Kleur materiaal Koninklijke landmacht tijdens mobilisatie (1939-1940)

Interesses
Wiel- en rupsvoertuigen van de Koninklijke landmacht
Schalen
  1. 1:72
In een zoektocht naar de juiste kleur voor voertuigen van de Koninklijke landmacht rond 1940 kwam ik een artikel tegen in de nieuwsbrief Vrienden legermuseum over de restauratie van een M 38 keukenoplegger. Tijdens de restauratie is de eerste verflaag van de keukenoplegger naar bovengekomen en is hiervan een monster gestuurd naar Sikkens. Sikkens kon niet exact de kleur herleiden maar een verfwinkel in Delft kon dit wel met een zekerheid van 95%.

Nu wil ik proberen om om via foto's van de keukenoplegger de kleur te herleiden maar ik loop tegen twee tegenstrijdige foto's aan. Onderstaande foto's lijken op hetzelfde moment gemaakt (gezien de opstelling, locatie en publicatiedata) maar verschillen in kleur.

Ik nijg zelf meer naar de kleur op de tweede foto's omdat deze foto wat warmer lijkt. Een aanname op gevoel waar ik eigenlijk niks mee kan.

Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie hier een mening in willen geven. Op dit moment zou ik zeggen dat RAL6010 of RAL6017 het meest in de buurt komt.

Ford V8 Keukenwagen.webp
Foto: Wim den Dunnen uit Nieuwsbrief Vrienden van Legermuseum nummer 3, Jaargang 14 december 2006.

1fdeaa2edec6d05b22c3d71c90f48780.webp
Foto: Jaarboek Legermuseum 200-2007.

Kijkend naar de bestrating en de achtergrond denk ik dat dat op de eerste foto wat natuurlijker overkomt, en dat die kleur het dus is.
Ik heb geen RAL waaier, maar heb in het verleden Russian green van Valejo gebruikt om Nederlands materiaal te schilderen, en dat voelde toen als een goede kleur.
Ik ben benieuwd wat er aan informatie hierover naar boven komt, ik heb nog het nodige op de stapel liggen 😉
Ter leering en vermaak nog een kleurenfoto uit den ouden doosch:
d4896edae284ad160d110fc0a853d370.webp

Nooit, maar dan ook nooit, proberen om exacte kleuren uit foto’s te halen 🙂 Daar zijn een heleboel technische redenen voor, maar het komt er kort gezegd op neer dat de kleuren op een foto nooit hetzelfde zijn als in het echt.

Wat je moet doen voor een nauwkeurige kleur is met een kleurwaaier of andere stalen naar het museum gaan en die ernaast houden.

Gezien de kleuren van gebouw en bestrating oogt foto 1 natuurlijker dan de te bruine tweede foto. Hoewel
In foto 1 weer wat teveel blauw zit.
Maar inderdaad, kleur uit foto halen is erg lastig. Zijn de resultaten van de analyse van het schildersbedrijf uit Delft niet te vinden / op te vragen?

Dit is de binnenzijde van een gasmaskerblik met originele verf uit de collectie van de Bewogen jaren in Hooge Mierde. Nu zijn er tientallen variabelen qua kleur, maar doe er je voordeel mee.

WhatsApp Image 2024-06-17 at 21.14.17 (2).webp
WhatsApp Image 2024-06-17 at 21.14.18.webp

De bovenste foto is te blauw, gezien het houtwerk aan het pand in de achtergrond.
De tweede foto is te bruin, gelet op de bakstenen.
De foto's van Bas lijken mij de beste graadmeter maar echt uitsluitsel geven ze ook niet.

Ik heb deze vraag aan ChatGPt gevoerd en die moest er lang over "denken" voor het tot een antwoord kwam.
De informatie in dit kader is door AI gegenereerd.
Naar verluidt is er nooit een RAL nummer (of wat voor numeriek systeem dan ook) gebruikt voor het Nederlandse groen. De specificaties van het Ministerie van Oorlog (voor zover toegankelijk en door het algoritme meegenomen in het antwoord) spreken alleen van 'groen' en 'donkergroen'.

Voor wat het waard is hieronder de recepten die eruit kwamen rollen:
Misschien kan dit de aanzet vormen tot het vinden van een kleur die als "passend" wordt ervaren.

Tamiya:
  • XF-62 Olive Drab: 5 parts
  • XF-58 Olive Green: 3 parts
  • XF-49 Khaki: 1 part
  • XF-10 Flat Brown: ½ part

Vallejo Model Color:
  • Vallejo 889 USA Olive Drab – 5 parts
  • Vallejo 888 Olive Grey – 3 parts
  • Vallejo 873 US Field Drab – 1 part
  • Vallejo 822 German Cam. Black Brown – ½ part

AK 3rd Gen.:
  • AK11029 Olive Drab Dark Base – 5 parts
  • AK11014 Olive Green – 3 parts
  • AK11027 Brown Khaki – 1 part
  • AK11039 Chocolate – ½ part
Ze lijken wel verdacht veel op elkaar. Tijdens het zoeken heb ik enkele tientallen websites voorbij zien flitsen maar waar dit alles op gebaseerd is blijft onduidelijk. Ook na doorvragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal voor de reacties!

@Jan Peters Russian green lijkt mij, kijkend naar de kleur op internet iets te donker. De volgende keer als ik in de winkel ben kijk ik even in het daglicht. Dat zal wellicht een andere kleur geven.

@Jakko Westerbeke Helemaal waar. Ik kan mij op het forum eerder een "discussie" voor mij halen over kleuren op een foto. Op korte termijn heb ik geen bezoekje gepland staan aan het museum maar het is inderdaad wel de meest accurate oplossing. Mocht mijn verdere zoektocht vastlopen dan ga ik toch iets plannen.

@Walter Jonkers Goede tip! Ik kom regelmatig in Delft en loop, nu ik weet waar de winkel zit, er regelmatig langs. Ik ga de volgende keer eens naar binnen en navraag doen. Wie weet hebben ze het nog helder voor de geest. Ik vind foto 1 inderdaad ook iets te "grauw" lijken.

@Bas Slaats Als ik naar de tweede foto kan ik mij er wel in vinden. Een goede graadmeter!

@Paul Boellaard Dank voor de moeite! Interessant! De Tamiya kleuren heb ik hier liggen. Van het weekend eens een proef mengsel maken. Wat betreft je opmerking over de foto ben ik het wel met je eens. De bovenste is iets te grauw.

@PietvanHees Dank! Op jouw foto lijkt het inderdaad weer meer groen!

Leuk onderzoekje voor de komende tijd! Ik houd jullie op de hoogte!

Bij de restauratie van de keukenwagen van het Legermuseum was ik destijds nauw betrokken. Bij het genoemde museum te Delft ben ik namelijk werkzaam geweest van 2004 t/m 2006 als documentalist militaire voertuigen. Naar de originele kleuren hebben we uitvoerig onderzoek gedaan en toen tot een aanvaardbare kleur en RAL-aanduiding gekomen. De juiste weet ik niet meer. Meestal spraken we over de keukenwagen, maar feitelijk was het een oplegger. Die was gebouwd voor 1940 bij de Artillerie-Inrichtingen. De trekker was een Ford 1938. De twee foto's die Barry Ypenburg plaatse kloppen niet v.w.b. de kleur. Bij publicatie van foto's gaat er wel vaker wat mis v.w.b. de kleur. Zelfs bij kort achter elkaar genomen foto's is er wel enig verschil te zien. Hierbij wat originele foto's die m.i. toch een goed beeld geven van de vooroorlogs kleur van voertuigen van het Nederlandse leger. De foto's zijn gemaakt op de binnenplaats van het depot Paardenmarkt te Delft van het Legermuseum na afronding van de restauratie. De 1e foto van alleen de oplegger is net iets te licht. De 2e en 3e foto geven een beter beeld en kloppen meer. Foto's Wim den DunnenP4211030.webpP4211043.webpP4211063.webp

En nog een foto van de afronding van het project restauratie vooroorlogse keukenwagen van het Nederlandse leger. De combinatie Ford 1938 trekker met een door de Artillerie-Inrichtingen gebouwde keukenoplegger hier op de foto op de binnenplaats van depot Paardenmarkt te Delft, oktober 2006. De Ford trekker en keukenoplegger zijn na de opheffing van het Legermuseum meeverhuisd naar het Nationaal Militair Museum (NMM) te Soesterberg, maar hebben ook een tijdje gestaan bij het Nederlandse Transportmuseum te Nieuw-Vennep. Waar ze nu staan weet ik niet?P4211050.webp

Jullie zullen het niet geloven, maar zowel de keukenoplegger evenals de Ford 1938 trekker zijn in 2006 bij de restauratie helemaal met de hand (eigenlijk rollers) opnieuw geschilderd. Bijgaan een foto van collega's destijds bij het Legermuseum te Delft bezig met de restauratie en overschilderen van de Ford 1938 trekker. Foto Wim den DunnenP4170909.webp

Tegenwoordig ben ik vrijwilliger bij de Rekwisieten Commissie Koninklijke Landmacht (RCKL) op het defensiecomplex Maaldrift te Wassenaar. Daar werd in 2023 door een collega vrijwilliger een vooroorlogs 6-veld kanon van het Korps Rijdende Artillerie (KRA), samen met ook de munitievoorwagen gerestaureerd. Beiden zijn toen helemaal uit elkaar geweest en daarna opnieuw geschilderd. Zijn beiden prachtig geworden. Als ik weer eens op Maaldrift ben zal ik eens vragen wat voor kleur/RAL toen is gebruikt. Ook zie ik eigenlijk niet veel kleurverschil in vergelijk met de keukenwagen en Ford trekker van het Legermuseum. Bijgaand een foto van het eindresultaat van de restauratie van het 6-veld kanon en munitievoorwagen op 15 april 2023. Foto Wim den Dunnen.P4150033.webp

Inderdaad heeft Jakko Westerbeke gelijk en moet je met een RAL-kleurenwaaier op pad gaan om te vergelijken, alleen staan denk ik de Ford trekker met keukenwagen niet meer bij het Nationaal Militair Museum (NMM) te Soesterberg. Zoals gezegd zal ik binnenkort vragen bij de werkplaats op Maaldrift wat voor RAL/kleur verf is gebruikt bij de restauratie van het vooroorlogse 6-veld kanon. Op de vorige foto was het kanon en de munitievoorwagen net geschilderd en stonden ze nog te drogen en glommen nog na. Bijgaand een foto een paar weken later in de werkplaats op Maaldrift dd. 4 mei 2023. Foto Wim den Dunnen.
P5040032.webp

Tja!!! Er is toch kleurverschil tussen de twee foto's van het gerestaureerde vooroorlogse 6-veld kanon. Maar goed. Ik ga toch vragen binnenkort wat voor RAL/verf is gebruikt.

Dank Wim voor je uitgebreide berichten, foto's en info!

De kleur groen op jouw laatste foto's op de Paardenmarkt zijn inderdaad weer een heel ander kleur groen. Een stuk donkerder. Als jij zou willen navragen welke kleur groen het is heel graag! Dat zou mij enorm helpen!

Interessant topic, maar meer in de zin van het voertuig/aanhanger.
Ooit al eens een zelfbouw project overwogen, dus shoot...

Zijn er meer foto's beschikbaar van deze keukenoplegger vanuit ww2, restauratieproject, museum? En dan het liefst ook van het interieur en eventuele afmetingen?

een keertje naar Den Haag naar het Nationaal Archief. Dan heb je de originele blauwdrukken. Map 0907

Bas, hier maak je een denkfout; tekening 0907 betreft een keukenaanhangwagen. Dat is een twee-assige aanhanger die getrokken wordt door het trekvoertuig!

Het voertuig in dit draadje is een keukenoplegger; dat is een-assige oplegger die gedragen wordt door de trekker!

Dus het heeft geen zin om in het NA een tekening te gaan halen van een keukenaanhangwagen als je een keukenoplegger wil bouwen.

Laatst bewerkt:
Dan zou het 0901 /0963 kunnen zijn? Daar is aanhanger doorgestreept en oplegger van gemaakt?
1000109525.webp

Dat denk ik niet want de tekening die ken heeft nr 0929.

btw in Armamentaria 2006/2007 staan de constructietekeningen uit de collectie van het NMM afgedrukt bij het artikel over de restauratie van de keukenoplegger. Daar staan wel de maten op en dat bespaart de mens weer een frustrerende gang naar het NA.

Laatst bewerkt:
@Bas Slaats
Dank voor de tip m.b.t. het Nationaal Archief

@Henry Klom
Dank voor de tip voor Armamentaria, ik heb er inmiddels een online PDF van gevonden met het artikel. Enige nadeel; daarin zijn de afmetingen niet leesbaar.

Mocht iemand dus beschikken over de tekeningen met leesbare afmetingen en/of andere nuttige info/foto's van dit 'voertuig' dan houdt ik mij nog steeds aanbevolen!

Terug
Bovenaan