Leopard 2A6MA2

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Ooit begonnen als een out of the box Leopard 2A6 van Boxer models, maar bij gebrek aan inspiratie weer in een hoekje beland. Twee jaar geleden kwam het weer ter sprake tijdens mijn 1 april grap ( zie Ombouw Leopard 2A7-A2 NL) en daarna is het blijven kriebelen: Een Leopard 2A6MA2 van onze huidige landmacht van 414 Tankbataljon. In de loop van de tijd heb ik allerhande Leopard spul verzameld en vorig jaar ook het megadikke boek van Tankograd. Geen enkel excuus meer om dit niet tot een goed einde te brengen. Dus doos mee naar de Telford show om hem "even" af te maken, wat helaas niet lukte daar ik resin onderdelen miste. Met wat moeite deze nadien bij Perfect Scale modellbau weer bij kunnen bestellen en daarna was het net kwestie van nagaan wat ik nog relevant vond. ( Heb een complete ets set van Voyager voor Tamiya , maar dat is echt overkill voor het model van Border). Al met al denk ik dat ik hiermee tevreden kan zijn, alhoewel er altijd ruimte voor verbetering is. (we heten niet allemaal Walter 🤣)
(Sommige foto's staan ook al in andere draadjes, maar dan blijft de samenhang beter bewaard).

April 2021(!) De twee Leopards op tafel.
20210409_224644.jpg

Zo heeft deze minsten twee jaar in de weg gestaan op mijn hobbyzolder.
20220401_100316.jpg
Op de beurs in Engeland een eerste schaderapport opgesteld.
20231112_122900.jpg
Details, details, details...
20231209_153351.jpg
20231210_193218.jpg
20231210_193240.jpg
20231210_193227.jpg
De "missende" ritselkist.
20231210_115235.jpg

Statieportret voor het spuiten.
20231210_203242.jpg
20231210_203517.jpg
Genoeg voor vandaag.

Gr Bas

"als ik toch eens tijd had ...."
Ik ga met je mee doen @Bas Slaats
Alles ligt hier sinds juni 2022 al klaar in de kast, maar de YPR nadert eindelijk zijn afronding!
Voor behulpzame foto's kan je hier terecht, van Harm Mooibroek, afdeling voorlichting 43-Mechbrig.

Tanks

ab.jpg

En ik worstel nog een beetje met de gedachten over de markeringen.
als het 414 moet zijn, dan moet het ook écht allemaal kloppen.
Dus ... zal ik transfers maken? that's the question.

Laatst bewerkt:
Trouwens... Wie weet waar we naar kijken?
Achterop zie ik telkens (links én rechts) zo'n losse-flap-met-een dinges-er-bij.
nu heb ik de (conversie)kits nog niet bestudeerd, maar ik begrijp nog niet waar ik naar kijk.

20211023 - IRON WOLF (MCD)71.jpg

Trouwens... Wie weet waar we naar kijken?
Achterop zie ik telkens (links én rechts) zo'n losse-flap-met-een dinges-er-bij.
Dat zijn de spatlappen. In de eerste foto die je stuurde zie je dat deze niet gemonteerd zijn, waarschijnlijk om beschadiging te voorkomen.
Leopard Workshop heeft er een mooi setje voor

LW030_label.jpg

Je ziet ook regelmatig dat de achterste beschermplaat niet gemonteerd zit over het aandrijfwiel. De Duitse en Poolse voertuigen hebben vaak ook spatlappen voorop beneden de boegplaat. Schijnbaar om opspattende modder bij het achteruit rijden tegen te gaan, maar die zie je bij de Nederlandse voertuigen minder gebruikt worden. Evenals overdreven camouflage met natuurproducten.

Gr Bas

Bas, zit die ritselkist wel bij 414 tankbat? In NL zaten deze boxen destijds bij een aantal eenheden, maar beslist niet overal. Maar zitten ze ook bij de NL/GE voertuigen? Ik heb daar nog nooit naar gekeken eigenlijk maar ….het is wel Duitsland …

zit die ritselkist wel bij 414 tankbat
Bedoel je deze kist?

zzz 20211023 - IRON WOLF (MCD)79.jpg

Die kist ligt hier dan wél op deze tank van 414, maar zit niet bij de Tamiya-kit en niet bij de upgrade van Perfectscale.En zeker die laatste weet doorgaans zéér goed wat ze doen. Ook in de speciale flyer die is gemaakt door aooi P.A. van Iren, met speciale dank aan Ralph Zwilling en 4.414 PzBtl wordt die niet genoemd:

Schermafbeelding 2023-12-11 100145.jpg
Dus ik zou zeggen: alles kan.

Laatst bewerkt:
De Duitse en Poolse voertuigen hebben vaak ook spatlappen voorop beneden de boegplaat. Schijnbaar om opspattende modder bij het achteruit rijden tegen te gaan
Van wat ik ervan begreep zijn die lappen onder de boegplaat ook een vorm van camouflage. Die lap moet de slagschaduw verminderen. Je ziet ze ook wel eens onder de voorkant van de toren hangen. Kan natuurlijk dat dat een bijkomende functie is.
Maar kennelijk hebben die dingen een "vaste" plaats op het achterdek.
Het lijkt alsof ze tussen de sleepkabels geklemd zitten. Waarschijnlijk is er op die plek nog wat ruimte vrij daarvoor.

Aha, kijk …toch een NL traditie overgenomen in 414!

Op die laatste foto zie heel goed dat de spatborden onder de kabels zijn geschoven en vastgemaakt zijn.

Mooie en bruikbare serie foto's.
Kijk ook eens naar de decals op die tank, dat is gewoon een stikker met een duidelijke glanzende dragerfilm.
Precies dat waar we in schaal zo ons best voor doen om dat weg te werken.

Mooie en bruikbare serie foto's.
Kijk ook eens naar de decals op die tank, dat is gewoon een stikker met een duidelijke glanzende dragerfilm.
Precies dat waar we in schaal zo ons best voor doen om dat weg te werken.
Heb destijds tijdens mijn stage bij 13 herstel zelf nog stickers mogen plakken. Daarna met de kwast een laag vernis erover heen en klaar.
20231213_101241.jpg
Gr Bas

En nu dus eindelijk kleur erop. Van Arne een paar fraaie decals en spuitmasker gekregen, dus dat moet goed komen.

Ik begin met het loopwerk, zodat ik de zijpanelen fatsoenlijk kan monteren voordat ik de complexe camo aan ga pakken. Simpelweg Nato groen van Tamiya met wat washes en simpele details. Van het achterste gedeelte ga je niets zien als de rest ervoor zit.
1000030465.jpg
Voordat het zover was, kreeg ik een lichte paniekaanval vanwege dat ik geen even set wielen bleek te hebben.
Na de halve kamer overhoop gezet te hebben, uiteindelijk besloten om mijn tweede doos open te trekken en daar een wiel van te "lenen". Deze nog even snel in de primer gezet en daarna net als de rest geschilderd. Eindresultaat : ik heb niet 1 maar 2 wielen "over". Alle paniek was dus voor niets geweest.

1000030467.jpg
Ik ben nog op zoek naar een mooie kleur van de binnenkant van de tracks waar de loop wielen overheen gaan. Die zijn niet blinkend gepolijst zoals de tandjes in het midden, maar meer een dof metaal. Lastige kleur om op foto's te achterhalen.

Gr Bas

De loopvlakken aan de binnenkant zijn toch rubber?

A7V-11.jpg

De Leopard schakel die ik hier heb liggen heeft alleen rubber aan de buitenzijde. De binnenzijde is mooi glad gepolijst staal.
Wellicht dat het verschil in verwering tussen loopvlak en de tanden komt omdat de een een rubber op staal contact is en de andere meer staal op staal is.

Helaas blijk ik mij tracks dus verkeerd gemonteerd te hebben, waardoor alle eindconnectors verkeerd om zitten. 🙁

Conclusie: niet te repareren en ik ga niet weer avonden zwoegen op een ander setje. Kortom uithuilen en doorgaan. Dan maar geen best of show.😉

Dat is balen. Bij tracks kun je niet vaak genoeg checken of je het goed doet. En dat geeft geen garantie dat het goed gaat.
Zet hem op💪

Groeten, Jan

Zijn die gaasschermen achterop nu deels dichtgelopen met lijm of verf? Dat is wel zonde van dat fijne gaaswerk.

Laatst bewerkt:
Vooralsnog ben ik niet ontevreden. Paar plekjes die aandacht behoeven en de roosters trok ik ermee af, maar die kan ik dan mooi even schoonmaken en opnieuw spuiten zonder verstoppingen.
1000032122.jpg

Terug
Bovenaan