Leopard 2 Leguaan KL

Joost Blakenburg

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands militair
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Beste medeknutselaars,

Ik ben al jaren lid van de Twenot en sinds een tijdje (een heel klein beetje) actief op dit forum, maar ik had nog nooit iets uit eigen werk voorgedragen. Tot nu. Zoals ik hier vaker zie, zal ik beginnen met een kleine voorstelronde: 41 jaar, getrouwd, vader van een zoontje van 4, woonachtig in het pittoreske Son en Breugel, tandarts by day en vrijwillig brandweerman by night. De voorraad bevat vooral veel Nederlands georiënteerde dozen, zowel rijdend als vliegend en varend. Maar ook de Tweede Wereldoorlog, mn de Engelsen, de IDF en ander materieel uit ‘moderne conflicten’ hebben mijn interesse.

Ik ben geen hele snelle bouwer, dus dit draadje kan misschien wel even duren. Op dit moment ligt de German Iguana PSB-2-28(m) van HobbyBoss op de werkbank. Samen met de detaileringsset van MAD-Modellbau moet dit een Leguaan worden; de huidige bruggenlegger van de Koninklijke Landmacht.
IMG_5185.webp
Het is een flinke doos, bomvol plastic. Ik ben begonnen met de brug. Met zo’n 225 onderdelen en meer dan 80cm lengte een model op zich. Hij wordt gemaakt in uitgeschoven stand, met de Leopard eróp in plaats van erónder. Ik vond het jammer om zo’n mooi voertuig te verstoppen onder zo’n enorme brug.
IMG_5227.webp
IMG_5228.webp
IMG_5223.webp
IMG_5224.webp
IMG_5226.webp
Als de lijm droog is worden de uitsparingen op de rijvlakken nog opgevuld en wil ik het oppervlak nog bewerken om het wat ruwer te laten lijken.
Veel kijkplezier en tot de volgende!

Laat maar komen Joost! Als KL bouwer vind ik dit leuk om te volgen! Tempo is totaal onbelangrijk en daar is er maar één de baas over en dat ben jezelf. Er zijn die massaproductie draaien en er zijn er die het met zorg op het gemakje doen. Het kan en mag allemaal !

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag met een stukje huisvlijt de brugdelen wat verder gedetailleerd. Evergreen, gecombineerd met een setje bouten van Meng.
IMG_5272.webp
IMG_5189.webp
IMG_5273.webp
IMG_5271.webp
Het zal geen 100% perfecte kopie van de NL versie worden. Zo zitten er bijvoorbeeld te weinig hijsogen op de brug en ook nog eens op de verkeerde plekken, maar dat is me eerlijk gezegd net iets te lastig om die te reproduceren en verplaatsen.
Alle foto’s van de 1:1 versie zijn trouwens van DefensieFotografie.nl. Wel zo netjes om even te vermelden.

Hoe zien die hijsogen er uit?

Middagje werk schat ik in. Wat evergreen sheet of een brede dunne (0,25 mm) rechthoek strip. Die in gelijke stukjes, iets smallere evergreen stip (0,4 mm) in gelijke stukjes en de hoekjes eraf, een halfronde profiel of een ronde profiel met een wat vlak geschuurde zijde. Hier smalle partjes van snijden. Dan met dunne koperdraad een veer wikkelen rond een boortje en daarna daaruit ringen knippen en die met de PE buigapparaat even plat maken (er tussen leggen en aandraaien). Al deze ingrediënten per hijsoog bij elkaar leggen en met pincet en Extra Thin in elkaar zetten en als laatste de ring er tussen.

Joost,
Als je een opstelling wilt maken met een tank op de brug, op een vlak (zoals een plank in de vitrinekast of een tafelblad) en niet boven een ruimte (zoals rivier bijvoorbeeld) krijg je dit. Deze foto is van de oefening Free Lion (1988?), waar leopards over een brug moesten met een te lage classificatie (draagvermogen) Daar is een tankbrug overheen gelegd.
Genie-Ondersteunings peloton (4x leopard) er over en brug aan gene zijde weer opgenomen.

De brug moet in dat geval aan beide zijden worden opgelegd op stophout van 15 x 15 cm dik en 60 lang.
De brug zakt tijden het overschreiden namelijk door, en dan kunnen de geleiderollen in het midden, onder de brug beschadigd worden door het wegdek.

(Wat een onzinnige dingen kan een mens toch onthouden, 40 jaar lang)

IMG_1295.webp

Laatst bewerkt:
(Wat een onzinnige dingen kan een mens toch onthouden, 40 jaar lang)
Ik ben dol op onzinnige dingen. Kleine moeite om de brug straks in de vitrine op een paar balkjes te leggen en het geheel zo nog wat echter te maken. En dan aan iedereen die het ziet waarschijnlijk uit moeten leggen wat die ijsstokjes toch onder dat model doen… 😉

In verband met een afgelaste training, vandaag verplicht een dagje vrij geweest, dus weer wat verder kunnen bouwen. Mezelf vooral bezig gehouden met de draagarm/lanceermechanisme (?). De set van MAD is hierbij echt noodzakelijk, maar niet helemaal kloppend. Met name de bevestiging en de onderzijde van het camerasysteem zijn anders.
IMG_5280.webp
IMG_5254.webp
IMG_5282.webp
IMG_5283.webp
IMG_5284.webp
IMG_5279.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Die dient om te kijken of de brug stevig genoeg ligt voordat ze er een tank op riskeren.

Weer wat verder kunnen klussen. De brug is inmiddels klaar. Nog een paar kleine details van Evergreen toegevoegd en het brugdek voorzien van een anti-slip laag. Wel even getwijfeld waarmee ik dat zou doen. Ik heb hull-tex van VMS liggen, maar dat was te weinig voor het grote oppervlak en dat zou daarnaast een behoorlijk dure grap worden. Uiteindelijk gekozen voor gezeefd vogelkooi zand; wat te grof voor anti-slip óp een tank, maar prima voor ónder een tank.
IMG_5481.webp
IMG_5482.webp
De belangrijkste toevoegingen zijn wel de nieuwe hijsogen. Ik zag het eerlijk gezegd niet zitten om er zelf 16 te scratchen, die er ook nog eens netjes uit zouden zien. Gelukkig was Hilbert bereid ze voor me te tekenen en te printen, waar ik erg blij mee was! Nu zijn ze juist van vorm, zitten ze op de juiste plek en zijn er een juist aantal. 3x winst.
IMG_5305.webp
IMG_5483.webp

IMG_5484.webp
Daarnaast de zaag rechtsachter in de romp gezet om de apu/accu (?) een plekje te geven. Dit was wat lastiger dan het leek, vanwege de verschillende scheve en rechte lijnen in het rompdeel zelf. Uiteraard moet hier nog het een en ander opgevuld en afgewerkt worden.

IMG_5487.webp
IMG_5486.webp

Terug
Bovenaan