Knight of the Teutonic Order

Weer iets afgerond... Ff wat anders, maar wel militair ✌🏻

Ridder van de Duitse Orde.

SK Miniatures, 70 mm (oorspronkelijk Richard Leeuwenhart, maar geschilderd als ridder van de Duitse Orde om bij het Duitse militaire thema te blijven...)
Volledig geschilderd met acrylverf, behalve de houten delen; die zijn met olieverf gedaan (op een acryl basis dan...) .
Naamplaatje volgt nog, zit erop voor SMC...
20260709_040013(1).webp20260709_040104(1).webp20260709_040123(1).webp20260709_040217(1).webp20260709_040234(1).webp20260709_040309(1).webp20260709_040332(1).webp20260709_040625(1).webp20260709_040410(1).webp20260709_040402(1).webp
Thanks for looking
Grtz
Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi werk weer!
Het enige wat me opvalt isde uniforme kleur van de maliënkolder, alle delen hebben de zelfde uitstraling, wellicht had daar wat meer variatie in gekund.
(Niet dat ik met mijn geklieder in de buurt van dit resultaat zou komen 😅)

Toppertje!
Eniige wat ik kan opmerken is dat de zwaard? houwen op het schild wat diiepte en kleur missen, die even een pinwash geven zou dat kunnen oplossen.

Geen kommentaar op t schilderwerk! Da's van een erg hoog niveau!
Maar meer op het werk van de sculpter/boetseerder: de houwen die Rob noemde, zijn in de stof, dat over het schild gespannen zit. Zouden dus geen nette lijnen zijn, maar hangende of puilende flarden.

Fraai werk! De opmerkingen van Rob en Ron snijden wel hout.

Als ik mij niet vergis is het leer wat op het schild zit. En dan kloppen de beschadigingen misschien wel.
Om dat zeker te weten zou er even wat naslagwerk geraadpleegd moeten worden.

Heren! Bedankt voor de reacties en duimpjes! 🙏🏻✌🏻

Ter learing Ende vermaek:
Vwb de malienkolder; De bron van licht, idg de zon welks licht wordt verspreid door bewolking, is tenslotte winter, valt onder een nagenoeg dezelfde hoek op de kleine metalen ringetjes. Theoretisch niet, praktisch wel omdat de lichtbron wel heul errug ver weg is, dus die hoek is te verwaarlozen. Hierdoor krijgt men een effen reflectie op de malienkolder van de hemel waardoor het er dus effen uitziet. Zie ook toegevoegd plaatje. Hebben het hier niet over een lichtbron wat dichtbij is, zoals een fakkel of een vuurtje wat een andere techniek nodig heeft om te verfen (OSL namelijk)
Dan nog zitten in de weinige plooien van zo'n hemd wel schaduw en slaglichten die ook op het figuur voorkomen. Door de schaal en het oppervlak van de malienkolder valt dit een beetje in het niet.
malienkolder-vergeeld-messing--mw-121910-2.webp
Vwb het schild; In de vroege middeleeuwen werd een schild uit diverse soorten gebogen hout gemaakt en bekleed met Idd leer. Later werd ook linnen, perkament en gips gebruikt. Daar de sculptor, overigens niemand minder dan Mike Blank(!), er inderdaad voor gekozen heeft het na te bootsen met leer, wat ook te zien is aan de beschadigingen aan de rechterkant van het schild, zijn de beschadigingen geheel legitiem en juist weergegeven imho 😉✌🏻.

Zo, als Info 🤘🏻😁✌🏻

Hier nog een plaatje voor de sfeer
20260709_040541(3)(1).webp

Grtz
E

Ik weet dat kurassen of geschilderd werden of ingevet/geolied tegen roest, dat laatste gaf het metaal een beetje een bruinig tint.
Hoe dat met malienkolders zat durf ik niet te zeggen.

Onderhoud aan een malienkolder is Idd zeer intensief een kost ook wat. Geloof ooit es ergens gelezen te hebben dat ze vroeger die dingen met zand etc 'wassen' om roest te verwijderen en ze met dierlijk vet in te vetten. Of dat bruinig werd, geen idee. Vast en zeker een bepaalde patina, wat ik hier wel geprobeerd heb maar door de oppervlakte structuur en schaal bijna niet waarneembaar is tenzij overdreven... Ruimte om es verder te oefenen bij een volgend figuur. Heb nog wel wat ideeën 😁✌🏻

Terug
Bovenaan