Leichter Panzerspahwagen *Completely finished*

je rekenmethode klopt niet helemaal. de 0,45 is in mm2 en is het oppervlak van de draad als je em dwars afknipt. de daadwerkelijke dikte is dan een aardig stuk dunner, maar dat houdt niet in dat dit er niet goed uitziet, in tegendeel! ik denk dat ik ook maar weer eens wat ga zitten friemelen met dunne koperdraadjes e.d.

Timo

Timo de Porto zei:
je rekenmethode klopt niet helemaal. de 0,45 is in mm2

Al het inderdaad om de oppervlakte gaat heb je gelijk. Dikte is dan toch zo'n 0,2mm per draad? Wel lastig uit je hoofd 🙂 Dan zou de dikte van het prikkeldraad op schaal zo'n 1,5cm zijn (uitgaande van 2 in elkaar gedraaide stukken). Toch een heel verschil met 3cm.

En dan wil ik nu graag wel een foto met het model om de schaal in te kunnen schatten. 😉 Alleen zo'n klosje zegt me te weinig en het glimmen van het draad is ook niet zo handig om de dikte in te kunnen schatten. Hoe dik is het nu echt? 🙂

Succes!

Een update in 2-en deze keer. 1) het voertuig en een paar shots 2) van het dio.

Het voertuig verder verweerd. Sommige plekken pak ik nog aan, maar ik zit op 90%. Heb veel gewerkt met pigmenten in 6 tonen ongeveer. Van light sand tot soms wat meer oranje erin en dan weer richting medium modder.

Prikkeldraad bevestigd, MG af, etc etc. Verder ben ik met een mooi tekenpotlood van Carandache (schrijf je dat zo) in de kleur metaalgrijs gaan schrapen over het voertuig. Heel, heel , heel licht. Om de doorkomende metalen hull op veel plekken te simuleren. Ik heb willen simuleren dat de verf op veel plekken de strijd tegen de onverwoestbare elementen aan het verliezen is. De randen van de koepel wat verweerd met metal.

Ik bevestig nog wat veldflessen en een draadje aan de antennebuizen.

Verder alvast begonnen met een proefopstelling van het dio: "scheisse kein wasser."

De put even profisorisch in elkaar en het poppetje zo gemaakt dat ie over de rand kijkt. De andere soldaat hoort hem roepen en kijkt achteloos zijn kant op.
Ondergrondje moet nog mooi afgewerkt worden is nog lang niet klaar. De basis is gedaan met een airbrush met brown, veel buff en wat panzergeel. Er komen nog wat grotere stenen, de punt komt er meer verzonken in te liggen en natuurlijk een mooi emmertje aan een touwtje en veel accesoires en een bordje. Maar goed dit geeft al een idee. En natuurlijk: een palmboom iets schuin over de put.

Pointers meer dan welkom!!

Cheers John.

Het dio is verder aangepakt. De waterput natuurlijk en de ondergrond heeft nu wat meer diepte. Er komen nog meer drybrush rondes. Verder een emmer met touw aan het katrol. Ik wacht op een mooi exemplaar van Plusmodel, die van Tamiya vind ik voor deze put niet realistisch.
het bord is gemaakt van evergreen met een print van Afrika signs van VP.

groet John.

Mooi verweerd voertuig in een mooie setting !

Slechts twee opmerkingen;
=> Die koplampen, ik kan verkeerd zijn, maar mij lijken die buiten proportie (en gezien het hier een oude Tamiya kit betreft ...).
=> Is het figuur aan de waterput een lid van de bemanning? Indien ja denk ik niet dat hij zijn geweer, gasmasker en schop meeneemt om die meter tussen het voertuig en de put te overbruggen. Indien niet heb ik niets gezegd.

Vriendelijke groeten,

Heren bedankt dat jullie er naar gekeken hebben.

@Danny, dat is de zogenaamde "turret visor". Dus het vizier van de koepel denk ik dan.

@Gert, dank dat je hem mooi vind worden. De koplampen zijn denk ik wel aardig in proportie. Als ik kijk naar het ref materiaal dat er wel in overvloed is.

http://www.panzernet.net/panzernet/fotky/obrnenavozidla/223/003.jpg

http://www.panzernet.net/panzernet/fotky/obrnenavozidla/260/010polen1943.jpg

Het figuurtje aan de waterput, heb je gelijk in! Ik ga in ieder geval zijn Kar afpakken 😉. Dit legt ie maar op of tegen de waterput. Ik wil namelijk het touw aan de emmer door zijn linkerhand laten gaan als dat er goed uitziet en dan heeft ie meer dan genoeg te doen.

@Dommeke: ben het deze keer niet met je eens jongeman. Moet het draad nog wel wat dusten maar ik vind het juist een van de beste dingen van eigen makelij in dit dio. Prikkeldraad logisch hangen? Dat lijkt me niet. Ik weet niet of je wel eens prikkeldraad om een voertuig hebt moeten draperen, maar dan kijk je (in oorlogstijd) niet echt naar de artistieke boogjes om de bumperstangen dunkt me. 😉

Ga me nu eens verdiepen in de palmboom en wil een soort van kleine vetplant maken nog. Daarna zijn de accesoires aan de beurt. Kartonnen dozen vind ik ook wel mooi in de kleuren passen.

Overigens, het is idd een oude kit en ga hem niet te veel veranderen. laat hem zoals hij is. Bronco is nu wel met een op het oog superieure kit op de markt gekomen. Deze staat weer op mijn lijstje:

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/cb35013.html

John, ik ben het met Dom eens, het draad is te grof voor deze schaal. Maar het is jouw model 😉
Het object wat Danny bedoeld is denk ik het externe luchtfilter.
Jan 🙂

Hmmm, ik zal het draad nog eens wat dusten dan valt ie wat meer weg tegen de achtergrond. Nu steekt het ook nog enorm af doordat het zilver en het roest er nog wat doorheen komt. Optie is dan nog om van 0.45 mm over te stappen naar 0.25 mm zilverdraad. Das ook nog te koop bij de lokale hobbywinkel.
Even kijken nog....

John pas wat op met je arrogantie zou ik zeggen, dit lijkt sterk op kleineren

Dommeke ??? jongeman ???

komaan man je post fotoos en je verwacht comments ??

ga er dan een beetje volwassen mee om aub, we gaan niet alles goedvinden omdat jij dat wel doet, zo werkt het helaas niet...

en ik ben 37 by the way 😈

cheers
Dom

Dom, voel je niet aangevallen hoor. Het was gewoon een vrolijke noot van mij en ik waardeer al het commentaar zeer. Ga inderdaad het prikkeldraadje vervangen door een dunner exemplaar, dus ik doe er zeker iets mee toch? 😉 😉

John,
ik vind sommige aspecten heel netjes gedaan en sommige zaken duidelijk minder.
Het prikkeldraad is iig op deze manier veel te grof en te dik.
Er bestaat heel mooi prikkeldraad van Scale Link, mocht je er met zelfbouw niet uitkomen.

Dat tasje zweeft aan het bandje, het is een propvolle tas dus die zal met meer gewicht aan zijn banden hangen waardoor deze helemaal strak komen te staan.
Ook de beschildering is veel groffer dan het voertuig zelf.

Als je 1 of 2 van de jerrycans donker grijs zou schilderen breekt dat de eentonigheid van de rest van de kleuren een beetje, en hier passend in dit dio: om duidelijk aan te geven dat jerrycans alleen voor drinkwater gebruikt mochten worden werden deze voorzien van een wit kruis.
Een bemanning die hoopt haar voorraden aan te vullen zal dat zeker met jerrycans proberen: flessen zijn breekbaar en hebben in verhouding weinig capaciteit.

images

Dominique Vanderschaeghe zei:
we gaan niet alles goedvinden omdat jij dat wel doet, zo werkt het helaas niet...
Zo werkt het wel lijkt me toch? Het is het model van John, niet het model van ons. Als hij er tevreden mee is, so be it. Wij kunnen vanaf de zijlijn tips en adviezen geven. Aan de ontvanger is het dan om te doen wat hij/zij ermee wil.

Groet, Martin

Mooie, John!
Hele goeie zijdeglans en chips.

Paar dingen die mij wel opvielen:
- er zit veel zand precies in de groeven, steekt wat teveel af
- plaats een comma of uitroepteken in de titel anders staat er het commando dat ze geen water moeten peopen
- op zich mooi gedaan dat prikkeldraad, maar waarom zouden ze dat op een voorbumper bevestigen en meenemen 😕:

Leuk hè commentaren? Houd je weer scherp.... 😉

grtz,
ptr

Hey Martin helemaal mee eens met jou opmerking,maar als je post plaatst om op en aanmerkingen over je model kan er een keer iets negatiefs(zie het als positief)tussen zitten.
Neem toch aan dat iedereen het beste met elkaar voor heeft en dat iedereen er iets uit leert met de op en aanmerkingen 😉
Vind het er tot nu toe erg fraai uitzien dus kom op met de updata's 🙂 🙂

Grtz Rinke

Mensen, mensen, ik ben inmiddels weer wat verder met de bouw van het dio.
De tas aan de zijkant ga ik zekers aanpakken nog en zorgen dat ie inderdaad zwaarder afhangt.
De flessen vond ik toch wel aardig staan, mss hebben ze die lokaal op de kop getikt en ach het breekt een beetje de militaire dingen die je altijd ziet.
Het prikkeldraad is inderdaad net aan te dik. Ik ga overstappen op 0,25mm draad en wil het toch graag zelf maken. 😉
Verder heb ik inmiddels twee kartonnen dozen toegevoegd en een verrekijker die samen met een petje van de bestuurder (met zonnebril erop) op de koepel ligt.
Er komt nog een kleine vetplant bij en ik ben nu de figuren aan het schilderen. Ik ga ook wel wat watercans met het witte kruis toevoegen, das zeker de moeite waard om het dio te breken.
Het bord met waterausgabe staat daar natuurlijk continu vast en ik vind hem nog veel te mooi glimmend qua houtuitstraling. Ga deze flink voorzien van zandpigmenten nog.

Bedankt voor de tips en het kijken allemaal. We gaan weer vrolijk verder.
Ben ook van plan om een palmboom te gaan maken nog en wacht nog steeds op de emmers van Plusmodel. Die emmer komt dan aan het katrol van de waterput.

Idd, Peter. heb nog even naar het voertuig gekeken en het zand lijkt nu wel wat erg aangekoekt. Met 40-50 graden in de zon zou het wat meer stoffig moeten zijn.
Ik ga me trouwens nog een poging geven voor het prikkeldraad, wordt het niets dan wordt het een sleepkabeltje.

Ha John,

Ik vind het wel een leuk model worden. Met de opmerkingen over het prikkeldraad ben ik het ook wel eens. Ik zou het weghalen of vervangen door een sleepkabel/ ketting. De uitlaat zou ik nog wel iets minder fel van kleur maken. Nu steekt hij naar mijn mening te veel af met een egale "oranje" kleur. Verder goed bezig. Leuk ondergrondje, en je kwaliteiten gaan vooruit. 😉

Groetjes!

Bedankt voor de reacties allemaal.

Inmiddels heel wat vorderingen gemaakt. Foto's komen eraan.

Een vetplant gemaakt van een stukje gedroogde hortensia stam met daarop wat kleine vettige nep blaadjes. Voorzien van wat kleuren zoals ik wel vind passen in een woestijn, tevens 2 zeer kleine ontluikende bloemen gemaakt alsof de pant in bloei staat. Dit alles breekt het dio enorm en ik vind een palmboom eigenlijk niet meer passend.

Waterput verder aangepakt met MIG concrete. Verder licht wat roest op de stangen.

Petje, verrekijker en een landkaart op de wagen gelegd.

Tas verder verweerd.

Prikkeldraad vervangen door een sleepkabel.

Dozen, cans en wat stuff toegevoegd.

Ennnnnnnnnn, de figuren geschilderd.

Wachten blijft het op de mooie emmer van Plusmodel voor aan het katrol.

groeten John.

Tsja,

Plusmodel levert niet (direct) aan particulieren en Mol liet me vandaag weten te wachten tot ze een flinke order hebben voor deze mannen in de balkan. Alleen twee doosjes met emmertjes is te duur qua verzendkosten.
Ik ben op zoek naar een ander emmertje 1:35 dat beter is dan de standaard van Tamiya, maar vind helaas niks nog.......iemand een goede tip voor me??
De emmer is het laatste deel en ik wil dit dio afronden 😈

Hierbij de foto's van weer een stapje verder.
Gelukkig kan de emmer toch geleverd worden. Hopelijk snel. De soldaat die in de put kijkt heb ik nog even weggelaten. Hij krijgt uiteindelijk het touw om zijn hand.

groeten John.

Ziet er netjes uit! Ik zou alleen die kaart Fistung even veranderen in Festung, dat is iets toepasselijker denk ik.. 😀 Voor de rest heel leuk dioramatje!

Gr.

Wijnand

Hoi John,

Voertuig en setting zien er op zich prima uit.
Ik vind alleen het figuur wel erg grof afgewerkt en er zitten volgens mij nog wat gietnaden bij zijn mouw.
Het schilderwerk komt gewoon slordig over.
Besteed dezelfde aandacht aan je figuur die je ook het voertuig gegeven hebt.
Het lijkt of je erg haastig te werk gaat zo op het eind.

groet,
RJ

Hey John,
Het begint er steeds meer op te lijken.
Echter ik heb toch het idee dat je sommige dingen een beetje te snel klaar wilt hebben.
De jerrycans aan de voorzijde lijken nu haast 1 geheel met het voertuig.
Bijna op dezelfde wijze verweerd, en hebben dezelfde kleur. Jammer.
De sleepkabel vindt ik niet echt geweldig. Mag wel wat strakker in elkaar gedraaid worden, en dunner draad gebruiken.
Het handvat van de emmer staat recht omhoog, dit kun je vrij simpel veranderen met een stukje draad.

Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, maar ik heb het gevoel dat je er meer kunt uit halen.

Greetz Jacco

Bedankt voor de reacties.

Robert-Jan: Bedankt. Figuur ga ik nog wat aanpakken. Ik vind de schaduwen niet lekker liggen in de plooien nu. Het gietnaadje is er inderdaad. Werk ik weg.

Jacco: de cans waren al iets meer panzergeel gedaan maar door de vele pigmenten valt dit niet meer zo op helaas. Ik zit eraan te denken een paar donkergele filters te geven en het daarna weer opnieuw te doen. Op zich denk ik dat het wel weer logisch is dat de verwering van het voorste rek gelijk is aan de rest van het voertuig het zit er gewoon naan vast, ik heb het zelfs ietsie meer stof gegeven om dat het letterlijk stof zal happen als de wagen rijdt. Althans zo dacht ik erover. Al met al is het ook wel weer mooi de kleurtone te laten afwijken van de rest van het voertuig, vooral omdat de verf van de wagen niet tegelijk gedaan zal zijn met de cans. Ga ik dus nog aanpakken!!

De sleepkabel is een beetje losser geworden dan ik had gewild inderdaad. Dit pak ik nog aan!

Het handvat van de emmer is al gemaakt van ijzerdraad en ik heb em juist met opzet zo omhoog laten staan. Lijkt idd mss wat "te". Ik zal overwegen em te laten zakken. Dat is denk ik wel beter nog.

Ik wacht nu op de grotere emmers van Plusmodel voor aan het katrol.

groeten John.

Dag John;

Als je wilt kan ik je wel wat dun draad opsturen. Heb voldoende liggen.

Beetje moeilijk te zien hier maar ik heb het ebruikt voor de winches van de DW.

Stuur me maar een PB als je het wilt hebben.

Gerrit

Dio klaar.

Na nog vele kleine aanpassingen, wat pigmenten, cans aangepakt, emmer en touw toegevoegd, verder figuurtjes wat nagewerkt, etc. is het dio eindelijk klaar.

Iedereen bedankt voor de tips en commentaren!!

Ben zelf tevreden over:
-het idee
-de 223
-de waterput
-woestijnsfeer en setting

De figuren hadden nog wat beter gekund.

Op naar het volgende model: de 234/4.

Cheers John!

John, als eerste een leuke setting en sprekend verhaal! Blijf een groot liefhebber van kleine maar toch heel pakkende diorama's en ik denk dat je daarin goed geslaagd bent. Leuke naamstelling 😉 😉

Persoonlijk had ik wat meer diepte in het voertuig aangebracht door wat plekken in te lijnen/pinwashes.

Je geeft het zelf al aan en je bent er door anderen ook al op op gewezen maar je figuren kunnen beter. Begrijp me niet verkeerd, heb het ook al eens vaker opgemerkt, maar ik denk dat je je werk wat meer tijd moet gunnen. Er zit nog veel te veel flash randen op de diverse onderdelen van de figuren, de figuren zelf maar ook de bepakking. De soldaat die het touw vasthoud zijn gasmaskerfles heeft bijvoorbeeld een heel storende naad. De naden van de niet sluitende armen aan de torso. Had zijn hand waar ie het touw mee vasthoud iets proberen te vormen zodat het echt lijkt alsof ie het touw vasthoud.

Had bijv. het geweer wat tegen de put aanstaat voorzien van een riempje net zoals de MG op de schouder! 😕: Het zijn heel kleine, simpele maar doeltreffende elementen om je diorama enorm op te waarderen!!

Was wat meer kritisch, gun het wat meer TIJD en je werk zal alleen maar nog mooier worden!!!

JW

resultaat

Ha die John,

In het algemeen vind ik het resultaat een ruime voldoende. Als ik kijk naar de modellen die je hier in de loop van ruim een jaar tijd hebt geplaatst , vind ik dat je zeker een eigen stijl hebt die je ook door ontwikkeld hebt.

Daarbij wil ik wel de opmerking maken dat je m.i. de tips die anderen je geven zeker waardeert, maar niet altijd gebruikt. Gert Helsen schreef bijvoorbeeld:
Is het figuur aan de waterput een lid van de bemanning? Indien ja denk ik niet dat hij zijn geweer, gasmasker en schop meeneemt om die meter tussen het voertuig en de put te overbruggen. Indien niet heb ik niets gezegd.

Waarop jij antwoordde:
Het figuurtje aan de waterput, heb je gelijk in! Ik ga in ieder geval zijn Kar afpakken . Dit legt ie maar op of tegen de waterput. Ik wil namelijk het touw aan de emmer door zijn linkerhand laten gaan als dat er goed uitziet en dan heeft ie meer dan genoeg te doen.

Hier zie ik helaas niets van terug, de soldaat heeft nog steeds zijn bepakking... 🙁 .

Deze had ik ook wat mee gedaan: Peter van Stiphout schreef:
plaats een comma of uitroepteken in de titel anders staat er het commando dat ze geen water moeten poepen

Je bedankt vervolgens iedereen voor de tips. Wanneer we dan tenslotte je mooie eindresultaat zien wordt dat ontsiert door het plaatje voorop waar dus precies dat staat waar Peter je op wees...

Kortom: je laat voorlopig meer op dit forum zien dan ik tot nu toe. Dat kan zijn omdat ik er niet altijd voor kies om mijn eindresultaten hier te laten zien, maar het kan ook zijn omdat je sneller (te snel 😕: ) bouwt als ik....

groeten, Richard.

Re: resultaat

Richard Cramer zei:
Ha die John,

In het algemeen vind ik het resultaat een ruime voldoende. Als ik kijk naar de modellen die je hier in de loop van ruim een jaar tijd hebt geplaatst , vind ik dat je zeker een eigen stijl hebt die je ook door ontwikkeld hebt.

Daarbij wil ik wel de opmerking maken dat je m.i. de tips die anderen je geven zeker waardeert, maar niet altijd gebruikt. Gert Helsen schreef bijvoorbeeld:
Is het figuur aan de waterput een lid van de bemanning? Indien ja denk ik niet dat hij zijn geweer, gasmasker en schop meeneemt om die meter tussen het voertuig en de put te overbruggen. Indien niet heb ik niets gezegd.

Waarop jij antwoordde:
Het figuurtje aan de waterput, heb je gelijk in! Ik ga in ieder geval zijn Kar afpakken . Dit legt ie maar op of tegen de waterput. Ik wil namelijk het touw aan de emmer door zijn linkerhand laten gaan als dat er goed uitziet en dan heeft ie meer dan genoeg te doen.

Hier zie ik helaas niets van terug, de soldaat heeft nog steeds zijn bepakking... 🙁 .

Deze had ik ook wat mee gedaan: Peter van Stiphout schreef:
plaats een comma of uitroepteken in de titel anders staat er het commando dat ze geen water moeten poepen

Je bedankt vervolgens iedereen voor de tips. Wanneer we dan tenslotte je mooie eindresultaat zien wordt dat ontsiert door het plaatje voorop waar dus precies dat staat waar Peter je op wees...

Kortom: je laat voorlopig meer op dit forum zien dan ik tot nu toe. Dat kan zijn omdat ik er niet altijd voor kies om mijn eindresultaten hier te laten zien, maar het kan ook zijn omdat je sneller (te snel 😕: ) bouwt als ik....

groeten, Richard.

Hoi Richard,

dank dat je hem mooi vindt.

Het uitroepteken is een verhaal apart. De plaatjesdrukker is gewoon vergeten deze erop te zetten, ik zweer het je!!-> ik heb het hem zeker gevraagd. Nadat ik het plaatje ontvangen had dacht ik: laat maar zitten het kan zo ook wel. Dit is trouwens al de 2e keer dat ie niet 100% mijn teksten overneemt. Hij twijfelde of hij de ringel-s wel had maar het uitroepteken had er zeker bijgemoeten.

Ten aanzien van het figuur aan de waterput heb ik idd deels er iets mee gedaan wel zijn kar afgepakt maar niet zijn bepakking. 😉

Ik ben het zeker eens met jullie opmerkingen over de tijd die ik in de modellen steek. In het algemeen heb ik de neiging om mezelf een deadline te stellen, zo van over 2 maanden moet ie af zijn. Dat werkt gewoon niet. Het is af wanneer het af is. Sommige projecten zoals nu de 234/4 liggen dan te springen om gedaan te worden. Ik moet mezelf echt nog aanleren rustig te blijven werken en soms gewoon te constateren dat een gemaakte keuze niet gelukkig uitvalt en dan de tijd nemen om het te verbeteren of helemaal opnieuw te doen. Dit is een proces en ik merk zelf dat dit al veel beter gaat dan een jaar of wat geleden. 😈

@ plaatje:

Ga eens naar een prijzenshop. Eindeoos veel keus in plaatjes, materialen en lettertypes.
En veel fijner dan wat je nu hebt. Dit plaatje steekt boven de rand uit, dat is lang zo mooi niet als een plaatje wat mooi past.

Idd, dit was de laatste keer bij de hakkenbar.
Ga voortaan sowieso voor Duitse lettertypes op dergelijke plaatjes.
Ik denk dat dit plaatje er dan ook nog af gaat.

groeten John.

Terug
Bovenaan