Snel herladen? 😉
Automatische wapens hebben twee vuursnelheden: de theoretische en de praktische. Die eerste is hoeveel schoten ze per minuut vuren als er onbeperkte munitieaanvoer zou zijn, de tweede houdt rekening met de munitievoorraad, herladen enz. Een Bofors 40L70 kanon haalt theoretisch misschien 300 schoten per minuut (240 volgens een boekje waar ik net in keek), maar praktisch eerder de helft daarvan omdat er iemand clips met vier patronen in moet blijven steken. Die grote boog met munitie bovenop helpt wel bij vuurstoten, maar niet als het wapen continue moet blijven vuren. (De L60-uitvoering vuurde ongeveer half zo snel als de L70 en kon in principe net zo snel geladen worden als het kostte om een clip er doorheen te jagen, zodat de praktische vuursnelheid afhing van het uithoudingsvermogen van de laders.)
Als ik het me goed herinner is er een gronduitvoering geweest met een grote munitieberging en automatische aanvoer door een flexibele goot, maar ik kan daar zo snel geen foto’s van vinden. Sommige marine-uitvoeringen in geschutskoepels hebben dat ook, als ik het goed heb.