Leopard 2A4 NL

Hallo allemaal,

Na jarenlang van stil mee lezen en sporadisch een reactie plaatsen heb ik besloten om toch ook maar eens wat bouwwerken te laten zien om zo verder te komen in het bouwen. Ik heb al eerder een account gehad maar daarmee kon ik niet meer inloggen vandaar een nieuwe. Mijn oude account is overigens ook verwijderd.
Ik heb mijn achternaam deze keer weg gelaten vanwege privacy redenen. Ik hoop dat daar begrip voor is omdat ik weet dat het hier normaal is zowel voor als achternaam te gebruiken. Mocht het echt een probleem zijn dan hoor ik het graag.

Ik zal mezelf nog even kort voorstellen, ik ben Marijn, 27 jaar oud uit de omgeving Dordrecht. Werkzaam bij Defensie. Aantal jaar gewerkt als schutter Leopard 2A6 en daarna in de verkennerij.

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de Leopard 2A4 van Revell. Gekregen voor mijn verjaardag, militairen weten hoe dat gaat, iedere Leopard is de Leopard waar ik zelf op heb gezeten .. type is voor leken niet belangrijk 😉 Ondanks dat ben ik natuurlijk een enorme Leopard fan dus ook deze was welkom. Besloten om hem uit de doos te bouwen om zo nog wat ervaring op te doen. Enige wat ik gedaan heb is een metalen schietbuis geplaatst van RB models.
Model zelf is matig. Details zijn niet super goed en er zijn wel wat fouten gemaakt in kit. Ik heb het model gespoten met tamiya verf naar een voorbeeld van google. Hierbij de foto's model is bijna af, nog een paar kleine dingen.

oannkz.jpg

34yy986.jpg

2wc4ck9.jpg

313fzg4.jpg

Inspiratie model
qnr8n6.jpg

Graag kritiek ter verbetering. Betere foto's volgen trouwens!

Ook heb ik nog een vraag, de tank staat op een sokkel die ik op ESM heb gekocht, wie heeft er enig idee waar ik meer van deze kant en klare sokkels kan kopen?

Hoi Marijn,

Welkom terug bij het Twenot forum!

Over Leopards weet ik niet veel.Je droge/natte moddereffect ziet er aardig uit zo ! Weet niet of je van plan was om decals aan te brengen maar als dat zo is had je ze beter voor het "modder effect" aan kunnen brengen .
Voor sockels op maat moet je bij Eric Jacobs in Overloon zijn,als je even googled vind je hem zo! 🙂

Groet,

Roger

Ha Roger,

Over Leopards weet ik zelf wel het een ander 😉
Gaat me meer om de verwering etc zoals je dat zelf altijd doet bij de mooie modellen die je op tafel zet.
Bedankt voor je tip over de sockels, ik ga er gelijk naar kijken!

Ik heb expres geen decals aangebracht eigenlijk vanwege de modder.

Ziet er al goed uit Marijn, interessante kleur overgang ook, waarom is dat ?
verwering met washes en dergelijke komt nog ?

Het bemodderde loopwerk ziet er goed uit. De moddervlekken op de bovenbouw zou ik
iets uitbreiden met spatters.
Dat kun je doen door stipjes te zetten met penseel.
Echt spetteren geeft een nog mooier effect. Maak een dunne verfoplossing in de gewenste kleur (donker voor natte modder).
Neem een satehprikker en strijk het natte penseel af, dwars langs het stokje waardoor de verf van de haartjes schiet.

Oefen dit eerst op stukjes karton om gevoel te krijgen voor effect en dosering.
Verschillende penselen geven veel variatie in spetters en hóe het spettert.

Veel plezier
thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif

Op youtube vond ik een duidelijk kort filmpje om modderspatten te maken mbv een airbrush.
Vooral voor niet te subtiele modder. Heb dit ooit zelf toegepast en geeft mooi effect !

In het filmpje wordt opgedroogde modder gemaakt op een Leopard 😛
Voor natte modder maak je een donkerder mengsel. je kunt ook een beetje mengen met
acryl glansvernis voor licht glanzende (verse) modderspatten.
Door verschillende kleurtjes te gebruiken kan je zo ook laagjes opbouwen van oude
opgedroogde modder tot aan natte verse modder.
Genoeg modder gegooid nu : zie hier Modderspatten maken

vrolijk aanmodderend groetje 😉

@ Marc, dit is inderdaad de Revell kit. Niet super geweldig. Maar met wat aftermarket en wat scratch kun je er denk ik best een mooie 2A4 NL van maken.

@ Peter, bedankt voor de tips! Ik ga nog even aan het werk met het spetteren. Ik denk dat het wel een mooie toevoeging is.
Het groen is natuurlijk de orginele kleur, het lichte buff achtige is de opgedroogde modder. Over het algemeen droogt modder snel op tanks omdat ze nog al warm zijn. Behalve op het loopwerk waar uiteraard de modder nog steeds nat is.
Ik heb de tank wel degelijk van washes ed voorzien voor het aanbrengen van de modder zoals te zien is op deze foto's.

2052zja.jpg

2ns47et.jpg

Ik krijg de laatste foto even niet omgedraaid 🤐

Marijn van Loon zei:
....Het groen is natuurlijk de orginele kleur, het lichte buff achtige is de opgedroogde modder....
..Ik heb de tank wel degelijk van washes ed voorzien voor het aanbrengen van de modder zoals te zien is op deze foto's.

2052zja.jpg

2ns47et.jpg
Vandaar die kleuren dus, duidelijk nu.
Wat de wash betreft, ik zie het nu inderdaad.
Ik had iets te haastig gekeken waardoor ik niet aan het zien toekwam 🤣

Met een penseel en heel dunne acrylverf of opgeloste pimenten kun je ook vieswatervlekken maken in
combinatie met modderspatten maken. Zoiets als je zelf al gedaan hebt maar dan veel dunner.

Gelukkig heb je mooie referentie in je herinneringen, nu "gewoon" even nadoen op schaal 😉
En even wat experimenteren op karton of oud modelletje voorkomt dat je te ver gaat op je project.

veel plezier 😀

Namens de Twenot een welkom terug op het forum en vooral veel modellen laten zien!

Mooie bak en de Leopard is zo wie zo een mooie tank 🤣 😉
Misschien nog een lichte tamiya buff over het geheel te spuiten, sterk verdunnen, om zo de overgang van modder naar groen iets minder sterk te maken.

Laat ik je ook gelijk uitnodigen om deze mooie Leopard mee te nemen naar ons jubileum:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=12&t=31602

Eric Jacobs loopt daar zeer zeker rond en je kan bij Eric sokkels op maat laten maken voor een heel redelijke prijs.

Gr.JW

Marijn van Loon zei:
P.s Ik google me suf maar ik kan niks vinden, behalve veel oude posts op verschillende modelbouw fora.

Eric heeft ook een FB-account voor zover ik weet. Is daarnaast ook lid van Twenot en dit Forum. Wanneer je hem zoekt in het ledenbestand rechts bijna bovenaan deze pagina (onder de "E") dan vind je 'm ook en kan je hem een PB versturen.

Overigens: ondanks dat ik mij niet echt voor modern materieel interesseer vind ik deze Leo goed geslaagd. Wel een vraagje: dat de Leopard op de foto je bron van inspiratie is, duidelijk: de gelijkenis in de moddereffecten is zeer mooi gedaan. Maar waarom dan geen 3-tone camo aangebracht?

Succes met sokkeljacht.

groeten, Richard.

Richard bedankt voor je commentaar! En compliment 😉

Het is een Leopard 2A4 NL. Deze hebben wij gebruikt van 1983 tot 1993 van verschillende bouwseries. In 93 zijn ze het bestand gaan verlagen en vanaf dat moment zijn er A4's geupgrade naar A5 en snel daarna al naar A6.
Pas vanaf de A5 zijn we 3 tone camouflage gaan voeren op onze tanks.

Terug
Bovenaan