Lang lopend project: de historie van de Duitse tank in WO-2 tot nu in 6 modellen

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Al bouwend aan de Leopard 2A7 van Meng, met de Panther G, zeer late uitvoering net thuisbezorgd kwam ik op het idee om er een project van te maken.
Ik wil straks een grof overzicht van de ontwikkeling van de Duitse tanks vanaf 1940 tot heden op een rij in de vitrine zetten, in een samenvallend display.
Daarbij denk ik vanwege de doorlopende lijn na WO2 aan deze serie:
Panzer I in grijs/grijsbruin
Panzer III in grijs
Panzer IV in 3-tone of DAK setting
Panzer V Panther in wintersetting
Leopard 1 in Olijfgroen
Leopard 2A7 in Nato kleuren in wintersetting.
De Tiger I & II neem ik daar niet in mee, die lijn is wat mij betreft doodgelopen op logge onhandelbaaarheid en kosten. Ik zie de Leopard I echt als de opvolger van de Panther.

Leuk idee Rob,

En het maakt allerlei dingen zichtbaar. Grootte, bewapening en noem maar op.

We zien vast wel een keer wat langskomen 😉

Groeten, Jan

Zo'n ontwikkelingslijn ben ik in zekere zin ook mee bezig. Over het algemeen stammen de voertuigen die ik bouw van vóór WO2 waarbij ik de ontwikkeling van ieder voertuig nog een tijd blijf volgen. Mijn interesse verpietert zo halverwege 1941, het Ostfront doet me nauwelijks wat en die enorme overmacht later in West Europa ook niet maar voor voertuigen in gebruik in Afrika en Italië volg ik dan wel weer de ontwikkelingen.
Er is één uitzondering op de regel niets moderns te bouwen: de Leopard 1 en 2. Ik heb ze nog niet maar ze komen wel.

Ik snap je lijst maar heb toch een paar vragen. Gewoon om ff dwars te zijn 😀

Pzkpfw I, zou ik het advies van Ron volgen.👍
PzKpfw II, waarom ontbreekt die? Qua vorm en functie ligt het dicht bij de Pz I maar het is toch écht wel een ander beestje.
PzKpfw III, grijs geef je al aan, dus een vroeg model. Mijn keuze zou Ausführung E zijn, het eerste echte productiemodel. Maar als je alleen die doet dan mis je de latere modellen, met hun enorm verbeterde pantsering en vuurkracht waren ze wel een klasse apart van de eerstelingen.
PzKpfw IV, in drei Farbenanstrich of DAK doet me vermoeden dat je voor L/43 of L/48 kanon gaat. Volkomen legitiem omdat het met die wapens een cruciale rol heeft gespeeld. Het voertuig is echter ontworpen als een ondersteuningsvoertuig met een L/24 kanon. Als je ontwikkeling wilt laten zien.......
PzKpfw V, goede keuze om die in winteruitvoering te doen omwille van het contrast met de rest en de brede inzet in alle seizoenen te laten zien.
PzKpfw VI, ik deel je analyse maar houd mezelf er niet aan.
Leopard 1, gewoon doen welke je het mooist vindt.
Leopard 2, is er ook weer eentje waarbij de ontwikkelingen het uiterlijk erg veranderd hebben. Misschien niet alleen de A7 doen maar ook de eerste uitvoering.

En zo is je rijtje van 6 een rijtje van 10 geworden.😆

Nu stop ik want voor je het weet heb ik iedere Ausführung met alle veranderingen tijdens de productieserie opgeschreven. En alle veranderingen aan oudere modellen die in de fabriek herbouwd werden plus de verbeteringen die in het veld uitgevoerd werden met behulp van aftermarketsets..........jawel, ook toen al en in het echie!

Keuzes zijn natuurlijk geheel aan jou!

Dank, ik neem je advies mee maar hou het echt bij 6 modellen (Denk ik nu in iedergeval)

Ik mis de A7V en het neubaufahrzeug nog in het rijtje, beide toch zeer belangrijk in de geschiedenis van de ontwikkeling van de Duitse tank....

Mooi idee, maar besef dat tussen de Leopard 2A4 (1978) en de 2A7+ (2024) 46(!) jaar verschil zit.... Voor het idee 1978 - 46 = 1932!

Maar begin maar met die 6 en wie weet waar het eindigt. 😉

Al bouwend aan de Leopard 2A7 van Meng, met de Panther G, zeer late uitvoering net thuisbezorgd kwam ik op het idee om er een project van te maken.
Ik wil straks een grof overzicht van de ontwikkeling van de Duitse tanks vanaf 1940 tot heden op een rij in de vitrine zetten, in een samenvallend display.
😉

Dan hoop ik dat de Twenot mijn dan noodzakelijke verhuizing naar een groter huis wil financieren.

Geweldig idee Rob, probeer ik in mijn vitrines ook. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom de Tiger er niet bij zou kunnen. Toch een iconisch voertuig wat me echt een voortzetting van de lijn Pz.I, II, III en IV lijkt? De Panther was juist de onderbreking en feitelijk een nieuwe lijn tot in de moderne tijd.

Panther en tiger volgen elkaar niet op maar zijn aparte ontwikkelingen, met een ander ontwerpidee, de panther is sneller en lichter, met het schuine pantser vanwege geleerde lessen, terwijl de tiger juist zwaar en lomp is, om meer frontaal aan te kunnen vallen. De tiger 2 is dan de ultieme variant, effectief? Niet direct, want te veel brandstofgebruik, maar in de juiste omgeving zowat onverslaanbaar, maarja, dat was de jagdtiger ook.

Door het ziek zijn en het fijne "zomerweer" vandaag veel opgeschoten. De romp is klaar en in de primer gezet. De wielen idem, maar liggen nog apart. Bijna RUDD behalve de gereedschapsklemmetjes van één of andere 3D firma. Verder een hele fijne kit om te bouwen, logisch van opbouw zonder van die overbodige "bouwen om het bouwen" stapjes en zeker na de primer ben ik aangenaam verrast over het niveau van details.
20240618_153034.jpg20240618_162205.jpg17187256885244003431604922397857.jpg17187256695848156814133196049655.jpg

Dan hoop ik dat de Twenot mijn dan noodzakelijke verhuizing naar een groter huis wil financieren.
Je was al aardig op weg….een compleet ziekenhuis, volledig uitgerust met centraal persluchtsysteem !!

Door het ziek zijn en het fijne "zomerweer" vandaag veel opgeschoten. De romp is klaar en in de primer gezet. De wielen idem, maar liggen nog apart. Bijna RUDD behalve de gereedschapsklemmetjes van één of andere 3D firma. Verder een hele fijne kit om te bouwen, logisch van opbouw zonder van die overbodige "bouwen om het bouwen" stapjes en zeker na de primer ben ik aangenaam verrast over het niveau van details.
Die roosters met de gelaagdheid daarin zijn wel heel fraai. Is dat gewoon rechtstreeks van de sprue of zit er PE bij?

@Walter Jonkers ,
Dat zijn 2 PE onderdelen per rooster die standaard in de kit zitten.
Eerst dat kruis, en daarbovenop dat rooster. Ik heb dat rooster wat ingedrukt om het een wat meer 3-D aanzicht te geven

We gaan er rustig maar gestaag mee door. De romp is op de spiegels en de pantsering voor de zijkant na afgebouwd, de tracks zitten op ongeveer 1/5.
Deze zijn trouwens goed te doen, met het bijgeleverde malletje.
Op de toren 20240623_091918.jpgzit een heel circus aan apparatuur, die ben ik stap voor stap aan het maken en plaatsen.
20240623_091927.jpg20240623_091936.jpg20240623_091945.jpg20240623_092134.jpg20240623_091957.jpg
20240623_092055.jpg

17194738890388021415666721107219.jpg17194739124444494106875398891616.jpg

De bouw is afgerond en het model staat in een bruine basislaag. Ik verwacht elk moment van die masking putty zodat ik kan beginnen met het 3-kleuren Nato kleuren schema.
1 de plekken die bruin blijven afplakken
2 Zwart spuiten en ook weer deels afplakken
3 Olijfgroen spuiten
4 Maskers verwijderen
5 Juichen of uithuilen en opnieuw beginnen, heb dit nog niet eerder zo gedaan.
6 Wintercamo aanbrengen

1719473937913601564636770188585.jpg

Een lange, snikhete middag verder, toch maar met masking tape aan de gang gegaan.
Een spannend proces want je hebt geen idee van het resultaat omdat elke laag weer onder een nieuwe laag tape verdwijnt.
Als die er dan eindelijk af kan......

Ben hier best wel erg tevreden over.
Nu verder met details en uiteindelijk nog een laag witte verf en nog heel veel weathering.

17195030388138241161709317967087.jpg17195030763866041796084906328236.jpg17195031072587563520448650528180.jpg

Dat ziet er prima uit!

Met masking tape lukt mij dit ook wel maar met masking putty niet. Soms toch net een randje niet voldoende aangedrukt waardoor je geen harde lijn krijgt. Op één of andere manier vind ik het lastiger te controleren dan met tape.
Putty met deze temperaturen leveren bij mij altijd een nogal onooglijk resultaat op. Het spul wordt zachter en verzakt

We zijn weer een stukje verder, maar nog steeds WIP.
Sneeuw camouflage aangebracht, witte moderne camouflage netten van AK, en een ondergrond. De putdeksels krijgen nog een wash om ze donker te maken en er komt nog een witte streep langs de wegrand. Mischien ook nog een Duits verkeersbord.
Met de masking tape zijn er wat decals gesneuveld maar die zijn of onder de netten verdwenen en de rood/witte balk achterop verdwijnt nog onder de modder. En als dat allemaal klaar is ga ik nog aan de slag met 2 soorten AK snow en als ik mooie kan vinden nog een boompje of 2 voor wat hoogte.

20240708_125058.jpg20240708_125033.jpg20240708_125037.jpg20240708_125047.jpg20240708_125057.jpg

De netten om de loop ga ik nog aanpassen, dit oogt wat stijfjes allemaal

De netten om de loop ga ik nog aanpassen, dit oogt wat stijfjes allemaal
Schijnbaar kun je met papershaper van VMS dat spul soepeler krijgen. Geen garantie, maar mogelijk helpt het.

Gr Bas

Rob…dit komt heel goed uit! Het thema bij de modelbouwshow in Goes in 2025 is “4 seizoenen”. Daar moeten we dus iets mee. We moeten dus zomer, herfst, winter en lente modellen/diorama’s !

Dat dus ja..... 🙂

De Leopard 2 is inmiddels gereed en ik ben nu druk bezig met de Panther G, met IR equipment en extra pantserplaten aan de bovenzijde.

Het loopwerk staat in de basiskleur van menierood en zandgeel met wat modder.

17226148829471090153021764801773.jpg17226149544231026296424262463540.jpg17226149864665049017054928194728.jpg

Wat je op de foto niet goed ziet is dat de modder echt wel 3D is, dus met veel relief. De dikkere bonken worden nog donkerder gemaakt en er komen nog spatten en kleinere klonten etc op

Hi Rob,

Dit idee vind ik interessant. Is het ook niet zo dat het loopwerk van de Leopard geïnspireerd was op dat van de Cromwell? Heb het ooit ergens gelezen maar kan het niet meer terugvinden dus ik kan het mis hebben. Met het loopwerk van de Panther of Panzer 4 had het iig niet veel van doen. Dat is wellicht ook nog een interessant uitstapje, want lenen van elkaar gebeurde ook in de wapenindustrie veel.

Mvg,

Vincent

Zoiets kan een leuke toevoeging zijn idd.

Deel 2 in progress... Een hele late Panther G met IR equipment.
Daags na de Duitse overgave wordt de tank 1727177038746287657437854212631.webp door een MP op weg naar een musterlocatie gewezen. De jeep is tijdelijk, dat is een Brit, maar de US MP versie ligt al klaar. Titel diorama: VE-Day plus 1

17271770628626843942420002727379.webp

Jeep Tamiya, Panther is van Ryefield en de figuren Alpine (Tankbemanning) en Sol. (MP's in en bij de jeep)
Huisjes zijn van Marco Doeser (MDMB)
Ik wil nog wat opvulling zoals een boerenkar en misschien wat burgers o.i.d. maar dat is echt voor de eindfase.

Laatst bewerkt:
Deel 2 in progress...
Ik weet dat ik al vroeg wat schrijf, maar deze setting roept als het ware om hoogteverschillen en/of hellingen in de basis. Bijvoorbeeld de weg waar de Panther staat iets hoger en de jeep op oplopende weg. Probeer een horizontaal oppervlak sowieso te vermijden. Zoals in het echt of een fractie meer.

Succes, Jan

@Jan van Harn: Goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik ga daar zeker nu alles nog losstaat en in de ontwerpfase zit eens mee experimenteren. Een centimetertje verloop in een stukje weg geeft al weer wat meer dynamiek.
Ik ga om te beginnen op zoek naar wat dikkere platen bouwschuim.

Je kunt iets doen met hellingen en hoogteverschillen. Een berm of stoep die iets hoger ligt dan de weg. Een (wandel)pad dat net iets dieper ligt dan het terrein eromheen. Een flauwe helling met een berm die hoger of lager ligt. De dwarshelling of het dwarsprofiel van een weg of pad. Een karrespoor waarvan het ene spoor iets dieper is dan het andere. Asfalt en voetbalvelden zijn vlak, de rest meestal niet. Zelfs in een vlak gebied is het geen biljartlaken. En ons oog ziet meteen als iets niet waterpas of op hetzelfde niveau is, dus het hoeft niet veel te zijn. Hoewel je in een dio de vrijheid hebt om juist iets te overdrijven.

Verder is van hoog naar laag werken vaak mooi: een hoge 'achtergrond', je onderwerp daarvoor en vooraan iets kleiners op een nog iets lager niveau geeft dynamiek, zelfs al is er geen beweging. Ik zie dit soort dingen in de kunstwerkjes van bijvoorbeeld Eelco, Gideon en Roger, Volker Bembennek en vele andere bouwers terug komen.

Hoogteverschillen gaan er zeker komen, moet er de juiste foam nog voor aanschaffen.
Dit lijkt me een aardige set up, de MP jeep, de MP die de tank richting verzameldepot wijst en een fotograaf van Life op de trap van het rechter huis.
Misschien vul ik met wat schuiven het gat tussen de MP en de fotograaf op met een gecrashte Zündap met zijspan, die staat hier toch. En er komt zeker wat meer kleur in het diorama, ik heb o.a. een paar nestkastjes gemaakt die felle kleuren krijgen. 17296224581455407704030915522482.webp17296225745766796956045497889197.webp

Mooi Rob,

Kijk eens of je het geheel compacter kunt maken. Het is logisch als de jeep vrijwel evenwijdig aan een gevel staat. Je kunt de jeep en Panther bijvoorbeeld in tegengestelde richting zetten. Als de gevels aan weerszijden van de weg staan, vult zo'n Panther een groot deel van de breedte.

Het heeft niet tjokvol te worden, maar het kan bijvoorbeeld helpen de ruimte te vullen.

Zomaar een suggestie.

Succes, Jan

Wat verschillende opstellingen, heb zelf de voorkeur voor de bovenste. Daar is ook de opstelling van de figuren het meest logisch.
De 2 in de jeep kijken naar de tank en de fotograaf heeft net zijn camera laten zakken omdat de tank hem al voorbij is.
Heb daar wel de basis versmald om minder loze ruimte te creëren. De middelste is ook wel OK maar daar ontbreekt de logica in de figuren en de onderste is ronduit saai.

20241023_161543.webp20241023_161342.webp20241023_161056.webp

Bijlagen

• 20241023_161551.webp
    20241023_161551.webp
    57,8 KB · Weergaven: 8
Daar is ook de opstelling van de figuren het meest logisch.
Dat is een belangrijke. En met de gebouwen wat dichter bij elkaar komt het formaat van de Panther tot uiting. De jeep versterkt dit.

Misschien kun je de Panther nog iets meer evenwijdig aan het grijze gebouw zetten. Hij krijgt de aanwijzing en moet als het ware nog gaan draaien. De jeep kun je wat willekeuriger neerzetten.

Ik zie hier een 2d plaatje en jij ziet ongetwijfeld beter wat het effect is. Komt helemaal goed!

Veel bouwplezier toegewenst!

Groeten, Jan

De bovenste heeft ook mijn voorkeur en ben het met Jan eens dat de Panther iets meer evenwijdig aan het gebouw gezet "moet" worden.
Nog een dingetje, dat in 2d niet goed te zien is en misschien al goed staat, zorg ervoor dat degene die aanwijzingen geeft goed wordt aangekeken door de commandant. De chauffeur heeft zijn luik dicht en kan door zijn periscoop degene die aanwijzingen geeft niet zien. De marconist/MG-schutter lijkt in zijn eigen wereldje te verkeren en dat is begrijpelijk maar, ziet ook de aanwijzingen niet. De commandant is het enige bemanningslid die de chauffeur kan aansturen op basis van de aanwijzingen van de Amerikaan.

Verder ziet het er prima uit!

Ik neem jullie advies zeker mee in het vervolg, dank

Bovenste versie oogt het fijnste om naar te kijken wat betreft verdeling en balans. De opmerkingen over wanneer de tank gaat draaien en de interactie tussen aanwijzer en bemanning zijn goede tips daarbij.
Gaat mooi worden! Ga je nu 6 van deze diorama’s bouwen met telkens één van 6 tanks die een centrale rol speelt?

Ga je nu 6 van deze diorama’s bouwen met telkens één van 6 tanks die een centrale rol speelt?
Dat zou mooi zijn maar ook een klus van jaren.... en het zijn ruimtevreters. De rest zal wel simpeler van opzet worden.

Terug
Bovenaan