaz.png

dzzGKM2.jpg

JcEitti.png

Ik heb ook decals voor dit voertuig, dus als ik voor deze gekozen had, had ik me wel wat werk kunnen besparen 😉 .

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
als ik voor deze gekozen had, had ik me wel wat werk kunnen besparen 😉 .
Maar waar is de lol daarin? 🙂

Een kleine update van mijn serie productie. Het AFV Club model heeft een prima pasvorm maar er is wel wat overtuiging (lees geweld) nodig om de verschillende grote onderdelen bij de eindmontage in elkaar te drukken. Ik heb trouwens ook bij de montage niet de volgorde van de bouwtekening gevolgd, die leek mij een recept voor onheil. Ik heb een lijmklemmetje gebruikt voor mijn eigen model en ook voor dat van Frans. Bij laatstgenoemd model waren bij het motor compartiment wat onderdelen ontspoord die een goede passing van het voordek verhinderden. Gelukkig heeft het inzetten van een lijmklemmetje en Bison verdunner wonderen verricht. Ik zou werkelijk niet weten hoe je dit model zou moeten bouwen zonder extreem vloeibare lijm zoals de Bison verdunner.

Heb bij mijn model de pe roosters voor het motor compartiment niet gebruikt want je ziet die dingen toch niet zonder endoscoop. Dat geldt eigenlijk ook voor een groot deel van het interieur voorin het voertuig. De Ding-Hao van Frans had nog hetzelfde cabine dak van de AFV kits, d.w.z. met het bijrijders luik verder naar achteren. Op de bouwtekening van de Ding-Hao en op afbeeldingen die ik van dit model gezien heb staat echter het cabine dak met de twee luiken op één lijn. Dit doet mij toch vermoeden dat AFV nog wel een keer een Britse LVT-4 gaat uitbrengen.

WFHcIJ9.jpg

mYTKoQQ.jpg

rYUqHjt.jpg

Arjan

Hoi Arjan,

Heel erg interesant allemaal! Wordt allemaal opgeslagen voor in het 'ooit nog doen' archief (heb al wel bijna alles... dus…)
Tendeer naar de LVT's op Serooskerke… Ben er nog niet over uit… Als ik dit zie, begint het weer te kriebelen... 😉 🙂

Blijf'm volgen

Gr
Erik

Hallo Erik, ik ken meerdere foto's van Buffaloes gemaakt in Serooskerke maar ik denk dat je het over deze foto hebt :

CEQKyVJ.jpg

Als je hier een project van maakt zoals je fraaie Italïe diorama dan ben je wel een paar jaar van de straat schat ik zo 🙂 .

Ben gisteren eens begonnen met de klep aan de achterzijde en heb gemerkt dat je het model tot op de 0.10 millimeter nauwkeurig gebouwd moet hebben om overal goed uit te komen zoals bij de sluitingen en vergrendeling haken . Ik schat ook dat de meeste bouwers de klep maar open laten omdat de kans op 100% goed uitkomen voor een goed werkende en sluitende klep vrijwel nihil is. Het punt is natuurlijk dat er bij dit soort modellen geen schot aan de achterzijde zit waarmee je de hoek van de zijkanten wat kunt corrigeren. Bij mijn eigen model wil ik toch proberen om een echt werkende en goed sluitende klep te maken.

Groet,

Arjan

Hoi Arjan,

Ja, dit plaatje bedoel ik (en die andere ter inspiratie betreffende Serooskerke(heb ik vroeger nog es gewoond…)) Omwille het diorama technische dan wat gecomprimeerd. Of een dio met een tradionele Zeeuwse boerenkar en Zeeuwse knol... 😉
Eerst andere dingen doen…

Succes met de klep, blijf'm volgen!

Gr
Erik

Hoi Arjan,

Leuk project. Het blijven interessante voertuigen. Die klep moet toch lukken, beetje pielen, passen en meten is een mooie uitdaging. Hoewel ik moet bekennen dat grof geweld bij mij ook wel eens heeft gewerkt. Dat wil zeggen Bison ontvetter ertussen en vastzetten tot er geen beweging meer in zit.

Succes,

Jan Coen

Hallo Jan Coen, ik heb de klep van het model van Frans naar tevredenheid dicht gelijmd. De zijwanden hadden een te grote zijdelingse afwijking om de klep zonder verlijmen goed te kunnen sluiten. Heb de zijwanden met een tijdelijk styreen schot wat naar buiten gebogen en toen de klep verlijmd. Helaas was er daglicht te zien tussen de klep en de "rubber" afdichtingen aan de achterzijde van het voertuig dus heb ik toen de klep maar weer verwijderd en de afdichtingen bijgewerkt tot de klep helemaal vlak zat en er geen licht meer doorheen kwam. Na een tweede verlijming ben ik helemaal tevreden. Dat is natuurlijk ook het punt, in het echt zat er een dikke rubber afdichting strip rond de opening in de laadruimte (vergelijkbaar met de deur van een koelkast), bij het model is die strip van plastic en dat geeft natuurlijk niet mee. De ronde lipjes aan de klep moeten dus precies in de vierkante slotjes op het voertuig passen :

0Ca4idp.jpg

Bij mijn eigen model sluit de klep ook zonder verlijming mooi en ben ik bezig om een werkende klep te maken. Ik heb gaatjes geboord zodat ik de klep aan de onderkant van het voertuig kan bedienen. Draad loopt via de dubbele zijwand door naar onderen. Zal hier later een stel foto's van posten. Eén van de tracks van het model van Frans was gebroken maar gelukkig zijn die AFV tracks erg makkelijk te lijmen met Bison hard plastic lijm (heb een stukje rubber aan de achterkant van het breukvlak gelijmd). Het rubber van die tracks is erg zacht (doet me denken aan de Tamiya tracks die ook met plastic lijm verlijmd kunnen worden). Ik vraag me wel af of dat rubber bestand is tegen de aceton van een Action primer spuitbus. Zou toch wel wat vervelend zijn als ze smelten 🙂 .

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
gelukkig zijn die AFV tracks erg makkelijk te lijmen met Bison hard plastic lijm
Ook met Bison ontvetter gaat het goed, is mijn ervaring.

Heb zojuist een paar plaatjes gemaakt van mijn model met werkende klep. Beter dan dit wordt het niet, de lipjes van de klep vallen net niet perfect in de slotjes :

YAU9jQn.jpg

FIkojxH.jpg

dfbMBLW.jpg

Ik wil een werkende klep hebben omdat ik het model uiteindelijk met gesloten klep op een LCT wil kunnen zetten . Ben wel begonnen met de scratch bouw van deze LCT maar of ik em binnen afzienbare tijd ga afkrijgen is wel de vraag 🙂 . Nu zijn er ook nogal wat aardige mogelijkheden met een geopende klep, de LVT-4 kon als lading een Weasel, Bren carrier , een stuk geschut (o.a. 17 ponder), natuurlijk een Jeep of motorfietsen hebben. Een paar plaatjes :

PWtaXJ8.jpg

guTT1Df.jpg

zUI7rta.png

Ik vond die motorfietsen wel grappig dus heb ik maar het Tamiya BSA kitje besteld 🙂 . Het schijnt wel verschrikkelijk basic te zijn.

Over BSA gesproken, dit is één van mijn favoriete foto's, zou ook een aardig diorama idee zijn :

yMVrapY.jpg

Ten slotte blijft een LVT-4 op een trailer me ook boeien, mijn geboorte plaats Axel :

SnWIuMN.png

Kortom genoeg opties 🙂 .

Arjan

Ik heb inmiddels een keus gemaakt welke voertuigen ik wil nabouwen. Ik ga voor SEVENOAKS en SABLE. Van de eerste heb ik maar twee foto's :

gzGCRFH.jpg

Dm9glGW.jpg

Van Sable zijn er meer foto's en zelfs een filmpje maar de beeldkwaliteit is matig. Grappig genoeg heb ik ontdekt dat Sable in Vlissingen aan land gekomen is met een Weasel aan boord. Ik neem dus aan dat dit een van de LVT's was die vanuit Breskens op eigen kracht de oversteek over de Schelde gemaakt heeft. SHITEHAWK zal waarschijnlijk ook in Vlissingen geland zijn.

0FPEKWB.png

Markt Middelburg :

UM5Cp8y.png

Haven Middelburg :

PnSZ6WU.jpg

iAkSLWu.jpg

xXbkWsp.jpg

Punt/Havendijk :

2HoPDuA.png

Op de achtergrond hier nog twee LVT's :

GsN5CzF.jpg

Arjan