Leopard 1NL (build log)

Ha allen,

Op een tweetal andere sites had ik de voortgang gedeeld van mijn Leopard 1NL. Nu werd ik er terecht op gewezen dat een dergelijk project ook gewoon thuishoort op een site van de Nederlandse tread-heads. Dus bij deze!

Als basis gebruik ik de Revell kit. Waarschijnlijk voor velen hier geen onbekende. Mijn plan was niet om het model te superdetailleren, maar wel om dingen die niet kloppen te corrigeren. Dus als eerste was de schietbuis aan de beurt. Op veel vroege Leo's in Nederlandse dienst hadden deze een soort halve thermal shroud (Help! Ik weet de Nederlandse term even niet!), die het deel achter de rookafzuiger bedekte. Ik heb hiervoor het achterste deel, inclusief rookafzuiger, van een Meng Leopard 1A5 gebruikt, waarvoor ik toch al een andere schietbuis had liggen. Makkie dus.

64dd607a4caa2567ad6f5d801056c42fc64069e2.webp
De veer van het ladersluik op de kit zelf was ronduit slecht. Deze heb ik verwijderd en vervangen door een resin examplaar van Leopard Workshop. In de set van Leopard Workshop zaten ook nieuwe luiken, MG ringen en de rolplaten voor het het bevestigen van de MG. De details op deze onderdelen is mooi, maar de kwaliteit van het gieten liet ernstig te wensen over, waardoor de luiken en ringen niet echt bruikbaar waren. Daarom heb ik voor de luiken en ringen de onderdelen van de kit gebruikt en wat details aangebracht. Wat betekent dat ik wat gaatjes heb geboord. Ik heb wel de meegegoten rolplaten verwijderd van de ringen en vervangen door de veel mooiere versies van Leopard Club, die gelukkig wel mooi gegoten waren.
98cac0de1bd8cf1da92264bcbcbd6f3dfdef330f.webp
De doos van het zoeklicht heb ik vervangen door eentje van Meng. Deze was ongebruikt uit de Leopard 1A5 kit en heeft mooiere details dan die van Revell, dus goddank voor een spares box.
Het bagagerek (heet dit wel zo op een tank?) aan de achterkant van de toren is wat grof, maar dat vind ik geen probleem, aangezien deze grotendeels bedekt door bepakking zal worden.
f08bb38098936e82be32b35737e62093178d1ab0.webp

De Revell kit is één van de weinige kits die de stoppen voor de mantel heeft. Dat is natuurlijk positief, ware het niet dat ze erg simpel gegoten zijn. Dus deze heb ik verwijderd en zullen worden vervangen door exemplaren van Leopard Club. Bij latere Leopards zou ik het niet zo'n punt vinden, maar bij vroege Leo's, met hun "naakte" neus zijn ze wel heel prominent zichtbaar.
2f6ae9169b56bef3f25ab860e97d6163ee13e505.webp
Daarna ben ik aan de gang gegaan met het aanpassen van wat ik vreemde keuzes van Revell vind. In de uitlaatroosters zitten vreemde sleuven, waarvan ik denk dat Revell vindt dat je de sleepkabels moet bevestigen.
f42d12f27627977d58e27449ef7859bcaebe94b8.webp
De gepantserde afdekking van het NBC systeem heb ik vervangen door een mooiere versie van Leopard Workshop.
Nederlandse Leo's hadden de verschillende gereedschappen niet aan de buitenkant van de romp bevestigd. In plaats daarvan zaten er lange kisten op de zijkant, waar gereedschappen en verbandkisten in werden vervoerd. Deze kisten zitten in de Revell kit, maar zijn goed en slecht tegelijk. Als je direct tegen de zijkant aankijkt zijn de details mooi, inclusief hangslotjes en dergelijke. Op de bovenkant van de deksels loopt echter een hele lelijke richel, die lijkt op een mold line, maar het zou ook de verstevigingsrib kunnen zijn die op alle deksels zitten. Deze zijn echt slecht. Dus heb ik ze verwijderd en vervangen door dunne plastic strips. Vervolgens heb ik ze een beetje teruggevijld, want ze zijn niet heel hoog op een echte Leo. Om ze een beetje in te blenden heb ik ook wat dunne filler langs de randjes van de strips laten vloeien. In het echt zijn de ribben in de plaat gestanst, vergelijkbaar met de kruizen op een jerrycan, maar dan uistekend, in plaats van naar binnen gedrukt.
de015c0a13e9a2b3ebb37c341626e7466385cfca.webp

Op onderstaande foto kun je de rib op de bovenkant van de kist zien. Laat je niet afleiden door de meer dan weelderige haardos van de Huzaar.
496f179743d004ea8b488138f8bff2330bcd60cd.webp
@Jakko Westerbeke wees me er op dat de kisten in de Revell kit Belgische varianten zijn. Deze kisten zijn in principe identiek aan de Nederlandse, behalve dat de Belgische versies een gepantseerd plaatje op de koppen van de kisten hadden. Dit moest dus ook aangepast gaan worden. Onderstaande foto is van een Belgische Leo. Vergelijk dit met bovenstaande foto voor het verschil.
0fca244608ed5e1e0b2a5593f08f0aea32a4b509.webp

De sleepkabels uit de kit zijn echt waardeloos. Los van het lompe detail, zijn ze gemaakt van een materiaal dat lacht om je pogingen het te lijmen en er met je portemonnee vandoor gaat nadat het je vrouw heeft beledigd (het is dus geen prettig spul). Om de één of andere reden heeft Revell er voor gekozen om de bevestigingpunten niet als plastic onderdelen uit te voeren, maar ze mee te gieten met de sleepkabels en dus ook zijn gemaakt van Satans Kunststof. Gelukkig bestaat Leopard Workshop en leveren zij deze onderdelen in resin.
954d5791066dd93e324c456cfc02db4a582d30e7.webp
Aan de voorkant had ik inmiddels de brandblussers aangebracht die de Nederlandse Leo's achter de koplampen hadden.
9d18333dd0d3d70313502c0eab314db19d9cf69a.webp
En vervolgens de stoppen voor de mantel aangebracht op zowel de romp, als de mantel zelf.
675960a1f75ad57632f7fed51de935077f5f82a3.webp
Voor de mensen die dit nog niet wisten (ik wist het ook niet), de reden dat de Leopard twee sets stoppen voor de mantel heeft is best ingenieus. De stoppen die aan de mantel zelf hangen zijn voor regulier, alledaags gebruik om rommel uit de openingen te houden. Die aan de romp zijn specifiek bedoeld voor wanneer de tank door een rivier moet waden. Eenmaal aan de andere kant van het water hoeft alleen de toren gedraaid te worden en de stoppen worden uit de mantel getrokken. De tank is dan gevechtsklaar zonder dat iemand naar buiten hoeft te klimmen.

Ik heb de kisten op de romp vernederlandst. Dus de pantserplaatjes van de Belgische versie zijn verwijderd.
534214eef8318c3bf7f33e1e2897147acb3a8afc.webp
0bf1d726652c9712cf006c1b3d075ef8bbf28030.webp
Alles wat ik nu nog moet doen is het toevoegen van de derde brandblusser aan de stuurboordzijde van de romp en het kleine warmteschild tussen de twee kisten aan dezelfde kant. Deze beschermde de kisten tegen de uitlaatgassen van de gevechtsruimteverwarming.

Ondertussen ben ik ook begonnen aan de bepakking die aan de toren komt te hangen. De rekken aan de toren hebben een ronde vorm, wat betekent dat de meeste commercieel verkrijgbare bepakking niet zal passen. Om die reden ben ik mijn eigen bepakking gaan maken. Hier heb ik een eenvoudige en spotgoedkope methode voor. Mocht iemand dat interessant vinden, wil ik die ook wel posten hier.
2563012eb3b6804b1f42842063499d0822037213.webp

Je mag de rest van je bouwsels ook hier laten zien hoor jay, ik vindt t veel makkelijker in t nederlands te reageren ipv in t engels 🙂

Terug
Bovenaan