KL LARO Lichtgewicht 88 1:35

Er zitten tijdelijke wielen onder in afwachting tot er goede NATO versies komen
Ik heb weinig verstand van wielen, maar ik kwam net wel deze tegen van een merk dat Minor heet:

_wsb_266x200_IMG_20211106_183151-01.jpg
_wsb_266x200_IMG_20211106_183151-02.jpg

Zijn die wat?

Super geworden Walter 👍🏻
Voor wat ik me kan herinneren zaten er Goodyear banden onder 'mijn' LaRo in 1989, niet de banden die Jakko hierboven laat zien, maar een soort zigzag patroon. Accurate Armour heeft setjes met die Landrover wielen, ik heb ze ooit gebruikt onder mijn Libanese Landrover.

Ik heb weinig verstand van wielen, maar ik kwam net wel deze tegen van een merk dat Minor heet:

_wsb_266x200_IMG_20211106_183151-01.jpg
_wsb_266x200_IMG_20211106_183151-02.jpg

Zijn die wat?
Ik heb ze besteld en al tijdje binnen. Ze zijn echter (veel) te breed en puilen te ver uit. Als ik ze er onder zet klopt het beeld gewoon niet.

Super geworden Walter 👍🏻
Voor wat ik me kan herinneren zaten er Goodyear banden onder 'mijn' LaRo in 1989, niet de banden die Jakko hierboven laat zien, maar een soort zigzag patroon. Accurate Armour heeft setjes met die Landrover wielen, ik heb ze ooit gebruikt onder mijn Libanese Landrover.
Ja klopt. Er hebben meerdere soorten banden onder gezeten. Bij levering de NATO profielen uit de reservevoorraad NEKAF banden (wat dus tot grote problemen heeft geleid).
Een mede hobbygenoot heeft ze tijd geleden 3D getekend in de juiste vorm maar door omstandigheden is daar vervolgens geen opvolging op geweest helaas.

Banden zijn heel erg lastig.
Naast de gebruikelijke NATO wielen, werden ook andere banden gebruikt. Een collega van mij, wist mij te vertellen dat bij twee eenheden waar hij bij zat, andere regels golden voor de LaRo banden.
Bij één eenheid, moesten ze de LaRo's naar een garage brengen om daar goedkope terreinbanden eronder te gooien.
En een andere eenheid waar hij bij zat, kregen ze de banden wel vanuit de onderhouds groep, maar dat waren niet altijd de NATO banden. Soms ook 'civiele' banden. Vooral aan het einde van de koude oorlog, leek de voorraad wel op te raken en gingen de NATO banden naar de 'belangrijke' eenheden.
Banden voor de LaRo, een klein drama te noemen. 😉

Ik ben van de eerste lichting die de rijopleiding op de lightweight Landrover kreeg. Het waren hele Nekaf wielen die er toen onder zaten. De reservevoorraad banden was zo groot dat die opgebruikt moesten worden. De diameter daarvan is iets kleiner dan van de officiële Landrover wielen. De banden voor sleten schuin af. Ik ben de hele tijd bezig geweest met kruislings voor- en achterwielen wisselen. Ik heb er dus best nog wat geleerd.
Er waren wel meer leuke dingen. Omdat het een Brits ding is waren de pedalen van rechts naar links verplaatst. En dus een stelsel van stangetjes met moeren die van de rechterkant van het motorblok naar de pedalen aan de linkerkant liepen. Er zat een toerenbegrenzer op dus harder dan een kilometer of 105 ging hij niet. Maar na een tijdje was mijn voertuig niet meer vooruit te branden, 70 met plankgas. De moeren van die stangetjes bleken los te trillen, dus het probleem was simpel op te lossen. Maar voor ik daar achter was. Door dat ombouwen zit je eigenlijk op de bijrijdersplaats, met minder ruimte een beetje raar ten opzichte van de pedalen.
Maar goed, ik klaag niet. Deuren en een kachel maken veel goed ten opzichte van de Nekaf.

Jan Coen

Dat die LaRo niet vooruit te branden was klopt wel ja, bij 95/ 100 hield het bij de mijne toen wel op. Daarbij hing er altijd een dikke blauwe walm achter de auto.
De kachel was niet best, maar door het zeil te isoleren met een deken, achter de stangen van de huif gepropt, en dan net achter de stoelen naar beneden laten hangen, kon je het nog een beetje warm krijgen. Als het heel koud was ging de kachelslang eraf, en onder de jas😁
In het schutbord zat een groot (roest?)gat waardoor er water naar binnen spoot als de weg nat was, het was zaak dat goed dicht te proppen als je op pad ging.
Toch wordt ik er altijd nog blij van als ik een LaRo tegenkom.

Terug
Bovenaan