King Tiger & Fallschirmjager

Hoi John,

Het figuur met de splintercamo ziet er goed uit! Wat betreft je laatste figuur,hier moet je nog de 'regendruppels' aanbrengen!

Hoe zit het met de KT zelf?

groet,

Roger

Hoi Roger,

ik denk niet dat ik bij deze derde de splinters ga schilderen. Ik vind hem wel goed zo. Ze zitten er wel op eigenlijk maar op veel foto´s is het nauwelijks zichtbaar bij deze soft edge varianten in beige.
http://www.puttyandpaint.com/projects/524

Zie bijvoorbeeld hoe deze is geschilderd. Ik denk dat ik bij de volgende weer voor de zelfde kleuren ga maar dan met wel wat zeer vage splinters.

de Tiger is 98% klaar voor de spuit. Ik ben er nog niet uit hoe ik de semi hard edge camo kan spuiten. Mss lukt het me wel free hand anders moet ik wat gaan afplakken maar dat wil ik eigenlijk voorkomen. Heb jij nog een tip? Men is het er trouwens niet 100% over eens als ik me erin verdiep of de bewuste King Tiger nou wel of geen hard edge camo had. Het is een beetje vechten op de forums. Het maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het allebei wel iets hebben, ik denk dat ik voor semi wil gaan maar dan moet het wel lukken. 😀
Hij wordt overigens niet 100% historisch correct. Ik heb wel de goede decals etc, maar ik ga niet de sideskirts monteren. Op alle foto's zitten ze er wel op, in ieder geval grotendeels maar ik vind het lelijk en hij is veel bruter zonder de skirts vind ik.

groeten John.

Hoi John,

je bent natuurlijk geheel vrij om je creatieve invulling te geven aan je figuren en tank.Zoals het er nu naar uitziet wordt het dus geen KT in de Ardennen maar een fictieve…dit is een persoonlijke keuze! Bij de foto die jou geïnspireerd heeft en overigens zeer bekend is zitten er fenders op de tank.als je deze weglaat komt het niet overeen met het origineel.Deze KT222 had trouwens wel degelijk een hardedge camo,waar je overigens ook weer op moet letten hoe je de camo aanbrengt,deze was nl vanaf de fabriek aangebracht en allemaal waren ze exact hetzelfde motief.Ik ben mij momenteel wat meer aan het verdiepen in kingtigers van abt 501 en 509 vandaar..het is de bedoeling er na mijn huidige project ook eentje te bouwen maar dan 1/35 😉

succes!

Groet,

Roger

Toppie schilderwerk John !

Over de "semi hard edge" : Als ik het goed begrijp is dat een harde rand die niet helemaal hard is ?
Dat effect kun je maken met een "los masker" : door langs een uitgesneden papiertje te spuiten zonder de rand waarlangs je spuit vast te plakken.
De spuitdruk blaast het papier tegen het oppervlak, maar sluit toch niet 100% af.
Door de hoek op de papierrand te variëren kun je zelfs hardere of zachtere randen spuiten.

je zei :
...ik ga niet de sideskirts monteren.... ik vind het lelijk en hij is veel bruter zonder de skirts vind ik.
ganz meine Meinung Herr von Pelt ! 😛

Schürtzenlose Grüße 😉
Peter

Dag Peter,

ja die truc met dat papiertje had ik in de smiezen al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan met hoogteverschillen van de tank in 1:16 zoals beugels en roosters. Vergis je niet. 😳
Ik laat de spades en tow kabels en zo voor het spuiten weg maar dan nog...
@Roger, hoe weet jij zo 100% zeker dat het een hard edge is? Op welke bron baseer je je? Ik zit al maanden af en toe te struinen maar de "oplossing" maar ik kom er niet uit.
Zie bijvoorbeeld deze link met redelijk duidelijke foto's.

http://www.armorama.com/modules.php...kBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=169479

Tsja en dan weet ik het niet zo net. Zo zijn er nog veel meer forums te vinden.
Hier:

http://worldwartwozone.com/forums/i...erman-king-tiger-soft-hard-edges-ambush-camo/

of hier:

http://www.network54.com/Forum/47207/thread/1106397929/Sowas+Tiger+II+222+of+sSSPzAbt.501

of hier

😳
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=4824

Quote van Rudi Meir nav enkele originele foto's:
(...)en dan is er nog de collectie van Stefan, 15.000+ foto's, waarvan het grootste deel ORIGINELEN van duitse voertuigen zowel tijdens als na de oorlog 😱
Als voorbeeld kan ik hier bv de king tiger II nummer "222" aanhalen, de meeste onder ons hebben hier ooit al wel 1 of 2 foto's van gezien. Dit is de hard edge KT die tijdens de "bulge" door een ardens dorp rolde, wel Stefan heeft van "222" bijna 40 originele foto's van rondom het voertuig in zijn bezit. 8)

En wat weinige mensen weten is dat deze KT een soft edge camo heeft aan de rechterzijde EN een hard edge aan de linkerzijde......ongelooflijk???.... bewijs??? Stefan zijn foto's 😀, Einde quote.

------------------------------------
Ik zal er niet wakker van liggen Roger, ik maak gewoon een keus en ga er straks voor. 😀 . Hard edge heeft ook wel iets, ik beslis later wel.
Wat ik ermee wil zeggen is dat er wel een grijs gebied is waar het gaat om 'historisch correct'. Niemand weet alles helemaal zeker en als ik een draai of interpretatie geef aan een foto is het dan meteen een fantasy tank?
Zolang ik hem niet CREAMY PINK ral 5671 SPUIT OK of zoals bij een oude Tiger II van mij een verkeerde Panther turretnummer gebruik zit ik fout, maar ik bouw hem straks 95% op zeker historisch correct en het belangrijkste is de fun en het hopelijk mooie eindresultaat.
Trouwens over die fenders, hoe later de foto's in december van de 222 hoe minder fenders. Mogelijk plaats ik er wel een paar voor de afwisseling.
Ik heb in ieder geval de goede decal met het vage overgeschilderde kruis. In dit geval praten we dus concluderend waarschijnlijk over een exotische Tiger II omdat heel veel mensen aangeven dat er zowel een soft edge als een hard edge in het spel is bij 1 en dezelfde tank en de tank kennelijk deels overgeschilderd zou zijn.
De turret laat geen enkel misverstand over omdat het kruis is overgeschilderd. Das gek! Ik heb over de uniformen al mails gehad 16 mensen die zeggen dat broeken niet blauw waren maar grijs. Dit terwijl er genoeg voorbeelden zijn van redelijk hemelsblauwe broeken op zeker. Nou weet ik dat er enkele modelbouwers kleurenblind zijn maar om mij dan te bestoken met mails over foute kleuren, get a life,
Je praat bij kleding over nuances, beetje storend. Het voelt dan alsof mensen je werk toch afkraken, no offense hoor richting jou 😉 😉

groeten John.

Wat ook werkt; hele dunne ronde rolletjes draaien van "poster buddy's" en die zacht aandrukken langs randen die jij wilt, idee misschien? Ik bedoel zoiets als dit;

Gr, Martin

Mooie oplossing! Ik heb kneedgum daarvoor, zelfde idee
Op jouw fenders zie je mijn bezwaar aan de voorkant bij de richels. Daar mis je net wat verf, dat zal ik moeten oplossen.

Wat ik ook nog kan doen is een semi hard edge of hard edge bijschilderen met een penseel. Bij figuren schilderen lijkt het me redelijk strakke lijnen te trekken.
Het komt vast goed. Ik ga in alle gevallen eerst oefenen op papier.
Ik zal wel tegen die tijd wat foto's posten van de oefeningen dan kan iedereen meegenieten. 😕 😕 .

groeten John.

Het is niet een model van mijzelf hoor 🤣 , maar had deze foto's opgeslagen met hetzelfde idee waar jij mee rondloopt, nl hard/zacht egde. Je kunt op de posities zoals je aangeeft ook natuurlijk wat extra aandacht besteden wat deze bouwer net niet heeft gedaan. 🙄 En dan kun je eventueel met penseel de restjes invullen.
btw, Schitterende figuren, ik moet nog heel wat leren in schaal 1:35, daarom volg ik jou topic met grote interesse, succes!

Gr, Martin

John, misschien kun je de semi-hard-edge schilderen met olieverf.
Olieverf kun je mooi naar wens faden. Is wel monnikenwerkje lijkt me...

Hoe je 't ook doet, het gaat je vast lukken !

zacht omlijnde groet 😉

Hoi Peter, nee dan wordt het op zeker de airbrush. Ik heb een fijne naald nog liggen en met lekker dunne verf van Tamiya kan ik goed uit de voeten.
Het lukt me dan wel strak te spuiten, al zal het nog heel wat werk worden.
Ik mix de basiskleur in een flinke bottle, deze heb ik nodig voor de hele tank en om toe te voegen aan het groen en bruin rood om de hardheid te verminderen.
Het wordt waarschijnlijk mijn favoriete eigen brouwsel van Dark Yellow, met Deck Tan en wat huidskleur.Oplichten met wit en natuurlijk een preshade. Ik heb er nu al zin an! 😀 .

Ha John,

Ik moet mijn reactie wellicht iets nuanceren 😕 ….Als je naar het filmpje van die Wochenschau kijkt zie je diverse KT's de hoek om rijden in Tondorf.Allen hebben de late hardedge camo.Tiger 222 daarentegen is inderdaad een twijfelgeval maar als je naar de volgende foto kijkt lijkt de camo aan de linkse zijde wel erg hardedge!Aan de rechterkant echter lijkt het weer wat vager.Ik heb begrepen van experts dat de camo vaak vervaagd vanwege opleggende stof etc..we zullen het waarschijnlijk nooit 100% zeker weten 🙁

Omdat je toch niet van plan bent de bewuste Tiger 222 100% na te bouwen maakt het ook eigenlijk niet uit wat voor camo het werkelijk was,je moet gewoon doen wat jij het mooiste vindt..het is uiteindelijk jou tankje 😉

succes!

Groet,Roger

Ik ben bijna klaar met de Tiger, moet nog her en der wat lasnaden bijmaken zoals bij de ophangbeugels voor de reservetracks en dan begint eindelijk het spuitwerk. 😛
Op de foto's mis je nog de commander en nog een 6e figuur. Langzaam maar zeker komen we er wel.

groeten John.

Retegaaf John (pardon my german 😉) die Fallschirmjägers zien er heel goed uit, klasse
cool_zps78f2741a.gif

Gaan we dit kunnen bewonderen op een tafel tijdens aanstaande SMC ?

Weitermachen bitte
clap_zps3d7cf802.gif

Große Grüßen 😀
Peter

Inderdaad strak werk, John! Wordt een indrukwekkend geheel op deze schaal. Een paar tips heb ik nog wel. De drie staande figuren zijn nogal statisch. Ze staan bijna perfect in lijn. Misschien 1 van de figuren een kwartslag draaien en evt. het hoofd een andere kant op laten kijken?

Ook zou ik nog even na de zittende figuur kijken: het kan door de tack komen maar hij zweeft naar mijn gevoel een beetje. Check nog even of de benen natuurlijk over het pantser "vallen".

Dag heren,

Het vordert maar dit jaar klaar dat gaat niet lukken hoor, ik ben nu al 2.5 jaar bezig. 🤣
Maar goed, Roger het wordt wss een semi hard edge. Het is niet 100% zeker te zeggen wat het nou was historisch.
Frank, dit is nog lang niet de defintieve opstelling. Ik moet er nog flink mee spelen en idd eerste de zittende soldaat dryfitten.
Deze moet waarschijnlijk wat Magic Sculpt op zijn Duitse reetje hebben om lekker plat te zitten.
Verder komen er wat 1:16 accesoires en sleepkabels en alle accesoires nog, dat wordt nog wat 😀 😀 .

Groeten John.

Terug
Bovenaan