KV-2 Tank. update 16/8 schoongemaakt en nieuwe fading ...

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Hallo mensen.

Het model waar ik binnenkort mee begin is een KV-2 heavy tank maar in een duits jasje. Dit komt omdat ik op een ander forum mee doet met een groeps project.
Het model is van hobbyboss en is opde schaal 1/48
Verder wou ik jullie alvast de doos en de inhoud laten zien.
groepsprojecten_007.jpg

De doos

groepsprojecten_008.jpg

Heel veel plastic.

groepsprojecten_009.jpg

PE waar ik eigenlijk nooit mee gewerkt heb.

groepsprojecten_010.jpg

Sleepkabels

groepsprojecten_011.jpg

En de decals kon ik niet goed opde foto krijgen dus hierbij hoe ze er eigenlijk op moeten komen.

Gr, Reitze[/img]

Goede avond mensen !

Ik ben vanavond begonnen met plakken en heb de hull gedeeltelijk in elkaar zitten. Het meeste past volgens mij wel aardig, op een paar dingetjes na die ik pas moest maken en het overtollige flash wat verwijderd moest worden. De wielophanging is gemonteerd. Tot zover ben ik gekomen deze avond.

GroteFoto-7UJGEFZL.jpg

GroteFoto-6O4WJADQ.jpg

GroteFoto-UMO7KFSR.jpg

GroteFoto-MDWWQHCO.jpg

GroteFoto-Q4RGKZQ7.jpg

De lijm resten moeten nog verwijderd worden en de kieren dicht smeren.

Verder had ik nog een vraag welke kleur groen er het beste bij deze tank past. Want ik weet niet welke kleurtje ik moet kwasten.

Kritiek en commentaar altijd welkom.

Vr, gr, Reitze

Hallo mensen

Ik ben inmiddels al een stukje verder. Maar nu knaagt mij een vraag aan mijn geweten namelijk: Hoe ik opgedroogde modder kan namaken, en moet ik dit doen voor of na het plaatsen van de loopwielen.

Verder heb ik nog een foto gevonden de tank die ik na bouw.
GroteFoto-BXR6RUTS.jpg

Vriendelijke groet Reitze

kleur en modder

Hoi Reitze,

Misschien wat laat maar hierbij mijn gedachtenspinsels...:

De kleur: geen groen. "Correct me if I'm wrong", maar zover ik weet werden beutepanzers zoals deze overgeschilderd. Omdat de KV-2 vrijwel alleen in 1941 op de slagvelden rondreed zou dit panzergrijs kunnen zijn, eventueel met een zandgele camo wanneer 'ie nog wat later rondreed.

Aangaande de modder: Het makkelijkste is dat je deze aanbrengt nadat je de tank gebouwd en geschilderd hebt. Je kunt acrilic resin van MIG gebruiken i.c.m. verf en pigmenten. Maar acrilic resin is prijzig vergeleken met een produkt als allesvuller.

Je mengt de allesvuller met een kleur verf die jij als basis wil gebruiken en voegt daat ook pigmenten aan toe. Dit mrngseltje kwast je dan op de logische plaatsen, zo simpel is het...

Overigens: zoals wel vaker gezegd is heeeeeeeeeel veel info te vinden wanneer je de zoekfunctie gebruikt, hier bovenaan de pagina.

Tenslotte: ik zie een tweetal nare beschadigingen op de hull, links in het midden, rechts voor. Nu is daar een toverwoord voor (modder 😉 ), maar even bijwerken staat wel mooier. Succes!

groeten, Richard.

Re: kleur en modder

Richard Cramer zei:
De kleur: geen groen. "Correct me if I'm wrong", maar zover ik weet werden beutepanzers zoals deze overgeschilderd.

Hoi Richard,

ik denk niet dat dit een beutepanzer is, maar dat de betreffende unit die de KVII heeft uitgeschakeld zijn markeringen heeft achtergelaten (2e regiment Generaal Goring was hier). Er zijn ook geen balkenkruizen etc aangebracht. Groen dus!

Eric

Trouwens een leuk opmerkingetje tussendoor, ik ben nu bezig met een KV-1 1/35 kit van Trumpeter en blijkbaar hebben ze bij HobbyBoss goed afgekeken 😱 ! De hele opzet van de kit, zelfs de kleur van het plastic, en als ik het goed zie alle details zijn vrijwel 1:1.

Greetz,

Jurrie

Jurgen Schot zei:
Trouwens een leuk opmerkingetje tussendoor, ik ben nu bezig met een KV-1 1/35 kit van Trumpeter en blijkbaar hebben ze bij HobbyBoss goed afgekeken 😱 ! De hele opzet van de kit, zelfs de kleur van het plastic, en als ik het goed zie alle details zijn vrijwel 1:1.

Hobby Boss heeft inderdaad afgekeken bij Trumpeter, maar ze zijn dan ook op een bepaalde manier verbonden aan Trumpeter, maar hoe precies weet ik niet.

Deze is inderdaad , zoals Eric al aanhaald,(donker!) groen, de markeringen zijn erop gezet door de einheit die 'm heeft buitgemaakt.
Ik breng de structuur van de modder vaak van te voren aan. Dit maak ik met verdunde muurvuller (HEMA of Allabastine) Na het spuiten spuit ik die delen dunnetjes over met een aarde tint, en bewerk ze verder met pigmenten.
Jan 🙂

kleurtje...

@ Eric, jij schreef:
ik denk niet dat dit een beutepanzer is, maar dat de betreffende unit die de KVII heeft uitgeschakeld zijn markeringen heeft achtergelaten (2e regiment Generaal Goring was hier). Er zijn ook geen balkenkruizen etc aangebracht. Groen dus!

Klopt helemaal, maar eigenlijk zijn mijn hersenspinsels een beetje krom...

Reitze schreef namelijk eerst:
Het model waar ik binnenkort mee begin is een KV-2 heavy tank maar in een duits jasje
.

Ik was in de veronderstelling dat hij hier een beutepanzer mee bedoelde (grijs dus...). Later zag ik de foto's pas; dat hij deze (groene) KV na wil bouwen is mij totaal ontgaan. Je zou er haast een kleurtje van krijgen.... 😳 .

groeten, Richard.

Hallo mensen

Ik wil iedereen bedanken voor de tips over het modder maken. Ik heb het al door dat ik 1 van de weinige mensen ben die nog met een kwast werken 😳. Ondertussen ben ik al wel zo her en der aan het rondkijken en aan het informeren geslagen, maar heb nog niks gekocht. komt dit jaar hopelijk nog wel verandering in 😉 .

verder:

@ Jurgen: grappige he dat het zowat het zelfde is. is dat van trumpeter ook 1/48 😀

@ Richard: mijn excuses voor het stukje misleidende tekst over het duits jasje. kwam pas later deze foto tegen 😳

@ Jan, Eric : bedankt voor het vermelden van de goede kleur. 😉

Gr, Reitze

Hi Reitze,

Je kan ook modder maken door olieverf te gebruiken.
Recht uit de tube met een stug penseel op je model deppen. Een nachtje laten drogen dan een volgend laagje aanbrengen enz.

Of pigmenten aanbrengen droog en ze fixeren met wat white spirit.

Grtz

Kristof

Hallo mensen.

Gisteravond heb ik het zooitje er weer eens van de plank gepakt. Na dat ik een beetje vast kwam te zitten in het modder verhaal. Hier heb ik wat proefjes mee gedaan zoals de combinatie's aarde/water/houtlijm en pastelkrijt / kattepakvulling (wel de schone uiteraard) / water / houtlijm. Na flink nadenken, tussen deze 2 combinaties is de eerste het beste uit de bus gekomen. Nou weerhoud me alleen iets, en dat is dat de Russiche zomer van 1941 een vrij warme zomer was. Zou het dan stof moeten wezen in plaats van modder. Dus misschien hebben jullie hier nog een mening over.

Maar om even terug te komen over het plakken. Gisteravond heb ik de turret en de wielen in elkaar gezet en deze allemaal dryfit op het model geplaatst. Hierbij de de foto's van het geheel.

GroteFoto-X3A6P4T7.jpg

GroteFoto-NQJATGS4.jpg

GroteFoto-ZUUUQQ3W.jpg

Reacties, commentaar of tips zijn altijd welkom

Gr, Reitze

Ik weet even niet goed wat ik hier van moet vinden.... De verf is erg slordig aangebracht, en er zitten een paar enorme plekken die vlak gemaakt moeten worden en een paar flinke lijmvlekken. Ik neem aan dat je een en ander nog na gaat bewerken voor je verder gaat?
Jan 🙂

Hoi Jan

Inderdaad is het nog niet klaar de lijmvlekken moet nog worden weg gewerkt en schilder werk is nog niet af. ik ben van plan om eerst alles onder de figuurlijk lijn van de spatborden klaar te maken ,en dan boven de spatborden verder te gaan. Maar hij is nog lang niet af, en schilder werk ben ik ook niet te vreden over. Ik zit steeds meer te denken om een lucht kwast aan te schaffen.

Gr, Reitze

Hoi John

Ik schaam me diep 😳 . Maar ik krijg al enigszins door dat ik er niet om heen kan. Dus ik zal toch binnenkort de portemonee moeten trekken.
🙄

Gr, Reitze

PB

Hoi Reitze,

Ik hoef geen erkenning voor de PB die ik je gestuurd heb, maar een berichtje dat je deze ontvangen hebt zou ik wel gewaardeerd hebben... 😕 .

groeten, Richard.

Richard ik heb je pb gelezen ik wou je er nog 1 terug sturen maar heb er nog geen tijd voor gehad 😳 😳 😳 . (komt door wat prive omstandigheden). Maar ik wil je alvast bedankt Richard ik heb echt veel aan je tips die er in staan. nogmaals het excuus voor mijn nalatigheid.

Vr, gr, Reitze

Hoi Reitze,

Verontschuldigingen zijn nergens voor nodig, ik vroeg slechts om een uitleg 🙂.

Door de manier waarop jij Jan en John beantwoorde kreeg ik de indruk dat je mijn PB totaal niet gezien had.

Je bent overigens zoals gezegd niet verplicht om me terug te PB'en. Maar een korte bevestiging van ontvangst wordt door de meeste mensen wel gewaardeerd 😉 .

groeten, Richard.

Hallo mensen.

Na meerdere weken niks van mij te laten horen heb ik ondertussen langzaam aan het verder bouwen en schlderen geweest. Het model zit in grote lijnen in elkaar geplakt op een paar kleine dingetjes na zoals: beugels, uitlaten, sleepogen en wat haken spul voor de sleepkabels. Verder ben ik bezig geweest met het schilderen van het voertuig met de kwast. Dit zal ook het laatste voertuig met de kwast worden waarschijnlijk omdat ik een airbrush gekocht heb, in Almere. (eurotec 20A met evo 2-1)

Verder hier bijde foto's van de vorderingen.
GroteFoto-OPONCMWI.jpg

GroteFoto-6QZTXJAQ.jpg

GroteFoto-LIRPNKZE.jpg

GroteFoto-KTA3DEU8.jpg

GroteFoto-EGU4GNJT.jpg

Vr, gr, Reitze

goede keuze

Ha die Reitze,

Goede keuze om een airbrush aan te schaffen, een evolution nog wel 😀. Daar kan je mooie resultaten mee bereiken.

Maar het schilderwerk hier is niet slecht. Hier en daar mag de verf ietsje meer dekkend zijn, je hebt wel ons advies aangaande je schildertechniek ter harte genomen. Ik zie geen "lopers" en nauwelijks tot geen strepen 😀 . Zou wel hier en daar nog even met een klein kwastje de KV langslopen, er zijn nog een paar plekjes waar je de originele kleur van de tank ziet.

Indien je er voor kiest om deze verder met de hand af te schilderen, raad ik je aan om er wat meer diepte in aan te brengen met filters en washes van olieverf. Let er dan wel op dat je eerst een glansvernis-laag aanbrengt, deze beschermt je acrylverf tegen de white spirit.

Laat je de airbrush er op los, dan kan je er nog meer diepte in krijgen door eerst te postshaden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ik ben benieuwd welke jij kiest... 😉 .

groeten, Richard.

Hoi Richard

De ongeschilderde stukken moet ik nog bij werken , maar dit wou ik te gelijk doen als de beugels en de rest van het priegelzooi erop zit.
De KV-2 schilder ik nog met emaille verf van revell. Verder heb ik besloten om hem met de kwast af te maken . Moet ik dan ook een glansfernisslaag zetten voor de filters? Zo ja hoe doet men dit?

En hoe maak ik filters op de tank om meer diepte te krijgen?

Vr, gr, Reitze Bierma

Reitze Bierma zei:
Moet ik dan ook een glansfernisslaag zetten voor de filters? Zo ja hoe doet men dit?
Ja, dat moet je wel doen ja. Anders trek je met je filter (=verdunde olie- of emailverf) de basislaag eraf. Ik zou kiezen voor een spuitbus met vernis, bijvoorbeeld een van Tamiya. Dat is een acrylversie, en die zou dus niet aangetast worden door je filter.

Voor informatie over filters, enz, ... zoekt en gij zult vinden. 😉 Er zijn veel threads over geweest. Rechtsboven is de functie Zoeken te zien.

Groet, MartinD

Hallo mensen.

Ik ben inmiddels met de KV-2 weer een stukje verder. Na eerst de vergeten stukjes te hebben bij gewerkt , ben ik verder gegaan aan glans laag erop te zetten voor de decals (dankje voor het advies). Deze heb ik 24 uur laten drogen en heb toen de decals er op geplaatst. Hier bij de foto's

GroteFoto-C36RNPJM.jpg

GroteFoto-6YAR3ZYP.jpg

GroteFoto-K3PB4PB7.jpg

GroteFoto-SBP7VZAL.jpg

Gr, Reitze

Hallo leute,

Ik ben inmiddels aan het verweren geslagen(zover ik er wat van weet ... 😕 ) Ik hoop dat het op iets lijkt, en wil graag daarom jullie mening er over weten( kriteik /tips). Daarom hierbij de foto's
GroteFoto-ZKVHXAKH.jpg

GroteFoto-GKOVKPXC.jpg

GroteFoto-CQL4BSFR.jpg

GroteFoto-MKFJS8YT.jpg

Gr. Reitze

Ik vind 'm erg netjes!
Alleen het roest op de grepen op de koepel had ik niet gedaan... Als ze zo veel gebruikt werden had roest waarschijnlijk geen kans en zou het blank metaal zijn.

Ha die Reitze,

Wat Johnny schrijft is exact wat ik dacht. De roest op de handgrepen is onlogisch. Op de voorkant zitten ook wat roestplekjes. Misschien dat je daar wat regenstrepen kan toevoegen?

De chipping vind ik, op een enkele uitzondering na (zoals het ronde luik boven op de toren), qua grofheid geslaagd. Je kan deze nog realistischer maken door er met een fijn kwastje nóg kleinere chippies van een donkerder kleur (Vallejo Russisch groen?) overheen te zetten zodat je diepte krijgt.

Over het algemeen vind ik je werk met pigmenten OK. Op het achterdek lopen de kleuren mooi subtiel in elkaar over. Wel zou ik verschillende kleuren roest gebruiken, om oude en nieuwe roest te benadrukken en ook weer om diepte te krijgen. Verder begrijp ik niet helemaal goed waarom er op bepaalde plekken witte pigmenten zitten (zoals bij de 1e foto links de scharnieren, de tweede foto bovenop de toren rondom die ronde gevallen en op de derde foto voorop rechts bij de antennemond).

Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat het "not done" is om het uiteinde van de loop zwart te maken 😕 , maar wanneer je dit doet is het misschien ook een idee om de binnenkant te doen. Maar ik ben een modelbouwer, geen tankexpert. Er zullen er hier op het forum zat zijn die je hierover kunnen toelichten.

Al met al een goed geslaagde (eerste?) poging om met pigmenten te werken. Ik vind 'm er steeds beter uitzien.

groeten, Richard.

hoi rietze,

dit is toch een zeer geslaagd model. bedenkend dat het de eerste keer is voor pigmenten.
ik zelf had alleen wat meer schade aangebracht, je model ziet er oud en versleten uit, toch zit er geen deukje in de fenders. de tool boxen zijn ook nog punt gaaf. tip voor de volgende.

keep it up.

steven

Sluit me aan bij de vorige sprekers Reitze. Probeer roest mss nog wat te varieren in kleur, donker voor wat oude roest en meer oranje achtig voor nieuwe roest.
Idd op de klimpunten zou ik geen roest doen, maar juist kale plekken waar de verf helemaal af is. Altijd even nadenken hoe het voertuig werd gebruikt.
Regenstrepen kun je mss eens gaan proberen met kleine puntjes olieverf op een kant in verschillende kleuren en dan met een natte kwatte kwast zachtjes strijken. Ik zou dit niet op horizontale oppervlaktes doen, maar bijvoorbeedl op de zijkanten van de turret.
Je gaat steeds beter Reitze!! 😉

Hallo mensen,

Het was voor mij de eerste keer dat ik met pigmenten werkte, daarom heb ik maar een aantal soorten. Maar ik zal binnenkort wat meer pigment soorten aanschaffen (roestkleuren enz,) om mijn werk wat op te beuren.

Omtrent de handgrepen, deze zal ik de roest verwijderen en proberen met een grijs HB potlood bij te werken.

Verder,
@ Johnny: Dankje

@ Richard: Het witte stof is opgedroogde terpetine. Deze hoop ik nog weg te kunnen werken met het stoffig maken van het voertuig.

Het idee omtrent chipping zal ik proberen uit te voeren met een donkerdere kleur.

Verder zal ik proberen de binnnkant van de loop ook zwat te maken.

@ Steven: Ik zal proberen bij een volgend model proberen rekening te houden met beschadigingen aan het voertuig zelf. 😉

@ John: Het lijkt me leuk om regen strepen te maken. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk welke kleuren, en waar mee verdun je je natte kwast?

Verder wil ik jullie bedank voor de reacties tips en motiverende andwoorden.

Gr, Reitze

Hallo leute,

Even een topic weer uit het stof halen en de KV-2 in het stof.

Aan gezien dat de rus glimt als een keutel in de maneschijn, heb ik bedacht dat ik hem wat stoffig wou maken. Dit heb ik geprobeerd doormiddel van regenstrepen en het stoffig maken met pigmenten. Aan gezien ik dit nog nooit eerder gedaan heb wou ik jullie mening graag weten bij deze tussen stand.

Ik moet sommige plekken nog wel nalopen aan gezien de camara de naakte waarheid naar boven haalt.

Daarom hier bij een aantal foto's
GroteFoto-N7ZIH737.jpg

GroteFoto-HLZZPDJX.jpg

GroteFoto-ILIBLHIM.jpg

GroteFoto-T8NPWBUA.jpg

GroteFoto-RPGAPA84.jpg

Groet Reitze

Ok, het kan aan de foto's liggen, maar ik vind 'm er niet beter op geworden, sorry.

Ik vind de pigmenten er wat..slordig? opzitten. Ook vind ik het een beetje veel van het goede.

Als het ding glom, had je er beter een matte vernis overheen kunnen zetten. Op een matte ondergrond hoeden pigmenten ook beter btw.

We hebben het er nog wel over in Joure.

Heey Johnny,

Het is iderdaad er niet beter op geworden. daarom ben ik inmiddels weer begonnen met de schoon maak er van 😳 .
We zullen er nog over praten in Joure.

Gr, Reitze (die druk aan het schoonmaken is 😳 )

Hallo mensen,

Ik ben van het weekend bezig geweest met het schoonmaken van mijn rommeltje. Na dit gedaan te hebben heb ik me bezig gehouden met feading door middel van verf stipjes. Dit heb ik gedaan met de kleuren geel wit en twee verschillende tinten bruin

Hierbij een paar foto's en ik wacht jullie reactie graag af,
GroteFoto-SY8EZW7V.jpg

GroteFoto-C7U3VUEP.jpg

Gr, Reitze

Terug
Bovenaan