Leopard 1 KL, een oudje van Italeri

Hier had je misschien eerst een paar rubber gietmallen van kunnen maken, voor kopieën voor eigen gebruik en om anderen blij mee te maken....😇😉
 
Hier had je misschien eerst een paar rubber gietmallen van kunnen maken, voor kopieën voor eigen gebruik en om anderen blij mee te maken....😇😉
….ik denk dat @Jasper Breur het niet op zich laat zitten en binnen de kortste keren met verbeterde fraaie 3D printed uitvoeringen komt… Veel beter dan van die resin blokken !
 
De kabels zitten er op. Eureka XXL heeft mooie Leopard 1 kabels. Op de tanks uit de batch die aan KL werden geleverd zaten tamelijk korte kabels. Latere versies hadden langere. De KL heeft de korte altijd zo gehouden, ook op de 1V versie.IMG_9392.jpegIMG_9393.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Volgende fase: de koepel. Volgens Michael Shackleton, de autoriteit op gebied van de Leopard, klopte bij de oude Italeri en Revell Leopard 1 bouwdozen de koepel niet. Iets te lang en vooraan te smal volgens mij. Ik geloofde hem graag en heb daarom jaren geleden een Leopard 1 koepel van PSM gekocht. Een lomp blok resin dat er best mooi gevormd uitziet. Grote nadeel is dat de luiken open kunnen maar je dan tegen de massieve resin koepelopvulling aan zit te kijken. Echt geen gezicht natuurlijk!
IMG_9411.jpeg
Een tank met al de luiken gesloten is ook weer zowat … maar hoe maak je dat open? Ik heb besloten om het linker luik open te doen en en het rechter gesloten te houden en dus een poging te wagen om het links uit te gaan hollen (het is per slot van rekening slechts een “ vlug probeer Leopard 1” gebeuren).
Eerst heb ik met een houtboor van 1cm ø van bovenaf met de accu boormachine een gat door het resinblok geboord (de accu boormachine had ik tot nu toe nog niet gebruikt bij modelbouw…moet je ook eens doen…een sensationele ervaring). Daarna met een freeskop 1,5 cm ø het gat breder gemaakt van onder af. Ik had toen een gat dat net zo breed was als het luikgat …maar ook dat lijkt niet heel overtuigend omdat je dan tegen een koker zit te kijken. Met de Proxxon vervolgens met een kleine vreeskop de boel uit gaan hollen van onder af en zo te werk gegaan dat er een holle ruimte met een binnenring bij het luikgat ontstond. Omdat je die ring van onderaf op maat en in vorm moet frezen vanuit de vrije hand is dat wel even een nauwkeurig werkje. Maar …het is gelukt.
IMG_9412.jpeg
IMG_9413.jpeg
Nu dit basiswerk is gedaan kan ik de koepel op gaan bouwen en “vernederlandsen”.

Ik heb de oude Italeri koepel en de PSM nog even naast elkaar gelegd. De vormverschillen zijn wel echt voor de fijnproevers moet ik zeggen. Als je het weet zie je het. Een verbetering van PSM is vooral ook het juiste aantal periscopen, de textuur van de koepel (nog iets te veel zelfs heb ik het gevoel…ik ga het nog beetje afzwakken) en het regengootje aan onderzijde koepel bij de achterste helft. Bij de nieuwe Revell kits is dit wel allemaal goed trouwens. Ik verwacht dus dat deze PSM koepel niet veel meer verkocht zal worden. IMG_9414.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Wel mooi dat detail in canvas bij PSM. Vind ik trouwens het engste gedeelte, de Proxxon met frees, dat je uitschiet.
 
Genoeg toeren maken, dan loopt je frees niet weg. Als je te kort toeren maakt gaat ie vreten en weglopen, dus voorzichtig aan met veel toeren!
 
Als je het „interieur” van het luik zwart schildert en er dan een figuurtje (zonder benen) in zet, zie je amper dat het ondiep is :)
 
Weinig gedaan afgelopen tijd. Vandaag weer wat zitten prutsen. Gehalte wit begint toch weer toe te nemen. De aangeschafte 3D printed rookgranaatinstallaties bleken ook niet helemaal te kloppen. Bovenste plaat ervan aangepast en van onderen ook wat toevoegingen. Eigenlijk staan de rookgranaatbuizen niet genoeg omhoog gericht en als je goed kijkt zullen de granaten tegen de beschermbeugel van het paar ervoor komen. Ik ga het nu niet aanpassen maar onthoud dit voor een volgende versie. Het meegegoten luik om de granaten bij te vullen heb ik verwijderd. Zat net wat te hoog zodat de rookgranaatinstallatie er niet boven paste. Die dus ook weer na zien te maken. Langzaam aan de toren verder dus…IMG_9674.jpegIMG_9675.jpegIMG_9676.jpeg
 
Ook bij de PSM koepel zit het niet goed. De luiken precies aangebracht……maar als je het open luik dan goed neerlegt zit het een beetje over de antenne plek. Nu kan dat nog beetje als je er een Duitse antenne op doet. Echter… ik moet er zo’n rechthoekige antennepot van de KL op zetten. Die neemt meer ruimte in beslag. Daar is dus geen ruimte voor nu.

IMG_9677.jpeg
IMG_9678.jpeg

Mogelijke oplossing: ronde bevestiging antenne wegsnijden en nieuwe iets opgeschoven aanbrengen (wordt wel gedoe) of het luik wat scheef leggen (maar dat zie je ook weer …).

….”Nu dus gewoon rechttoe rechtaan met een oude Revell aan de slag” stelde ik helemaal aan het begin …..🙄🥴
 
Kun je het betreffende luik niet iets verdraaien, zodat het meer naar het midden ligt?
 
Kun je het betreffende luik niet iets verdraaien, zodat het meer naar het midden ligt?
De ring kan niet verschoven worden omdat de periscopen daaronder vastliggen. Alleen luik kan ik beetje scheef leggen maar niet te veel omdat dit in het oog valt
 
Voor mijn eigen A1A1 heb ik destijds deze tekening gebruikt.
Dat lijkt qua hoek toch wel heel erg op jouw model zou ik zeggen.
Dit liet voldoende ruimte voor de pantserpot. Maar ik heb het luik niet geopend geplaatst gehad

IMG_2952023223937.jpg

Uit: 'Der Kampfpanzer Leopard 1' van Walter (!) J. Spielberger
 
Voor mijn eigen A1A1 heb ik destijds deze tekening gebruikt.
Dat lijkt qua hoek toch wel heel erg op jouw model zou ik zeggen.
Dit liet voldoende ruimte voor de pantserpot. Maar ik heb het luik niet geopend geplaatst gehad

Bekijk bijlage 26511

Uit: 'Der Kampfpanzer Leopard 1' van Walter (!) J. Spielberger
Aha. Ik zie het verschil al op de tekening van Walter J. tov de foto van Walter J. Bij de tekening zie je dat de antennevoet net wat meer naar buiten (naar links) staat dan bij PMS het geval is. PMS heeft ze een fractie teveel naar binnen (1,5 a 2 mm) staan waardoor op dat kleine stukje de boel nu gaat wringen. Ik dacht dat bij de bouw van het stouwrek op foto’s al te zien…. klopt dus blijkt nu. Ik weet nu in ieder geval dank zij Arne en Walter J. wel waar ik de antennevoet moet plaatsen.
 
Het zal wel weer geen wonder zijn: een gecorrigeerde toren die andere fouten heeft dan het originele onderdeel dat hij moet vervangen …
 
Het is goedgekomen zonder rare sloopacties. Goed bekijken van referentiefoto’s leerde dat de antennepotten van de KL assymetrisch op de ronde antennevoet zitten gemonteerd. Ze zijn iets naar buiten gezet (blijkbaar omdat men anders tegen hetzelfde euvel aanliep als ik. Ik heb dat braaf nagedaan ….met goed gevolg! Alles past.IMG_9730.jpeg
 
Laatst bewerkt:
En de gecorrigeerde toren klopt dus.

Ook recht uit de doos weet je er weer iets moois van te maken 😏. Ik vind je een modelbouwer pur sang.

Het is dat we geen Twenot stamboek hebben....
 
En de gecorrigeerde toren klopt dus.
Het had iets ruimer gemoeten maar de toestand om dat te bereiken weegt niet op tegen de verbetering die je bereikt (1 mm).
Ook recht uit de doos weet je er weer iets moois van te maken 😏. Ik vind je een modelbouwer pur sang.

Het is dat we geen Twenot stamboek hebben....
☺️ Dankjewel …. Maar dat stamboek hoeft niet want stamboek is gericht op de fok ..of is het toch voor de FOC 🤔
 
Of is die bedoeld om in het stamboek te komen?
In dat geval zal ik er niet inkomen 🤣…. Er is nog nooit iets op tijd gereed gekomen ..en deze keer ben ik op de inkopen na nog geen eens begonnen🫢
 
Goed bekijken van referentiefoto’s leerde dat de antennepotten van de KL assymetrisch op de ronde antennevoet zitten gemonteerd.
Van die details die je alleen doorkrijgt als je er daadwerkelijk veel te diep mee bezig bent :)
 
Zo langzamerhand begint deze Leopard 1 vorm te krijgen. De nodige details aangebracht. Op de rupsen en de loop na gaat het nu om de verdere detaillering. Ook nog diverse lasnaden aanbrengen.
Om de handgrepen/opstapbeugels aan de zijkant van de toren aan te brengen heb ik opgelost door een tekening van de Leopard precies op 1:35 te verschalen. Daarvan heb een papieren mal gemaakt die ik op de torenzijkant kon leggen en dan met een spelt de plaatsen inprikken waar de beugels op de koepel vastzitten.
IMG_9738.jpegIMG_9737.jpegIMG_9739.jpegIMG_9735.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan