***klaar*** PAK 97/38 AT Gun (1:35 Italeri)

Een retro kitje, zomaar ff tussendoor. Er zitten 4 Servants bij van de waffen SS en wat leuke accesoires. Altijd afwachten wat de kwaliteit is en die is.....matig vind ik.

Hierbij het kanon.
Basiskleur German Grey en daarna een tweekleuren cmao aangebracht, roodbruin en groen.
Daarna een pinwash met donkerbruin en nog 2 filters, een grijzige en een bruine.

Daarna licht gechipt met medium grey en een puntje wit. De grote chips zijn in 3d gemaakt, dus met wat roesteffecten erbij en gekleurde randen om meerdere verflagen bloot te leggen. Verder links en rechts nog wat roest.

Tenslotte MIG Europese Dus gebruikt voor de wielen en het model nog gedrybrushed met Light Sand. De loop is voorzien van een lichte roetaanslaag aan de opening.

De doos:

kitjeug8.jpg

pakkanon1cx1.jpg

pakkanon2cw5.jpg

pakkanon3bp4.jpg

hehe, ook daar heb ik geen foto's gemaakt van het lijmen en vijlen hoor, alleen een foto in de grondverf. Het model zit echt in 2 uur in elkaar en dan kun je ook nog het sportjournaal kijken met 1 oog.
Het meeste tijd gaat zitten in het verweren en schilderen.

Ik ben nog op zoek trouwens naar een leuke setting voor een dio, wil voorjaa 1941 Russia maar hoe en wat 😕: 😕: 😕:

Ik ben al een eindje gevorderd met het dio. Ik wil in het voorjaar in Rusland, toen werd het kanon vooral gebruikt, een klein heuveltje simuleren waar het kanon vanachter wat lichte begroeiing is opgesteld. Hier en daar wat modder, in meerdere kleuren aangebracht met MIG pigments. Boom en struiken van eigen makelij. Er komt nog redelijk wat aanvulling, de 4 soldaten achter het kanon, losse shells en wat wapens. sowieso. Ik ga verder wat stenen gebruiken om de wielen en de armen van het kanon te ondersteunen...tegen de terugslag na een schot.

Er komt iig nog wat meer lage begroeing, gras en wat onkruid.

Wat vinden jullie er zo van???

grz John.

pakdio011bt0.jpg

pakdio008qc0.jpg

pakdio007jk5.jpg

pakdio009sy4.jpg

Ik vind het ook een leuke setting John. Maar die fueldrum zou ik niet zo in het zicht (en schootsveld) laten staan. Ook de beschadigingen op de wielen zijn misschien wat groot uitgevallen. Verder is het een goed voorbeeld dat je ook nog heel wat leuks kan doen met een goedkopere kit!

En idd, als je meer foto's hebt ➡️ ook plaaten.

rgs,
Ptr

Hallo John,

Ook ik vind het een leuke setting, zeker wanneer je weet dat de figuren ook nog geplaatst gaan worden. Vind het gras realistisch gemaakt.

Als ik verder deze PAK vergelijk met je Wirbelwind, vind ik wel dat je een eigen stijl hebt.

Puntje ter overweging: misschien (nu of een volgende keer) sporen gemaakt? Het kanon komt niet uit de lucht vallen... Zeker als het kanon al eens gevuurd heeft zullen daarvan sporen in de bodem te zien zijn.

groeten, Richard.

Hoi John,

nice groundworks ! Ik vind het geheel leuk om aan te zien en levendig vormgegeven. Je ondergrondje is mooi in elkaar gedraaid, hoewel ik aan de randen nog wat extra zou opvullen, voor 't zicht.

groet Frank

Bedankt allen voor de tips, het gras vind ik letterlijk nog ietse pietsie te groen, wordt nog aan gewerkt. De randjes idd zijn nog iets te slordig, dat komt nog in orde.

Ik ga eerst maar even de figuren plaatsen zodat ik weet hoeveel ruimte ik nog over heb voor accesoires. Aangezien dit waffen ss is wil ik redelijk hoogwaardig spul erbij zetten (sturmgewehr, handgrantenkoffers).

Wielsporen zal ik nog toevoegen nu jullie het zeggen inderdaad.....

Hmmm de drum staand of liggend.... staand is ie iig een mooi target voor de Russen en dan kaboemmm, maar mss ie is leeg zou ik kunnen tegenwerpen. Iig lijkt het me qua oolrlogsvoering niet slim nee om een fueldrum in het schootsveld te zetten dus ik zal hem naar achteren plaatsen of op zijn kant leggen.

De kit was inderdaad erg goedkoop ik geloof 7.99 Eurie en toch 2 weken fun ervoor gehad... 😛

Richard Cramer zei:
Puntje ter overweging: misschien (nu of een volgende keer) sporen gemaakt? Het kanon komt niet uit de lucht vallen...

ach jawel...je weet nog wel... 'Reinforcements have arrived' (airborn drop)

Ok, on topic
ik vind het een leuke setting, houtstronken zijn leuk gedaan, maar persoonlijk iets te weinig camouflage/dekking

de rest van de punten zijn al als tip meegegeven.

John van Pelt zei:
Bedankt allen voor de tips, het gras vind ik letterlijk nog ietse pietsie te groen, wordt nog aan gewerkt. De randjes idd zijn nog iets te slordig, dat komt nog in orde.

Ik ga eerst maar even de figuren plaatsen zodat ik weet hoeveel ruimte ik nog over heb voor accesoires. Aangezien dit waffen ss is wil ik redelijk hoogwaardig spul erbij zetten (sturmgewehr, handgrantenkoffers).

Wielsporen zal ik nog toevoegen nu jullie het zeggen inderdaad.....

Hmmm de drum staand of liggend.... staand is ie iig een mooi target voor de Russen en dan kaboemmm, maar mss ie is leeg zou ik kunnen tegenwerpen. Iig lijkt het me qua oolrlogsvoering niet slim nee om een fueldrum in het schootsveld te zetten dus ik zal hem naar achteren plaatsen of op zijn kant leggen.

De kit was inderdaad erg goedkoop ik geloof 7.99 Eurie en toch 2 weken fun ervoor gehad... 😛
<i></i>

Deze is laatste regel is het belangrijkste! Zou de omgeving van de bomen nog voorzien van pluimen lang gras. Ieder geval om de stam heen. Waarom stenen etc. om banden en achterkant aanbrengen? Lijkt mij dat door de terugslag er veel krachten vrijkomen die de stenen doen verschuiven etc. de kans dat er dan iemand van de bemanning geraakt word lijkt me dan vrij voor de hand?!

JW

Bedankt allemaal voor de tips hier kan ik zeker wat mee!

De afwerking van het dio tot in details gaat me wat tijd kosten nog deze week, maar das wel het verschil tussen een leuk dio en een goed of heel goed dio.

De figuren staan inmiddels op de plank en dat ziet er al meteen heeeel anders uit. Leuke is wel dat de figuren niet exact hetzelfde zijn, sommigen hebben een soort van bretels en lagere schoenen, etc.
Nog wel aardig wat ruimte voor accesoires zie ik.
Gras moet er inderdaad bij, wat meer variatie ook in begroeing. Doordat het voorjaar is kan ik me voorstellen dat sommige planten juist sterk opgekomen zijn en het lekker aan het groeien en bloeien is....
Verder nog aardig wat details toevoegen, modder op de laarzen, het scherpe groene van sommige plekken nog wat indammen met pigmeten, helmen beetje chippen, etc.

Een probleem worden de granaathulzen want ik heb geen goudkleur, wel koper en ik vraag me dan ook af of dit zal voldoen...
Ik ga weer aan de slag 😱 😱 😱 😱

Sommige soldaten missen nog wat accesoires etc, maar dit wordt het idee. Heb toch voor stenen gekozen als ondersteuning, want zonder zal het kanon flink naar achteren bewegen na een schot en met 4 van deze flinke keien lijkt het met toch wel realistisch. Gasmakserbus vastgemaakt met een zelfgemaakt riempje van loofdolie.

f_Paksoldatenm_9d1318e.jpg

f_Paksoldatenm_1aebafb.jpg

f_Paksoldatenm_4ea6976.jpg

f_Paksoldatenm_97a9159.jpg

grappig is, waar je nu die stenen hebt liggen, aan de achterkant bij die steekscheppen. die werden/worden normaal in de grond verwerkt, zodat de terugslag door die scheppen in de grond werd opgevangen.

zoals dit zeg maar
075D_12_MC07.jpg

Hungarians-50mm38M.jpg
Hungarian-80mm5-8M.jpg

was niet ongebruikelijk dat het kanon met de voetjes van de vloer ging.
http://www.youtube.com/watch?v=ry7fJyWryLY

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb het dio nu afgemaakt, veel kleine dingen veranderd. Ik heb er toch voor gekozen het kanon niet in te graven en de stenen te laten liggen...
De gunner zit nog steeds redelijk dichtbij het kanon, maar laten we maar zeggen dat ie er net een shell in heeft gelegd. Verder wat wapens, stuff en zo.
Zie hier de foto's:

Groeten John grzz.

pakdio001eb6.jpg

pakdio002kp5.jpg

pakdio003rc1.jpg

pakdio004un3.jpg

pakdio005fu7.jpg

pakdio006ce6.jpg

pakdio007md2.jpg

pakdio008db4.jpg

pakdio009sd8.jpg

Terug