Re: [Piet] Krauss-Maffei KM11 SdKfz. 7 en 7/2
Mijn idee was eerst de trackwielen, aandrijfwielen en de track compleet maken, maar hoe het daarmee verder gaat is nog niet 100% duidelijk.
Dat het er meer dan 1 wordt had ik al bedacht, maar ik heb een betere insteek om iets nuttigs in de FOC bij te dragen bedacht. Met 2 voertuigen kan ik verschillen in bewerking laten zien. De KM11 is in het begin van de periode min of meer standaard geworden, en dus lange periode gebruikt. Het worden er 2, maar dan met een twist. Eentje "fabrieksnieuw" en eentje zwaar door gebruik door de mangel gedraaid. Hetzelfde voertuig, maar dan na een paar gebruiksjaren.
Wat me op militracks altijd opvalt is het grote verschil tussen de "nieuwer dan de fabriek" restoraties en de voertuigen waar alleen de boel een beetje uitgedeukt is en rijdend gemaakt. Van de KM11's die er rijden is er een die voorspatborden heeft die meer op een golfbal dan strak plaatwerk lijkt. Praktijk is natuurlijk dat je met zo'n zware machine bossen in rost en wegen en dorpjes met onmogelijke hoeken moet doorkruisen waarbij die spatborden een flinke dreun kunnen krijgen. Van een stevige boom tussen je voorspatbord kan ie er zelfs afgerukt worden.
Hoe doe je dat met een spatbordje van een 1:35 model dat ca 1,5 / 2mm dik is?
Mijn grote vriend "Leepu" uit Finland grossiert in de blikken spatborden. Dan moet ik dus de zaag in de spatborden zetten en ze vervangen door aluminium. Dus de zaag in een van de bodemplaten. Net voor het hoogste punt van de ronding. De bumper er ook maar mee af, alleen bij de ander kant heb ik een stuk laten staan. Met een freesje een randje erin dat als aanslag kan dienen, want die secondelijm waar ik het mee vast meot zetten heeft alle hulp nodig die hij kan krijgen.
Op een van de andere bodemplaten gaat een velletje aluminiumfolie. met een staafje goed uitrollen. Druppeltje secondelijm erop en de volgende laag, weer goed uitrollen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 3 lagen.
Je hebt nu een teer spatbordje dat over de gehalveerde stomp heen gaat. De bovenkant over de freesrand heen drukken en de onderkant met een vijltje doorvijlen.
Daarna wordt met overvloedig secondenlijm (VENTILEREN, die zooi is giftig) dat zeer lichte friemeltje vast gezet en dan een dag wachten tot het helemaal droog is. (wordt vervolgd)