LVT(4) Buffalo, Zoutelande, 2 november 1944

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Zoals waarschijnlijk bekend bij Twenot-leden, landden Geallieerde (Britse, Noorse, Franse, Nederlandse en Belgische) troepen op 1 november 1944 op de kust van Walcheren, eerst bij Vlissingen en korte tijd later bij Westkapelle. De troepen in Vlissingen raakten al snel verstrikt in hevige straatgevechten in de binnenstad, terwijl vanaf Westkapelle opgerukt werd in twee richtingen: noordoostelijk naar Domburg en zuidoostelijk naar Zoutelande — die tweede om aansluiting te vinden met de strijdmacht in Vlissingen, nog verder zuidoostwaarts.

Omdat de dijken rondom het eiland in de voorgaande maand herhaaldelijk door de Britse luchtmacht gebombardeerd waren, met de bedoeling het laaggelegen binnenland ervan onder water te zetten, werden vooral bij Westkapelle grote aantallen LVT(2) en (4) Buffalo en M29C Weasel amfibische voertuigen aan land gezet.

’s Ochtends op 2 november waren de voorste Britse eenheden over en onderlangs de duinen opgerukt tot bij Zoutelande. Het dorp werd rond het middaguur bevrijd van de Duitsers, waarbij schijnbaar precies één slachtoffer viel, aan Duitse zijde — hoewel over de omstandigheden van diens dood verschillende verhalen de ronde doen. Gedurende de hele voorgaande dag en ochtend had het dorp onder vuur van de Geallieerde vloot gelegen (waarbij onder meer een 15-inch-granaat een gat in het dak van de kerk had geslagen, maar gelukkig niet ontploft was), waardoor veel burgers in Duitse bunkers hadden mogen schuilen, en de meeste Duitse soldaten leken niet veel zin te hebben weerstand te bieden.

Na de inname van het dorp kwam een colonne LVT Buffalo’s voorraden brengen. Dit is eentje van die voertuigen:

LVT(4) Langstraat Zoutelande 1.jpeg

Een aantal van de burgers op de foto zijn inwoners van het dorp: de man met de pet en leren jas links is de eigenaar van de Spar-winkel, en de meisjes en vrouw rechts zijn z’n gezin. De twee mannen en het meisje in het midden zijn onbekend (althans bij het boek waar ik deze foto uit heb).

Na wat speurwerk door boeken met oude foto’s en zoeken op luchtfoto’s heb ik de precieze plek van deze foto weten te achterhalen, hier aangegeven op een luchtfoto van niet lang na de oorlog:

Zoutelande luchtfoto eind jaren 40.jpg

De Buffalo stond middenin de groene cirkel, met z’n voorkant naar links op deze foto. Het gebouw met het dubbele puntdak aan de linkerkant van de cirkel was toen de Spar, en is dat tegenwoordig weer (en al decennialang een supermarkt).

Ik was al langer van plan om hier een model van te bouwen. Ik had ooit al een LVT van Italeri gekocht en daar aan beginnen te bouwen, maar omdat die zoveel correcties nodig heeft om een redelijk model te worden, ben ik daar op den duur maar weer mee opgehouden. Nadat ik afgelopen jaar een AFV Club LVT(4) overgenomen had van iemand hier op het forum, ben ik er een paar maanden geleden ook echt aan begonnen.

Model.jpg

Het Italeri-model is de reden dat er een Eduard-setje in bovenstaande foto staat, want ik had het idee dat ik misschien daar onderdelen uit zou kunnen gebruiken. Nu het model grotendeels af is, is het setje nog altijd compleet 🙂 Het Polsten-kanon van Scale Line had ik ook voor het Italeri-model gekocht, maar kwam hier nu wel goed van pas.

Ik ben de bouw begonnen met de cabine, want het model heeft een volledig interieur daarvoor (eigenlijk ontbreekt alleen de motorruimte).

IMG_5159.jpg

Het is een model van AFV Club, dus alles past eigenlijk perfect en het detail is erg goed — veel valt er dus eigenlijk niet over te schrijven 🙂 De stoelen, versnellingsbak, enz. zijn nog los om het schilderen makkelijker te maken.

IMG_5161.jpg

Ik heb de achterwand van de cabine aan de vloer vastgelijmd omdat dat het schilderen veel makkelijker maakt. Volgens de instructies moet die pas later eraan, maar dan krijg je dat je geschilderde delen moet gaan verlijmen, en hoe minder dat nodig is, hoe beter. Met een stukje 1 mm plastic plaat ertussen aan allebei de kanten zit hij netjes recht en stevig.

En dit is de cabine na een laag witte grondverf uit een spuitbus:

IMG_5163.jpg

Dan alles samengebouwd, na veroudering en details te schilderen:

IMG_5173.jpg

Eerst heb ik de vloer in olive drab geschilderd, dan een zwarte wash over alles heen, en dan gedrybrusht met lichter olive drab voor de vloer en wit voor de wand, versnellingsbak, enz.

De wielen zijn weer zo’n leuk werkje:

IMG_5165.jpg

Twintig wielstellen, elk met een paar veerarmen en een beugeltje over de wielen waarbij je goed op moet letten dat het wel op de juiste manier erop zit. Moeilijk is het niet (voor de modelbouwer met een beetje ervaring) maar wel zo’n klus waarvan je blij bent dat hij voorbij is 🙂

En dan natuurlijk waar de wielen aan moeten, de pontons:

IMG_5167.jpg

Bij het model zit het latere model pantserplaat, dat het hele ponton bedekt. Afgaande op de twee foto’s die ik had van dit specifieke voertuig (Arjan Wiskerke heeft er onlangs nog een paar van geplaatst hier op het forum, maar die had ik niet toen ik bezig was met wat je op deze foto’s ziet) trok ik de conclusie dat op dit model het eerdere soort moest, van een kleine plaat voor en achter. Deze heb ik daarom uit 0,25 mm plastic plaat gesneden en er later beugeltjes opgemaakt met plastic strip en daar weer uitgeponste boutkoppen opgeplakt:

IMG_5241.jpg

Morgen meer! 🙂

Dat ziet er prima uit Jakko. Ik heb deze kit ook plus de losse tracks. Verbaast me eigenlijk dat AFV Club geen Britse LVT( 4) of LVT (2) heeft uitgebracht. Waarschijnlijk zijn die LVT's toch geen groot kas succes. Verbaast me ook dat er nog geen 3d versie van de Polsten gun bij Shapeways wordt aangeboden. Ga dit verder met belangstelling volgen 🙂 .

Groet,

Arjan

Hoi Jakko,

Deze staat als 1 van de weinige geallieerde voertuigen die nog op mijn to do lijstje!.heb altijd al een zwak gehad voor dit voertuig.
Blijf deze zeker volgen!

Groet,

Roger

Arjan Wiskerke zei:
Dat ziet er prima uit Jakko. Ik heb deze kit ook plus de losse tracks.
Die heb ik niet gekocht. De rupsbanden die bij het model zitten voldoen volgens mij prima (hoewel ik nog niet geprobeerd heb ze om de wielen te leggen 🙂).
Arjan Wiskerke zei:
Verbaast me eigenlijk dat AFV Club geen Britse LVT( 4) of LVT (2) heeft uitgebracht.
Mij niet zo: als het aankomt op Amerikaanse voertuigen die door Taiwan gebruikt zijn, is voor zover ik kan zien de keuze bij AFV Club eigenlijk altijd voor wat Amerikaanse en Taiwanese varianten, en verder niks.

Verder met de bouw: de cabine van het model heeft de latere stijl dak, waarbij het rechterluik verder naar achteren staat dan het linker. Britse LVT’s op Walcheren hadden echter allebei de luiken even ver naar voren, dus ik heb het rechter uit het dak gezaagd en dan naar voren getransplanteerd:

IMG_5169.jpg

IMG_5171.jpg

(Extra tip: blaas geen overtollig Bison Ontvetter weg van je model, dan krijg je spetters 🙂)

Wat ik wel vreemd vind is dat AFV Club niet even een tweede dakplaat bij het model heeft gedaan met de twee luiken gelijk. Op die manier had het model gelijk voor een vroege in plaats van midden-uitvoering van de LVT(4) gebruikt kunnen worden.

De bodemplaat paste niet lekker, maar dat was denk ik m’n eigen fout, want toen ik eerder de onderdelen zonder lijm in elkaar zette ging alles wel op z’n plek. Hoe dan ook, ik heb de bodem iets te ver naar achteren weten te lijmen, waardoor ook de achterplaat aan de onderkant verkeerd uitkwam en er ineens een grote naad opdook die gevuld moest worden:

IMG_5190.jpg

En dan met alle grote delen aan elkaar: het dak op de cabine, de pontons gemonteerd, enz.:

IMG_5192.jpg

De witte verf is omdat ik de naden rondom het verplaatste luik opgevuld en geschuurd had, maar dan natuurlijk moest controleren of dat wel netjes vlak was. Eén laagje verf gaf aan dat dat nog niet zo was, dus meer vullen en schuren gevolgd door een tweede laag, en dan was het wel naar m’n zin. Dit alles natuurlijk voordat ik het dak op het model gelijmd heb. De kaalgeschuurde plek achterop het dak is om het Polsten-kanon wat meer hechting te geven dan alleen op de verf.

De pantserplaat die voor de boeg zit, is bij het model ook van het latere type dat om de neus heen krult. Wederom hadden de Britse voertuigen op Walcheren de eerdere uitvoering die minder hoog kwam, maar gelukkig is dat snel opgelost door het onderdeel wat bij te snijden:

IMG_5198.jpg

En op z’n plek op het model, met de gaten voor de bovenste steuntjes voor de plaat opgevuld:

IMG_5200.jpg

Ik vraag me af of je de rechthoekige uitsparing "opstapje" in de pontons bewust achterwege gelaten hebt of is dit iets dat je over het hoofd gezien hebt. Het opstapje is niet zichtbaar op de foto's maar ik vrees dat de meeste LVT (4)'s ingezet in Zeeland die toch wel degelijk hadden (voor zover zichtbaar op foto's toch).

Groet,

Arjan

Je hebt gelijk — dat heb ik over het hoofd gezien. Eens bedenken hoe ik dat er nog netjes in kan maken zonder dat ik bij de binnenkant van de pontons kan om er een stukje plastic plaat tegen te lijmen als achterkant.

Maar eerst hier verder met wat ik al wel af heb 🙂

IMG_5194.jpg

Dit is heel eenvoudig het geval achter het spanwiel, waar het langsstromende water door gericht wordt om (naar ik vermoed) wat extra stuwkracht te leveren. De onderdelen zijn ietwat dik (in het echt was het gewoon blik) maar ik vind het acceptabel. Wel moet je behoorlijk wat uitdrukkerafdrukken opvullen, want die zitten er genoeg op de onderdelen, een aantal ervan vol in het zicht.

Hier de achterklep, met zelfgemaakte haakjes uit koperdraad omdat de plastic onderdelen me veel te fragiel lijken:

IMG_5202.jpg

AFV Club wil dat je de draad door de klep voert zodat die in principe beweegbaar blijft, maar geeft geen mechanisme om dat ook mee te doen … Ik heb dus gewoon twee stukken draad geknipt en in allebei een knoop gelegd die aan de binnenkant van de klep zit, zodat de draad daar niet uit kan. Om hem aan de andere kant, in het voertuig, vast te zetten stelt AFV Club ook een knoop voor, maar ik ben niet zo goed in het leggen van knopen op precies de juiste plek. Daarom heb ik in plaats daarvan twee stukken gietraam gelijmd om daar de draad omheen te wikkelen zodat ik de juiste lengte kon bepalen met wat speling, door de draad rondom het gietraam te wikkelen in een 8-vorm, en dan alles pas vast hoefde te binden en -lijmen.

IMG_5204.jpg

Ik denk alleen dat als ik dit nog een keer zou doen, ik een stukje dikke plastic strip horizontaal over de bovenkant van de stukken gietraam zou plakken om een kikker te maken, want de draad is stug genoeg dat hij meerdere keren naar boven schoof en van het gietraam afkwam, zodat ik opnieuw kon beginnen. Maar goed, uiteindelijk is het allemaal op z’n plek belandt en vastgelijmd.

Deze methode gaat trouwens niet werken als je de deksels open wilt laten 🙂

En door naar de bewapening. Dit krijg je van Scale Line om een Polsten uit te bouwen:

IMG_5196.jpg

… maar je mag zelf uitzoeken waar en hoe alles aan elkaar moet, en een paar van de fragielere onderdelen zijn gebroken. Gelukkig heb ik wat artikels in oude Military Modellings waarin Bruce Crosby het Italeri-model opwaardeert, en bij eentje daarvan zitten ook schaaltekeningen van de Polsten. Met die erbij lukt het wel om alles in elkaar te krijgen.

IMG_5208.jpg

De loop heb ik vervangen door een stukje aluminiumbuis omdat ik niet zoveel vertrouwen had in het onderdeel dat bij het modelletje zat. Hier zit trouwens nog niet alles op: het vizier en de handgreep aan de rechterkant heb ik pas aangebracht nadat ik het kanon in de bovenaffuit gelijmd heb, maar op deze foto zijn ze nog apart omdat ik eerst de binnenkant van de affuit van een likje verf wilde voorzien voor het geval dat later slecht te bereiken zou zijn.

Op het dak van de LVT komt dan de onderaffuit:

IMG_5206.jpg

De achterste strip eronder is van Scale Line, maar de voorste was gebroken en heb ik vervangen door een stukje messing L-profiel.

Verder moeten er twee M1919A4-mitrailleurs op, en gelukkig zitten er net twee goede bij het model. Helaas alleen zit de houder voor het munitieblik op de affuit verkeerd:

IMG_5209.jpg

Dat is het rechthoekige dinges met de afgesneden linkeronderhoek: het idee is dat daar een munitieblik ingeschoven kon worden zodat de patroonband op de juiste plek bij de mitrailleur uitkomt. Alleen zit het op deze onderdelen te ver naar boven en te ver naar achteren … Na een heleboel foto’s afgespeurd te hebben in de ijdele hoop er eentje te vinden waar op te zien is hoe dit wél moet, heb ik uiteindelijk maar opgegeven en het betreffende stuk gewoon weggesneden:

IMG_5211.jpg

Daarna heb ik een munitieblik van Tamiya, uit de set met Geallieerde vrachtautobelading, tegen de affuit gelijmd alsof er daar iets zit om het blik op z’n plek te houden 🙂

IMG_5212.jpg

De patroonbanden zijn uit de oude US Infantry Weapons set van Tamiya. Bij het ene blik heb ik het deksel weggelaten zodat de band beter te zien is, puur om het interessanter te maken — ik vermoed dat in het echt de deksels erop gelaten werden, gelet op het novemberweer.

Dan komen we bij het model zoals ik het momenteel heb. De voornaamste toevoeging is op deze foto’s te zien:

IMG_5235.jpg

IMG_5237.jpg

Op de foto van het echte voertuig bovenaan deze pagina is namelijk te zien dat er een heleboel zand op de pontons ligt (niet zo gek als het voertuig 5 km door de voet van de duinen is komen rijden), en het is makkelijker omdat vóór het schilderen al toe te voegen. Dit is tweecomponentenputty (Sylmasta A+B, om precies te zijn, dat geloof ik al jaren uit productie is) dat ik aangebracht heb zodat het afloopt van de zijkant van de romp naar de rand van het ponton, en zo, dat het niet boven de onderkant van de rupsband uitsteekt (eenvoudig te doen door een liniaal van het aandrijfwiel naar het achterste terugloopwiel te leggen. De structuur heb ik gemaakt door met een spatel met haaks uiteinde, over de nog zachte putty te schrapen, van boven (binnen) naar beneden (buiten). Ik ontdekte eigenlijk per ongeluk dat dit een heel goed uitziende zandstructuur oplevert, dus heb ik het overal gedaan.

Het onderdeel dat aan het resin gietstuk zit naast het elevatie handwiel is een plaat waarop een reserve trommelmagazijn kon worden bevestigd. Ik heb geen idee waar die plaat op het voertuig werd bevestigd. Bij PT boats en MTB's werden die platen meestal bovenop het deksel van munitiekisten gemonteerd.

M4ZUx3q.jpg

Ik ben er nooit in geslaagd om een goede closeup te vinden van de step pockets in de pontons van een vroege LTV(4). Hier is een afbeelding van een LVT(2) waarop je de diepte van die pockets kunt zien :

E34udZS.jpg

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Het onderdeel dat aan het resin gietstuk zit naast het elevatie handwiel is een plaat waarop een reserve trommelmagazijn kon worden bevestigd. Ik heb geen idee waar die plaat op het voertuig werd bevestigd.
Dat had ik me al wel afgevraagd, waar dat nu precies voor nodig was … Bij het model van Scale Line zitten geen instructies, dus dat hielp niet. Als ik het artikel met de tekeningen van Bruce Crosby erbij pak, dan valt me nu ik erop let, op dat hij die plaat links achterop het dak gezet heeft. Op de foto’s die je eerder plaatste van 1A ESQUAY lijkt er daar inderdaad iets te zitten, maar wat, kan ik er niet goed uithalen.
Arjan Wiskerke zei:
Ik ben er nooit in geslaagd om een goede closeup te vinden van de step pockets in de pontons van een vroege LTV(4). Hier is een afbeelding van een LVT(2) waarop je de diepte van die pockets kunt zien :
Ik zit te denken dat waarschijnlijk de beste manier om deze te maken, zal zijn om een iets overmaats gat in de pontons te maken en dan uit plastic plaat een doosje te maken dat in dat gat gelijmd kan worden. Had ik de pontons nog niet op het model gelijmd, dan zou een gat maken en er een stukje plastic plaat achterplakken veel eenvoudiger zijn, maar dat gaat nu niet meer lukken.

Lijkt er inderdaad op dat de magazijn plaat links achter op het dak zat. Vergelijk deze foto, elleboog van de man links (rechts op de foto) lijkt op de plaat te rusten :

zGaEB1c.jpg

Nog een foto uit Wolfaartsdijk (schijnt toch weer een ander voertuig te zijn gezien het nummer) :

PHLuWM8.jpg

Arjan

Hoi Jakko!

Errug interessant allemaal :!:
Heb ook al jaren deze kit (met Resicast Polsten en Voyager PE en friul tracks en MIlMod Artikel...) in de planning, maar kom steeds niet tot een goed dioplan... 😳 (iig wel met typisch zeeuws dingen!)
Goeie ombouw van het luik trouwens, was een beetje een struikelblok waardoor ik het steeds uitgesteld heb (en wat kan ik achterin het vtg gooien...)
Jouw verslag hier is een mooie motivatie, wie weet binnekort toch weer es verder in verdiepen.

Ben benieuwd naar de volgende stappen.

Gr
Erik

Arjan Wiskerke zei:
Lijkt er inderdaad op dat de magazijn plaat links achter op het dak zat. Vergelijk deze foto, elleboog van de man links (rechts op de foto) lijkt op de plaat te rusten :
Ik denk dat ik hem inderdaad daar ga plakken. Er moet ook nog rechts op het dak een Britse antennevoet, viel me op op die foto’s die je plaatste van de LVT die ik na aan het bouwen ben in Middelburg. Gelukkig heb ik er nog wel eentje ergens liggen, over van een Sherman of zo.
Arjan Wiskerke zei:
Nog een foto uit Wolfaartsdijk (schijnt toch weer een ander voertuig te zijn gezien het nummer) :

PHLuWM8.jpg
Ja, die ik aan het bouwen ben is P5922219, dit is 58???29.
ErikGideonse zei:
Goeie ombouw van het luik trouwens, was een beetje een struikelblok waardoor ik het steeds uitgesteld heb
Dat vond ik nu net een heel makkelijk bedachte en uitgevoerde oplossing. Als je de artikels in Military Modelling leest, dan heeft Bruce Crosby het luik aan de voorkant uitgevijld en aan de achterkant opgevuld, maar ik zie mezelf dat niet netjes recht doen. Vier zaagsneden en wat vullen, en je bent er ook.
ErikGideonse zei:
(en wat kan ik achterin het vtg gooien...)
Achterin die van mij komen jerrycans. Ik heb eens met een rechtopstaand figuurtje gekeken hoe hoog die soldaten achterin staan op de twee foto’s uit Zoutelande, en ik concludeer daaruit dat een rechtopstaande jerrycan net goed is om ze op die hoogte te krijgen. Jerrycans lijken me ook een niet-onwaarschijnlijke lading voor op z’n minst één voertuig in een colonne die bevoorrading komt brengen naar andere troepen.

Gelukkig heb ik twee Bronco-setjes met Duitse jerrycans (niet te onderscheiden van Britse als je de zijkanten niet kunt zien), en in elk daarvan zit vier keer een rijtje van vijf, terwijl er zo’n 13 naast elkaar in de bak kunnen, dus ik denk dat ik er wel genoeg heb voor een realistische lading.
ErikGideonse zei:
Ben benieuwd naar de volgende stappen.
Ik ook 🙂 Ik ben nog altijd op zoek naar informatie over hoe de schilden van de mitrailleurs aan de affuiten vastzaten, maar ik denk dat ik maar gewoon iets moet improviseren met wat plastic plaat. Ook ben ik nog niet helemaal uit de antennevoet in de beschermbeugel (dus niet de extra Britse op het dak), want die staat voorover in plaats van rechtop, dus wat er daar aan de hand is … ?

Als je de artikels in Military Modelling leest, dan heeft Bruce Crosby het luik aan de voorkant uitgevijld en aan de achterkant opgevuld, maar ik zie mezelf dat niet netjes recht doen
Precies, had me daar een beetje op vastgebeten; vind jouw oplossing idd makelijk. (Zoals gezegd, had me er voor de rest ook nog niet echt mee bezig gehouden... 😳)

Blijf het allemaal volgen!

Gr
Erik

PS kijk in je postvak cq PBbox 😉

Mooi zo'n dicht bij huis project met lokale geschiedenis.

zet je in de te volgen lijst 😛 😛

Bert

Nu moet ik dat model alleen nog eens een keer afmaken 🙂 Momenteel zit ik vooral een beetje vast op hoe ik de opstappen in de zijkanten zou kunnen maken, en op de mitrailleurschilden.

Ik zou voor die opstapjes bakjes maken van 0.5mm styreen plaat waarvan de korte zijden uitsteken t.o.v. de ponton wand. De lange zijden van het bakje zou ik wel op de juiste maat maken zodat je goed kunt inschatten of de bodem van het bakje voldoende diep zit in de ponton. De twee uitstekende zijden van het bakje moeten ver genoeg uitsteken om het bakje te kunnen manipuleren (met een pincet). Als het bakje naar jouw idee op de juiste diepte zit vastlijmen en daarna de twee uitstekende zijden afsnijden, plamuren en vlak schuren.

Is je probleem met die mitrailleur schilden dat je niet goed weet welke vorm ze hadden (er lijken nogal wat verschillende types te zijn geweest) ?

Groet,

Arjan

Het maken van de opstapjes was ik inderdaad op die manier van plan, maar ik moet mezelf er nog toe aanzetten om gaten ervoor te gaan maken in de pontons 🙂

Bij de mitrailleurschilden is het voornaamste probleem dat ik geen idee heb hoe die aan de affuit vastzaten. Ik heb op foto’s tot nu toe alleen de voorkant duidelijk kunnen zien, nergens de achterkant of zijkant.

Je zou eens op Missing Lynx kunnen informeren naar die schilden. Ik heb ooit van een Brits lid een PDF bestand ontvangen van een manual waarin alle modificaties beschreven staan (met tekeningen) die uitgevoerd werden aan de Britse LVT(2) en LVT(4). Stom genoeg kan ik om een of andere reden dit bestand niet meer openen. Weet ook niet zeker meer of er iets over die schilden in stond (waarschijnlijk wel).

Arjan

Hallo Jakko,

Ik hoop dat dit je misschien kan helpen.
Het is dan wel een .50 affuit, maar het principe zal het zelfde zijn.

Groeten

Leon

Bijlagen

• Neth1945.jpg
    Neth1945.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 1.204
Dat lijkt inderdaad hetzelfde schild te zijn — en zo niet, dan is het nog een geloofwaardig voorbeeld om na te maken. Bedankt!

Arjan Wiskerke zei:
Ik heb ooit van een Brits lid een PDF bestand ontvangen van een manual waarin alle modificaties beschreven staan (met tekeningen) die uitgevoerd werden aan de Britse LVT(2) en LVT(4). Stom genoeg kan ik om een of andere reden dit bestand niet meer openen.
Maar je hebt het nog wel? Zou je het aan me kunnen sturen, misschien dat ik er wel nog wat van kan maken?

Terug
Bovenaan