KV-1 in progress (in basislaag)

A

Anonymous

Eindelijk weer eens wat van mijnerzijde 😉

Het is Trumpeter's KV-1 (1942) welke voorzien is van de Voyager PE-set en WWII Productions tracks.
Er moet nog een figuurtje in de koepel komen, vleugelmoeren op de houders van de spare tracks en de riemen over de kisten achterop de fenders. Of ie op een houten plankje of op een simpel ondergrondje komt, dat weet ik nog niet...

Kritiek, op- of aanmerkingen zijn zoals vanouds steeds welkom.

Groeten,
Hugo

KV-1%20001a.jpg

KV-1%20004a.jpg

KV-1%20005a.jpg

KV-1%20007a.jpg

KV-1%20021a.jpg

KV-1%20027a.jpg

KV-1%20030a.jpg

KV-1%20033a.jpg

KV-1%20034a.jpg

hallooo zeg, knap werk Hugo.

Daar zit aardig wat blik in verwerkt. Knap gedaan. Ik ben heel erg benieuwd naar het verfjasje.

Die tracks zien er trouwens wel heel super uit. Hoe zijn die om in elkaar te steken?

Keep us posted

Wat een ontzettend indrukwekkend voertuig! Heel mooi werk! Subtiele schade heb je trouwens gemaakt. En wat heb je op de romp en koepel gesmeerd? Mr. Surfacer, voor wat giettextuur?
Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met de WW2 tracks. Mol heeft nu in de set in de aanbieding voor de Pershing, dus een beetje snuffelen is nu de boodschap 🙄

Eén kleine (onterecht?) puntje: bij het rechterachterspatbord (foto 5) lijkt nog een klein PE bevestigingspuntje te zitten.

Groeten, MartinD

Heel erg mooi! Ik wil je niet alleen complimenteren voor het strakke model, maar ook voor de keurige foto's! Je hebt alles keurig in beeld.

Alex

een heel mooi gebouwde KVtjuh een lichtend voorbeeld met welke vakmanschap en passie er gebouwd is 😀 ben benieuwd of mijn kvtjuh dit niveau ook kan halen NOT?
eigenlijk zonde op dit model te spuiten

😱 Adembenemend mooi!
Hugo, je bent een kunstenaar :!:
Kom je ook naar Amersfoort? Deze wil ik heel graag in het echt zien 😱
Jan 😀

Heren,

Iederen bedankt voor jullie comments.

@Robert: Die WWII tracks zijn zeer zeker de moeite waard en een mooi alternatief voor de Friuls. Ze hebben zelfs de casting numbers aangebracht... WWII Production tracks zijn er om bekend dat ze zeer makkelijk te reinigen zijn, deze set had echter iets meer werk nodig. Maar eenmaal geassembleerd is dit al snel vergeten.

@Martin: De fenders van de KV's hebben 3 hoekprofielen ter versteviging: eentje aan de bovenkant en twee aan de onderzijde (tegen de hull en midden). Wat je ziet is het hoekprofiel welk in het midden in de langsrichting onder de fenders loopt.
De structuur is aangebracht met putty, verdund met lijm, en na droging lichtjes opgeschuurd.

De rivets zien er indrukwekkend uit, maar is enkel een werkje van één avondje met het juiste gereedschap: een P&D voor de zeskant bouten en een beading tool voor al die rivets... O ja: de onderzijde van de fenders zijn ook voorzien van deze rivets 😉 omdat de buitenste rij toch behoorlijk zichtbaar is vanaf de zijkant van het model, zeker omdat er weinig modder op komt.

De fenders uit de kit behoeven niet vervangen te worden. Ik heb deze door PE vervangen omdat de schade wat makkelijker en realistischer te maken is in PE, én dit was een eerste oefening in het solderenvan PE. Lijmen van deze (toch wel zware) fenders lijkt me wat erg fragiel.

@Jan: Deze komt niet mee naar A'foort. Zodadelijk gaat de eerste verf erop. AMT in Torrent (Spanje) is de met rasse schreden naderende deadline voor deze, dus het wordt zowieso aan de krappe kant 😕

Bedankt voor jullie comments en tot zaterdag,
Hugo

Denk ik net dat ik op de goede weg ben, kom jij weer om de hoek kijken met al dit moois!!!
Werkelijk schitterend Hugo, ik kan bijna niet wachten om hem weer eens in het echie te aanschouwen.
Nu ga ik weer in een hoekje zitten, en maar hopen dat ik ooit zo ver kom als jij!

Grtz, John.

Hey mannen,

Bedankt voor jullie reactie.

En John, jou Sherman mag er zijn hoor. En zeg nou zelf: iemand als jij en Dirk die regelmatig naar het Zuiden afzakken om lekker te knutselen én die ook nog eens de saaie evaluatiegesprekken naderhand in het café doorlopen zijn op de goede weg, of niet? 😉

Groeten en tot zaterdag?
Hugo

Hugo Luyten zei:
Hey mannen,

En zeg nou zelf: iemand als jij en Dirk die regelmatig naar het Zuiden afzakken om lekker te knutselen én die ook nog eens de saaie evaluatiegesprekken naderhand in het café doorlopen zijn op de goede weg, of niet? 😉

Groeten en tot zaterdag?
Hugo

Je slaat de nagel op zijn kop! Saai dat die gesprekken zijn. Ik krijg er spontane haaruitval van.

Even serieus nu. Je Rusje mag gezien worden. Prachtig gewoon.

Ik heb nog wat vragen voor je over het solderen maar daar zullen we nog wel eens een saaie evaluatie over doen (17-03 misschien?)

Groeten,

Dirk-geeuw-Lehaen

ff m'n ogen zoeken want ze rolden net uit mijn oogkassen........

Dit biedt mij zoveel inspiratie om weer verder te gaan aan een de KV. Welliswaar de Big Turret maar desalniettemin..... 😀 😀 😀

Niets dan lof Hugo! Goed om weer is een nieuw werkje van je te zien 😀

Mannen bedankt.

@Dirk: 10 en 31 maart ben ik weer in Geel, dan misschien? Of kom je zaterdag misschien naar A'foort?

Groeten,
Hugo

Hugo, je laat weer strak werk zien, zowel bouwen als fotografie, mooi die details, ik wou dat ik die beheersing had. Ben heel benieuwd naar de verfstappen
BertUS

Hugo Luyten zei:
Mannen bedankt.

@Dirk: 10 en 31 maart ben ik weer in Geel, dan misschien? Of kom je zaterdag misschien naar A'foort?

Groeten,
Hugo

Helaas,
10-3 vip behandeling op Staaien (tegen Anderlecht 😱 )
31-3 rehearsel as usual.

Amersfoort is dikke njet.

We zien elkaar vast nog wel. Anders per PB

C ya

Dirk

Hugo, long time no see! Mooie KV heb je daar, niks op aan te merken. Zelfs het verdelertje voor de toeter en koplamp zit er. Op naar de spuiterij met dat ding!
Ik vond die WW2 rupsen er eerst een beetje typisch uitzien, maar ik zie nu dat die van de KV in Aberdeen er precies zo uitzien...er valt nog veel te ontdekken op KV-gebied, blijkt.

grtz

Eelke

Ik heb de KV-1 gisteren in de basislaag gezet, en dit is het resultaat van ongeveer 10 uur airbrushen. Nu kan ie drogen, morgen en zaterdag staat ie in de wachtstand, zondag gaan de eerste filters er op.

O ja, eerst een laag JA Green om het kleurverschil tussen de verschillende materialen op te heffen, daarna in Olive Green gespoten. Vervolgens een 5-tal lichtere lagen gespoten, waarbij ik telkens Yellow Green heb gebruikt om de kleur bij iedere stap lichter te maken.
Alles is Tamiya verf, met 25% Gloss toevoeging, dit als voorbereiding voor de komende filters. Verhouding verf/verdunner is 30% / 70%.

Groeten,
Hugo

KV-1%20065a.jpg

KV-1%20066a.jpg

KV-1%20067a.jpg

KV-1%20068a.jpg

KV-1%20069a.jpg

KV-1%20070a.jpg

WOW !

Ontzettend mooi Hugo !

Hou persoonlijk niet zo van ooh en aah.........maar als
mijn KV half zo goed uit de eerste verf komt teken ik ervoor !

Veel filterplezier zondag !

Grtn,
Danny.

Deze gaat serieus de blits maken in Spanje. Mooi airbrush werk. Dat scheelt serieus in het weatheren.

Tot zaterdag,
Marcel

Zeg Hugo, tien uur airbrushen? Is dat op één dag gedaan?

Heel mooi gespoten! Doet je bijna vergeten wat voor moois er onder dat verflaagje zit. Bijna hè 😀

Re: WOW !

Mannen bedankt.

In het echt is ie wel iets minder gifgroen, op de een of andere manier lukte het me niet om de juiste felheid op foto vast te leggen.

@Robert: ik ben woensdag meteen na de middag begonnen, en het was bijna middernacht toen ik de airbrush terug in het doosje legde. Alleen effe er tussenuit geknepen voor het avondeten. Dat is het voordeel van Tamiyaverf, je kunt in één ruk doorwerken. Nog vergeten te vermelden dat ik de Evolution hiervoor heb gebruikt met de 0,2mm naald. In Hoboken toch eens kijken voor een fijnere naald...

Zoals Marcel al zegt probeer ik een deel van de weathering tijdens het airbrushen aan te brengen, dat geeft meteen meer diepte aan de kleur.

Ik weet niet of er plaats is, anders kan ik hem wel effe mee naar A'foort brengen, is toch wel wat makkelijker praten in plaats vanaf een foto.

Groeten en tot morgen,
Hugo

Re: WOW !

Hugo Luyten zei:
Nog vergeten te vermelden dat ik de Evolution hiervoor heb gebruikt met de 0,2mm naald. In Hoboken toch eens kijken voor een fijnere naald...

Een Iwata CM-B met 0,18mm?
Ik ben er toch weer aan het denken.

Marcel

Zou wel mooi zijn, maar ik wacht eerst maar eens af waar die Pat Stansell mee afkomt, het is erg stil rondom hem heen 😉
Maar een 0,15mm naald voor de Evolution zou ook al verbetering brengen…

Groeten,
Hugo

Hugo,

Je mag mijn Iwata wel eens lenen hoor... 😉

Kun je direct het verschil zien...... en da's best groot vergeleken met die Evolution... met die iwata kun je bijna schrijven, het vergt behoorlijk wat oefening (naja voor mij dan 😕 )

Nice sprayjob, die regenstreepies zijn erg goed gelukt..

zie je zaterdag wel....

ps : vergeet je de spullen van de gino niet ?

Groetjes Raymond

Goed dat je me hier aan herinnert... Had ze al bijna verkocht 😈

BTW: heb ik je nu wel of niet die houder gegeven? Ik kan hem hier niet meer vinden 😕:

Groeten en tot morgen,
Hugo

Goed gezien Marc,

D'r zijn enkele plekjes waar ik niet meer bij kon met de airbrush zonder een kwak verf op het aangrenzende gebied te spuiten. Deze kunnen niet anders dan met een penseel bijgewerkt worden.

Groeten en bedankt voor het met een kritisch oog kijken,
Hugo

ooh en aah

Ook ik ben niet zo'n ooh en aah'er maar....ooh en aah!

schitterend, dichter bij een schaal replica kun je bijna niet komen denk ik, elk detail (de lasnaden de structuur, maar idd ook het leiding werk, de klinknagels) echt top!

ik heb zelf ook heel wat kv foto's downgeload (voor mijn KV II) om ook te proberen om mijn KV zo "echt" mogelijk te krijgen maar wat jij hier etaleert is echt top, dat kan ik echt niet zo mooi, chapeau Hugo.

Groets Wouter.

Hoi Hugo,

Wat een werk laat je hier zien zeg! Mooi strak gebouwd en nu al mooi gespoten. Ik vind hem nu al geweldig! Leuke details vind ik de opbergkist die open staat en de plug die uit de pistol port hangt. Op je eerste foto's zag ik dat je hiervoor een PE kettinkje voor gebruikt. Misschien is het mooier om hiervoor een echt kettinkje voor te gebuiken of een zelf gemaakt stukje ketting van koperdraad. Ik heb nog twee vragen. Die structuur op de kop van de staalplaten, heb je die zelf aangebracht? En de KV zelf, is dat de KV-1 Model 1942 Simplified Turret?

Groeten en succes de verdere afwerking!

Erik.

Mannen bedankt voor jullie reacties.

@Eric: dit is idd de Trumpeter's KV-1 Simplified Turret. Een schitterende kit voor weinig geld. Zoals bij iedere kit kun je zelf wat toevoegen. Dit heb ik gedaan door de walsstructuur aan te brengen en de vlamgesneden zijkanten van de pantserplaten weer te geven. Dit laatste is nl niet op het model terug te vinden, maar kan makkelijk met een scalpelmesje aangebracht worden. Nadien even met Tamiya lijm erover heen om de scherpe kantjes weg te smelten.

Ik had die plug van de pistol port idd eerst aan een PE kettinkje gehangen, maar daar was ik niet echt tevreden over. Sommige foto's laten deze zien hangende aan een staalkabeltje, en dat is ook wat ik ga doen.

Ik weet niet of je morgen in A'foort bent, maar ik neem de KV mee, spreekt wat makkelijker 😉

Groeten,
Hugo

Hoi Erik,

Ik ben aan de KV-I begonnen mede omdat ik op de Super Swamper-wielen en bepakking voor de Dumvee aan het wachten was, en met de bedoeling om eerst de KV klaar te maken vooraleer ik weer met de Dumvee verder ging.... totdat iemand me op de KV-wielen attendeerde... Dus de correcte wielen van Hussar besteld in Amerika (en het Alpine-figuurtje). Omdat ik hierop dus óók moest wachten (ik ben wel reeds met de filters en pinwashes begonnen) én omdat ik de Super Swampers, bepakking, laptop en TACTER inmiddels binnen heb, ben ik, na ook nog een weekje griep, toch maar weer verder gegaan met de Spec. Forces Dumvee. De KV haalde zijn deadline (Torrent) toch al niet meer, en nu heb ik voldoende tijd om mijn Dumvee incl. een complete lading te schilderen, ondergrondje te maken en figuurtje samen te stellen, en dan is deze zéker klaar voor de German Model Masters in mei...

Dus effe kort: de KV staat even op hold 😉 maar ik hou in de tussentijd die treinlading KV's wel in de gaten 🙂

Groeten,
Hugo

Hugo Luyten zei:
Goed gezien Marc,

D'r zijn enkele plekjes waar ik niet meer bij kon met de airbrush zonder een kwak verf op het aangrenzende gebied te spuiten. Deze kunnen niet anders dan met een penseel bijgewerkt worden.

Groeten en bedankt voor het met een kritisch oog kijken,
Hugo

Hugo, probeer de volgende keer wat meer van binnen naar buiten te werken. Dus eerst zo veel mogelijk de diepere hoekjes en gaten en dan de rest: de stelregel met airbrushen is simpel: wat je ziet kan je spuiten.....
Verder een snoepje hoor, en is het nog gelukt met de naald?

Hoi Rob,

Bedant voor de tip. Nazijn Methanolbadje heeft ie de tweede spuitsessie gehad en heb ik idd eerst op dergelijke plekken geairbrushed, alvorens verder te gaan. En dat werkt idd perfect.

De 0,15mm mnaald heb ik zaterdag gekocht, dus eens kijken f dat veel gaat schelen in lijndiktes

Groeten en tot binnenkort,
Hugo

Terug
Bovenaan