Af! Leopard 2A5 NL in de sneeuw, Tamiya 1:35

Dit model is af!

Jasper Breur

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands materieel, Koude Oorlog en vliegdingessen
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
Nu bezig met
YPR-765ERA
Na de nodige tegenslagen ben ik er klaar mee, letterlijk en figuurlijk 😉
De tank zelf is niet zo bijzonder, gewoon een Tamiya 2A5 met een conversie set van Legend om er een Nederlandse versie van te maken. Camouflage net van AK-Interactive, erg mooi maar lastig om het realistisch te laten ogen. In mijn ogen iets te groot voor 1:35. Om van het geheel toch nog een beetje wat te kunnen maken heb ik besloten om maar eens een poging te wagen met sneeuw op een klein ondergrondje. De boompjes komen van GModels Miniatures. Niet aan te raden als je er sneeuw op wilt doen, want alles wat deze boompjes aanraken wordt groen. Voor de witte deken heb ik Terrain Snow en Snow Microballoons gebruikt van AK-Interactive. Een leerzaam project!
20210705_085143400_iOS.jpg
20210705_085608080_iOS.jpg20210705_085323650_iOS.jpg20210705_085725320_iOS.jpg20210705_090343070_iOS.jpg20210705_090308670_iOS.jpg20210705_085213170_iOS.jpg20210705_085554200_iOS.jpg20210705_085646750_iOS.jpg20210705_090049310_iOS.jpg

Ondanks de problemen ziet het er wel goed uit 🙂

Maar geven die bomen zo af, dan? Of vallen er stukjes materiaal af dat overal aan blijft plakken?

Dankjewel Jakko. De bomen geven inderdaad heel erg af. De kleurstof die gebruikt is loopt de sneeuw in en verkleurt dus alles. Aangezien de sneeuw op waterbasis is dacht ik dat dat het probleem was, en het dus op te kunnen lossen zou zijn door enamel verf te gebruiken. Dat hielp ook niet, zelfs niet na meerdere lagen blanke lak en een nieuwe laag verf. Nogal frustrerend dus.

Ik vind 'm zo op de foto's toch prachtig geworden! De sneeuw komt overtuigend over en het kleurcontrast met de Leopard is ook mooi. Multiplex plankje snap ik dan weer niet helemaal 😉. Als je het nog kan opbrengen, zou ik een sierplint verstek zagen en bijv. mooi zwart (semi-)glans lakken. Blijft de aandacht toch naar het model uitgaan. Is maar een suggestie uiteraard, maar deze Leopard verdient het 👍

Maar euuuuuhhh.... één skirt?

d'rop of
d'raf

zou ik zeggen

Ik ga eens kijken of ik nog wat heb liggen, bedankt voor de tip Peter!

Ik vindt hem zeer fraai, maar zou zeker de tip van Peter in ogenschouw nemen. Waarvan heb je die velcro (?) tape gemaakt? Heb de Legend set ook liggen, maar wil deze toepassen op de Revell kit.

Gr Bas

Dankjewel Bas! De velcro tape van het MILES systeem is gemaakt van Tamiya tape van (volgens mij) 5 mm. Als ik eerlijk ben viel de Legend set mij nogal tegen. De skirts waren zo slecht dat ze niet te gebruiken waren. De rookgranaat werpers kreeg ik ook niet in elkaar, dus ik heb voor beide maar zelf vervangende onderdelen gemaakt met de 3D printer. De FN MAG in de set is dan weer wel erg mooi. Het is dat je hem al in huis hebt, anders zou ik voor de nieuwe set van PSM gaan.

Ik verzin het ook niet, het origineel had er maar een 😉

(Foto: NIMH Beeldbank)
Vaak laten ze er een hangen om het in- en uitstappen makkelijker te maken
Zal ik eens eigenwijs zijn, en zeggen: "dan is het origineel fout".🙄

Maar goed. dan te bedenken dat ik ergens in deze week de wijsheid plaatste: 'zeg nooit nooit'
Ik ga maar gewoon weer verder met het plakken van DE TANK van de Generaal
Daar kan met zekerheid ECHT alles.

Met de foto van het origineel winnen de foto's van het model nog meer aan kracht trouwens. Mooi stuk werk

Bedankt Arne, maar nu ben ik wel benieuwd. Waarom is het origineel fout? Ik ben totaal niet op de hoogte van de do’s en don’ts binnen defensie, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het verwijderen van het pantser niet wenselijk is.

Arne is echter niet de eerste die me dit verteld, dus er zit wel een kern van waarheid in blijkbaar 😉

Arne maakte een grapje, Jasper 😉
Hi hi Jasper, een foto liegt niet.
Wat jij hebt gebouwd klopt. Mijn opmerking (d'r op of d'r af) dus niet. punt.

Een universele vraag kan natuurlijk zijn of je zo iets moet willen.
Ik krijg soms jeuk van de manier waarop (m.n. Duitse) tanks uit WO-II worden toegetakeld. Hoe gekker hoe beter lijkt het dan. Tracks (los) op het achterdek, schurzen en op en er af. Chipping op moderne tanks. Kleuraccenten in het olijfgroen "want dat doet het lekker op de foto"
Ik heb al wel eerder grappen gemaakt op "De Verlinden Stijl" waarbij een diorama vol gestrooid werd met overgebleven meuk.
Nederlandse Centurions zie je mét en zonder bazookaplaten, maar (ik nog) nooit met één.
En als ik dan die uitzondering vind, zou ik hem niet zo bouwen, omdat ik dan telkens moet overtuigen dat het klopt,
terwijl het model er wellicht niet eens aan aantrekkelijkheid mee wint. (tenzij die modificatie typerend is voor iets, maar dan is dát het verhaal)

Een model moet "smoel" hebben, overtuigen.

Dus als jij ervaart dat je met jouw variant verbazing en vragen organiseert, waar jij geen lol aan beleeft
(En dit diorama heeft het beslist niet nodig, ik ben jaloers) kan jij jouw keuze 'heroverwegen'.
Het gaat er om dat jij lol hebt aan de hobby en de feedback.
"Win zoveel je kunt" zeg ik altijd maar.

Dank voor je reactie Arne. Een grapje of niet, ik vind het interessant om je reactie te lezen. De reacties en leden hier op het forum zijn een schat aan informatie, en ik kijk mijn ogen uit aan al het moois dat hier voorbijkomt. De reacties en feedback van de leden op eigen werk zijn dan ook erg interessant en vooral heel leerzaam, dus ik waardeer het absoluut! Vandaar dat ik toch even doorvroeg 😉

Ik ben het absoluut met je eens wat betreft “over the top” modelbouw zoals jij het beschrijft, ik ben er persoonlijk ook geen fan van. Vaak geldt “less is more”. Echter, in dit geval heb ik er specifiek voor gekozen om een foto van een bestaande tank na te bouwen.

Zij het niet voor die foto, dan had ik dit absoluut over the top genoemd. Mensen die de originele foto er niet bij hebben zullen het dus als onrealistisch beschouwen, maar ik weet beter en daar draait het uiteindelijk om. Overigens denk ik dat het donkere onderstel dat nu zichtbaar is een mooi contrast biedt met het wit van de rest van de tank. Smoel heeft het dus wel wat mij betreft. Ik ben tevreden, en dat is zoals jij ook al zegt het belangrijkste. Als jullie het dan ook nog eens goedkeuren is dat alleen maar de kers op de taart!
Nogmaals bedankt voor alle feedback!

Als je dan toch de foto nabouwt…. Haal dan even ook die hap uit de skirt😉 Voor de rest nice👍🏻

Dankjewel Bas! De velcro tape van het MILES systeem is gemaakt van Tamiya tape van (volgens mij) 5 mm. Als ik eerlijk ben viel de Legend set mij nogal tegen. De skirts waren zo slecht dat ze niet te gebruiken waren. De rookgranaat werpers kreeg ik ook niet in elkaar, dus ik heb voor beide maar zelf vervangende onderdelen gemaakt met de 3D printer. De FN MAG in de set is dan weer wel erg mooi. Het is dat je hem al in huis hebt, anders zou ik voor de nieuwe set van PSM gaan.
De Legend set is ronduit vreselijk slecht. Sommige skirts kijk je bijna doorheen en zo krom als een hoepel. Deze conversieset is eigenlijk ook nauwelijks meer nodig met al die goede 2A5/A6’s tegenwoordig en conversieset van Perfect Scale en de MAG affuit van Leopard Workshop.
De rookbussen heb ik voor mijn 2A4 gemaakt uit een combi van Legend, Revell, wat PE en evergreen met looddraadEAFAB40A-A108-4879-9E98-1139CDE661E6.jpeg

Laatst bewerkt:
Arne is echter niet de eerste die me dit verteld, dus er zit wel een kern van waarheid in blijkbaar 😉
Ik heb precies hetzelfde ook bij de Bundeswehr gezien. Ook daar was een diorama van gemaakt en stond beschreven in de Modellfan. Vermeld stond dat dit gebeurde onder erg modderige omstandigheden om modderproblemen tussen tracks en skirts te voorkomen.

Ik heb precies hetzelfde ook bij de Bundeswehr gezien. Ook daar was een diorama van gemaakt en stond beschreven in de Modellfan. Vermeld stond dat dit gebeurde onder erg modderige omstandigheden om modderproblemen tussen tracks en skirts te voorkomen.
Klopt.

Ik ben meerdere keren in Hohenfels geweest. Het is afgekeken van de Duitsers die dit deden om schade te voorkomen aan de lichte en zware beschermplaten, de spatborden voor en de spatlappen achter. Het is een mega zwaar terrein en erg rotsachtig wat ook veel slijtage gaf aan de loopwielen en tracks. De tanks moesten bijna dagelijks loopwielen vervangen na een actie.
Diorama klopt dus met de werkelijkheid.

Terug
Bovenaan