Land-Wasser-Schlepper

Het was inderdaad een landmacht-voertuig, niet van de marine. Het is wel de bedoeling er een derde figuur in of op te zetten, en eigenlijk wil ik figuurtjes die door kunnen gaan voor de mannen op de foto van het origineel, maar dan moet ik eerst beter gaan kijken wat die precies aanhebben.

Op de eerste foto, die met dIe molen, dat lijken van die groene overalls die stugbemanningen droegen, maar, dan wel in een veel donkerdere kleur, allicht donkerblauw of donkergroen, maar echt duidelijk is het me niet, en passende referenties heb ik niet voor dit onderwerp, misschien is er iets waterbestendigs voor dit soort bemanningen? Misschien uit het tauchpanzerassortiment?

Ik heb de indruk dat het gewoon overalls zijn bij de meesten, maar wie het wel weet mag het zeggen 🙂

Deze ventjes, dus:

36A3EC81-7FFE-40C7-8DAC-6E77CAE7E37D.jpeg

Rechtstreeks van de Tamiya Sd.Kfz. 9, hoewel ik dat model nooit gebouwd of zelfs maar gekocht heb 🙂 Iemand gaf me járen geleden de figuurtjes ervan, en hier komen ze leuk van pas. Relatief snel geschilderd met de wash-en-drybrush-methode, want ik houd niet zo van figuren schilderen en ze zullen toch grotendeels uit het zicht zitten.

Op hun Arbeitsplatz:

D77A5BCC-3219-4674-8C53-5E84255192F9.jpegD1066666-1B7E-4E6B-BB28-BAF84C6D5147.jpeg

Cool, dit maakt het levend. Opvallend dat de figuren gewoon passen, de meeste interieurs die ik heb gedaan zijn veel te krap voor figuren, en dit lijkt gewoon ruim zat!

Misschien kun je op de uniformjas van de bemanningsleden nog het embleem van een Wehrmacht Landungspionier Kompanie aanbrengen. Dit was een wit anker plus stuurwiel op een zwarte ovaal (linker bovenarm). Dit embleem is op twee foto's van LWS 1071 te zien, zie bv. de man uiterst rechts op deze foto :

5RjnRMd.jpg

Stuurlui van Stubos hadden ook dit embleem op de linker bovenarm :

ZOFXMBo.jpg

Hy4Q6qT.jpg

uqSntv4.jpg

Arjan

dit lijkt gewoon ruim zat!
Het is dan ook best een groot voertuig 🙂 8,60 meter lang en 3,16 breed, dus in 1:35 kom je dan aan 24,6 cm bij 9,0 cm breed. Het valt me wel mee dat ze allebei eigenlijk netjes met hun voeten bij de grond zitten, maar dat komt deels omdat ik natuurlijk wel de benen gebruikt heb die dat ook doen. Er zitten ook ventjes in de set die wat lager zitten, geloof ik.

Misschien kun je op de uniformjas van de bemanningsleden nog het embleem van een Wehrmacht Landungspionier Kompanie aanbrengen.
Ik weet zo goed als niks over dit soort eenheidsemblemen, maar iets dat ervoor door kan gaan, moet ik nog wel op de mouwen kunnen schilderen 🙂

Heb nog een scan gemaakt van LWS 1071 uit het boek van Rodolphe Rousille. Of de foto is ingekleurd of niet weet ik niet, opvallend het "Steuermann Tätigkeit" embleem op de linker bovenarm van de man rechts op de foto. De officier heeft een pet met een Luftwaffe embleem. De foto is weer genomen voor hotel Frascati in Le Havre.

dFcBU8n.jpg

3DthwHq.png

Embleem hier waarschijnlijk bij een stuurman van een Pionierlandungsboot (Pilabo) in Afrika :

dhSx0O6.jpg

Opvallend bij deze stuurman is de combinatie van een Luftwaffe HG uniform met het Steuermann Abzeichen. Waarschijnlijk vergelijkbaar met het bliksemschicht embleem van Funkers.

jw4GfOL.jpg

Arjan

Ik heb hem de onderscheiding gegeven, en ook maar gelijk bevorderd:

832EEFDA-AA9F-444F-B46D-A8081BACAD4E.jpeg

Daarna heb ik de openingen in het dak en de achterwand afgeplakt:

A4735282-6528-4669-97FD-6032DFF7A240.jpeg

… en de cabine en romp aan elkaar gelijmd:

887395B3-8142-4F0E-A770-69D4D49D0D68.jpeg

Nu kan ik eindelijk door met de bouw 🙂

Kijk, zodra het interieur af is, komt er voortgang:

2AF8EDF3-7A8E-4544-8EB6-DAC7695B39CF.jpeg2A4497B0-126B-4F80-A16A-3FCC6A69505E.jpeg

Dit is alles dat ik aan elkaar kan/wil plakken voor het schilderen, dus vermoedelijk gaan de volgende foto’s zijn van een grijs model 🙂 Daarvoor wel eerst de vraag of iemand (@Arjan Wiskerke?) weet of de binnenkanten van de luiken inderdaad ivoorkleur moeten zijn, zoals het interieur, of dat ze Panzergrijs waren net als de buitenkant? Bronco zegt dat eerste, ik vertrouw dat alleen niet zo.

O, en een vergelijkingsfoto met een ander amfibievoertuig in aanbouw:

58D679C0-598E-4A49-BC48-79C0CC0BE2CC.jpeg

Hopelijk is de grootte van een LWS hier goed uit te halen: die M29C Weasel is ongeveer net zo groot als een Willys jeep, als je de pontons op de voor- en achterkant niet meerekent …

Dat is een imposant voer-, vaartuig zo. Ik ben benieuwd als het lelijke plastic kleurtje is afgedekt.

Groeten, Jan

Bedankt, dan heeft Bronco het wel juist. Ik had eens goed naar de foto van 1071 bij Vlissingen gekeken en daar lijkt de binnenkant van het luik rechtsvoor lichtgekleurd te zijn, maar goed te zien was het niet bepaald, dus beter gevraagd dan maar aannemen dat het klopt 🙂

De eerder genoemde twee foto's uit het boek zijn duidelijker maar ook op deze foto lijkt de binnenzijde van het luik lichter dan de rand ervan :

GCzPbEy.jpg

Gezien het kiezelstrand zal deze foto waarschijnlijk ook weer in Le Havre gemaakt zijn.

Arjan

En met verf erop, een laagje Panzergrey RAL 7021 van Mission Models:

IMG_8756.jpg

Onverdund uit het potje in de airbrush en spuiten, hoewel ik achteraf denk dat ik beter toch wat water erbij had kunnen doen in plaats van de druk te verhogen om het ook echt uit de airbrush te krijgen 🙂 De binnenkanten van de luiken heb ik eerst gespoten met meer LifeColor Portland Stone, net als het interieur, alleen vergat ik de binnenkant van de achterdeur ook te doen, dus die moet nog even met een penseel zo’n kleur krijgen.

mission models, daar heb ik ooit mijn iwata airbrush gekocht, toendertijd nog een lang gesprek gehad met michael rinaldi en Jon, michael was toen nog niet zo bekend, krijg nog altijd zn boeken opgestuurd als hij die uitbrengt... leuke zaak toen, weet niet of die zaak er nog is of enkel online.

Ik ken ze alleen van de twee potjes verf die ik van het merk heb, en die heb ik allebei niet eens bij het bedrijf zelf gekocht 🙂

Het spuit op zich wel goed, afgezien van dat ik het denk ik zoals gezegd net ietsje had moeten verdunnen, maar droogt nogal langzaam. Ik had als eerste de dop van het potje (±2 cm diameter) gespoten,¹ en dat was nog altijd niet helemaal droog wanneer ik de hele LWS ook gedaan had. Met andere verf had ik verwacht het model bij z’n al geschilderde onderkant vast te kunnen houden om de bovenkant te doen, maar hier heb ik het op het draaiplateau van m’n spuitcabine moeten laten staan, anders hadden er grote vingerafdrukken op de bootromp gestaan.

¹ Bonustip: bij elk merk verf waarbij het deksel van het potje of flesje een neutrale kleur heeft, schilder ik dat met de verf die erin zit, dan zijn ze tenminste te vinden in de lades waarin ik m’n verf bewaar.

Ik probeer graag andere soorten verf, hoewel ik toch Tamiya en Mr. Hobby (Gunze-Sangyo) het lekkerst vind spuiten. Maar tegelijk heb ik graag verf die ik niet hoef te verdunnen, dus ik dacht: ik probeer deze eens. Waar ik ondertussen achtergekomen ben, door een paar washes op de bodem te proberen, is dat deze verf wel heel makkelijk van het model afkomt … Ik denk dat ik, in tegenstelling tot wat ik normaal doe, morgen eerst eens een laag vernis over alles heen ga doen om dat te voorkomen wanneer ik verder ga met de bovenkant.

Gunze heb ik ook wel eens gehad, die werkt idd ook wel lekker... Die AK wil ik nog wel eens proberen, al is het maar om het goed kleur assortiment...

En tamiya verdun ik gewoon op gevoel, heb nooit een soort "ratio" gehad van 1drupje dit, dan 2drupjes met dat, mijn panzer yellow /grijs enz is bij elk model anders 😄 Wat wel echt helpt is om vernis is de mix te doen en gewoon mee te spuiten... matt voor de hardheid en gloss of meestal semi gloss voor een strakke laag waar enamel washes mooi mee vloeien. zonder vernis "lopen" washes niet mooi, en dan met name pinwashes..

Vernis na de kleur heb ik zo nog nooit gedaan, lijkt me lastig om te zien wat je wel geraakt hebt en wat niet.

Ik verdun ook door er gewoon isopropanol of water (afhankelijk van de verf) bij te gooien tot het goed lijkt, wat te proberen te spuiten en als het te dik of te dun is, meer verdunner resp. verf erbij — afmeten van dit soort hoeveelheden is alleen maar meer schoonmaken waar ik toch al niet van hou 🙂 Ik doe ook normaal geen vernis op een model, behalve als het nodig is om het bijvoorbeeld mat te maken wanneer ik glansverf heb gebruikt (wat amper of nooit is, in elk geval niet voor een heel model), maar in dit geval wordt het een laag uit de spuitbus over het hele model heen.

Ik bedacht dat ik beter vóór die vernislaag, lichte plekken kan spuiten:

3E17FF43-1771-4E1A-90E5-8B0DD6E33715.jpegA4382986-34E3-4EB8-98C9-85BAE0516451.jpeg

En even een foto van de problemen met de verf:

37B8DEEE-70D9-4EE2-A754-1542E6A66656.jpeg

De lichtergrijze plekken zijn een spuitpoging, om te zien of de verf niet te licht of te donker was. Daarvoor al had ik de andere vlekken geschilderd met een penseel, als proef om te zien wat voor soort wash straks het beste gaat werken. In het midden (deels onder het middelgrijs) is Dark Wash van Mig, onder het grijs onverdund en erboven verdund met water; onderaan is Tamiya mat zwart verdund met water. Bij allebei kun je zien dat de panzergrijze verf weggesleten is, vooral van de opliggende ribbels; bovenaan het model heb ik water zonder verf gesmeerd, om te zien of dat óók de verf verwijdert, en jawel 🙁

Rinaldi is fan van MM verf vanwege het feit dat je die kunt chippen zonder haarlak eronder. Het is dus redelijk gevoelige verf, vooral als die nog niet compleet uitgehard is. Ik spuit af en toe een laagje VMS (mat) of Games Workshop purity seal (zijdeglans) om lagen te beschermen.

Gr Bas

Ik denk dat hier het probleem ook is dat er geen grondverf onder zit. Het enige andere model dat ik met dit merk gespoten heb, had dat wel en daar deed dit zich niet voor.

Tussen m’n spuitbussen vond ik er eentje met Games Workshop ’Ardcoat, glansvernis. Het hele model glimt nu dus:

5BC74276-B5C1-4E20-9380-399CF3850095.jpeg

Een snel probeerseltje door met een kwast met water over de onderkant te vegen was bemoedigend: er kwam geen kaal plastic tevoorschijn 🙂

Nou, mission models hoef ik dus ook niet, als het al loskomt door een simpele wash... ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet na washes enzo

Dat wordt de volgende stap, een donkere wash over alles heen. Omdat de glansvernis het contrast vergroot heeft wordt dat denk ik wat moeilijker dan ik gewend ben om juist te krijgen, maar daar komen we ook wel weer overheen.

Als je last van contrast blijft houden, zou je diepte in je kleur kunnen aanbrengen met diverse kleuren olieverf. Verdeeld over het oppervlak in kleine stipjes aanbrengen en dan met een plat penseel met minimaal terpentine (eerst het meeste eruit strijken), de verf in verticale streepjes uitstrijken. 1651521742584853462798287015133.jpg
16515218829447577541823279333656.jpg
Hiermee kun je naar mijn idee de kleurverschillen kleiner maken.
Groeten, Jan

Bedankt — ik ken de methode, maar hij spreekt me totaal niet aan omdat ik hem veel te kunstachtig vind 🙂 Mijn ervaring is dat een donkerdere wash dan de basiskleur al snel helpt om contrast te verminderen, en anders zie ik verder wel weer.

Volgende stap:

518F5CFE-F476-44CD-9B59-EAFE6C9D31A4.jpeg

Het hele model gedrybrusht met Italeri bandenkleur, een beetje lichter grijs dan de basiskleur maar niet zoveel dat het middelgrijs wordt (op de foto lijkt het lichter dan in het echt, door de reflectie van de lampen op de ronde delen). Dat is de volgende stap, denk ik: wat hoge lichten met middelgrijs.

Nu zijn de rubberen banden ook geschilderd:

374BBAFA-4977-4179-9AA4-C7D6CDC8A428.jpeg

Ik heb ze eerst met dezelfde Italeri rubberkleur gedaan als waar ik het model mee gedrybrusht heb, en dan voorzien van een laagje Oost-Indische inkt, grofweg 1:1 verdund met water. Misschien nog een keer drybrushen met donkergrijs, dat moet ik nog even zien.

Aan de achterkant heb ik de vlaggenstok weggehaald, want het viel me (nu pas) op dat die niet op de foto van de echte LWS 1071 bij Vlissingen te zien is:

8E02D0F3-9002-4476-BF73-1E24E94E7176.jpeg

Afgeknipt net boven de houder, die dan vlak gevijld en dan een gaatje erin geboord (en geschilderd, natuurlijk).

En dan ook de markeringen:

23FC9CF5-017D-48AA-A00E-F842D00BDFA5.jpeg

Het nummer en symbool op de boeg zijn uit de doos, maar het kruis op de zijkant niet. Meten in de beschikbare foto’s leverde op dat die van Bronco te klein zijn: iets van 8,5 mm, terwijl ze 10 à 11 moeten zijn. Deze komen uit een setje van Techmod voor Luftwaffe-vliegtuigen in 1:72, en zijn net niet de juiste stijl maar wel veel beter qua afmeting.

Ik had deze even niet gevolg, maar je hebt intussen weer stappen gezet. Mooi dat het contrast met de wash weer klopt.

Groeten, Jan

Na matte vernis is het model weer wat donkerder geworden. Nou ja, pech dan 🙂

8111F5AC-2C36-45AA-B07F-25440FD1E09E.jpeg

Bij het verwijderen van het plakband op de ramen drukte ik er helaas eentje naar binnen:

0872362C-22A7-41CE-B2E9-9FA0831EF020.jpeg

Dat weer terug op z’n plek zetten wat nog een hele toer, maar lukte met een pincet en boetseergereedschap, waarbij ik het model schuin omhoog moest houden zodat de plaat met het raampje ongeveer horizontaal was en ik dus boven m’n hoofd moest werken met één hand 🙂

Nog een les voor wie die model ook bouwt: plak niet eerst de voorruiten af. Als de het hele dikke stuk afplakt, blijft er aan alle kanten een halve millimeter of zo aan plakband tussen ruit en sponning zitten. Beter om ze eerst op hun plek te lijmen en dan pas af te plakken. Bij de patrijspoorten opzij is dit echter geen probleem.

In principe wel 😉 Ik moet die bumpers maken, wat ik van plan ben te doen uit verbandgaas (of nog liever iets fijnmazigers, als ik dat kan vinden), maar ik vergat daarnaar op zoek te gaan toen ik afgelopen week in de stad was. En ook vergat ik bruine textielverf daarvoor, want ik zie het niet echt zitten om wit gaas op te rollen en dan met de hand te gaan schilderen — dat krijg je nooit netjes allemáál geschilderd op „onze” manier.

Donders, dan moet je dus gewoon alweer naar de stad, geen idee of het in zeeland net zo hard waait als hier, maar dan maar effe niet...

Vliegengaas is ongeveer net zo grof als normaal verbandgaas maar veel stugger, ik moet eens kijken in een knutselwinkel of ik geen stof met fijnere mazen kan vinden (geen thule, dat is zeshoekig), en liefst dikkere draad dan verbandgaas 🙂

Terug
Bovenaan