Kettenrad bijna klaar

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hoi allen,

Na m'n 251 die op de rupsen na gereed is ben ik begonnen met de Dragon Kettenrad. Dit is een mooie maar moeilijke kit, binnenkort zal ik hier nog verslag van doen. Hier een foto van dit model, ik kon er nog net een schieten voordat de accu ermee ophield 😈 Hij is een heel eind af. Ik moet o.a. de rupsen en spatlappen nog van modder voorzien, de kabels op het stuur bevestigen, nummerbord voorop doen, koplamp aanpakken, opgerolde zeiltje schilderen, een wash geven etc. Ik verneem graag jullie commentaar en reacties. Nu snel naar buiten, genieten van het mooie weer 😉

Kettenrad_front.jpg

Hi Lars,

Ja die kleur...hier thuis is het voertuig te blauw, en op een andere monitor is die weer te donker. Ik heb net kans gezien foto's te schieten die dichter bij de werkelijke kleur komen. Deze zal wel donkerder uitvallen door de wash, maar er volgt ook nog een lichte stoflaag, dus we zullen zien wat de finale kleur wordt.

DSC01562.jpg

DSC01563.jpg

Groeten,

Vincent

Hoi Vincent,
dat Dragon Kettenrad is inderdaad geen eenvoudige kitje! Vooral het loopwerk en de rupsjes gaven mij de kriebels toen ik 'm bouwde....
Ik vind 'm zwaar en massief ogen, maar dat zal de kleur zijn. Meteen daarop inhakend... werden Krads wel in donkergrijs geleverd?
Volgens mij was toen al het donkergeel de modekleur.
Ook oogt het rood heel erg rood. Drupje zwarte wash erop?

Hier een grijze in originele verf, waar je heel mooi de rode primer onder ziet, dit is de vroeg oorlogs, let op de mooie gedetaileerde zijkant en zijn vormen

kettenkrad_grey.jpg

en de zandgele later in de oorlog, waar de zijkant glad strak en simpel is uitgevoerd voor snellere en makkelijkere productie

kettenkrad_geel.jpg

Hi heren,

@ Ron: de foto's kunnen er donker uitzien. Thuis ziet het er helderder uit dan op een andere monitor. De kleur is gemaakt volgens de 'Greenfield' methode: panzer gray met 10% blauw, en 10% wit. Het blijft lastig deze kleur goed te vangen met mijn camera. Ik zal eens foto's buiten maken als het weer dat weer toelaat. Het rood moet zeker nog aangepakt worden. Deze had ik net aangebracht kort voordat ik de foto's nam. Een wash en wat zijdeglans en natuurlijk modder volgt daar nog. Het loopwerk is inderdaad een heel gepriegel, en een fragiele aangelegenheid in 1/35. Een setje Friuls zou de oplossing kunnen zijn, als die bestaat dan.

@ Michel: mooie foto's! Mijn model zou een vroeg model moeten voorstellen, dus de blauwgrijze vind ik aanspreken, vooral de menie die her en der te zien is. Dit heb ik ook op het model voorzichtig aangebracht zoals her en der te zien. De kleur van mijn model komt overigens aardig in de buurt van deze als ik hem zo naast de foto houdt.

Vanavond ga ik de wash aanbrengen en het dekzeil schilderen en misschien nog wat meer. Binnenkort volgt een update, ook van wat er achter komt te hangen 😉.

Groeten en bouw ze allemaal,

Vincent

hier heb ik er nog een met mooie gebruiksporen

kettenkrad_grey_2.jpg

kettenkrad_grey_3.jpg

kettenkrad_grey_4.jpg

zeer waarschijnlijk zijn deze kettenkrad aanstaande 11 tot en met 13 juni te zien tijdens de 'Slag om de achterhoek' in Hengelo (gelderland - de kleine hengelo)

Hi Michel,

Bedankt voor de duidelijke foto's. De verwering in de verschillende stadia is perfect te zien. Ik heb dit op m'n Kettenrad ook proberen na te bootsen. Onder de acryl topcoat zit namelijk een emaille meniekleur. Helaas lukte me het niet, de topcoat aan te vreten met Glassex. Normaal lukt dat wel, maar in dit geval niet, geen idee waarom niet. De licht verweerde toplaag moet nog wel te maken zijn m.b.v. een beetje olieverf schat ik zo in. Daar ga ik nog werk van maken.

Hi Lars,

Ja dit voertuig smeekt, net als vele (open) voertuigen, om vulling. Ik heb al een idee: laatst zag ik een foto van een Tiger 1 met op het motordek een levend kalf. Dat vond ik wel apart, en iets dergelijks wil ik met dit model doen. Het idee is, een mand met kippengaas te maken, met een of meerdere kippen erin. Die heb ik nog niet, dus als iemand 1 of meer 1/35 hennen heeft: ik houd me aanbevolen!

Hier nog een foto die de kleuren wel goed vangt, althans zo zie ik het hier op m'n laptop. De rupsen zijn inmiddels ook onder handen genomen, en er is een eerste stoflaag aangebracht die het voertuig aanzienlijk lichter maakt. Ik moet nog iets verzinnen op de decals. Deze zijn dik en glanzend, wat ik er met een paar lagen vernis niet uit heb gekregen. Ook zie je op de sterk vergrote foto een verschil in de modder. Normaal valt dit amper op, omdat de Kettenrad een klein model van 8 cm lang is. Dit verschil komt doordat ik in eerste instantie gefilterd zand heb gebruikt uit m'n tuin, en later vermalen gezeefde klei die donkerder is. Laatstgenoemde is makkelijker, want je koopt gewoon 10 kg klei en je kunt voor een eeuwigheid vooruit. De eerste methode is veel arbeidsintensiever, maar ik vind de lichte tint wel fraaier. Wat vinden jullie?

DSC01582.jpg

Om de onderliggende verflaag zichtbaar te maken kan je ook acryl penseel reiniger gebruiken.
Een weinig reiniger aanbrengen met een penseel en dan direct daarna met het zelfde penseel of een iets harder
penseel zachtjes de bovenlaag verwijderen.
Vergt wel wat oefening maar het ziet er dan ook uit als afgebladderde verf.

Groetjes Fred 😀

Heren,

Ok bedankt voor de reacties. @Fred: het is me toch gelukt de verweerde coating na te bootsen. Ik vond de foto's van Michel toch wel zo mooi dat ik er wel iets mee moest doen, zeker omdat het moest lukken.

Met een kwast lukte het niet, maar met een scherp x acto mesje en een tandenstoker ondergedompeld in een beetje Glassex is het wel gelukt. Normaliter verweer ik ook zo, wat ik op dit model ook al eerder gedaan heb op de randen etc. Verder heb ik de verkrijte verf nagebootst met sterk verdunde witte olieverf, en deze voorzichtig aangebracht met een stugge kwast. Dat had ik als eerste gedaan, voordat ik ging 'pellen'. Waar de menie te zien zijn, zijn de randen wat donkerder, omdat de Glassex daar de verf ook heeft beroerd. Daar is de witte verkrijting niet meer te zien. Dit zal ik later nog aanbrengen.

Het schiet nu op. De kentekenplaten moet ik o.a. nog onder handen nemen, de zitting erin zetten, dekzeil schilderen, de handrem terugvinden of scratchen (verloren 😱), de kippenmand en de koplamp monteren. Dragon heeft het gepresteerd om bij deze kit nota bene bij een van de meest in het oog springende delen zich er heel makkelijk af te maken door de lens van dicht plastic te maken zonder spleet. Gelukkig kwam ik dit weekend met opruimen een oude Tamiya BMW tegen die wel de spleet heeft voor verduistering, dus die kwam uitstekend van pas. Wel de omgekeerde wereld dat deze doos uit de jaren 70 de oplossing moet geven, maar goed 😉

DSC01592.jpg

niels huijnen zei:
lars toch !! 😈
mestal werden die gewoon megespoten met de kleur van het voertuig dus ....
mestall is het gewoon een heel klein beetje roet!
jaja Niels maar anders word ie zo in een kleur...
of het nou roet of verf is of iets anders het word er toch beter op!!!

Hoi Vicent 😀 ,
je rupsbandmotorfiets begint er wel smakelijk uit te zien met de verwering ! Je vroeg
naar de kleurverschillen van het zand en de klei : mijn mening : Het zand oogt als opgedroogde modder,
en de klei oogt als vochtige modder. Ik zou er bijvoorbeeld voor kiezen om de modder langs de buitenste ronding van de wielen
"vochtig" te houden en meer naar het midden toe de modder droog te houden. Maar dat hangt natuurlijk
wel af van de staat van de ondergrond.
Wellicht ten overvloede : wat viezigheid rond de tankvuldoppen ?

Gaat zo door!
Modderige groet 😉 ,
Peter

Hoi Peter,

OK bedankt voor je feedback! Dat van die vlekken rond de brandstoftankdoppen is nog een goede ja, dat zal ik nog eens doen. Ik ben nu overigens bezig met de assemblage van het Puppchen, dat is echt een heel leuk kitje met heel fijn detail, echt een kwaliteitje 8)

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

Merci, ik heb zelf ook al een tijdje niet gekeken 😉 Het mooie weer en het WK hebben de modelbouwactiviteiten even op een lager pitje gezet. Aan het model is verder niet veel meer gedaan, maar het Puppchen is bijna klaar, zodat de combo in totaliteit voor zo'n 95% gereed is. Ik zal binnenkort nieuwe foto's schieten van de combo, en pogen volgende week het model te finishen! Ik neem hem niet mee naar de KMK, maar wie weet neem ik hem nog wel eens mee naar een beurs.

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

Alle modelbouw projecten staan even op een lager pitje met dit mooie weer 8) Het idee van het kippenhok ga ik nog zeker uitvoeren. Misschien dat ik eind deze week nog wat updates ga doen, als het weer wat minder verleidelijk is. Puppchen moet ik afschilderen en een paar kleine dingen aan het Kettenrad. Het kippenhok kan ik zo maken, maar ik heb nog geen hen of haan 😕 Ik moet eerst de Tamiya live stock set op de kop zien te tikken, of iemand moet nog ergens een kippetje hebben, dat hoor ik graag. Volgens mij ben ik niet de enige die trouwens een zomerreces heeft 😛

Grtn,

Vincent

niels huijnen heeft of zijn zoldertje een stetje van tamiya liggen met kippen honden varkens paarden en nog iets...
ik zal hem eens vragen hoe hij eraan komt want ik ga binnekort toch nog ff naar hem toe!
gr Lars

Hoi Niels,

OK perfect, als je zou willen kijken graag! Als je 1 of 2 kippen hebt dan ontvang ik ze dus graag. Zoek jij ook nog iets, want mijn archief is ook met van alles en nog wat gevuld. Laat maar weten. Alvast bedankt.

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

Ja dat klopt, daar ben ik erg blij mee! In ruil krijgt die van mij een Tristar panzer crew figuur. Binnenkort wordt het wat minder verleidelijk weer, dus de kans is groot dat ik dan weer het modelbouwen ga oppakken! To bie kontienjoed...

Grtn,

Vincent

Hi Lars,

Gisteren ben ik nog druk bezig geweest. Kettenrad en Puppchen zijn voor 97% klaar. Moet alleen nog de knoppen op de kabels zetten en als allerlaatste de kwetsbare spatlappen erop plakken. De kippen is een ander verhaal. Ik heb een kippenhok gemaakt, waarin de staande kip in kan. Die oogt echter nogal pontificaal als je hem achterop zet. Dat ziet er niet echt uit, ik ga nu dus overwegen de liggende kip te gebruiken in een lagere kooi/mand, als dat tenminste gebruikelijk was vroeger. In het weekend zal ik een fotoupdate doen van hoever het project tot dan toe staat!

Grtn

Vincent

Hi all,

Beter laat dan nooit hier twee foto's van het project Kettenrad & Püppchen. Het is nog niet af: bij de Kettenrad moet ik nog een paar kleine knopjes op de kabels zetten en wat klein schilderwerk doen (dekzeil en pok van zijdeglans voorzien, olievlekken). Puppchen nog een paar likjes verf op plekken waar het verweren iets te ruig ging, te weten op de wielen, en her en der wat eiglans (wel zo toepasselijk 🤣 ). Gelukkig zie je het amper maar het zit er wel dus.

Verder heb ik een nieuw en lager kippenkooitje gefabriceerd, met een zittende hen. Dat kijkt een stuk beter dan het oorspronkelijke geval, dat 2 keer zo groot was. Hier heb ik ff materiaalstagnatie, want ik heb geen kippengaas in deze schaal meer voorhanden :x Die had ik wel, maar waar... Hopelijk biedt insectengaas soelaas, of een ander materiaal, ik hoor het graag. Ik wilde er een vignette van maken en misschien doe ik dat ook nog wel. Alleen niet van een aangekoppelde Puppchen, want Dragon heeft hem zo gemaakt dat die niet in de vervoersstand staat. Naam voor een evt. vignette heb ik wel in gedachten: Chicken tonight. Haantje de voorste en road runner had ik ook in gedachten, maar vind ik minder. Hoe dan ook, hier de foto's en verneem graag jullie reacties.

Grtn

Vincent

KettenradPppchenback.jpg

KettenradPppchenfront.jpg

Hi Lars,

OK merci. Ik heb er verder nog niet veel meer aan gedaan, want ondertussen ben ik bezig een Puma te fabriceren. Daarover binnenkort meer 😉 . De Pak het is wel een leuk kitje om in elkaar te schroeven. Ik ben er zelf wel tevreden mee, ik heb hem gefinished zoals ik alle andere recente modellen heb gedaan. Wel moet er nog wat vernis op en pigmenten, wellicht dat het dat is.

Grtn,

Vincent

Terug
Bovenaan