Konigstiger Apeldoornseweg Arnhem

huisjes.jpeg
En weer een stukkie verder. Wijze les is dat het voolgende keer meer bouwpakketjes worden om het schilderen te vereenvoudigen 😉 Volgende stap is om het wit bij de ballustrade nog wat bij te werken, vensterbanken betongrijs en het e.e.a. wat verouderen met behul;pv van olieverf en dry brushen. Hierna de ruitjes, poezenbeest en de gordijntjes.... Jammer van de gebouwtjes vind ik het feit dat ze geen enkele toevoeging, lees deurbel, regenpijp, enz. enz.) hebben. Dit zou het e.e.a. nog verlevendigen....

Laatst bewerkt:
Mooi Frank,

Je zou nog wat variatie in de kleur van de stenen kunnen aanbrengen en een naambordje (of aanplakbiljet o.i.d.) aan kunnen brengen.

Hoe is de structuur van het oppervlak, zie je sporen van het printen of is het glad/effen?

Succes, Jan

Mooi Frank,

Je zou nog wat variatie in de kleur van de stenen kunnen aanbrengen en een naambordje (of aanplakbiljet o.i.d.) aan kunnen brengen.

Hoe is de structuur van het oppervlak, zie je sporen van het printen of is het glad/effen?

Succes, Jan
Hoi Jan, op sommige plekken is de structuur van het printen licht te zien. Bij het beton van de pilaren komt dit mooi uit, geeft die extra touch. Rondingen heeft de printer meer moeite mee. Een paar aanrijpalen laten dit duidelijk zien (zal ff posten als ik thuis ben) maar vind dit nog ruim binnen het accepatbele. De steentjes en de ballustrade zijn echter compleet glad en laten niks van de 0.05 mm laag zien. Het is me een raadsel waarom de pilaren dit de ene keer wel laten zien en de andere keer niet....

Ik ben op zoek naar decal printer vellen zodat ik idd de naambordjes nog kan maken. Het verouderingsproces zet ik nog in werking. Thanks voor de tips 😉

Naambordjes kun je ook op gewoon papier printen, lijkt me — of het moeten ouderwetse, met de hand rechtstreeks op de deur/muur geschilderde voor moeten stellen?

Naambordjes kun je ook op gewoon papier printen, lijkt me — of het moeten ouderwetse, met de hand rechtstreeks op de deur/muur geschilderde voor moeten stellen?
Nee dat hoeft niet, maar een ouderwets geemailleerd naambordje zou ik toch liever op decal papier uit willen printen zodat er een mooie laag glanslak overheen kan. Daarbij komt dat decal printer vellen al langer op mijn wish list staan i.v.m. een project waarbij een duitse burgervrachtwagen een s Fh 18 voortrekt in Arnhem.

Prachtig werk Frank!
Misschien is een beetje neutralere "look" van de gebouwtjes helemaal niet zo erg....dan zorgt dat de aandacht bij de Tiger blijft(?)

Decalvellen heb ik wel eens bij de Aviation Megastore gekocht; van Testors.
Je kan ze natuurlijk ook "laten" maken bij Black Lion Decals.
Het is me een raadsel waarom de pilaren dit de ene keer wel laten zien en de andere keer niet....

Dat is precies het "hit and miss" wat ik eerder bedoelde. Het is fascinerend wat er uit deze printertjes komt voor die prijs, maar er zijn ook af en toe missers waarvan (mij) nog steeds niet duidelijk is hoe het komt. Wat me ook duidelijk is, is dat printen onder een hoek vaak het beste print-resultaat geeft....ik bedoel; geen printfouten, maar het nadeel is dan weer dat je eventuele laagopbouw kan gaan zien.

Hoi Jan, dit zijn de anti aanrijpaaltjes waar ik het over had....
image.jpg
Hier zie je de streepjes dus wel op. Ik vind ze niet storend maar anders zou de wanddikte groot genoeg zijn om er een schuurpapiertje overheen te halen.

Die verticale streepjes? Heb je ze staand geprint? In dat geval denk ik eerder dat het in de omzet naar STL zit. STL zet alle ronde vormen om in driehoekjes. Als je op een wat lagere STL resolutie opslaat, dan ga je die versimpeling van de vorm zien.
Wist helemaal niet dat je de resolutie van de .stl in kunt stellen... eens kijken in solid works waar ik dat kan doen 🧐
Al gevonden.... ga ik eens lekker mee aan het experimenteren. Thanks Alex👍🏻 Zo zie je maar nooit te oud om te .......🥴

Ik blijf dit drie-dimensionale uitstapje met interesse volgen, een extra dimensie aan deze foc zeg maar.

Groeten, Jan

Wist helemaal niet dat je de resolutie van de .stl in kunt stellen... eens kijken in solid works waar ik dat kan doen
Ik weet ook niet of dat in alle programma's kan, maar in Solidworks zet ik hem altijd op "Fine" en dat geeft tot nog toe geen zichtbare driehoekjes. Je kan hem nog fijner dan "fine" zetten, maar dan neemt de bestandsgrootte astronomisch toe.
Thanks Alex👍🏻 Zo zie je maar nooit te oud om te .......🥴
Echt FOC....delen van ideeën en technieken 😉

9B468587-3003-47BC-8D27-84970CAEB145.jpeg
B24A9867-519E-4A41-AF01-445A1038ECDF.jpegToch een keer proberen.... conclusie. Het diorama wordt me te groot, oftewel met Annemieke haar woorden: “Waar ga je dat neerzetten, we hebben al zo weinig ruimte” (als je dit leest moet je dat met een hoog, overslaand, hees stemmetje lezen, zo‘n stemmetje waarvan een kudde olifanten nog van op hol slaat) Dus de uitsnede van het kleine huisje gaat, helaas het veld ruimen. 😢

Frank,

Hier hoef je je absoluut niet door te schamen. Ik denk dat als je het 2e hoekje weglaat, maar wel de pilaren/toegangshek behoud dat je nog steeds de sfeer pakt en minder ruimte nodig hebt.
Ik herken het probleem wel....Ik ben zelf geen diorama bouwer, maar ben lange tijd bezig geweest met de planning van een groot diorama. Ook daar had ik een stukje werkelijkheid als voorbeeld en als je dan de boel gaat uitzetten in 1/35 vergis je je toch in het formaat. Misschien dat ik ooit nog eens overweeg om een element uit mijn originele plan uit te voeren ipv een groot diorama....wie weet!

Anyway, kleine hoekje weglaten en eventueel de trailer met Tiger een fractie dichterbij het hek zetten en je hebt in 1 keer een stuk minder ruimte nodig, zonder de realiteit echt geweld aan te doen.

Beste Frank,

In aansluiting van wat Alex opmerkt: in de meeste diorama's worden de onderdelen dichter op elkaar geplaatst dan in de werkelijkheid. Probeer eens om zo min mogelijk lege ruimte over te laten. Kijk maar eens naar de voorbeelden van o.a. Roger, Eric, Elco, .... Vaak zie je dat ze een opzet maken, delen verschuiven en weglaten. Het direct verschalen van de werkelijkheid wordt vrijwel nooit gedaan. Ik adviseer je hetzelfde en net als ik aangaf bij Alex: maak een opzet en plaats deze in het foto album, zodat ze mee kunnen kijken (ik denk dat de foc hoek soms wat minder aandacht krijgt, maar ik kan me vergissen ...). Speel met hoeken, hoogte en lijnen van de contouren om het visueel aantrekkelijker te maken. Vaak zie je dat bijvoorbeeld de lijn van de helling van een dak een rol speelt. Ook op dat gebied is modelbouw kunst.

Groeten, Jan

Beste Frank,

In aansluiting van wat Alex opmerkt: in de meeste diorama's worden de onderdelen dichter op elkaar geplaatst dan in de werkelijkheid. Probeer eens om zo min mogelijk lege ruimte over te laten. Kijk maar eens naar de voorbeelden van o.a. Roger, Eric, Elco, .... Vaak zie je dat ze een opzet maken, delen verschuiven en weglaten. Het direct verschalen van de werkelijkheid wordt vrijwel nooit gedaan. Ik adviseer je hetzelfde en net als ik aangaf bij Alex: maak een opzet en plaats deze in het foto album, zodat ze mee kunnen kijken (ik denk dat de foc hoek soms wat minder aandacht krijgt, maar ik kan me vergissen ...). Speel met hoeken, hoogte en lijnen van de contouren om het visueel aantrekkelijker te maken. Vaak zie je dat bijvoorbeeld de lijn van de helling van een dak een rol speelt. Ook op dat gebied is modelbouw kunst.

Groeten, Jan
Hoi Jan, helaas is schuiven geen optie. de gebouwen dichter bij elkaar zetten levert een discrepantie op want dan staan de vier zuilen niet meer in 1 lijn. Als ik dat ga doen moet ik het kleiner uitgesneden gebouwtje opnieuw printen en schilderen.

Ook wil ik graag de oorspronkelijke foto zo exact mogelijk opnieuw maken en dat gaat niet lukken als je gaat schuiven met gebouwen.

Je tip om eerder de opstelling e.e. te delen neem ik mee voor volgende keer 👍

Kijk maar eens naar de voorbeelden van o.a. Roger, Eric, Elco, .... Vaak zie je dat ze een opzet maken, delen verschuiven en weglaten.

Jan, ik ben dit wel met Frank eens.....als je specifiek een foto of historische scene wilt namaken en zo min mogelijk concessies wilt doen, dan voldoet je werk niet altijd aan de specifieke diorama "regels" qua zichtlijnen, kleurgebruik en verhaal. Dat is een keuze. Je kan natuurlijk wel wat "spelen" met de hoek van je ondergrond om haakse hoeken of 45 graden hoeken te voorkomen....en je kan besluiten om je uitsnede net wat groter te maken en nog net die boom of telegraafpaal mee te pakken, of juist niet, maar in die zin is het ook niet helemaal te vergelijken met de fantastische diorama's die hier op het forum voorbij komen, waar op een relatief klein oppervlak een boeiend geheel wordt gemaakt en gezocht wordt naar de ideale opstelling.

Met betrekking tot het plaatsen van een extra bericht in een ander sub-forum om meer aandacht ergens op te vestigen.....ik heb het hier met Henry ook wel over gehad.....ik zag dat tot voor kort ook zo, maar sinds de toevoeging van het kopje "Nieuwe berichten" hier op het vernieuwde forum, denk ik dat die noodzaak er niet meer is; ook de FOC berichten staan nu voor iedereen onder de aandacht.

Het direct verschalen van de werkelijkheid wordt vrijwel nooit gedaan.
Dat is omdat bij de voorbeelden die je noemt, de scène volledig bedacht is door de bouwer, en die dus de compositie precies naar wens kan maken. Als je, zoals Frank, een foto nabouwt heb je al een compositie, en dan heb je twee keuzes: hem zo nauwkeurig mogelijk namaken, wat meestal een mindere compositie inhoudt, of een betere compositie te maken waardoor het minder historisch verantwoord wordt.

Beste Alex, Frank, Jacco,

Het is inderdaad: wat is je uitgangspunt? Met een compositie naar wens doe je in een aantal gevallen de realiteit geweld aan, maar krijg je meer spanning, d(io)rama.
Neem je de werkelijk situatie over, dan laat je zien hoe het was. Hiervoor is soms/vaak een relatief grote afmeting nodig, als je de omgeving in je diorama meeneemt. Dat is een keuze, waarvan we ons bewust moeten zijn. En natuurlijk mag je kiezen voor alles er tussen in.

Groeten, Jan

image.jpg
De meng amo racks in de Takom KT..... een beetje passen en meten en het sluit niet overal evengoed aan maar dat heb je met hybriedes....🤫

image.jpgCA81D3DA-68B1-4759-8130-7BC61C166083.jpeg
De kleuren komen niet mooi uit op de foto’s. Nog even wat draadjes e.d. toevoegen, volgende keer het instr. paneel uitboren, hier en daar de interieurkleuren terug laten komen, roet eroverheen en dan de kap erover zodat je er niks meer van ziet🤣

Zo te zien mag die wel eens een tijdje in de roestoplosser 🙂

Hi Frank,

Deze hele contest en daarmee ook deze bijdrage is me tot mijn schande geheel ontschoten😴 Het ziet er erg machtig mooi uit! Vooral die 3D gebouwen machtig en uniek. Het wordt inderdaad een groot geheel, maar als je dichtbij de realiteit wilt blijven is dat niet anders lijkt me zo. Ik zou de Zimmerit nog wel even checken. Ik meen dat de Tamiya vellen knap een dimensionaal zijn. Goede alternatieven zijn in ieder geval Milliput epoxy aangebracht met kammetjes van bijvoorbeeld Tamiya. Je kunt dan het hele fijne patroon nabootsen zoals ook te zien op veel Tiger 1 rompen. Een ander alternatief is acryl plamuur met een (bij voorkeur stalen) vlooienkam. Deze geeft een wat ruwer en smeuïger effect door de lagere viscositeit. Deze methode past denk ik het beste bij deze big cat, al zie ik zo geen Zimmerit op dit specifieke geval. Zie o.a. referentie de Saumur KT: https://upload.wikimedia.org/wikipe...er_II_mg_7802.jpg/1280px-Tiger_II_mg_7802.jpg

De schade aan de koepel is ook vet gemaakt en niet alledaags! Anyhow, succes met de finish😀

Mvg,

Vincent

Hi Frank,

Deze hele contest en daarmee ook deze bijdrage is me tot mijn schande geheel ontschoten😴 Het ziet er erg machtig mooi uit! Vooral die 3D gebouwen machtig en uniek. Het wordt inderdaad een groot geheel, maar als je dichtbij de realiteit wilt blijven is dat niet anders lijkt me zo. Ik zou de Zimmerit nog wel even checken. Ik meen dat de Tamiya vellen knap een dimensionaal zijn. Goede alternatieven zijn in ieder geval Milliput epoxy aangebracht met kammetjes van bijvoorbeeld Tamiya. Je kunt dan het hele fijne patroon nabootsen zoals ook te zien op veel Tiger 1 rompen. Een ander alternatief is acryl plamuur met een (bij voorkeur stalen) vlooienkam. Deze geeft een wat ruwer en smeuïger effect door de lagere viscositeit. Deze methode past denk ik het beste bij deze big cat, al zie ik zo geen Zimmerit op dit specifieke geval. Zie o.a. referentie de Saumur KT: https://upload.wikimedia.org/wikipe...er_II_mg_7802.jpg/1280px-Tiger_II_mg_7802.jpg

De schade aan de koepel is ook vet gemaakt en niet alledaags! Anyhow, succes met de finish😀

Mvg,

Vincent
Thanks Vincent,

Wat betreft de zimmerit wacht ik even af. Ik had al een proefstukje gelakt en dat viel me niet tegen. Valt het straks wel tegen probeer ik de acryl plamuur en de vlooienkam.👍🏻

Hi Frank,

Wat je kunt doen is op stuk plastic samples maken, dan zul je de verschillen zien, zeker als je die verft en wash geeft voor de dieptes.

Een fijne (modelbouw)zaag werkt ook goed.

Dat lijkt me ook nog een interessante optie en voordelig Jakko. In klem zetten en zimmeriten maar 🙂

Mvg,

Vincent

Ik gebruik eigenlijk niet anders voor Zimmerit, met gewone (modelbouw)plamuur — niet in een handvat, hij is handzamer zonder. Alleen voor kleine stukjes waar de zaag niet bij kan moet je wel op zoek naar wat anders.

image.jpg
ook de toren is een mengelmoesje Takom/ Meng..... Zoals Robert Palmer destijds al zong “best of both worlds” (ja zo oud ben ik al👨🏼‍🦳)

image.jpg
Om te laten zien dat ik niet helemaal ben stilgevallen, bezig met het messing gebeuren aan de buitenkant van de KT. Heb 1 foto van de rechterzijde van het gevaarte. Hierop is duidelijk te zien dat hij aan die kant practisch alleen brandschade heeft en geen inslagen Dit is ook logisch als je naar de lokatie kijkt waar hij is uitgeschakeld en waar de Britse airborne lag. De hoeveelheid messing aan deze kant zal dus ook beduidend meer zijn. 🤪

P.s. Hoe hard ik ook ga sprinten de einddatum ga ik helaas niet halen😥

Laatst bewerkt:
Hi Frank,

Wat je kunt doen is op stuk plastic samples maken, dan zul je de verschillen zien, zeker als je die verft en wash geeft voor de dieptes.

Dat lijkt me ook nog een interessante optie en voordelig Jakko. In klem zetten en zimmeriten maar 🙂

Mvg,

Vincent
Hoi @Vincent Thelosen , even een proefstukje gedaan met de Tamiya en eigenlijk geeft dit wel het subtiele waar ik naar op zoek was.image.jpg
Veel diepte zit er idd niet in maar dat komt uit de foto‘s die ik heb van de KT ook duidelijk naar voren....
image.jpg

Even de rechterzijkant, nog behoorlijk wat zimmerit te zien eneigenlijk maar 1 inslag. En zelfs daar twijfel ik aan aangezien de kwaliteit van de foto.

AE9CEB64-0EE4-47C5-A8E8-65FBF36C1767.gif
Omdat ik de weggeknapte haken en de lassen die dat achterliet op de toren zo gaaf vond heb ik naar een manier gezocht om dat na te bootsen. Eerst op de @Alex van de Wetering (respect) manier, prima manier maar ik kreeg die scherpe hoeken er niet in. De kleinste kwart rondjes besteld en na lang wachten.... veel te groot dus toen maar weer naar de tekenplank met de twijfels of dit ging werken met zulke kleine details.

image.jpg
Vanmorgen dus aan het tekenen gegaan met bovenstaand resultaat. Ik weet uit ervaring dar schuin gelegde cylinders en dat x keer herhalen een prima las nabootst.image.jpg
Het resultaat uit de printer.... de onderste 5 zijn alsnog volgelopen met resin, de andere ben ik blij mee🤪

image.jpg
En het resultaat op de KT😝 (nog wel de overtolige lijm wegpoetsen☹️)

Erg mooi werk Frank. Leuk om een stukje van "mijn eigen" Arnhem in schaal terug te zien. Het grappige is dat Ik ooit bijna schuin tegenover deze ingang van Sonsbeek had gewoond, maar dat ging op het laatste moment niet door.
Voor de roest kan ik je overigens tensocrome van lifecolour aanraden, dat geeft mooie effecten.

Erg mooi werk Frank. Leuk om een stukje van "mijn eigen" Arnhem in schaal terug te zien. Het grappige is dat Ik ooit bijna schuin tegenover deze ingang van Sonsbeek had gewoond, maar dat ging op het laatste moment niet door.
Voor de roest kan ik je overigens tensocrome van lifecolour aanraden, dat geeft mooie effecten.
tensocrome van lifecolour👍🏻 Ik ga eens zoeken😉

Hi Frank,

OK ik denk dat deze wat vlakke Zimmerit wel op zijn plaats is, omdat deze KT uitgebrand is. Veel van de Zimmerit is ook verbrand, wat rest zijn nog wat sporen zoals achterop de koepel te zien is. Succes met de voortgang!

Mvg,

Vincent

Hoi Frank,

Dat ziet er prima uit. Ik zou ook die beide gebouwtjes willen. Je kan nog overwegen om de oplegger een slag te draaien, zodat hij parallel aan de poort staat. Dat scheelt ruimte. Hoewel ik ook vindt dat dit ding wel wat ruimte kan hebben.

Succes,

Jan Coen

Terug
Bovenaan