Kanne - Tiger I

Zo nu en dan, telkens als ik een beetje tijd heb, gebeurt er nog wat. Zoals hier te zien heb ik wat blingbling aangebracht:

29032010082A.jpg

Op één dingetje na is het allemaal ten behoeve van de mee te voeren gereedschappen: aks, slecht of voorhamer, breekijzer(?), spade en draadtang. Alles voorzien als PE in de Dragondoos. Alleen de leiding naar de lantaarn heb ik zelf gemaakt, het door Dragon bijgevoegde exemplaar paste niet goed. Overigens is ook te zien dat ik gekozen heb voor een verwijderde lantaarn, Dragon voorziet hierin door aparte lantaarn-"voetjes" bij te voegen. 't Is weer eens wat anders.

Groet,

Kanne

Kanne,

ziet er zeer goed uit.
Leuk ook dat je enige binding hebt nu met Christine de Graaf 🙂

moesten we er eens inspiratie op gaan doen aangaande wat tijgerstrepen?

beste groet,

uw wedergeborene

R.

Dank voor uw compliment, Rene! 't Is inderdaad wel aardig om te zien, haast jammer dat het straks weer oder tijgerstreepjes verdwijnt. Nu ja, tenslotte wordt de prikkeling veroorzaakt doordat men heel goed weet dat er iets moois verborgen is onder die streepjes. Wat door Christine de Graaf vakkundig wordt omgezet in harde pecunia.
Welke maat zouden we moeten hebben Rene?

uw olijke K.

ach,
ik denk dat we niet persé met twee maten hoeven meten.
Latecs zorgt voor goede pascomfort, ongeacht onze bedeling.

Ben eigenlijk nog op zoek naar een pezig ruiterzweepje, je kan er tijgers mee bedwingen.

Marquis de S.

Nu ja, hoe het ook zij - ik had meer een leuke outfit voor de Tiger op het oog, en die beesten schijnen nogal fors te zijn!
En afgezien daarvan, mijn geliefde Corry heeft ook een iets van mijn proporties afwijkende maat 😀

Maar voor nu genoeg geschertst - ik heb nog juist een uurtje waarin ik nog wat PE in vorm kan frunniken en plakken. De hoeveelheid daarvan laat zich weliswaar overzien, maar het wil wel gedaan worden!
Op zichzelf al een vorm van (zelf)kwelling...

😀 😀 😀 Christine met tijgers, tja waar de commercie haar weg zoekt zullen er altijd uitdagingen leggen voor welke maat dan ook 🤣

Dit Tijgertje heeft het niet nodig, genoeg bling bling en netjes gedaan Kanne, geeft een leuk extraatje aan het geheel.

Tja... de commercie... op zich wel leuk om te bekijken, alleen jammer dat het zo nu en dan onderbroken wordt door speelfilms die voor de zoveelste keer herhaald worden of zo'n saaie Formule 1-race 😈

Intussen hier en daar wat zitten prutsen, gereedschapjes en zo, en pas op de foto's zie je de dingen die fout gegaan zijn:

02042010009A.jpg

Overigens verdwijnt al dat blingbling mooi wel onder een tijgerstreepje straks 😉
Ook nog een kanonnetje inmekaar gefrunnikt, leuk detail is dat er een veer in zit zodat je de "terugslag" na kunt bootsen. Ben benieuwd hoe vaak ik dat ga demonstreren... niet, denk ik.

02042010007A.jpg

Ja ja, ik pruts nog steeds voort, het gaat niet hard, maar goed, ik krijg er ook niet voor betaald tenslotte, en er zijn nog heel veel andere dingen die ook moeten gebeuren.

Momenteel zit ik een beetje in een dilemma, het gaat om al dan niet aanbrengen van Zimmerit op het paneel tussen dat waar de MG alsmede het chauffeursvizier in zijn aangebracht en de voorkant.
Het Atak-setje is wel voorzien van Zimmerit voor dit gedeelte, maar ik vind het een beetje jammer van het detail wat onder de Zimmerit zou verdwijnen. Iemand voor of tegen? Argumenten? Afbeeldingen? Foto's die ik heb kunnen ontdekken geven beide mogelijkheden...

Ben benieuwd,

Kanne

Kanne Berends zei:
En dan zijn er nog mensen die zeggen dat ik lekker opschiet... 😕
Geniet ook even van de chaos op mijn werktafel 🙄

07042010006A.jpg

Hoi Kanne,

ik heb geen expertise op 't gebied van het aanbrengen van Zimmerit op dit voertuig, maar "enige mate van lijkt" me voor t totaalplaatje wel een goede oplossing. De tussenweg zou 't wat mij betreft moeten zijn.
Voorlopig ga je goed.

groet Frank

Hola Johanna en Frank,

tja, ik denk dat het uiteindelijk wel het beste is de gulden middenweg te bewandelen. Wel Zimmerit, maar met veel schade. Dat betekent ook dat de rest van de Zimmerit de nodige beschadigingen dient toegevoegd te krijgen om het geheel een beetje in balans te houden.
In elk geval bedankt voor het meedenken!

Verder... ben ik bang dat ik toch wel meer en meer mijn grenzen moet verleggen qua detaillering. Vanavond een poging gedaan een slotje te produceren, om die kisten achterop de toren af te sluiten. Dragon voorziet hierin door wat PE mee bij te sluiten in de bouwdoos, maar ik ben bang dat ik dat toch echt niet meer kan zien:

16042010003A.jpg

Zolang het in het raampje zit gaat het best, maar éénmaal tussen mijn vingers of in een pincet... 🙁

Dit is wat Dragon wil dat je doet, misschien wel leuk om eens een beetje te puzzelen of je de onderdeeltjes van de tekening herkent op de bovenste foto:

16042010005A.jpg

Voor vanavond gooi ik de handdoek in de ring, ik ga nog even bassen.

K.

puh,

en dan een slotje hebben dat niet eens werkt 🙁
Als ze er nou een leuke sleutel bij leverden ging ik er 100% voor Kanne.

Dat bassen is wel een goede vingeroefening natuurlijk.

verder aanschouw ik de chromatische vorderingen, maar pe is ook niet mijn ding...

groet!

René

Dank voor je steun Jeroen, ik heb wel priegeliger dingetjes in elkaar gezet, maar mijn ogen willen niet meer meewerken. Ondanks mijn brilletje van +6, toch maar 'ns eentje van + 10 laten maken 😛

Hoi René!
Sleuteltjes heeft Dragon niet meegeleverd, slordig! En 100% gegeven hèb ik, maar 2 stukkies van m'n lijf willen niet meer meewerken, net of ze zeggen: bekijk het zelf maar!
En bassen is wel een goede vingeroefening, maar die snaren zijn 20 x dikker dan die etsdeeltjes... ben aan het worstelen met een stukkie wat Bach ooit geschreven heeft, maar ik heb de muziek niet en de bladmuziek ook niet, dus ik moet het uit m'n hoofd doen. En al had ik de bladmuziek, die kan ik niet lezen, laat staan à prima vista spelen.

Ik huppel maar gewoon wat onbekommerd verder... 😕

Kanne

Dank je, René! Zeer nuttig!

Omdat ik nou toch éénmaal bezig ben er een soort SBS van te maken wil ik toch even laten zien dat het werken met de Zimmerit-velletjes van Atak heel gemakkelijk gaat. Enige nauwkeurigheid gepaard met de nodige voorzichtigheid is wel aan te raden, het is tamelijk breekbaar spul.
Eerst een afbeelding van de benodigde gereedschappen. De velletjes Zimmerit zijn al geprepareerd (uitgesneden en aan de achterzijde licht opgeschuurd):

19042010041A.jpg

Let ook even op de nu opgeruimde chaos. Werkt eigenlijk heel prettig.

Het vlak waar de Zimmerit moet worden aangebracht heb ik dun ingesmeerd met witte houtlijm, daarna de Zimmerit gepositioneerd en aangedrukt. Langs de randen breng ik dan voorzichtig zo weinig mogelijk CA (cyano-acrylaat of secondenlijm, na gebruik weer opbergen in de groentela van de koelkast) aan, waarna ik de randen nogmaals aandruk. Niet alles in één keer willen doen, dat werkt niet. Et voilà:

19042010045A.jpg

Bis zum nächsten mal!

K.

hoi Kanne
hoe doe jij dat nou het beste met de loopwielen?
doe je ze in een keer lijmen het model spuiten en dan de wielen schilderen of hoe??
Ik ben ook bezig met een panter...
ik ben eerst de wielen gaan schilderen en dan compleet erop bouwen afdekken en spuiten!

Gr Lars

Hoi Niels, ik ben blij dat je het leuk vindt 😀

Hoi Lars, ik weet niet of mijn manier de beste manier is, heel eerlijk gezegd heb ik de wielen er nog niet opgeplakt omdat ik nog niet weet hoe ik dat aan ga pakken. Ik denk dat ik eerst het gedeelte achter de wielen in een kleurtje ga zetten en eventueel vervuilen met stof en misschien wat modder, en de wielen tegelijk met de rest een kleurtje ga geven om ze er pas daarna definitief op te plakken.
Maar, zoals ik al zei, dat weet ik nog niet precies. Ik denk er ook eigenlijk helemaal niet over na, er komt vanzelf een moment waarop ik denk: "nu moet ik dit of dat doen". Vaak ben ik ook erg verbaasd als een model ineens af is, zie ik eigenlijk nooit aankomen omdat ik het niet plan.

Lekker vaag hè? 😉

Kanne

Vage wijsheid is ook wijsheid Kanne 😉 Ieder heeft een methode, de een plak alles vast zoals ik en de andere doet alles in stukjes, t'is maar wat je prettig vindt.

Wel subtiel zimmerit spul en voor de schade, als het al breekt heb je spontane schade. Dat priegel PE, inderdaad +++++ een heleboel en het blijft priegelwerk, ben benieuwd of het je lukt. Voor de rest, ik volg ook in stilte, met wat muziek, succes!

Grt

Dat slotje, of eigenlijk zijn het er vier, moet maar even wachten tot ik een keer de juiste bevlogenheid heb. En anders maar niet.
Ben nu bezig met Fruils, of Friuls, heel vaak dezelfde handelingen maar ideaal voor tijdens naar muziek luisteren - Tony Levin, Stickman natuurlijk. Of Bozzio, Levin en Stevens, ook goed. Of Earthworks van Bruford, met een waanzinnig goeie bassist.

't Is Peter Gabriel vanavond. Met Levin op bas en stick, dat dan weer wel.

Verfjasje duurt nog even Elco, hoewel... je weet maar nooit 😉

Gaat eigenlijk best nog snel, die Fru... Fri... friemelrupsen. Hoorde ergens dat die DS-rupsen van Dragon wat aan de dikke kant waren, maar valt eigenlijk best wel mee:

23042010001A.jpg

Beetje dichterbij:

23042010003A.jpg

Één van de dingen die ik als onmisbaar ben gaan ervaren is dit stukkie gereedschap:

23042010002A.jpg

Eentje uit een setje "Reibahlen", zoals onze oosterburen ze noemen, ideaal om kleine gaatjes (bijvoorbeeld in PE en dergelijke) te ruimen. Ik weet eigenlijk niet hoe die dingen in het nederlands heten.
Staat tegenover dat de meesten van jullie de naam van dit beestje niet weten:

23042010004A.jpg

Is al jaren mijn mascotte bij het knutselwerk.

K.

Tölke!.....

Dat was althans de uitspraak van dat beest... Volgens Goochel en Wikiweetikveel Wum genaamd.

Heb ik nu wat gewonnen? 🤣

En een 'reibahle' om gaten te ruimen is, het vermoeden was reeds daar, internet bevestigde dit, een... ruimer... Wadapatja!

Johnny Knegt zei:
Tölke!.....

Dat was althans de uitspraak van dat beest... Volgens Goochel en Wikiweetikveel Wum genaamd.

Heb ik nu wat gewonnen? 🤣

En een 'reibahle' om gaten te ruimen is, het vermoeden was reeds daar, internet bevestigde dit, een... ruimer... Wadapatja!

Wie denn, wass denn, Wo denn, Töööölke
Brengt goede herrineringen tot leven, ik heb zelfs een vriend met als bijnaam Wum.

http://www.youtube.com/watch?v=xF6-ud1Jk58&feature=related

Cheerio, Arno

Was Du nicht sagst, Johanna! Maar "vroeger" kon je tenminste gewoon een film of een aardig programma bekijken op één van de twee zenders die je kon ontvangen, tegenwoordig kun je kiezen tussen een paar honderd verschillende zenders, maar ze laten allemaal alleen maar reclame zien, met als je mazzel hebt zo nu en dan een paar minuten iets wat de moeite waard is er tussen door.

Genoeg gezeur, het werd tijd dat ik weer eens iets van de Tiger laat horen. Niet dat er zoveel spectaculairs gebeurd is, maar anders weet ik zelf niet eens meer waar ik gebleven ben.
De "deksel" van de romp heb ik nu vastgeplakt, dat ging met de nodige gewelddadigheid gepaard, de pasvorm van Dragon laat op dit punt iets te wensen over. Gelukkig vond ik tussen mijn verhuisrommel nog een vol flesje tri, dat kwam nu wel erg goed uit! Natuurlijk was ik vergeten de achterste roosters (die boven die ventilatoren) er van te voren in te zetten, en achteraf wil dat alleen maar als je er wat nokjes en zo afsnijdt. Affijn, dat lossen we ook wel weer op.

30042010002A.jpg

De volgende stap was het passen van de Atak-Zimmerit op het vooronder, ik denk dat dat zonder al te veel bijsnijden wel moet lukken. Op de foto ligt het er nog los op:

30042010003A.jpg

30042010004A.jpg

Tot slot wil ik jullie nog een foto van de koepel, of toren, of hoe het ook maar heten mag, met daaraan gekoppeld een vraag: te zien is een steun op een rail aan de commandantskoepel, deze dient voor het bevestigen van een machinegeweer.

30042010007A.jpg

Ik vermoed dat deze gebruikt werd als luchtafweergeschut. Mijn vraag is nu: op diverse foto's is het machinegeweer inderdaad aanwezig, maar op evenzovele niet. Werd het ding alleen maar aangebracht tijdens gevechten?
Bij de bouwdoos worden maar twee MG's geleverd: eentje in de frontplaat, door de radioman bediend, en de coaxiale naast het 88 mm kanon. Zijn die dingen los te koop?

Ben, zoals altijd, benieuwd naar jullie commentaar!

K.

Hoi Kanne,

Ziet er goed uit, ik moet ook eens meer met PE e.d gaan werken.

Jouw vraag over de torendak mitrailleur , was meer voor de nabij beveiliging.
Voor luchtdoel kan, maar de elevatie was te weinig. dus had weinig zin.

@Marc: Was volgens mij juíst bedoeld als luchtverdediging. Die beugel kon op/neergeklapt worden, dus kon tegen zowel luchtdoelen als gronddoelen worden gebruikt. Geen 100% beveiliging maar goed genoeg tegen duikers en jabo's.

Kanne, Aber en Adler's Nest hebben prachtige lopen. Terry van PerthMM heeft er een mooie vergelijking van gemaakt.

Ptr

Ha ja, ik meen ook al gelezen te hebben dat ze vooral als luchtafweer waren bedoeld. En als je er een natte sok mee uit de lucht kunt schieten, kun je er vast ook wel een paar Tommy's of Ami's een enkele reis Walhalla mee bezorgen of tenminste enige tegenzin in naderbij komen bij de desbetreffende personen bewerkstelligen.

Maar hoe dan ook, ik heb me in de kop gezet dat er zo'n mooie geile MG bovenop moet, zeker nadat ik die link van PEter bekeken had. Daar is echter elleen sprake van lopen met bijbehorende koelmantels, moet ik nog zien een gen2 MG van Dragon op de kop te tikken. Ik heb geloof ik nog een stel duitse para's gen2 liggen, 's kijken of daar zo'n schietding bijzit.

Beide heren zeer bedankt voor de input!

Kanne

Zo, weer even zitten fröbelen. Een onderwerp wat eerder al even door René Duret is aangestipt, is me min of meer door het hoofd blijven spoken. In de bouwdoos van Dragon zitten plastic spatborden, op zich wel mooi maar superstrak. Als je die wil behandelen zodat ze er een beetje gehavend uit komen te zien moet je wel een hele grote truukendoos opentrekken. Dus heb ik zo hier en daar eens even gekeken of die dingen ook na de markt verkrijgbaar waren, maar heb ze niet echt gevonden, ja als complete PE-set met nog veel meer toeters en bellen, uiteraard navenant geprijsd.
Tenslotte heb ik besloten om eens te proberen zelf wat in elkaar te frunniken. Men neme:

een stukje dikke folie, in dit geval afkomstig van een tabaksblik die mijn geliefde levensgezellin voor me bewaarde, en een schraapstaal:

06052010002A.jpg

Met de bolle kant van de/het (?) schraapstaal wordt de folie gladgestreken en vervolgens op maat geneden met behulp van een lineaal en een hobbymes:

06052010004A.jpg

Vervolgens wordt er met een platbektang (ik heb een tang voor etsdelen van Tamiya gebruikt) een knik in het plattestuk folie gemaakt. Voor de afmetingen heb ik me simpelweg geöriënteerd aan de hand van het origineel. Met de punt van het/de schraapstaal een paar punten ingedrukt ter imitatie van de bevestigingspunten:

06052010007A.jpg

Na een minuutje of twintig vlijtig doorwerken heb je er zo een stuk of wat klaar:

06052010009A.jpg

06052010011A.jpg

Met secondenlijm tenslotte worden ze vastgeplakt op de plaats van bestemming.

06052010014A.jpg

Toch ben ik niet helemaal tevreden mee, ik denk dat ik het nog maar eens overnieuw doe, want het gedeelte waar de "klinknagels" op zitten (in feite horen het zeskantige boutkoppen te zijn) is te breed uitgevallen.

Vanwaar al dit omslachtige gedoe? Simpel, omdat de folie zich veel makkelijker laat verkreukelen en verbuigen, zodat je mooi een beschadiging door een aanvaring met en muur of boom of zoiets kunt imiteren. Op foto's van Tigers die net uit de fabriek komen zijn de spatborden nog mooi recht en strak, maar na een paar dagen zijn ze al aardig verkreukeld, en soms zelfs compleet verdwenen.

Volgende keer weer verder met een nieuwe aflevering van Creatief met Kur... euhh.. nou ja, met de Tiger 🙄

Kanne

PS in mijn woordenboek staat het woord schraapstaal niet vermeld, wel schraapijzer en dat is onzijdig.

Vandaag bij de supermarkt een paar aluminium "serveerschalen" gescoord, dit materiaal is wat dikker dan de folie die ik hiervoor gebruikte. Het is daardoor ook flink stugger en daardoor lastiger te bewerken. Gewoon snijden met een hobbymes is eigenlijk niet te doen. Knippen daarentegen gaat wel weer redelijk.
De resultaten die ik er tot nu toe mee heb bereikt stellen me nog niet tevreden, maar ik ga stug -hm, toepasselijke term- door, foto's dus de volgende keer weer!

K.

Marc, het gaat me niet eens zozeer om de centen, ik vind het gewoon zonde van de rest van zo'n PE-set. Italeri heeft ook een leuke Tiger waar die spatborden in PE bijzitten, het ding kost maar een dertig euronen, maar ik zit niet echt te wachten op alweer een Tiger. Daarbij is het wel leuk om te proberen zelf dingen te maken (maar dan moet je niet te vaak naar die Famo van ene meneer van Dijk kijken).

😀 Kanne

Met die dikke folie is het een stuk lastiger werken dan met de dunne. Na twee avonden, met veel mislukte pogingen, eindelijk een paar redelijke exemplaren. Ik ben niet zo'n meester in knippen; snijden is voor mij een methode waarmee ik veel nauwkeuriger kan werken:

10052010003.jpg

Door de belichting lijkt het nogal scheef, eigenlijk valt dat best mee...

Tot de volgende!

K.

Tiens tiens Kanne.. 🙂

Welk een huisvlijt.
Zo heb je de buiging mooi onder controle.
De Glenn Tallochflessen leveren aan de hals een fraai stuk lood, iets dat je zelden ziet de laatste tijd.
Tomatenketchuptube ( dank aan Peter van Dijk) is ook fijn.

Mogelijk wordt de Proxxon ook een goede vriend van je, fijn beschadigingen etsen.

succes,

René

Tja René, we gaan gewoon door hè?

De andere kant zit er inmiddels ook op, ik heb daarvoor (net als de eerste kant) 2-componentenlijm gebruikt, in combinatie met CA om de boel te fixeren tijdens het drogen.
De tip van de ketchup-tube zal ik zeker in het achterhoofd houden, zou het ook werken met een tube die mayonaise heeft bevat? Ik ben niet zo'n liefhebber van ketchup, dan moet ik tegen heug en meug het ding leegvreten voor ik er wat aan heb...
Zal m'n broer eens vragen of hij wel eens Glenn Talloch drinkt. En anders geef ik hem een fles voor z'n verjaardag.
En Proxxons heb ik er twee van, een goeie namaak en een minder goeie, maar ook tekortkomingen kunnen wel eens nuttig blijken te zijn 🤣

Arriverderci!

Kanne

Tjongejonge... was bijna vergeten dat dit draadje er ook nog was.
Behalve dat er wat onderdelen zijn aangebracht om de reserve rupsbandschakels aan de toren te kunnen hangen en wat ander plak- en fröbelwerk is er niet veel spectaculairs gebeurd; in feite wacht het hele zaakje tot ik voldoende tijd en zin heb om mijn compressor en airbrush over batterij te halen zodat met een eerste kleurtje begonnen kan gaan worden.

Over rupsbanden gesproken: de één of andere malloot had hier ergens op het forum geschreven dat als je Friuls een paar weken in azijn legt, deze mooi zwart zouden worden.
Nou, die van mij heb ik anderhalve week in azijn laten weken, toen heb ik ze er maar uitgehaald, want ze werden helemaal wit: één en al zinkoxyde als je het mij vraagt. Ze geven nog steeds wit af, ondanks een aantal grondige spoelbeurten met schoon water 😈
Nog een paar weken en er waren geen rupsen meer geweest denk ik.

Groeten,

Kanne

Terug
Bovenaan