Lev Nikolajevitsj Tolstoj over Airbrushes

Remco Hollebrandse

Lid van de TWENOT
Interesses
Geallieerd WO2
Modern IDF en NL
Vliegdingen 1:48
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
  3. 1:48
  4. 120 mm
Nu bezig met
ILoveKit 1:16 Sherman M4A1E8, AFV Club LST 1:350, Zimi Models 40mm Quadrupple Bofors
Tolstoj schreef ooit een indrukwekkende roman over Oorlog en Vrede. Daaraan moest ik denken (ik weet het, het slaat nergens op) aan het einde van een week met wat airbrush avonturen. Dat is namelijk de relatie die ik met airbrushen heb. Haat en liefde; soms gaat het uit de kunst, dan weer bagger. Van diverse fora weet ik dat ik niet de enig ben (maar dat helpt niet echt).....

Ik heb al meer dan 20 jaar een H&S Evolution. De eerste jaren spoot ik maar weinig en als het zover was ging er Humbrol in.
Laatste 10 jaar wat vaker gebruikt en de Humbrol werd veelal verdrongen door Vallejo, soms Hataka, vaak Alclad, een enkele keer Gunze.
Die merken verdragen elkaar onderling niet zo goed (oorlog?) en daarom anderhalf jaar gelden ook een H&S Ultra gekocht. Ik dacht één voor watergedragen, éen voor enamel (vrede?).

Goed, van de week weer veel problemen met Vallejo (een haat/liefde verhouding op zichzelf) in de Ultra, dus een keer helemaal uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt. Bij het in elkaar zetten bleek ik twee onderdelen kwijt te zijn. Hoe dan? Hadden die er nooit ingezeten? Dat kan eigenlijk niet. Verloren op de vloer? Data kan eigenlijk ook niet....
Achteraf de vraag, was het de Ultra of was het de Vallejo?

Vandaag, het weekend inluidend, de Evolution gepakt om eens Tamiya XF62 (yep, olive drab) op de 1:16 Sherman te spuiten. Wat nu weer? Spetters. Niet dat de evolution spetterde want dat gebeurt wel een vaker, maar spetters in de verflaag. Alsof er zwarte deeltjes tussenzitten? Maar na een klein beetje drogen leken het wel zilveren/lichtere spetters. Wat deed ik fout? Mooi verdund met Tamiya thinner.... spetters.... toch te dik? Druk teruggeschroeft.... spetters..... druk opgevoerd..... spetters......

Laat maar, ik ga weekend vieren en misschien morgen nog even verder met de 16 mans crew van de Quadrupple Bofors 40mm Navy Gun.
Ter illustratie wat plaatjes van de spetters....

d388eec9-f578-4e6f-b229-47c65cdf93a5.webpcc78102b-fe0d-4f5d-ac78-8876786545f1.webpb6bfd66c-a316-43be-8eec-b2b9791d0431.webp

Soms laten er wel eens miniscule chroomdeeltjes los uit een airbrush, maar dat ziet er niet zo uit.
Het gebruik van 2 airbrushes om enamel en acrylverf gescheiden te houden is een stap maar vergeet vooral niet dat veel acrylverfmerken onderling dusdanig verschillen dat ze elkaar absoluut niet verdragen en daarmee heel veel problemen geven.
Ik heb nu een H&S die ik allern gebruik met Tamiya, verdund met IPA en een 2e voor de rest van de merken.
Die moet geregeld uit elkaar, maar daar kan ik mee leven

Als het echt metallic is verwacht ik eerder dat er nog wat resten metallic verf in de airbrush heeft gezeten, ik heb dat ook eens gehad met een penseel, die was blijkbaar ook niet goed schoon. De metaaldeeltjes komen dan weer los door de verdunner/ drager van de nieuwe verf.

Of loop eens terug.
Gedroogde residu uit de vochtafscheider.
Defecte vochtafscheider.
Prut (roest) uit de tank.
Kan ook zomaar 🤷🏻‍♂️

Suc7

Roest heeft een andere kleur, ik vermoed dat er verf langs de naald de body in zit, of toch die nozzle. Heb je een ultrasoon, en airbrush restorer? Wat daar in zit joost mag t weten, maar daar wordt alles goed schoon van

Als het echt metallic is verwacht ik eerder dat er nog wat resten metallic verf in de airbrush heeft gezeten,
Heb ik ook ooit gehad. 😢
Toen alles klaar was, en ik de matte lak nog één keer wilde opdikken.
Zat er nog een fliebertje messing metalic in

En als niets meer helpt: de meeste airbrush shops hebben ook een cleaning/renovatie service. Mijn 25 jaar oude H&S Evolution knapte daar voor 40€ enorm van op.
Echt high power ultrasoon gereinigd, alle teflon ringen en pakkingen vervangen....
Die was als nieuw, en ik heb daar 4-5 jaar na dato nog steeds profijt van.

Je bent inderdaad niet de enige!
Ook ik "love to hate" en "hate to love" airbrushes.
Dat maakt dat ik het niet voor mezelf kan (wil) verantwoorden om €200+ aan zo'n luchtpenseel uit te geven. Wordt 't ook niet zo duur als ik "m tegen de vloer kwak...
Dat maakt echter ook dat ik me de tijd en moeite niet neem er fatsoenlijk mee leren omgaan.
Die vlekken heb ik ook wel eens, maar kan geen patroon in het ontstaan ontdekken. Meestal bij Tamiya.. kan dat aan de verdunning liggen?
Vallejo is een hels karwei bij spuiten. Vloeit samen, spettert en verstopt de spuit. Hataka is hit & miss, verschillend per potje, blijkt.

De tip van Rob is een goeie, ik heb ooit eens op het punt gestaan een andere airbrush te kopen, en toen heb ik mijne opgestuurd en laten reviseren, daarna weer als nieuw, als de verf te dik of te dun is, of de druk "verkeerd" gaat groene verf nog steeds niet metallic worden.

Terug
Bovenaan