Kroegspelletje

Ik zie zo'n kroegspelletje wel zitten...


  • Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
The Calm Before the Storm: Arnhem 17 sept 1944
Het lijkt mij wel leuk om hier een kroegspelletje op te starten. Het idee is als volgt:
Ik plaats een eigen foto van een locatie die op de één of andere manier verband houdt met onze gezamenlijke hobby.
Eventueel voorzien van wat hints om het raden te vergemakkelijken.
De persoon die het juiste antwoord geeft mag de volgende foto plaatsen en zo gaan we door.
Op een ander forum waar ik actief ben loopt er al jaren zo'n topic met inmiddels duizenden raadplaatjes.
Simpel, een beetje lol er bij en soms een virtueel biertje erbij. Enige 2 regels zijn het gebruiken van een eigengemaakte foto en netjes op je beurt wachten, de plaatser bepaald of de foto juist geraden is en wijst de volgende deelnemer aan
 
Lijkt wel heel erg op de raadfoto van militaire voertuigen. Liep tot helft 2023 erg goed en toen is het opeens opgehouden. Koste veel moeite om voertuigen te vinden die niet direct geraden werden. Uitbreiden met historische plekken etc zou wellicht inderdaad weer wat nieuw leven hierin kunnen blazen
 
Om maar schot voor de boeg te dien en om er achter te komen of dit is wat Rob in de kroeg bedoelt.
Hints: a) De plek is niet ver bij mij vandaan maar de bodem bestaat er uit zand. b) Op de foto is een bijzonderheid te zien die direct terugvoert naar ons interessegebied. IMG_5996.jpeg
 
Geen idee waar. Maar die wat dikkere bomen, zijn die ooit zwaar beschadigd door artillerievuur? Ze zien er niet helemaal ongeschonden uit.
 
Zandgrond in Zeeland, dat moet wel ergens in de duinen zijn, dus omgeving Vlissingen?
 
West Kapelse kreek?
 
Dan geef ik het op... het is wel een hele lastige gelijk
 
Dan geef ik het op... het is wel een hele lastige gelijk
Oei….als dit al lastig is dan belooft het nog wat te worden.
Hint c). Nu druk wandelgebied waar je zeker ‘s ochtend over de herten struikelt. Tja … en die herten hebben weer direct iets te maken met wat hier destijds ook is gebeurd in relatie tot dit kroegenspel
….neem er nog maar 1 Rob! Want je zult het zweet om dit op te lossen moeten compenseren🤭
 
Herten. Dat zouden dan Damherten kunnen zijn die o.a. voorkomen bij Haamstede. Daar vind je ook nog aardig wat bunkers in de bossen. Maar verder kom ik ok niet
 
Herten. Dat zouden dan Damherten kunnen zijn die o.a. voorkomen bij Haamstede. Daar vind je ook nog aardig wat bunkers in de bossen. Maar verder kom ik ok niet
Helaas…ik overigens geen bunker hier op de foto (maar ook die liggen hier in de omgeving).
We gaan kijken of er andere suggesties binnen gaan komen. Zo niet … dan volgen er weer nieuwe hints.
 
Gok op de bossen bij Domburg en daar zijn verscheidene Funnies actief bezig geweest. Zou het boekje Van Jakko erbij moeten nemen om de exacte details te weten.

Gr Bas
 
De manteling bij Domburg is waar ik op uit kom
Ik citeer: De Manteling is een bos dat de vrije natuur in een vrije loop laat. Opvallend zijn de bomen die door de Duitsers zijn afgezaagd tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het hout, en hebben vreemde, bizarre vormen gekregen wegens het kappen
 
Laatst bewerkt:
Goed geraden. Het is inderdaad de Manteling van Walcheren. Het gebied wordt gekenmerkt door eeuwenoude eikenbossen aan de kust ter bescherming van de vele 17e en 18e eeuwse landgoederen daar. De foto is genomen tussen landgoed Westhoven en landgoed Berkenbosch. Dit gebied maakte deel uit van de Atlantikwall. Eigenlijk zou dit hele bos gekapt moeten worden. Het verhaal gaat (of het zo is weet ik niet) dat de daarmee belaste Duitse officier de cultuurhistorische waarde van het bos inzag en daarom besloten heeft om de bomen te sparen en ze op bepaalde hoogte af te zagen zodat kans op latere uitloop bleef bestaan. Ik heb begrepen dat ze in deze afgezaagde vorm ook als rommelasperges werden benut. Overal in het gebied zie je dus oude bomen met vrij rechte stam van enkele meters hoog en dan daarboven vreemde uitlopers en vergroeiingen. In najaar 1944 hebben in het hele duingebied tussen Domburg en Vrouwenpolder gevechten plaatsgevonden. Omdat de buitenplaatsen in sommige gevallen een kleine hertenkamp bezaten zijn de nodige herten ontsnapt tijdens en na de gevechten en hebben zich in de decennia daarna behoorlijk als populatie te vermenigvuldigen. Daardoor is de kans om hier een hert tegen te komen vele malen groter dan op de Veluwe.
Er valt vast nog veel meer over dit gebied te vertellen, zeker wat betreft Atkantikwall, maar dat voert dan weer wat te ver voor een gewoon kroegspel.
@Bas Slaats was de eerste die het raadde en mag de volgende foto van een plek hier plaatsen.
 
Gok op de bossen bij Domburg en daar zijn verscheidene Funnies actief bezig geweest.
Twee Sherman V’s en twee Churchill AVRE’s (waarvan één ex-bruggenlegger, die er ook achtergebleven is), en dat was het dan wel.

de Manteling van Walcheren
Volgens mij noemt trouwens niemand dat zo in het dagelijks leven — ik wist tot een paar jaar geleden niet beter dan dat het ’t Domburgse Bos heette :) (Of waarschijnlijk tegenwoordig: ’t Aagtekerke-Noordse Bos ;) )
 
Twee Sherman V’s en twee Churchill AVRE’s (waarvan één ex-bruggenlegger, die er ook achtergebleven is), en dat was het dan wel.


Volgens mij noemt trouwens niemand dat zo in het dagelijks leven — ik wist tot een paar jaar geleden niet beter dan dat het ’t Domburgse Bos heette :) (Of waarschijnlijk tegenwoordig: ’t Aagtekerke-Noordse Bos ;) )
Manteling van Walcheren of gewoon de Manteling is toch de officiële naam van het bosrijke gebied met buitenhuizen tussen Domburg en Oranjezon duingebied. Dit bestaat dan weer uit kleinere deelgebieden zoals Domburgse Bos, Westhoven, Berkenbosch, Duinvliet etc. De foto die ik heb geplaatst is genomen in landgoed Berkenbosch.
 
Laatst bewerkt:
Heb er even over moeten nadenken, maar we zullen simpel beginnen om het leuk te houden. Dus nu eentje op loopafstand.

1000030117.jpg

Succes!
 
Ik trap af: Tilburg
 
Tilburg is goed, maar iets specifieker mag wel.

Hint 2: het is ooit een topic hier geweest.
 
Terug
Bovenaan