kubelwagen

ik wil in dit draadje mijn projectje kubelwagen laten zien. Het betreft een tamiya kitje. ik zal dit zoveel mogelijk met foto`s ondersteunen. Nu loop ik tegen een probleem aan. De stoelen en achterbank zijn deze bekleed met leer of hebben deze een kanvas bekleding? Ook heb ik hem al voor een deel in elkaar geplakt maar ik zag dat aber een pe setje heeft. Ik heb met pe nog geen enkele ervaring, is het de moeite waard om deze in dit stadium nog aan te schaffen. Wat is jullie advies? 🙄

Hallo Berry,

Dat is afhankelijk van welk stadium hij in staat.
Mocht je enkel de rompdelen op suspensie in elkaar gezet hebben zal een PE setje vast nog wel mogelijk zijn.
Daarbij is Aber best pittig als je nog geen ervaring met PE hebt.
Eduard zal ongetwijfeld ook wel PE hebben voor dit voertuig wat iets gemakkelijker te verwerken is.
Succes met het model!

Groetjes!

hier even de eerste plaatjes. Boris, dit is het stadium van de kubelwagen nu. valt hier nog een pe setje te plaatsen of raden jullie dit in dit stadium af? Als iemand nog een antwoord heeft op mijn andere vraag, is de stoel bekleding van lees of canvas? 🙄

Bijlagen

• DSCF0284 (640x480).jpg
    DSCF0284 (640x480).jpg
    156,5 KB · Weergaven: 2.257
  • DSCF0288 (640x480).jpg
    DSCF0288 (640x480).jpg
    155,8 KB · Weergaven: 2.257
Hoi Berry,

De huidige status van je model laat zich nog goed beïnvloeden met bewerkingen (tissue, PE, polystyreen etc), dus je kunt volgens mij nog alle kanten op.

Misschien is het handig als je een bouwbeschrijving kunt bemachtigen van de betreffende Aber-set; kun je checken
welke onderdelen vervangen dienen te worden door PE.

groetjes Frank

Hoi Berry 🙂

mocht je de Aber instructie willen bekijken kun je die heel makkelijk vanaf de Aber site opslaan.
Met de link hieronder kom je op de pagina, en kijk je bij setnr. 35079. Achteraan staan 2 knoppen.
Eén laat een foto van het setje zien. De andere knop geeft de optie om de set-bouwinstructie te openen,
of op te slaan (PDF bestandje) en te openen op je eigen computer (en te printen bijv.)
http://aber.net.pl/list/zestawy_fototrawione_do_modeli__skala_1_35__/5/

Vanaf die bouwtekening kun je voor sommige deeltjes zelf een vervanging van bijv.plastic of koperdraad maken.
Aber-setjes zijn best pittig (bij deze zit wél zo'n dashboard-filmpje..).
En je ben niet verplicht om de hele set te gebruiken.

veel plezier met je Kübeltje !

groetje 😀
Peter

even een up date van mijn kubelwagen. ik heb een aantal lagen proberen te spuiten met pre shade en een post shade. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar ja volgende keer nieuwe beurt nieuwe kansen. graag jullie op en aanmerkingen.

Bijlagen

• DSCF0289 (420x315).jpg
    DSCF0289 (420x315).jpg
    84,7 KB · Weergaven: 2.000
  • DSCF0290 (420x315).jpg
    DSCF0290 (420x315).jpg
    83,8 KB · Weergaven: 2.000
  • DSCF0291 (420x315).jpg
    DSCF0291 (420x315).jpg
    85,4 KB · Weergaven: 2.000
hoi berry, je bent lekker bezig toch heb ik wel een opmerking: maak foto's wat groter.
je kan dit doen bij het uploaden, zo is het moeilijk te zien .
wat mischien ook leuk is om vlakken onder verschillende hoeken verschillende kleuren de geven ,wat goed kan bij deze kubel want zoveel zijn het er niet.

bedankt Chris voor je opmerkingen. Als ik straks thuis ben zal ik ze in groot formaat erop zetten. die techniek met het spuiten van verschillende kleuren onder verschillende hoeken klinkt aardig. Ik ben nog erg on ervaren met de airbrush dus of dit mij gaat lukken weet ik niet. Heb jij toevallig een foto of iets dergelijks waarbij deze techniek te zien is?

nee die heb ik niet maar het enige wat je er bij nodig hebt is zijn verschillende velletjes papier en een airbrush.
zorg wel dat je dunne verf gebruikt en per per vlak het rustig opbouwt, een beetje als een filter zeg maar
het is dan de bedoeling dat je de vlakke panelen het lichtst maakt. en verticale panelen donkerder maakt.
misschien is het ook leuk om de hoogste panelen nóg iets lichter maakt

het aber setje is niets geworden. ik ben begonnen om hem verder te schilderen. ik wil hem straks op een klein sokkeltje zetten of een kleine dio. Ook ga ik denk ik de palmboom gebruiken die ik er nog heb liggen. Even een hele andere vraag; waarom staat er bij mij een paperclipje bij de topic in het voertuigen en diorama forum en bij anderen niet? ook zegt hij dat de foto bestanden te groot zijn. terwijl ik ze toch verklein.

Bijlagen

• DSCF0299 (240x320).jpg
    DSCF0299 (240x320).jpg
    70,8 KB · Weergaven: 1.767
hoi Berry, paperclipje zegt dat er bijlagen aanwezig zijn.

groetje Peter

kan iemand mij advies geven. ik wil de schep die tegen de zijkant van de kubelwagen moet komen een kleur geven. Welke kleur kan ik daar het beste voor gebruiken in de vallejo reeks. welke voor het metaal en welke voor de steel.

mijn laatste vorderingen. Door de slechte belichting komt de kleur en de pre en post shade slecht uit de verf. Ook heb ik voor het eerst set en sol voor de decals gebruikt. nu kan die in de lak en de verwering aanbrengen, en hem verder oppimpen met de poppetjes e.d. Commentaar is welkom.

Bijlagen

• kubel (400x300).jpg
    kubel (400x300).jpg
    74,1 KB · Weergaven: 1.545
  • 20022011091 (400x300).jpg
    20022011091 (400x300).jpg
    84,6 KB · Weergaven: 1.545
Kijk nog eens naar je combinatie van de decals. R staat voor 'Ramcke' (Luftwaffe eenheid) en de nummerplaat is van een Heer voertuig. Geen logische combinatie, tenzij er documentatie van is. In dat geval heb ik niks gezegd 😉

Niels Henkemans zei:
Kijk nog eens naar je combinatie van de decals. R staat voor 'Ramcke' (Luftwaffe eenheid) en de nummerplaat is van een Heer voertuig. Geen logische combinatie, tenzij er documentatie van is. In dat geval heb ik niks gezegd 😉

Niels, het is niet logisch, maar het klopt in dit geval wel. ik heb er inderdaad wel eens foto's van gezien, maar weet even niet meer waar.

Bruce

Het klopt met de decals, alleen de nummerplaat niet, die is later. Ik vond twee foto's van een Kübel in Noord-Afrika, Tunis, februari 1943, omgeving Kasserinepas.
Rämcke 2. Fallschirmjäger-Division, nummerplaat WH-644836. Zelfs de uitvoering met de "ballonbanden" is correct voor deze versie.

wat betreft die nummerplaat klopt de onjuistheid. De goede decal scheurde door midden en toen had ik de r al geplakt en moest ik dus overgaan op de andere niet juiste decals. Ik vond dit minder storend dan een lelijk geplakte of zoals in mijn geval een in tweeen gescheurde decal. Maar scherp opgemerkt van jullie.

Terug
Bovenaan