leds 1:35 Kit of a M1142 Hemtt TFFT Tactical Fire Fighting Truck

Guido Snoek

Lid van de TWENOT
Interesses
Helemaal gek van Land Range Rovers, ook: bulldozers, heftrucks, Hemtt trucks, tractors (burger, WW2)
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:25
  3. 1:32
  4. 1:35
  5. 1:48
  6. 1:72
  7. 1:76
  8. 1:87 (H0)
  9. 1:144
  10. Andere
Ik had beloofd een foto te maken en te plaatsen betreft mijn werkstuk: 1:35 Kit of a M1142 Hemtt TFFT Tactical Fire Fighting Truck

Helaas heb ik geen antwoord kunnen verkrijgen betreft de richtingaanwijzers achter.
Dus ik verzin zelf iets.

Wel heb ik 2x witte lampjes geplaats (voor als richtingaanwijzers) op de kleine verlichtingsbakje (zie midden foto) 0.8 bij 0,8 bij 0,8 cm, samen met nog 4x rode zwaailampen, dus in totaal 6x ledlampjes.
Idem de bak (geheel links op foto), welke met kleine bak op de achterzijde van de Fire Truck worden geplaatst.
In de cabine zitten 31x lampjes (waaronder 2x in brandkraan (1x niet afgebeeld), 1x radio (met 'verlichte' beeldscherm eronder), 1x dashboardverlichting, 2x trap (niet afgebeeld), e.d.)

Ik kijk er wel tegenop om de oranje verlichting rond te krijgen, welke je vaak bij een Hemtt Truck ziet aan voorzijde.

Alle verlichting werkt dus al.
DSCN6779.JPG61sG1GHG58L._AC_SX425_.jpg

Erg interessant! Heb je overal ook echt een ledje geplaatst, of gebruik je een paar centrale met optische vezels om het licht te krijgen waar je het hebben wilt? Het lijkt wel dat eerste op je foto, maar ik haal het er niet helemaal uit.

Ik heb overal een ledje geplaatst 0805 en wat 0403, 1206 (Ice Blue voor radio, dashboard) e.d.
Meeste kant en klaar, maar bij sommige heb ik zelf de draden erop gesoldeerd.
Ook al heb een groot aantal kleine leds (zonder draad), heb ik er nu teveel voor nodig.
Daarbij zijn de kant-en-klare met draad steviger.

Tip gevraagd:
Deze leds zijn zo klein, dat ik ze 1 voor 1 moet solderen en met pincet. Erg leuk werk en dat meen ik.
Maar ik heb nog geen goede methode gevonden om ze goed vast te zetten tijdens solderen.
Laat staan om een hele serie te solderen.
Mocht er iemand een tip hebben, dan hoor ik het graag!

Wat je ziet zijn dus allemaal draadjes, die ik straks per serie aan elkaar ga solderen.
Deze zijn vastgeplakt onder de dak van de cabine: volgende keer maak ik een schema om het mooier af te werken.
Een hele klus dus, ik moest alle lampjes nummeren. en daar ben ik later mee opgehouden. Dat doe ik later nog wel.

Ik heb dit eerder gedaan bij 1:35 quad en dat wil ik bij een 1:35 snow all terrain tracked vehicle ook nog doen.
Maar met optische vezels heb ik geen ervaring mee.

Ik wil alle rode zwaailichten in tweeën delen, zodat deze om-en-om zullen knipperen.
Ik wil verschillende groepen maken, die ik aan (of uit ) kan zetten.
In eerste instantie gewoon een schakelaar via een moederbord, voor elke groep, maar iemand had een beter plan; controle via PC.
Daar heb ik geen kennis van, dus dat mag hij voor mij regelen.

Eerst overal een gat gemaakt, groot genoeg voor de leds, zodat licht goed kan schijnen.
Vastgeplakt met secondelijm en of Revell bison-achtige lijm.
Ik moest even stoppen, omdat secondelijm ineens slecht plakte.

En nu had ik extra werk, de kleine box paste niet zoals ik wilde en dus was ik even lomp en 1 draad ging kapot.
die moet ik nu vervangen.

Zo heb ik voor de oranje knipperlichten (6x) een gat moeten maken van ongeveer 1 mm, en 0,4 mm lengte, wat je onder andere ziet op de kleine bak, geheel bovenaan en de grote bak. Op de zijkant nabij deur zit er ook 1x, beide zijde..
De onderste twee op de kleine bak, 2 kanten (dus totaal 4 stuks), is voor rode zwaailichten.
En om deze bedrading naar beneden te begeleiden meerdere openingen gemaakt en of een rand in zijkant van plastic, zodat ik bedrading mooi kan weg werken, richting de bodem.

Dat is het wel eigenlijk. Ik moet nu alleen nog de achterkant en enkele zijkant.
Dan zwart primen, want de leds (licht) schijnt door de grijze plastic heen.
En dan schuren en de kleuren erop.
Spannend, want ik heb nog niet zoveel ervaring met airbrushen en verven ging me niet altijd goed af.
Via warhammer heb ik wel heel veel geleerd, maar het kan altijd beter.
Zeker na zoveel werk, is de angst groot dat je het verprutst met verven en of airbrushen.

Ik ben er nog niet uit of ik - welke wel en welke niet -de kastdeuren open of dicht wil hebben.
Er zitten namelijk heel veel materiaal bij, en het is zonde om deze te gebruiken, als ik de kastdeuren dicht maak.

Mijn led inbouw ervaringen zijn beperkt. Ik heb ze gebruikt voor rc auto's met zo'n module waarbij de "richting aanwijzers"" zijn aangesloten op het kanaal van de stuurservo, stoplichten en achteruitrijlampen op het andere kanaal. Verder voor rc bootjes. Voor het tijdelijk fixeren van draden bij solderen zou je misschien dubbelzijdig tape kunnen gebruiken of gewone afplak tape met de achterzijde verlijmd op een vlak voorwerp.

Groet,

Arjan

Ik klem ze in de bek van een goedkope schuifmaat, werkt prima en is van metaal dus de warmte trekt in de schuifmaat!

Oh, en het solderen vind ik een piece of cake, spoelendraad in 2 kleuren, bvb groen en rood voor de kerstsfeer, puntje van het draad net zo lang in de tin op de soldeerbout houden tot de lak weggefikt is en de draad dus is vertint, vertinde deel op de juiste lengte afknippen, led vertinnen en alles aan elkaar solderen, afwerken, lijmen met secondenlijm gaat goed, en solderen? Gewoon met een dikke regelbare soldeerbout van de conrad oid, en dan op volgas, het moet snel zodat er zo weinig mogelijk warmte in de led trekt!

Beste Arjan en Timo,
Bedankt voor jullie leuke reactie, echt geweldig.
Plakbank werkt soms wel, he diody smd 0603 (3a).jpg maar soms plakt het niet altijd even goed.
Ik heb namelijk heel veel led 0402, en die zijn eigenlijk te klein om goed te kunnen vastplakken.
Ik heb zelfs soort van pasta geprobeerd, maar led 0402 is erg eigenwijs 😉

Ik werk zelf al volgens de volgorde zoals Timo het beschreef, ik heb alleen een soldeerstation met programmeerbare temperatuur en dergelijke., maar dit is geen noodzaak.

Ik heb mezelf alles aangeleerd en er zijn ook hele mooie filmpjes, die heel duidelijk uitleggen hoe je goed moet solderen (in groot en klein). Maar nergens tips over led 0402. Maar ik ben erg benieuwd naar de tip van Timo, als dat werkt, dat zou geweldig zijn.
IK gebruik nu een pincet met een rubber ringetje, die ik gebruik om led vast te klemmen.
Het werkt fantastisch, behalve dat de pincet bewegelijk is. En daardoor soms maar 1 kant mogelijk is.

Solderen stelt zelf inderdaad niets voor, en is rustgevend, maar ik wil niet zeggen dat ik erg ongeduldig ben, maar ik wil wel het liefst 10 leds of meer achter elkaar solderen en dat is meer omdat het tijd vergt om led los te maken en dan nieuwe erop te zetten, en dan ben ik wel ongeduldig. Solderen is leuk, led vastklemmen, losmaken en weer opnieuw niet. 😉 En ondertussen moet ik soldeerbout even op pauze zetten, en dan weer op temperatuur laten komen. Is beter voor soldeerbout, zeggen ze. En geur in ruimte.

En door leds zelf te solderen kan je leuke dingen experimenteren, bijvoorbeeld rode-blauwe zwaailichtbalk.
Ik heb wel lampjes, die rood-blauw knipperen, maar die zijn best groot. Voor oude of 1/24 politie-auto's best goed te gebruiken, maar voor 1:35 niet echt. Ik heb onlangs Greenstuff UV-resin gekocht en ik wil daarmee experimenteren om zelf zo'n zwaailichtbalk te maken, maar ik wil niet de lampjes zien, dus daar ben ik nog over aan te brainstormen. Er zit best wel wat in potje, maar niet voor - vele - experimenten.

Ik ga het spul (UV-resin) wel gebruiken om de gaten op te vullen (met kleurtje) betreft mijn 1:35 Fire Truck, waar ik een lampje heb geplaatst.
Bijvoorbeeld: de oranje knipperlichten, die normaal oranje geschilderd worden.

Terug op mijn huidige project
In mijn project heb ik meer dan 60 leds nodig, dus heb ik even voor andere oplossing gekozen.
Als ik meer leds kan solderen in kortere tijd en welke stevig genoeg is (je moet soms wat druk uitoefenen), dan doe ik het liever zelf.
En dat is ook nog goedkoper. 😉 Zo'n losse led kost 'niets', als je een groot hoeveelheid besteld. En is meteen bezigheidstherapie 😉

In geval van mijn 1:35 quad, heb ik wel alles zelf gedaan en dat was lastig, omdat ik draad 'haaks' moest solderen.
Maar secondelijm is wel een goede tip, die ik ga uitproberen. Waarom heb ik dat eerder niet geprobeerd? 🙁
Betreft de 1:35 Quad moest ik namelijk zelf gaten boren, waar led + draad doorheen moest en zoveel ruimte heb je niet.
Denk bijvoorbeeld in de stuur met koplamp (ATV Polaris MV850 quadrobike).
En door draad 'haaks' (90 graden) erop te solderen, heb ik meer speelruimte gecreëerd, maar maakt verbinding wel kwetsbaar.
Misschien dat secondelijm de oplossing is.

Ik ga het snel proberen, moet ik alleen eerst mijn 'oude' schuifmaat vinden 😕

Maar bedankt voor jullie leuke reactie en tips.

Mvg Guido

Laatst bewerkt:
Ik zag dat plastic aan achterzijde best dik was, dus heb ik 2 gaatjes geboord, groot genoeg dat draad er doorheen kon.
Het is me gelukt om precies in het midden te boren, zoals je op foto's ziet. Misschien een witte schaduw, beetje maar, het was toch 0,7 + 1,5 cm diep , maar aan beide van plastic is onaangetast.

Verder heb ik op de plek waar ik de led wilde, een gat gemaakt, die groot genoeg was, dat led erin paste. Niet supermooi gedaan, maar er komt toch een doorzichtige (plexi)glas erop, dus dat zie je verder niet.
Net diep genoeg, dat led er bijna in paste.
DSCN6794.JPGDSCN6789.JPG
Dit lukt me niet elke dag 😉 En gelukkig vandaag wel.

Dit is trouwens de 1:35 Quad, mijn eerste ervaring met solderen van ledverlichting.
Niet echt mooi geverfd, maar ik had al gezegd, dat dit mijn 'zwakte' is.
Normaal een 'militaire uitvoering', maar die ga ik nog maken. Maar ze zijn best prijzig.
DSCN6795.JPGDSCN6798.JPG

Terug
Bovenaan