Ken je dat gevoel? - een T72M1

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Je hebt stapels ideeën in je hoofd met steeds nieuwe erbij, een voorraadje kits op de planken, een haast even grote voorraad met bouwsels die eigenlijk eerst af moeten, maar dan is er daar dat ene idee, dat ene voertuig, die ene kit, die maar blijft spoken, blijft zeuren en zich blijft voordringen...
Die je gewoon MOET en ZAL doen.... dat heb ik nu met een T-72.
En laat ik er nou net eentje hebben gekregen. Hoewel... eigenlijk 2, samen met een Abrams en een T-80. De catch in dit verhaal? Allemaal zijn ze stuk of inkompleet, de doos van de T-80 zelfs half weggerot (letterlijk).
Maar die T-72..... da's de beruchte kit van Dragon. Ja die, uit het begin.... een T72M1, die dat niet is. Meer een T-72B. Maar met een heule lijst van fouten, missers en incorrectheden.
Maar dat mag de pret niet drukken! De doos is oud, stoffig en verfomfaaid en aan een kant van de kuip missen de meesten van de wielassen.
01.jpg

Dat herstellen we wel en dit wordt een testbed voor Mig spuitverf uit het potje ( MIG 083 XB-518 ZASHCHITNIY ZELENO (Russian postwar green) en serieuze verwering.
Het idee is de schrik van iedere dienstplichtige in de jaren '80 neer te zetten: een Sovjet tank, NBC-oorlogsvoering, slecht weer, kou, nattigheid en modder. Van die vette, kleiachtige modder.
Voor het NBC-plaatje heb ik de volgenden via het Poolse Super-hobby besteld:
41235_rd.png 5673_rn.jpg

En zelfs de doos is beneden peil; zwak, dun karton dat door vochtinwerking nog zwakker is geworden. Zoals poes proefondervindelijk vast moest stellen.
Bij de inspectie van de inhoud werd de doos onmiddelijk in beslag genomen om vervolgens bij de eerste keer omdraaien in elkaar te zakken.
02.jpeg 03.jpeg

Je hebt stapels ideeën in je hoofd met steeds nieuwe erbij, een voorraadje kits op de planken, een haast even grote voorraad met bouwsels die eigenlijk eerst af moeten, maar dan is er daar dat ene idee, dat ene voertuig, die ene kit, die maar blijft spoken, blijft zeuren en zich blijft voordringen...
Die je gewoon MOET en ZAL doen....
🤔 Komt me ergens bekend voor.😉 net zoals de 🐈
Succes.👍

Goed plan Ron en met zoveel enthousiasme van jou en het poezebeest komt er vast een fraai resultaat 😀👍

Dat herken ik. En omdat we het over een hobby en ontspanning hebben, mag je mild naar jezelf zijn.
Wat ik wel bedenk: wil ik iets toevoegen aan de stapel onafgebouwde modellen of pak ik iets om dat verder af te werken. In mijn geval kies ik deze keer niet voor iets nieuws voor de foc en heb ik gelukkig de motivatie om de stapel onafgebouwd aan te spreken. Hierin neem ik de voorwaarde mee dat ik er in wil ontspannen.

Geniet van je project!

Groeten, Jan

Dat herken ik. En omdat we het over een hobby en ontspanning hebben, mag je mild naar jezelf zijn.
Wat ik wel bedenk: wil ik iets toevoegen aan de stapel onafgebouwde modellen of pak ik iets om dat verder af te werken. In mijn geval kies ik deze keer niet voor iets nieuws voor de foc en heb ik gelukkig de motivatie om de stapel onafgebouwd aan te spreken. Hierin neem ik de voorwaarde mee dat ik er in wil ontspannen.

Geniet van je project!

Groeten, Jan
Dit wordt waarschijnlijk zo'n sneltrein-hyperfocus-projekt.
Ik heb al aan zoveel oude dingen gewerkt en/of afgemaakt de laatste tijd, dat ik effe iets anders wilde. En al een jaar lang nog helemaal niks Russisch gebouwd! Daar moest verandering in komen.

Vond deze interessante clip:

Als je het ervoor hebt liggen en je hebt de motivatie, is dat een goede reden. Zeker als je nu 'wat anders' wilt.

Succes, Jan

We hobby'en een beetje door..... Afgelopen dagen wat lamgeslagen door een vlaag van "seizoenswissel"...
Maar tot nog toe vind ik de T-72 eigenlijk nog niet eens zo erg tegenvallen, getuige de spookverhalen van weleer. Toegegeven, de rupsjes passen niet rond de aandrijfwielen. Vreemd eigenlijk, want ze vallen op zich lekker in elkaar. Zijn deze rupsjes eigenlijk wel ontwikkeld voor deze kit, vraag ik me af.
En die loop..... Is eerder een 175MM i.p.v. een 125MM! Naast een Aberloopje (cadeautje van een medebouwer alhier ten lande) valt 't verschil op. Maar ik voel me toch wel geïntimideerd door de complexiteit van het metalen geheel. Het is een model op zich! Nu is er een Tamiya-exemplaar onderweg; 4 delen plastic zijn toch iets hanteerbaarder.
Geen idee wat de in groen gemarkeerde onderdelen zijn. Ze zater er in ieder geval niet bij. Ook de rode (pijlen) zijn een beetje vaag?
387761853_331419699300435_1652012372464497385_n.jpg

20231011_120120.jpg

20231011_114508.jpg

20231011_114947.jpg

Bijzonder dat het niet past, die rupjes, t ziet er bvb niet gek uit. Geen idee wat de gemarkeerde onderdelen zijn, maar het is wel een fraai loopje

Het geheel vordert.... en ziet er zelfs Sovjet T-72-achtig uit.
De pasvorm was niet zo slecht als de geruchten deden vermoeden, hetgeen het vermoeden doet rijzen dat veel van de slechte naam komt door het napraten van anderen, i.p.v. zelf bouwen? Over de maten en verhoudingen kan ik niks zeggen. Ik vond geen 1/35 tekeningen om mee te vergelijken. De loop lijkt erg fors, maar met het blote oog met de metalen Aber-loop vergelijkend, lijkt dat mee te vallen. Optisch wellicht? Ik zal ze opmeten als de Tamiya loop er ook is.
De stand van zaken tot nu toe: de romp, loop, torenluiken en brandstoftanks zitten los en er moeten nog een aantal zaken erop, zoals toren-mg, zoeklicht, sleepkapels..... en de nieuwe loop.

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

Ja, en uiteindelijk zie je bekant niks van de rupsen of van het aandrijfwiel. Leuke van deze slappe skirts is, dat als je ze ruim afschraapt mooi flexibel worden, en de opties voor markeringen zijn vrijwel eindeloos, t ding is zowat overal wel in enige vorm gebruikt

De pasvorm was niet zo slecht als de geruchten deden vermoeden, hetgeen het vermoeden doet rijzen dat veel van de slechte naam komt door het napraten van anderen, i.p.v. zelf bouwen?
Ik heb ooit een Dragon T-72 gebouwd toen die redelijk nieuwe waren, en de pasvorm was helemaal zo slecht niet. Als je wilt weten wat er allemaal aan scheelt is een artikel uit die tijd van Bruce Crosby in Military Modelling de beste referentie. Uit m’n hoofd kloppen een aantal hoeken en dergelijke slecht, en een heleboel detail is óf grof, óf het net niet, óf helemaal afwezig. Maar in totaal ziet het eruit als een T-72.

Ik heb ooit een Dragon T-72 gebouwd toen die redelijk nieuwe waren, en de pasvorm was helemaal zo slecht niet. Als je wilt weten wat er allemaal aan scheelt is een artikel uit die tijd van Bruce Crosby in Military Modelling de beste referentie. Uit m’n hoofd kloppen een aantal hoeken en dergelijke slecht, en een heleboel detail is óf grof, óf het net niet, óf helemaal afwezig. Maar in totaal ziet het eruit als een T-72.
Enig idee welke MM dat was?

Het is er helemaal bij ingeschoten om het artikel te zoeken 🙁 Morgen!

Ik heb het betreffende nummer teruggevonden: jaargang 21 nummer 8, augustus 1991. Als je wilt kan ik het wel even voor je scannen.

De bouw van de T-72 is zo goed als klaar. Kon het niet laten, maar moest gewoon wat aan de achterkant doen, te weten een nieuw rooster (dat massieve, dichte gietsel zag niet uit) en de brandstofslangen van de externe tanks. Verbazend dat een dergelijk in het oog vallen "detail" er niet bij zit!
Ook zijn de figuren binnen. Passen erg goed, zacht en makkelijk te bewerken kunststof/resin. De gietpluggen gingen er zo vanaf en de rest werd met fijn schuurpapier zo weg gewreven, niet geschuurd. Ze passend maken in de luiken gaat nog een klus op zich worden.

15.jpg

14.jpg

13.jpg

Goed bezig Ron 👍 mooie figuren ook... in zulke outfits creëeren ze meteen zo'n lekker doom & gloom sfeertje 😨😉

Niks mis mee!👍🏼😀
Die Tjerno boys vind ik echt geweldig bedacht van je!

Ziet er goed uit Ron! De extra details maken hem af..........op het verweren na dan 😀 .
Blij te lezen dat de Glowel Miniatures figuren van goede kwaliteit zijn. Heb er wel eens naar gekeken maar had wat twijfel.

Ziet er goed uit Ron! De extra details maken hem af..........op het verweren na dan 😀 .
Blij te lezen dat de Glowel Miniatures figuren van goede kwaliteit zijn. Heb er wel eens naar gekeken maar had wat twijfel.
Het verweren bleef beperkt tot washes en "regen". dat was het laatste nieuwe dat ik eens wilde uitproberen. Helaas komt dat niet "uit de verf" op de foto's, zeker de strepen van de neerlopende regen niet.
De figuren vielen me echt heel erg mee. De vouwen zijn vrij nadrukkelijk en de lichamen ogen wat fragiel, maar dat zal zeker ook voor bemanningen in het echt gegolden hebben. Een voordeel/nadeel is dat het resin zacht is en makkelijk breekt, zeker bij kleine dingen, zoals maskerslangen.

29.jpg

De niet passende rupsen/aandrijfwielen zijn wel zichtbaar, helaas.
30.jpg

35.jpg 34.jpg

32.jpg

33.jpg

Ik vind het er niet verkeerd uitzien, dus wat geleerd van je💪🏼
Ben ook bezig met een regenprojectje en zit nog in de google fase.

Laatst bewerkt:
Ik vind het er nat uitzien. Goed gelukt wat mij betreft!

En dat iets op de foto's niet helemaal over komt........tsja, da's een gegeven waar we allemaal mee van doen hebben. 😢

Die ziet er goed uit Ron 👍 ja regen is een lastig effect om op schaal weer te geven. Misschien dat geschilderde strepen hoogglans vernis
en plasjes vernis het wat meer zouden verduidelijken ?

Terug
Bovenaan