Af! Leopard 1A1 NL

Dit model is af!

Jasper Breur

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlands materieel, Koude Oorlog en vliegdingessen
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
Nu bezig met
YPR-765ERA
Af en toe een eenvoudig model is ook wel eens leuk, dus daarom heb ik de Leopard 1 van Revell gebouwd. De Leopard 1A1 NL mistte nog in mijn collectie, en de Revell kit is dan de beste keuze. De Nederlandse onderdelen waren echter een beetje simpel, dus die heb ik vervangen 3D prints. Verder heb ik van Leopardworkshop een set gebruikt, in combinatie met mantlet plugs. Figuren zijn geverfd door dutchscalewarrior030. Ik heb dit model simpel gehouden wat betreft weathering, wat nog best een uitdaging bleek te zijn. Toch ben ik weer tevreden met het resultaat, en ook deze Leopard krijgt een mooi plaatsje in de vitrinekast.

20210811_133728340_iOS (Groot).jpg20210811_133816560_iOS (Groot).jpg20210811_135015320_iOS (Groot).jpg20210811_134552100_iOS (Groot).jpg20210811_134857430_iOS (Groot).jpg20210811_135244520_iOS (Groot).jpg20210811_134015790_iOS (Groot).jpg20210811_135044750_iOS (Groot).jpg20210811_134138510_iOS (Groot).jpg

Prachtig model Jasper! De Leopard 1 is in mijn ogen wel het beeld van de Koude Oorlog in Nederland. Ondanks dat je de Weathering simpel hebt gehouden vind ik het erg goed gelukt. Ik mis alleen de FN MAG op het model heb je deze bewust weggehouden? Ga zo door met Nederlands materieel! Voor mij een genot om naar te kijken en een mooie inspiratiebron

Weer erg mooi Jasper! Ben het met Barry eens dat de Leo 1 en 1V icononisch zijn voor de koude oorlog periode op de Noord-Duitse laagvlakte waar we met het 1e Legerkorps voor een deel lagen.
Mooi in eenvoud Jasper. Bovendien moet bij de KL de weathering niet extreem omdat buitenom stof, modder en wat krassen het materiaal zo goed werd gepoetst en bijgeschilderd (en opgevreven) dat ze doorgaans bijna glommen. Na afschaffing dienstplicht en het blijken van de negatieve effecten van uraniumhoudende verf veranderde dat heel erg snel trouwens waardoor voertuigen tegenwoordig wel eens vrij haveloos ogen wat betreft verflaag.

Bedankt Barry! Ik ben het absoluut met jullie eens, de Leopard is in Nederland een icoon. De MAG heb ik inderdaad bewust weggelaten, omdat die op mijn voorbeeld er ook niet op zat.

…..maar ook de MAG is een icoon voor de KL!

het materiaal zo goed werd gepoetst en bijgeschilderd (en opgevreven) dat ze doorgaans bijna glommen.
Het verhaal dat de dienstplichtige eigenlijk vooral schilder was wordt hier maar weer eens bevestigd zo te horen, maar het is inderdaad opvallend dat de voertuigen er tegenwoordig een stuk gehavender uitzien dan toen.

De MAG is ook zo’n icoon, dat zal ik niet ontkennen. In combinatie met de figuren op het model vind ik het echter mooier om de tank ‘kaal’ te houden, net als het origineel. Op een tank zonder bemanning geeft een MAG dan weer een hoop smoel en detail aan het model.

Heb jij de Nederlandse onderdelen zelf kunnen printen of laten printen? Op mijn lijstje staat ook de Leopard 1 maar dan in 1:72. Hiervoor zou ik dan zelf de gereedschapskisten en de rookbuslanceering moeten maken op de één of andere manier.

Die onderdelen heb ik inderdaad zelf geprint, maar ik weet niet of ik die ook in 1:72 kan printen. Modelltrans Modellbau heeft ook een mooie Leopard 1 NL in die schaal. Is die niet geschikt?

Terug
Bovenaan