Leo doorkijkje

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Zal ook maar weer eens een poging wagen. Heb nog verscheidene Leopards klaar staan waar ik iets mee moet en deze foto kriebelt al de hele tijd om er iets mee te doen en ik denk dat dit thema wel mogelijkheden biedt. De details moet ik nog even laten bezinken.

FB_IMG_1696011981872.jpg

Gr Bas

Heel de onderkant van de tank is egaal bruin van de modder, ook de rupsbanden. Alleen op de rubber blokken is dat er weer vanaf gegaan door het rijden op de weg.

Denk dat ik een Leopard 2A7 gebruik, daar ik er daar al eentje van gebouwd heb. Volgens mij is dit een Oostenrijkse A4.

Gr Bas

De Leopard 2 A4 vind ik één van de mooiste tanks. Ik heb er zelf nog één liggen, uit een ver verleden, van Dragon in schaal 1:72. Ooit aan begonnen maar daarna is deze stil te komen liggen. Naar mijn idee één van de betere uitvoeringen in schaal 1:72 qua detaillering.

De foto die jij laat zien is inderdaad een Leopard 2 A4 van de Oostenrijkse landmacht.

Leuke anekdote is dat de gids rechts op de foto een vrouw is. De foto is genomen bij kasteel Greillenstein in Röhrenbach (Oostenrijk).

De exacte locatie:

img_fingerspitzen02.jpg

De Leopard 2 A4 vind ik één van de mooiste tanks. Ik heb er zelf nog één liggen, uit een ver verleden, van Dragon in schaal 1:72. Ooit aan begonnen maar daarna is deze stil te komen liggen. Naar mijn idee één van de betere uitvoeringen in schaal 1:72 qua detaillering.

De foto die jij laat zien is inderdaad een Leopard 2 A4 van de Oostenrijkse landmacht.

Leuke anekdote is dat de gids rechts op de foto een vrouw is. De foto is genomen bij kasteel Greillenstein in Röhrenbach (Oostenrijk).

De exacte locatie:

Bekijk bijlage 30125

Nog één kleine aanvulling. Het gaat hier overigens om een ex-Nederlandse Leopard 2 A4.

Krijg toch wel zin om deze na te bouwen..... maar waar haal ik de uniformen vandaan?
Gewoon met een simpele conversie beginnen. Die ex-Nl Oostenrijke Leo lijkt mij een lastiger verhaal.

Krijg toch wel zin om deze na te bouwen..... maar waar haal ik de uniformen vandaan?
Voor de mensen buiten de tank, of alleen die erin? Die eerste zijn namelijk veel makkelijker omdat je niet ook de broek correct hoeft te hebben. Ze hebben bijvoorbeeld DH-132 tankhelmen op — degene in het commandantsluik heeft de kap er alleen niet op — die standaard zijn in Amerika (en ook Nederland), dus koppen daarmee zijn makkelijk aan te komen. Voor de rest is het een grote parka of een overal, zo te zien, en ook dat is niet zo moeilijk als je een figuurtje zoekt met iets dat in de buurt komt en dan eventueel de zakken aanpast. (Niet echt relevant voor 1:35, maar die Oostenrijkse handschoenen zijn trouwens hele goede voor wanneer het niet al te koud weer is 🙂 )

Maar zie ik het nou goed en zit er een MAG op de tank zoals in Nederland gebruikelijk was? Ik had verwacht dat ze die vervangen zouden hebben door de normale Oostenrijkse MG 74, maar als ik eens even zoek blijkt dat ze de MAG inderdaad gebruiken op de Leopard 2, Ulan en UH-60 Black Hawk. Gek.

Gewoon met een simpele conversie beginnen. Die ex-Nl Oostenrijke Leo lijkt mij een lastiger verhaal.

Ik heb nog één andere foto in mijn archief gevonden Bas die de bouw van de Leopard wellicht wat makkelijker kan maken voor je. Er reden twee Leopards achter elkaar door dit steegje. De eerste een ex-Nederlandse Leopard en de twee een ex versie van een ander NAVO land? Zie de rookbussen van de tweede Leopard. Dit zijn niet de standaard rookbussen zoals deze zaten op de Duitse versie. Dus een ex-Duitse Leopard kan worden uitgesloten. Ik weet niet welk ander NAVO land zulke rookbussen op de Leopard had (en Leopards heeft geleverd aan Oostenrijk).

Het kan natuurlijk ook goed zijn dat dit een upgrade van Oostenrijk zelf is op de ex-Nederlandse Leopard. Nu ik dit bericht teruglees vraag ik mijzelf af of ik het misschien niet moeilijker heb gemaakt voor je i.p.v. makkelijker. Een standaard Leopard 2 A4 met Nederlandse aanpassing en een Oostenrijkse upgrade 😂

Succes!img_tag2_08.jpg

Bietje goechelen op "Leopard 2A4 Bundesheer" leverde o.a. de volgenden op:
Inderdaad met een dame voorop:
9189b738a8088190ef6e0d8e8db9bb87.jpg

8565681289_8a70bce992_b.jpg

Zeer aparte simulator bovenop.
En blijkbaar zijn er 2 soorten rookbuslanceerinrichtingen in gebruik.
20080416_153708.jpg

Leopard_2A4_Austria_6.jpg

Und ihr Name ist: Frau Wachtmeister Sorina Gavrilete
Eerste kandidaat voor Twenot vrouw van het jaar? 🥇🪖💖
Krijgt ze dan ook de “Roodkoperen Fluit van Verdienste”??

Leuk project, Bas.....en goed dat je er weer bij bent, deze FOC!
Ik denk dat als je een beetje creatief bent met het plaatsen/vormen van de gevels, dat je een hele leuke setting kan maken met veel "diepte"......misschien de gebouwen iets taps naar elkaar toe zetten....of een stukje bocht maken, zodat het "open" stuk achter de Leo wordt afgeschermd (?) Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen.

Laatst bewerkt:
Back to business...

Heb even gekeken wat ik in huis heb en de Meng 1/72 Leopard 2A7 kwam het meest in aanmerking. Nagenoeg klaar, voldoende details voor dit project, maar waar het als stand alone project net niet helemaal mijn standaard zou zijn.

Daarbij figuren van Goffy die de goede posses hadden voor dit project en een huisje van Fredericus Rex welke ik nog had liggen, alleen even doormidden gezaagd om fatsoenlijk te laten passen. Nu nadenken over de exacte maatvoering en verhoudingen en over de voorzijde. (het gat waar je doorheen gaat kijken.)

20231029_122352.jpg
20231029_122357.jpg

Terug
Bovenaan