Landrover 109 verkenningspeleton

Voor de ombouw van een Italeri landrover 109 naar een verkennings laro van de Landmacht (begin jaren 80) zoek ik foto's / afbeeldingen van:
de achterkant
het binnenwerk
de montering van de afuit van de MAG.
de radio
Wie heeft er nog wat informatie voor me?

Peter van Schoonderwalt

@Peter, voor afbeelding van de radio's (FM3600 serie) kan ik je verwijzen naar de YP-408-site: http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/
In het menu (links op de pagina) op algemeen klikken en vervolgens op radio's. Dat artikel heb ík geschreven; je kan meteen kijken welke set er in een verkenningslaro hoorde. (Denk er wel aan of je de PC-bak of een verk-bak bouwt, dat scheelt een radio!)
Op dezelfde site vindt je onder 'links' een heleboel andere site's, wellicht zit daar iets tussen over de MAGaffuit.
Succes met de ombouw!

Roel,

bedankt, dat deel van die site had ik nog niet bekeken. Ik ga in ieder geval voor de gewone verkennersbak. Daar heb ik zelf namelijk de meeste foto's van, echter zoals wellicht duidelijk geworden niet van de achterkant en de binnenkant. Ik kan het me ook niet meer herinneren hoe het eruit zag want die laro's zaten wel bij ons in het peleton maar ik reed zelf op een YPR radar bak en tja.. wielen en rupsen.. dat ging niet alijtd samen op.
Volgens mij zat die radio op een plateau tussen de bestuurder en de voertuigcommandant.
Weet jij (of anderen) nog meer wetenswaardigheden omtrent de verkennerslaro. Als basismodel heb ik de laro 109 van Italeri.

Peter van Schoonderwalt

Facta non verba (peletonskreet uit de vroege jaren 80)

Peter,
ik weet dat dergelijke verkenners geregeld tijdens oefeningen werden ingezet als "oefenvijand" waarbij het meest kenmerkende onderdeel is wat ik me kan herrinneren de schuimrubber kam over de los gedragen binnenhelm van de bemanning

Misschien een idee om zoiets er mee te gaan doen?

Roel,

Wij werden inderdaad ingezet voor oefenvijand en de verkenners (niet de radaristen) kregen dan inderdaad zo'n achterlijke hanekam. Zag er niet uit. Ik heb daar nog een foto van. We speelden toen oefenvijand voor het Fanfare korps van de Limburgse Jagers (Seedorf). Was wel plezier voor ons want we wilden onze "vijanden" het altijd zo moeilijk mogelijk maken.
We hadden zelfs een keer zoveel oefenmunitie meegekregen dat we een heel dorp daarmee uit hun diepe slaap hebben gehaald.
Ik heb vanmiddag in de bibliotheek een boekje gevonden over de landrover in dienst bij de koninklijke landmacht. Staat helaas niet iets in wat ik direct nodig heb maar wel veel algemene informatie. Ik blijf dus nog even van de straat.

Peter

Peter v Schoonderwalt zei:
Wij werden inderdaad ingezet voor oefenvijand en de verkenners (niet de radaristen) kregen dan inderdaad zo'n achterlijke hanekam.
Dan weet ik een leuk boek voor je om eens te proberen aan te komen: US Army Field Manual 30-101 The Maneuver Enemy uit januari 1953. Inclusief korte cursus Esperanto zodat je nog beter de vijand uit kunt beelden 🙂

Terug
Bovenaan