Lappeenranta Finland tanks

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Op dit moment verblijf ik in Lappeenranta in Finland dicht bij de Russische grens. Ik verblijf in een voormalige cavaleriekazerne. Er staan hier wat aardige voertuigen opgesteld die in dienst waren bij het Finse legerIMG_2965.webpIMG_2966.webpIMG_2967.webpIMG_2968.webpIMG_2970.webpIMG_2974.webpIMG_2978.webp

Very nice!
Alleen zonde dat dit buiten staat

Nice!
Kennelijk heb je Parola gemist? Als je toch "in de buurt" bent... aanrader!!
Ik had er congres en zat gebonden aan programma rond het Saimaa Meer en wat vrije momenten daartussen. In Mikkeli schijnen ook militaire musea te zijn.
Ik zat op gegeven moment 5 km van Russische grens met op de achtergrond de geluiden van een Fins militair oefenterrein…. Dan voel je wel de spanning in deze grensregio.

Die spanning is er kennelijk altijd. Heb hetzelfde ervaren in 2001. Wij zijn destijds weg nr. 6 omhoog gereden via Joensuu naar Rovaniemi.
Zij zijn hun geschiedenis NIET vergeten.

Ik vindt die t54 nogal opvallend voor een land wat al zon 100 jaar of langer een soort van schaduwoorlog heeft met zijn directe buurland

De Finnen hebben bergen met Sovjet materiaal, waarschijnlijk als omkoopmiddel om met rust gelaten te worden. Of precies andersom.

Behalve dat ik 2 mensen uit finland ken, en mijn voornaam in die regio met regelmaat wordt gebruikt, weet ik verder vrijwel niets van de landen in het hoge noorden, ook niet echt van noorwegen en zweden, dus hoe en waarom finland soviet materiaal heeft weet ik niet, maar het ligt natuurlijk wel tegen rusland aan, en grenst ook min of meer aan de baltische staten, allicht hebben ze op die manier handel gedreven? Maar toch ook met die stugs,.allicht is de vijand van mn vijand is mn vriend een gedachtengang? Als vroeger niet navoland zit je natuurlijk niet direct gebonden aan amerikaans of duits spul, maar kun je bij al je buren shoppen...

De Finnen hebben bergen met Sovjet materiaal, waarschijnlijk als omkoopmiddel om met rust gelaten te worden. Of precies andersom.
Finland mocht na de Tweede Wereldoorlog van de USSR onafhankelijk blijven, als het maar neutraal zou zijn. Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat daar eens stukje koehandel in zat op het niveau van: „Als we bij jullie kopen laten jullie ons makkelijker met rust”/„Als je onafhankelijk wilt blijven dan zou je er goed aan doen om bij ons te kopen.”

Dat deel over neutraal blijven heeft Rusland ondertussen natuurlijk wel goed voor zichzelf verkloot …

Maar toch ook met die stugs
In WOII vocht Finland samen met Duitsland tegen de Sovjetunie. Niet vanwege nazistische sympathieën maar meer vanwege „de vijand van mijn vijand is m’n vriend.” Daarom hebben de Duitsers onder meer StuG III’s geleverd, en vochten er Duitse eenheden in Finland. Toen het tij voor Duitsland begon te keren zagen de Finnen de bui al aankomen en hebben de oorlog met de Sovjets beëindigd, waarbij van ze geëist werd dat ze zouden helpen tegen de Duitsers te vechten. Daardoor werd de Duitse terugtrekking uit Finland ineens een achterhoedegevecht tegen hun voormalige bondgenoten.

Dit is ook waarom het Finse nationaliteitssymbool veranderd is van een blauw-wit hakenkruis naar een wit-blauw-witte rozet.

Deze stond er ook nog, maar zonder uitleg. Het is een kanon van het type 155 K/77. In Finland stond dit specifieke type kanon ook wel bekend onder de bijnaam Hyppy-Heikki ("Springende Hendrik"), vanwege een opvallende eigenschap: het kanon had geen modern terugloopmechanisme om de terugslag op te vangen. Hierdoor maakte het hele affuit bij elk schot een flinke sprong achteruit en moest het telkens opnieuw op het doel worden gericht. Het is oorspronkelijk het Franse Canon de 155 L modèle 1877 de Bange. Finland kocht in de winter van 1939-1940 (tijdens de Winteroorlog) 48 van deze zware kanonnen van Frankrijk.

Ik heb het opschrift even met Google translate vertaald.
IMG_2963.webpIMG_2964.webpIMG_3016.webp

Dit is ook waarom het Finse nationaliteitssymbool veranderd is van een blauw-wit hakenkruis naar een wit-blauw-witte rozet.
En dan was ik dit nationaliteitssymbool trouwens nog vergeten:

IMG_5038.webp

Terug
Bovenaan