KFOR, SFOR....

Hi,

Graag zou ik weten wat nu precies de verschillen zijn tussen

KFOR
SFOR
UNPROFOR
etc...

Ik ben er nl nog niet uit welke marking ik op die Warrior OPV kan/zal zetten. Ik heb veel foto's bekeken en daar zit veel verschil tussen.

Voeruigen gezien van SFOR / KFOR met en zonder andere markings (torennummers, UK flag wel en niet op het voertuig) Ook de kleuren van voertuigen met markings en torennummers schijnt veel te verschillen, soms zijn de nummers geel een andere keer, en dan weer grijs

Andere voertuigen hebben een cirkel op de boegplaat met nummers erin en andere weer helemaal niet. De kleur van die cirkel op de boegplaat verschilt ook per onderdeel/voertuig

Het is me allemaal een beetje onduidelijk.

Kan iemand mij dit vertellen.

Groetjes Raymond

Raymond,

Kfor = Kosovoforce
Ifor = Implementation force
Sfor = Stabalisation force
Unprofor = United nations Protection Force
Eufor = even geen idee 😕

houd er rekening mee dat in bovenstaande wel wat spelfouten staan 😱 😀

wat verdere markings op voertuigen betreft kan ik je niet helpen, maar iemand anders op dit forum vast wel.

groet,

Richard

EUFOR: European force = opvolger van SFOR.

m.b.t. de becijfering:
Dat noemen de Engelsen nu 'the fog of war'...
In een uitzendgebied heb je niet alle bevoorradingsartikelen bij de hand en zal je soms moeten improviseren. Dus in plaats van een witte brugclassificatiesticker plak je een gele, als je die wel bij de hand hebt...

Je wilt niet weten hoeveel containers met 'zooi' elke week naar Bosnie gaan. En dan nog zijn bepaalde artikelen niet (meer) verkrijgbaar, en is het motto vervolgens: "Improvise - Overflakkee" 😉

Raymond Repping zei:
Graag zou ik weten wat nu precies de verschillen zijn tussen

KFOR
SFOR
UNPROFOR
etc...
Zie boven voor uitleg van de afkortingen.

UNPROFOR was de VN-macht die tijdens de oorlog in Bosnië de lokale burgers moest beschermen tegen het oorlogsgeweld (daarom dus ook Protection Force). Toen de oorlog eenmaal afgelopen was werd UNPROFOR opgevolgd door IFOR, om het vredesbestand te implementeren. Ik geloof na een jaar veranderde IFOR in SFOR, met als missie om de regio te stabiliseren.

KFOR is iets anders, en is de macht die naar Kosovo gestuurd is om daar alles na de oorlog Servië-NAVO (1:0) van 1999 weer een beetje in goede banen te proberen te leiden.
Raymond Repping zei:
Ook de kleuren van voertuigen met markings en torennummers schijnt veel te verschillen
Op zich is het niet zo moeilijk: UNPROFOR is wit, de rest is in de gewone legerkleuren 🙂

Niet helemaal Jakko:
SFOR was ook nog wit, maar omdat SFOR vooral door de Serven niet serieus werdt genomen ((Kijk maar naar neerlands trots in deze: Screbrenica, maar wat doe je met een .50 tegenover heuse T55 en T62 tanks?)
is er besloten om de VN resoluties meer kracht bij te zetten door van SFOR IFOR te maken: wit werd groen, de wapens zwaarder en er kwam meer vrijheid van handelen en er werdt wat meer geweld toegepast (Lees terug geschoten) Toen konden de serven ineens wel luisteren.

Overigens kan je als je wilt verschrikkelijk geweatherde voertuigen maken als je wilt, uit deze periode herinner ik me nog een journaalfilmpje van een pisnijdige britse soldaat die in de stromende januariregen zijn witte laro groen stond te kwasten.....
Dwars over modeer water enz. heen.

Een soort modelbouwer in 1op 1 zeg maar 🙂

Je wilt niet weten hoeveel containers met 'zooi' elke week naar Bosnie gaan. En dan nog zijn bepaalde artikelen niet (meer) verkrijgbaar, en is het motto vervolgens: "Improvise - Overflakkee"

Roel, als echte Flakkeeër ben ik toch wel benieuwd hoe dat motto tot stand is gekomen 🙂

Mvgr,
Marc

Rob Plas zei:
SFOR was ook nog wit, maar omdat SFOR vooral door de Serven niet serieus werdt genomen ((Kijk maar naar neerlands trots in deze: Screbrenica, maar wat doe je met een .50 tegenover heuse T55 en T62 tanks?)
We hebben het hier allebei een beetje fout, geloof ik: UNPROFOR duurde maar tot maart 1995, en werd vervangen door UNPF (http://www.mindef.nl/missies/250403_unprofor.html#unprofor1) wat stond voor United Nations Peace Force. IFOR nam de taken over op 1 december 1995, en werd een jaar later vervangen door SFOR (http://www.nato.int/sfor/docu/d981116a.htm). Volgens mij zijn UNPROFOR en UNPF wit geweest, en werd met IFOR omgeschakeld op camouflage. Ik kan jammer genoeg alleen zo gauw geen foto's vinden die dit, of het tegendeel, bewijzen 🙁
Rob Plas zei:
Overigens kan je als je wilt verschrikkelijk geweatherde voertuigen maken als je wilt, uit deze periode herinner ik me nog een journaalfilmpje van een pisnijdige britse soldaat die in de stromende januariregen zijn witte laro groen stond te kwasten.....
Dwars over modeer water enz. heen.
Er zijn ook mooie foto's van Franse VABs die een bekend modelbouwprobleem hadden: nieuwe verf die niet samengaat met de onderliggende verf -- dus groene VABs waar het wit eronder duidelijk zichtbaar was op de plekken waar het groen afbladderde. Leuk om als model te bouwen, maar moeilijk om na te schilderen, denk ik.

Ik ben bang dat ik je gelijk ga geven..(en dat doet pijn..............🙂 )
De NL voertuigen in wit die ik heb teruggevonden hebben inderdaad alleen UN markeringen.
Maar aan de andere kant weet ik zeker dat ik hier in de regio vaak witte DAF's heb gezien met IFOR markeringen er op.
Misschien een tijdelijk iets, omdat markeringen nu eenmaal sneller geschilderd zijn dan een heel voertuig.
Met regio bedoel ik overigens Bergen op Zoom, in Ossendrecht zat destijds nog een rij opleiding met oa de 4-tonners.

Rob

Rob Plas zei:
Ik ben bang dat ik je gelijk ga geven..(en dat doet pijn..............🙂 )
Ik weet precies hoe je je voelt 🙂
Rob Plas zei:
Maar aan de andere kant weet ik zeker dat ik hier in de regio vaak witte DAF's heb gezien met IFOR markeringen er op.
Misschien een tijdelijk iets, omdat markeringen nu eenmaal sneller geschilderd zijn dan een heel voertuig.
Er staat mij inderdaad ook iets bij van witte voertuigen met zwarte letters IFOR erop... Ergens heb ik nog een Military Modelling met foto's erin van de voertuigen van verschillende landen in Bosnië, maar ik weet niet uit m'n hoofd of dat uit het IFOR- of SFOR-tijdperk is *zoek zoek zoek* zo snel niet kunnen vinden, maar wel een andere: in volume 27 nummer 18 (28 november 1997) staat een artikel over de Academy Warrior, gebouwd als IFOR-voertuig. De foto's van de echte in dit artikel zijn van een groen-met-zwarte Warrior met in het wit de letters IFOR op de zijkant... We weten dus nu dat wit dus nog altijd mógelijk is, maar in ieder geval zijn er IFOR-voertuigen in camouflage geweest 🙂

Doe alleen maar eens een IFOR en daarna SFOR googletje op afbeeldingen...volop camo en witte letters 🙂

Maar wit? Nee hoor, ze doen er alles aan om ons te pesten..🙂

Rob

Om even de verwarring comleet te maken. Ik zie in Irak Warriors van de britten in woestijnkleur met grote letters KFOR er op rondrijden. Wij Hollanders rijden weer rond met SFIR op de auto's. SFIR: Stabilisation Force in Irak.
Groeten
Bas

ik vond in Wheels & Tracks No.60 p.10 een foto van een witte Peugeot P4 met zwarte IFOR belettering.Het wit is al redelijk aan het vervagen en de groene onderlaag is hier en daar te zien met redelijk leesbaar witte IFOR belettering,een combi dus.Ik dacht dat wit of groen werd bepaald door de vlag waaronder de operatie plaatsvond,dus wit voor UN -taken en groen voor NATO-.Blijkt weer dat de praktijk soms anders is.
groeten,bert

Terug
Bovenaan