Leo II

Leopard II in WW 3

Beste mensen,

Interessante doch wat oorlogszuchtige vraag 🙂.

Zelf wil il ook wel eens weten wat er dan nog extra op komt, dus wie vult me aan?
Marcel, ik heb juist begrepen dat NL de bijgeleverde skirts wel heeft (klopt dat?) maar ze voor normaal gebruik te duur zijn & ze in de opslag liggen, voor àls. En als 'àls' wel gebeurd was, dan hadden we de skirts die T levert, ook gebruikt.
Zou NL er daarnaast ook een soort ERA pantser op de neus hebben gehad, zoals de Challengers?
Had de bemanning dan een ander soort overall gebruikt, enz, enz.

Kortom: een inetressante brain-teaser.

Mvrgr

Erik Jan Eskes

Re: Leopard II in WW 3

erik jan eskes zei:
Beste mensen,

Interessante doch wat oorlogszuchtige vraag 🙂.

Zelf wil il ook wel eens weten wat er dan nog extra op komt, dus wie vult me aan?
Vooruit dan...
erik jan eskes zei:
Marcel, ik heb juist begrepen dat NL de bijgeleverde skirts wel heeft (klopt dat?) maar ze voor normaal gebruik te duur zijn & ze in de opslag liggen, voor àls. En als 'àls' wel gebeurd was, dan hadden we de skirts die T levert, ook gebruikt.
Dat klopt. De 'moderne' ballistische zij-schorten zijn bij aankoop opgeslagen en de oude schorten zijn voor 'dagelijks gebruik'. De nieuwe schorten zijn zo duur dat beschadigingen bij oefeningen enorm in de papieren lopen. Bij de Bundeswehr is dit inmiddels ook de praktijk. De schorten zijn bij hun trouwens ingevoerd vanaf de Leopard 2A4 batch 6. Slechts 1 Duits btn. heeft deze laatste batch A4's gebruikt en daar hebben ze een dure les uit getrokken. Vandaar dat ze bij de KL al direct opgeslagen zijn alvorens het een duur speeltje werd. Ons ben zuunig..
erik jan eskes zei:
Zou NL er daarnaast ook een soort ERA pantser op de neus hebben gehad, zoals de Challengers?
Zoals wellicht bekend heeft de Zweedse Strv-122, de Spaanse en Griekse 2A6 deze feature wel. Wel niet zo 'rondborstig' als de Challenger 1/2 maar toch extra bepantsering op de neus. Wat de Challenger mist is echter de extra dakbepantsering die deze Leopards juist weer wel hebben.

Op de Leo 2A6 NL is dat er allemaal niet. Te duur en dus nooit aangeschaft. Zo zijn er overigens nog wel meer zaken waarop bezuinigd is. Een airco bijvoorbeeld. Dat ding wordt wellicht als overbodige luxe gezien. Maar vergis je niet in de binnentemperatuur van een A6 als alle electronica staat te zoemen en het buiten 32 graden is. Vooral bij stilstand wordt het dan een ver-moveable bakoven van 70 ton.
erik jan eskes zei:
Had de bemanning dan een ander soort overall gebruikt, enz, enz.
Je kunt een overall niet zien als body-armor. De bescherming die de bemanning moet hebben in de tank moet door de tank geleverd worden. Zo is de koepel van een 2A6 voorzien van anti-scherf liner. Deze liner beschermt de bemanning tegen de scherf werking van bepaalde munitie. Hoewel allemaal erg prettig zijn er nog altijd zat methoden om een tank en haar bemanning met succes naar het hiernamaals te helpen. Daar helpt ook de beste overall niet tegen.

Maar kortom, als er NU een oorlog zou zijn moeten de mannen der Hollandsche cavalerie aantreden met wat ze nu hebben aangevuld met de ballistische schorten. Allerlei snufjes zoals extra bepantsering, ERA e.d. zijn er niet.

Ciao,
Marcel

Qua tankoverall één aanvulling: tijdens inzet hebben de tankcrews wel degelijk een andere overall.
De huidige is voorzien van camouflagepatroon, de overall die voor daadwerkelijke inzet wordt gebruikt is effen groen.
Betere bescherming tegen brand is één van de eigenschappen hiervan.
Maar ja: die ligt waarschijnlijk naast die skirts in hetzelfde magazijn, met dezelfde reden...
😕

WWIII

Hallo,
Met een WWIII toestand bedoel ik eigenlijk hoe de leo er uitziet in een egte oorlog situatie (ik ben heelemaal niet oorlogzuchtig, ik heb 4 kinderen thuis een wil graag dat ze in vreede opgroeien). Ik zou allen graag een operationnele tank willen maaken.
De zijschoten zullen er dan zeker opzitten maar in de legend kit krijgje ook een koffer op het dak van de koepel (wat zit daar normaal in?) en andere dingen. De rookgranaten moeten er natuurlijk wel op.
Nog een andere vraag: waar kan ik een moderne nederlandse tankbemaning in 1/35 vinden?
Pretige dag
Robert-Jan Bonthond

Re: WWIII

Dat koffer op het dak is een oude munitiekist van de YPR-765 PRI. Deze wordt nu gebruikt voor de opslag van persoonlijke dingen. De crew stopt er bijvoorbeeld etenswaren en dergelijke in.

Een moderne NL tankcrew? Daar wachten we met z'n allen al jaaaaaren op. Helaas. Of zelf maken of wachten is het devies.

M.vr.gr.,
Marcel Jussen

Leo II in oorlogstoestand

Beste allen,

Natuurlijk weet ik ik dat een modelbouwer niet oorlogszuchtig is, Robert-Jan. Plastic gaat veeeel te gauw stuk. 🙂

Qua overall wist ik dat er iets mee was ttv oorlog, dus: bedankt Roel.
Wat ik me ook nog afvraag: zoals ik begrepen heb, halen de British hun rubber blokken uit de tracks voor meer grip. Doen wij Hollanders dat ook?

Mvrgr

Erik Jan

35007 Dutch Leopard crew reloading ammo, modern. Release date December.

in de wordt verwacht sectie bij Coelian

De masters voor de set van 3 figuurtjes zijn klaar. Ze kunnen zo worden afgegoten. Maar er is nogal wat kritiek gekomen op de figuutjes. Ze dragen namelijk de iets oudere tankoveral.
Daarom weet ik niet of ik ze ook ga produceren. De masters hebben me al honderde euro's gekost. En het laten afgieten is ook niet gratis... Ik weet dus niet of ik nog meer geld ga stekken in deze set.
Er moet eerst eens een nieuwe site komen. En als die klaar is en betaald is en als er dan nog geld over is... Dan wil ik ze uitbrengen.

Gert,
Die de boom waar het geld aan groeit waarschijnlijk te weinig water heeft gegeven.

Gert ten Brink zei:
Maar er is nogal wat kritiek gekomen op de figuutjes. Ze dragen namelijk de iets oudere tankoveral.
Dat maakt ze dan toch geschikt voor net-niet-helemaal-moderne Leopard 2's? Dus op de markt brengen als "Leopardbemanning jaren '90" of zo, zou ik denken 🙂

Munitie kist vraag

Hallo,
Zit die YPR munitie kist standard op alle Leo's of is het een field mod van somige bataljons?
Waar kan ik goede photos of documentatie vinden van de moderne nederlandse LeoII aub? Ik heb de Echelon decals voor de prins Willem Alexander brigade en zoe graag wat meer willen weeten hoe hun tanks er uitzien en hoe ze worden ingezet.
Is het mogelijk om de duitse bemaning van de tamiya leo om te bouwen tot een nederlandse tankbemaning? Photo's van de nieuwe tank overals?
Bedankt voor alle hulp
Robert-Jan

Re: Munitie kist vraag

Robert-Jan Bonthond zei:
Zit die YPR munitie kist standard op alle Leo's of is het een field mod van somige bataljons?
Als je een tank wilt bouwen zoals die in een mogelijk WOIII-scenario gebruikt zou zijn, heb je het grote voordeel dat je dat soort details kunt improviseren. Je kunt verwachten dat de bemanning meer kisten en zo op de tank zou zetten dan in vredestijd — ze wonen dan per slot van rekening permanent in de tank, en niet alleen voor korte tijd zoals tijdens een oefening. Wil je dus een YPR-munitiekist, dan zet je die erop 🙂 Goede voorbeelden zijn Amerikaanse tanks in Vietnam of de verschillende Golfoorlogen.
Robert-Jan Bonthond zei:
Is het mogelijk om de duitse bemaning van de tamiya leo om te bouwen tot een nederlandse tankbemaning?
Met overalls heb je het geluk dat ze vaak erg op elkaar lijken. Als je een Duitse tankbemanning wilt gebruiken, zet er dan hoofden met Amerikaanse tankhelmen op. De huidige Nederlandse tankhelm is (bijna) gelijk aan de Amerikaanse, maar wordt meestal gedragen met een leren kap i.p.v. een Kevlar schaal; in risicogebieden als Afghanistan wordt die schaal echter wel gebruikt, waardoor de helm uiterlijk gelijk is aan de Amerikaanse. Voor je WOIII-scenario zou ik denken dat een helm met schaal redelijk gewild zou zijn onder tankbemanningen …

"De Prins Willem Alexander brigade" 😕: 😕: 😕:
Is er binnen de KL plotseling een brigade bijgekomen, zonder dat ik daar van weet? Dan zal ik de minister eens op het matje roepen.... Is die nou helemaal van de p... gerukt? 😈

denk dat er mee bedoelt wordt, roel
101 tkbat, je kunt hier wel een panzer van maken maar dan heb je al een oudere versie.
101 tkbat is ter ziele gegaan en er zijn 2 nieuwe esk. uit voort gekomen
C-esk 11tkbat (HELL-YE 😈 ) en C-esk 42tkbat.

bas is het goed dat ik ook ff probeer om fotos er op te zetten
de plek waar de nieuwe kist komt
mats1.jpg

mats2.jpg

dan ook maar een van m'n eigen panzer
panzer.jpg

groet'n Sander

V.w.b. kisten, de 25 mm kisten worden nu met schietseries er af gehaald i.v.m. een discussie op wat hoger niveau over het explosieluik, breekbouten bla bla.

Vanaf januari 2006 zijn de A6'en van 11Tkbat aangepast met een zogenaamde ''voorschriftenkist'' tussen de EMES en de 12-uurs peri van de commandant. (zie foto Sander)

Om de tank er ''oorlogsgereed'' uit te laten zien, leef je uit. Leg helm en harnas / opsvest van de lader en commandant tussen de luiken, jute en of kapotgeknipte camonetten aan de schietbuis, toren en onderstel. een van onze tanks had een emmer aan de trekhaak met daarin eieren....

V.w.b. de tenuen van de bemanningen, de ''oorlogsoverall'' is er inderdaad en is o.a. van nomex (= brandvertragend) gemaakt. Tevens krijg je bij deze overall nomex handschoenen en zo'n ''heerlijk'' koudweermasker. Kleur is egaal groen. Voor de rest zijn de tenuen TE VELDE vrij soepel. Sommigen dragen een officieel draagharnas, anderen dragen een chestwebbing, opsvest of alleen een koppel met daaraan hun spullen. Sinds een week heeft onze eenheid allemaal beenholsters gekregen.

Ook wel leuk, een paar man hebben de oude headset (met die ''hanekammen) zodanig aangepast dat hij is te gebruiken op de FM-9000 radio's welke er nu in zitten. Dus deze headsets zijn ook te zien op A6'n.

groeten,

Foutje gemaakt, sorry

Hallo,
Het is de decoratie voor de Leopard 2A6 of 101(NL) Tank Battalion Regiment Huzaren Prinz Alexander with unit shield van Echelon die ik wil maken. Sorry voor het foutje.
Robert-Jan Bonthond

Een vrij recente ontwikkeling voor de Leopard 2 is de PSO (Peace Supporting Operations) voor gebruik in stedelijk gebied.

leo2pso7dj.jpg

Verbeteringen zijn oa:
Extra pantser in aanvulling op het 2A5/A6 pantser, een extra gepantserde bodem tegen mijnen (IED), extra beschermende grilles voor alle optische aparatuur, extra camera's rondom, een afstandbediende torendak MG, meer sensoren en niet dodelijke afweer middelen in de vorm die via de rookbus lanceer installatie verschoten kunnen worden.

Voor de rest laat het plaatje ook een Dozerblad en airco zien.

BTW:
Voor zover ik weet gaat de "ritselkist/snackbox" er in oorlogstijd vanaf vanwege de blowout pannel van de munitiebunker.

Terug
Bovenaan