LAV C2

A

Anonymous

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd ben ik weer bezig met een nieuw model. Nadat ik lange tijd bezig was geweest met de M1A1 maar dat nergens op uitdraaide heb ik besloten een ander model uit de kast te pakken. De LAV C2 versie van Trumpeter.
Een mooi en leuk model. Goed gedetailleerd en een klein PE fretje erbij. Ondanks dat het een klein stukje PE was, leverde het voor mij al genoeg zweten op 😉 Maar goed, na wat zweten en plakken zit de LAV dan toch in elkaar.
Daarna geprimerd met Tamiya's primer. Na de primer heb ik hem gespoten met tamiya's NATO's black, green en brown. Ik heb de verf zelf opgelicht met wat flesh overal doorheen. De bedoeling was namelijk dat de LAV een Desert Storm versie zou worden.
Na het spuiten heb ik de LAV meerdere lichte filters gegeven, waardoor de camo minder scherp in elkaar overliep, en uit eindelijk heeft hij ook meerdere stof washes gehad.
De meeste details zijn ondertussen geschilderd. Hier en daar moet hij nog bij gewerkt worden en de Peri's moeten ook nog geschilderd worden. De wielen moeten nog gedaan worden en nog recht gezet worden.
De decals silverde helaas enorm, daar kan ik nu niets meer aan doen. Met de macro stand aan valt het erg op, maar in het echt is het veel en veel minder!
De foto's zijn niet echt geweldig, maar ik moet nog even een goede locatie zoeken voor het maken van foto's, in huis 😉

Genoeg gel*ld de foto's:
pb070185.jpg

pb070184.jpg

pb070183.jpg

pb070182.jpg

pb070181.jpg

Niemand tips/tools/op-aan merkingen of bedreigingen? 😉

Ondanks dat de foto's nog even niet van al te beste kwaliteit zijn! 😳

Nou... modern is eigenlijk niet zo mijn ding... maar nu je zo vriendelijk vraagt zal ik toch mijn best doen een beetje opbouwende kritiek te geven 😉

Ten eerste, je model lijkt me netjes genoeg gebouwd, staat zo te zien niet helemaal netjes op zijn wieltjes, maar toch. Maar - ten tweede - dat randje om de decals, vooral op de achterkant, springen wel een beetje al te opdringerig in het oog.
Ten derde, ik heb sterk de indruk dat je best in staat bent een strakke spuitlaag neer te zetten, alleen vraag ik me af, vooral gezien de foto van de voorkant, of je nou een soft- of een hardedge camouflagepatroon wil neerzetten. Misschien lag dat aan het afplakken? Of toch aan de foto?
Ten vierde: toch goed dat je je werk laat zien, je zult best opmerkingen te horen krijgen, niet alleen van mij. Met een beetje geduld 😉
Lekker doorgaan!

Groeten,

Kanne

Tof dat er nog eens een keertje een modern voertuig te zien is, je voertuig ziet er inderdaad goed uit.
Mijn model heb 'k eerlijk gezegd z'n charme laten verliezen door een te veel van zandkleur aan te brengen op de romp zelve, in de wielkasten was het prima maar erboven was fout en waarschijnlijk niet meer te corrigeren, helaas mogelijk een tweede voertuig een USMC LAV (recovery)
Hetgene 'k wel een beetje mis is een vervuiling dmv van pigmenten, 'k ben ook nog maar een rookie maar dit brengt meer leven in een model.
Gewoonweg al je moed bijeen schrapen en DOEN maar ook niet te veel want dan krijg je een modderbak 😕

Eigenlijk vind 'k nu dat we als modelbouwers onze camo er veel te scherp opleggen, als je actie foto's bekijkt dan zijn de voertuigen wel voor zien van de verschillende kleurn maar toch minder scherp dan dat wij het doen, tenzij je een nieuw voertuig treft.

Succes met je volgende model m vr gr Ludy

Ha Kanne,

Als allereerst bedankt voor je kijk op mijn werk.
De wielen zitten nog niet vast, ik moet ze namelijk ook nog recht zetten! Echter is het assen systeem van die voertuig wel vreselijk waardoor de wielen snel scheef komen te staan. Na het plakken begreep ik dat als ik hier en daar wat beter opgelet had, het wel iets rechter had gekund! Ook een stukje onoplettendheid en onkunde van de bouwer dus. 😉
De decals .. die silverde allemaal echt vreselijk. Ook de decals op de zijkanten. In het begin was er niets aan de hand, en zag het er prima uit, maar later kwam het er zo uit te zien. Ik heb het geprobeerd af te camoufleren met filters en washes, maar je ziet het nog wel inderdaad!
De camo is een verhaal apart. Ik heb eerst geprobeerd te spuiten dmv afplakken. Echter dit was op sommige plekken niet helemaal goed gegaan, dus heb ik het met de hand bijgewerkt. Wat ik me dus niet realiseerde is dat je dan verschillen gaat zien (soft en hard edge). Wederom een stukje onkunde van ondergetekende bouwer. Nu valt het boven op, en aan de zijkanten nog wel mee, maar voorop is het goed te zien!

Ik ga je punten zeker mee nemen in een volgend model!

@ Ludy

Ludy, ik heb het met je eens vwb de camouflage! Vaak Zijn de camo kleuren compleet in elkaar verlopen, en mist het iedere scherpte die je zou zien bij een voertuig dat net bij de eenheid is afgeleverd. Ik heb hier ook geprobeerd dit te voorkomen!
Voor wat betreft de pigmenten, het voertuig is nog niet af, dus dat stadium komt nog! Dit zal even zweten worden (en waarschijnlijk het uitbreiden van mijn vocabulaire) maar ik ga me er toch aan wagen! 😉

Groet,

Marijn

Nou, je vocabulaire lijkt me niks mis mee.
Wat de decals aangaat, een simpel maar doeltreffend recept is het volgende:

-na de verf laagje glanslak
-decal aanbrengen mbv Microscale Set en Sol
-laagje glanslak
-eventueel aflakken met matlak

Wel de boel laten drogen tussen de verschillende stappen. Uiteraard.

Kanne

Ha Kanne,

Wederom bedankt voor je verhelderende tips. Ik heb al even wat rondgekeken op internet naar set en sol, en ga hier de volgende keer mee aan de slag! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik deze keer wel een glans lak van de tevoren had aangebracht.

Tristan,

Bedankt voor je reactie! Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de wash. Deze is helaas niet helemaal goed uit de verf gekomen. Ik ga nog proberen om hier en daar een wat zwaardere pinwash aan te brengen om wat meer detail naar boven te halen.
Je tip omtrent het stof en de pigmenten is op dit moment nog werk in uitvoering! Dit gaat er zeker komen en resultaten zullen hier geplaatst worden.
Bepakking, idem! Deze komt er aan.

Helaas ben ik alleen in de gelegenheid om in het weekeinde te bouwen, dus het gaat niet altijd even snel.

Voor nu gegroet,

Marijn

Marijn
hoe heb he die stof simulatie aangebracht rond de details dmv van een wash en dewelke of andere manier
'k heb van m'n zzon een voorstel gekregen om volgende fijnere camo patronen te airbruschen dmv een papieren malletje(s) 'k ga dit ens uit proberen op een Italeri shelter die heeft lekker grote effen vlakken op de hoeken vouw je eenvoudig het papier en je doet het in twee keer
'k ga proberen om eigen USMC LAV te verbeteren dmv van washes en pigmenten de stoflaag was een dikke tegenvaller en hem ook wat " aankleden" vr gr ludy

Kanne,

Fijn inderdaad dat het advies hier gratis is. Zonder alle topics die hier geschreven worden, door de vele topmodelbouwers hier, zou ik waarschijnlijk geen steek verder zijn gekomen! En wardeer ik jou inbreng in mijn eigen topic des te meer.

Ludy,

Ik heb de stof simulatie rond de details inderdaad aangebracht door middel van een pinwash. Deze bestond uit de kleuren napels yellow en burnt umber, gemeng op gevoel, wat terpetine erbij als verdunner, een verhouding van ongeveer 80% verf en 20% verdunner en dan beginnen. Zo op het eerste gezicht is het redelijk gelukt, echter valt de wash op sommige plekken wat licht uit, waardoor het model hier en daar nog een keertje aangetipt moet worden!

Groet,

Marijn

Thanks Marijn zie het eerlijk gezegd nog niet zo goed zitten maar er zal een dag komen... misschien met dunne acryl of pro-color
'k ga eerst m'n vertrouwde pigmenten uitproberen
ben gisteren nog eens bij Prime Portal gaan kijken maar daar was niet zoveel te vinden over LAV's vond 'k en de recovery versie is helemaal mager wat info betreft
als het mij ligt maak 'k er terug eentje na .... vr gr Ludy

Ach Ludy,

Ik ben er sinds kort achter dat je bij modelbouw dingen gewoon moet proberen. Probeer je niets, dan bereik je nooit het door jou gewenste resultaat! En als het een keertje niet probleem loos verloopt, is dat jammer, maar wel weer een lering voor je volgende model! 😉

Groet,

Marijn

Hoi Marijn,

Leuk voertuig heb je gemaakt.
Wat betreft de hints en tips van mijn collega's , kan ik die alleen maar bijvallen, dus daar alat ik me niet over uit.

Ik heb wel nog een andere vraag;
ik zie dat je het voertuig gehighlight hebt met een wittige kleur. Persoonlijk zou ik een lichtere kleur nemen van de te highlighten ondergrond; dus lichtbruin op de bruine randen, lichtgroen op de groene randen, etc. Is dit een reële gedachtengang ?

Ik heb zelf (bijna) geen ervaring met camo's highlighten, dus laat ik me graag corrigeren door meer ervaren bouwers :!:

groetjes Frank

Ha Frank,

Alls allereerst bedankt voor je commentaar. De highlights waar jij over spreekt is eigenlijk de stofwash, deze is echter vreselijk opgelicht door de flits van het foto toestel.
Verder kan ik me wel vinden in jou commentaar omtrent highlighten. Ik zou het inderdaad precies zo doen als jij zegt. Echter, dat stadium moet nog komen!
Dit weekend ga ik weer verder aan dit amfibische pantservoertuig. Dus zondag volgt er zeker weer een update.

Groet,

Marijn

Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik eindelijk weer wat tijd weten te vinden om aan de LAV te werken.
Gisteren ben ik begonnen met het vastzetten van de wielen. Een hels karwei, de wielen zitten niet recht. Dat komt omdat ik zelf de assen niet geheel goed vast gezet hebt. Ik heb besloten om dit maar zo te laten. Veel bouwtijd heb ik niet, en anders blijf ik bezig met een model.
Na het vastzetten van de wielen ben ik begonnen met de verwerings fase.
Ik heb een laagje buff gespoten bij de wielen en aan de onderzijde van het voertuig. Daarna heb ik nog een laagje Buff gespoten opgelicht met wat X-2.
Aan de ene zijde zit een plekje, maar dat heb ik inmiddels bijgespoten.
De wielen zijn ook licht gespoten met buff, en deze hebben een stof wash gekregen.
Ook is er al een kleine vorm van bepakking aangebracht. Volgend weekend volgt er meer. De periscopen worden dan ook afgemaakt, en hopelijk kan ik dan volgend weekend de eindfoto's plaatsen!

De foto's zijn nog niet echt geweldig, maar ik ben nog aan het spelen met de camera!

pb200207.jpg

pb200208.jpg

pb200209.jpg

pb200210.jpg

Tot de volgende keer,

Marijn

Ha Tristan,

De achterkant is inderdaad een beetje harder geworden dan ik wilde! Dit laat ik voor nu gewoon zo.
De bepakking werk ik nog aan. Er komt nog meer bepakking op, en als alles geplaatst is zorg ik er voor dat daar ook stof op wordt aangebracht.

Ik ben zelf ook benieuwd naar het eindresultaat! Figuren en ondergrondje volgen ook nog.

Groet,

Marijn

Terug
Bovenaan